Waarom speciaal aquariumplantenvoeding en geen normale vloeibare in kleinere dosering?


L

Leyolm

Guest
Dit klinkt misschien heel erg amateuristisch maar ik heb eens speciale aquariumvoeding zitten vergelijken met vloeibare plantenvoeding van de action.

Ja er zitten natuurlijk minder speciale elementen in als zink, koper, magnesium, ijzer, chloor natrium, zwavel en enkele andere bijna verwaarloosbare hoeveelheden.

Zover als ik weet doen planten het echter vooral op licht, Fosfaat, Co2 en Nitraat.

In de vloeibare plantenbemesting is deze hoeveelheid 2 tot 3 x zo hoog dan in de Aquariumvariant.

Wat let ons/me om niet gewoon die te gebruiken zolang er geen vissen in mijn aquarium zitten alleen dan in een kleinere dosering zodat de hoeveelheden per saldo gelijk blijven?

We praten hier wel over een verschil in prijs met factor 20 tot 30.

Ik kan er niks over terugvinden online.
Is dit weer zo'n truc net als bij speciaal aquariumzand ten opzichte van filterzand?

Iemand misschien ervaring met goedkope alternatieven?
 
Planten hebben zeer zeker ook de sporen nodig en de no3 en po4 zijn geen sporenelementen. Aquariumplanten zijn geen gewone planten die je in de vensterbank hebt en de verhoudingen zullen anders zijn.
Ik zou dus wel echt voeding voor aquaria gebruiken want anders waren we vast allemaal al over gestapt op goedkope voeding voor kamerplanten;)

In de meeste aquariumvoeding zit juist geen no3 of po4 tenzij je de All in One hebt bijvoorbeeld. Gewone Profito bijvoorbeeld bevat ook geen nitraat en fosfaat.
 
Deze logische vraag zien we vaker voorbij komen op het forum.
En je geeft al het antwoord op de vraag: de concentratie is veel hoger dan bij aquariumvariant. Dat is opzich niet zo erg maar het zijn juist de onderlinge verhoudingen van de meststoffen onderling die het in principe onbruikbaar maken.

Is dit weer zo'n truc net als bij speciaal aquariumzand ten opzichte van filterzand?

Iemand misschien ervaring met goedkope alternatieven?
Het is niet echt een truc; de commercie weet de de gemiddelde consument geen gedegen onderzoek doet en daarbij zich slecht laat informeren.
Te vaak door overenthousiaste verkopers die meer oog hebben voor de omzet dan voor eerlijk advies. Waarbij de kennis trouwens ook vaak ontbreekt
Dan maakt de commercie daar dus dankbaar gebruik van.

En er bestaan zeker alternatieven in de vorm van bemestingszouten. Die koop je zelf en meng deze in de verhouding die je wilt hebben. Dat is goedkoop. Ik betaal bijvoorbeeld voor 1 liter micro voeding ongeveer 50 cent.
En voor een liter standaard EI versie (NO3=22ppm / K=22ppm / PO4= 2ppm) betaal je omgerekend 0,32 cent als je een beetje slim je poeders inkoopt.

dus ja, er zijn genoeg alternatieven.
 
Planten hebben zeer zeker ook de sporen nodig en de no3 en po4 zijn geen sporenelementen. Aquariumplanten zijn geen gewone planten die je in de vensterbank hebt en de verhoudingen zullen anders zijn.
Ik zou dus wel echt voeding voor aquaria gebruiken want anders waren we vast allemaal al over gestapt op goedkope voeding voor kamerplanten;)

In de meeste aquariumvoeding zit juist geen no3 of po4 tenzij je de All in One hebt bijvoorbeeld. Gewone Profito bijvoorbeeld bevat ook geen nitraat en fosfaat.


Ik snap wel wat je bedoelt maar die middelen zijn dan vaak ook voor aquaria met een visbestand erin.

ik heb mijn water vandaag getest na een week indraaien. Mijn No3 en No2 is gewoon 0. Met het gebrek aan vissen en/of voeren/ vooralsnog stervende planten zal hier ook niet een twee verandering in komen. En ik wil nog zeker drie weken indraaien. Beetje zonde als dan tegen die tijd mijn planten dood zijn vanwege een tekort aan nitraat en fosfaat . Ik weet van een paar stenen in mijn aquarium dat ze ijzerhoudend zijn en langzaam zullen afgeven. Verder woon ik in Zuid-oost NB dus mijn leidingwater is van nature zeer hard (6.1dH). Genoeg magnesium en zelfs teveel calcium dus. Vandaar dat het de enige waarde is die te hoog getest wordt.

Zoals ik al zei zitten er helemaal geen vissen in en heeft het systeem dan nog 3 weken om het in balans te krijgen. Ik heb ook even een youtube-fimpje bekeken met de vergelijking van verschillende voeding voor aquariumplanten. Zal ze plaatsen+ die van de normale vloeibare plantenvoeding

Wat zouden de nadelen kunnen zijn? Volgens mij hoogtuit een Nitraatpiek met als gevolg een eventuele algengroei. Kan me niet voorstellen dat ik nu gewoon nog maar een week moet indraaien om dan vissen te plaatsen. Als ik daadwerkelijk nog drie weken moet en mijn planten wil behouden wordt officiele aquariumplantenvoeding een dure grap in mijn 240liter.
IMG_1239.JPG
IMG_1240.JPG
IMG_1241.JPG
IMG_1247.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze logische vraag zien we vaker voorbij komen op het forum.
En je geeft al het antwoord op de vraag: de concentratie is veel hoger dan bij aquariumvariant. Dat is opzich niet zo erg maar het zijn juist de onderlinge verhoudingen van de meststoffen onderling die het in principe onbruikbaar maken.


Het is niet echt een truc; de commercie weet de de gemiddelde consument geen gedegen onderzoek doet en daarbij zich slecht laat informeren.
Te vaak door overenthousiaste verkopers die meer oog hebben voor de omzet dan voor eerlijk advies. Waarbij de kennis trouwens ook vaak ontbreekt
Dan maakt de commercie daar dus dankbaar gebruik van.

En er bestaan zeker alternatieven in de vorm van bemestingszouten. Die koop je zelf en meng deze in de verhouding die je wilt hebben. Dat is goedkoop. Ik betaal bijvoorbeeld voor 1 liter micro voeding ongeveer 50 cent.
En voor een liter standaard EI versie (NO3=22ppm / K=22ppm / PO4= 2ppm) betaal je omgerekend 0,32 cent als je een beetje slim je poeders inkoopt.

dus ja, er zijn genoeg alternatieven.

Ok, die bemestingzouten zou ik me in kunnen verdiepen. Dat lijkt me inderdaad een stuk voordeliger. Toch ben ik nu niet in de gelegenheid dat te realiseren. Wat betreft de meststoffen onderling zie ik echt niet heel veel grote afwijkingen in verhouding met degene die ik plaatste. Mits ik een veel kleinere dosering aanhoud natuurlijk.
 
leidingwater is van nature zeer hard (6.1dH>>>> hoe lager , hoe zuurder.

Is hier 8,5.

doe er wat vlokvoer in. tussen duim en wijsvinger. voeding voor bacterie. dan komt het op gang.
dan 2-3 e week de piek... METEN.


bemesting zouten?????
 
Vergeet niet dat daar de verhoudingen niet kloppen er een opstapeling kan plaatsvinden van stoffen welke je niet in je aquawater wilt.

ik gebruik per jaar op mijn 200 cm bakje (700 Liter) met de EI methode, dus de duurste ongeveer 30.00 euri .

Kijk eens naar deze link, daar heben veel mensen hier hun plantvoedingen in poeders en mengen deze zelf heel eenvoudig, https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
 
leidingwater is van nature zeer hard (6.1dH>>>> hoe lager , hoe zuurder.

Is hier 8,5.

doe er wat vlokvoer in. tussen duim en wijsvinger. voeding voor bacterie. dan komt het op gang.
dan 2-3 e week de piek... METEN.


bemesting zouten?????
Ok: Dus voeren zonder vissen in plaats van bemesting?
 
Vergeet niet dat daar de verhoudingen niet kloppen er een opstapeling kan plaatsvinden van stoffen welke je niet in je aquawater wilt.

ik gebruik per jaar op mijn 200 cm bakje (700 Liter) met de EI methode, dus de duurste ongeveer 30.00 euri .

Kijk eens naar deze link, daar heben veel mensen hier hun plantvoedingen in poeders en mengen deze zelf heel eenvoudig, https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Dank. Ik zal me hier in gaan verdiepen. Dat lost echter op de korte termijn niet veel op. Voordat ik dit kan/ heb zijn we minstens een week of twee verder. Of iemand moet het thuis hebben liggen in regio Eindhoven. Denk dat ik Bertus zijn tip even opvolg en kijk hoe het loopt. Heb gewoon geen zin om bij mijn LFS zoveel geld uit te geven. Heb daar al genoeg gebracht en probeer te besparen waar ik besparen kan.
 
Ja. als je dat hebt, ? is gewoon simpel om beetje ammoniak te maken.

Dar reageren de bacterie op.
 
Zoals Bertus het beschrijft is prima, en een veel gebruikte methode welke zijn vruchten talloze keren heeft afgeworpen, maar dat is voornamelijk om de bacterie cultuur tot stand te brengen en nog geen plantvoeding welke voldoende is, maar dat ligt er ook aan hoeveel en welke planten je hebt.
Maar als je dit weekend bij aquariumbemesting besteld heb je het dinsdag / woensdag in huis, en veel goedkoper zal je niet uit kunnen komen is de ervaring.
 
Nitriet wordt nitraat, als planten voeding.

WElke planten heeft hij, stengelplanten of moerasplanten. ? dan moet er wat in de bodem.


lijken met vloeibare plantenvoeding van de Action???? Nee, natuurlijk niet.
Is voor kamerplanten.
 
Ja klopt Bertus maar ik heb het over sporenelementen en niet over een macro zoals de nitraat;). Je kan nog zoveel po4 en no3 in de bak hebben maar daarnaast zijn sporenelementen ook hard nodig.
 
Ik ga denk ik vanavond thuis eerst maar eens die plantenvoeding bestellen die Ton aanbeveeld. Daarnaast was ik al van plan om zelf capsules te vullen en die bij de wortels van het Hoornblad, de Acorus en de Pislularia te stoppen. De rest van de planten is 14x Anubias van de een of andere soort en L-spongia waar er nog meer van inkomen. Daar heb ik dus gewoon vloeibare voor nodig. Ik heb bewust gekozen voor alleen filterzand. Geen voedingsbodem dus. Dat geeft toch vaak alleen maar gekloot weet ik van vroeger.

Dat zelf maken lijkt me ook wel wat. daar moet ik me echter op inlezen en bestellen. Nu is het stappenplan dus: Vanavond wat bestellen van aquariumbemesting complete. Ondertussen wat vlokken voeren. En dan van de week inlezen op zelf maken.

Dank allen voor de hulp. Geen Actionspul dus.

Al vind ik het toch gek dat er zoveel prijsverschil in moet zitten. Afzetterij is misschien een groot woord. Maar gek is het wel.
 
Neem even contact op met @tuinkabouter , daar heb je prima voeding capsules voor in de bodem bij de wortels ik dacht 50 stuks voor €5.00, daar doe je 3 jaar mee denk ik :D


Wow, weer een goede tip! Ga ik meteen doen. Heb vandaag 3 apotheken aan de telefoon gehad en naar voormalig de Tuinen geweest. Niet te krijgen die dingen of ik moet er 500 afnemen.
 
Al vind ik het toch gek dat er zoveel prijsverschil in moet zitten. Afzetterij is misschien een groot woord. Maar gek is het wel.

In zoverre heb je gelijk maar tussen spullen voor zoetwater en zoutwater zit ook erg veel verschil nog hoor. Voor zaken die je nodig hebt voor een zeewaterbak betaal je vaak ook nogeens veel meer dan voor zoetwater. Het zal niet zo in de kostprijs zitten denk ik maar de duidelijke verschillen zijn er wel degelijk.
 
Wow, weer een goede tip! Ga ik meteen doen. Heb vandaag 3 apotheken aan de telefoon gehad en naar voormalig de Tuinen geweest. Niet te krijgen die dingen of ik moet er 500 afnemen.
Kijk eens naar het onderschrift van Tuinkabouter, bij "Pilluh" daar heb je gelijk de beschrijving daarvan.
 
Ik heb een conversatie gestart. Weet niet of dat hetzelfde is als een pb? Hoop dat hij ze nog heeft. Zo niet ga ik denk ik gewoon een aparte topic maken om ze te verkrijgen. Zonder voedingsbodem zijn die wel noodzakelijk lijkt me. Met klei of iets dergelijks gaan werken zie ik niet echt zitten.

Nogmaals dank allen. Het was erg verhelderend en jullie helpen me fantastich bij mijn opstart. En je weet wat ze zeggen. Een goed begin....
 
Je kunt ook easyCarbo nemen... is koolstof. in samen met easy life ProFito. plantenvoeding.

Werkt ook goed, hoor

.
Easy Life EasyCarbo, 500 ml - Aquaplantsonline

https://www.aquaplantsonline.nl › Onderhoud › Plantbemesting › Plantenvoeding

  1. In cache
Easy-Life EasyCarbo, 500 ml. Vloeibare CO2, onmisbaar voor goede plantengroei. EasyCarbo is een zeer krachtige en effectieve koolstofvoeding voor

Die kant en klare speciaalproducten vond de TS nu juist zo duur bertus:deal:
 
Dat snap ik maar goed als het goedkoper kan dan kies ik zelf ook voor de goedkoopste optie. Het hangt er ook vanaf vindt ik hoeveel je nodig hebt en dus hoelang je er mee kan doen. Als je diverse bakken hebt dan zijn de poeders bijvoorbeeld wel veel voordeliger op jaarbasis.
 
Heb bovenstaande eens allemaal op mijn gemak doorgenomen. Eigenlijk vraagt de TS om een oordeel wat te doen, met PLANTBEMESTING en in no time hebben we het met zijn allen over de nitriiet piek die bij de start optreedt en wat daartegen te doen is. Kan zijn dat ik dat verkeerd interpreteer, maar is dat eigenlijk wel wat de TS vraagt?
Ik meen uit zijn vraagstelling te kunnen opmaken dat hij vraag tof het nodig is om zowel vaste als vloeibare plantenmest te gebruiken.

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden en heeft niks met bacteriën te maken.
In vaste plantenmest zitten meestal stoffen die in water vrij lang stabiel blijven en in die vorm dan ook opneembaar zijn voor planten. Je doseert dit als een buffer alleen bij waterwissel. Meestal is de helft va nde voorgeschreven hoeveelheid ruim voldoende
In vloeibare plantenmest zitten stoffen die in water vrij snel uiteenvallen of zich verbinden met andere stoffen en dan niet meer opneembaar zijn voor planten. Deze stoffen voeg je daarom dagelijks toe, ook weer in de helft van de voorgeschreven hoeveelheid.

Als extra zekerheid kun je bij het inrichten van je bak (en desnoods ook nog achteraf) per dm2 bodemoppervlak 10 / 12 gram lateriet ( vraag maar aan Bertus) toevoegen als eeuwigdurende ijzer (FE) buffer.

Meer hoeft het NIET te zijn. Pas later als je meer ervaren bent, ga je meer en andere methoden gebruiken die allemaal ook werken, maar soms (veel) ingewikkelder zijn.
m
 
Waar het eigenlijk mee begonnen is, is een meting na een week indraaien waar zowel no2 en no3 gewoon 0 zijn. Daar moet ik dus gewoon iets mee om te voorkomen dat tegen de tijd dat mijn bak ingedraaid is, ik geen levende plant meer heb. Toen ik op internet keek dacht ik: WTF hoezo is dit spul zo duur voor zo weinig hoeveelheid. En toen ben ik gaan vergelijken wat betreft bestandsdelen met gewone vloeibare plantenvoeding van de action. ( de foto's die ik bijgevoegd heb zijn zogenaamd van de beste middelen op de markt) Om na reacties tot de conclusie te komen dat het alleen aan de supplementen ontbreekt en de hoofdbestandelen ongeveer dubbele waarden hebben. Daarmee is de verhouding onjuist.

Verder is mij een hoop duidelijk geworden. En heb ik goede tips gekregen. Daar ben ik natuurlijk dankbaar voor. Ik heb nu wat vlokken gevoerd om snel wat N te krijgen in mijn water met als bijkomende handigheid dat de goede bacterien zich kunnen vermeningvuldigen in zand en filter. Ook ga ik nu die speciale voeding bestellen. Al is het maar om problemen te voorkomen.

Ik heb ook over andere goedkope alternatieven gehoord en ben zelfs capsules aan het bestellen bij Tuinkabouter

Toch ben ik nog niet helemaal overtuigd dat ik ongelijk heb. Mits je supplementen aanvult die de normale vloeibare plantenvoeding niet heeft en speciale aquariumvoeding wel. Dat kan misschien wel grote kosten meebrengen, dat weet ik niet.

Maar een feit is natuurlijk dat wat betreft No2- No3- Fosfaat en Kalium het gewoon de dubbele waarden zijn als in speciale aquariumvoeding. Stel nou in het geval dat je supplementwaarden al voldoende aanwezig zijn in het water en je alleen die macro bestandelen mist zou je die gewoon kunnen gebruiken in plaats van 30x zo dure voeding. Je gebruikt alleen de halve hoeveelheid als dat je met die speciale voeding zou doen+ dat je misschien die sporen moet toevoegen ( wat misschien wel veel meer kost in tijd, geld, middelen dan die speciale aquariumvoeding.

Al zag ik hier deze foto:https://www.amazon.com/Liquid-NPK-Aquarium-Fertilizer-Aquatics/dp/B00VIO6LCI.

Wat eigenlijk hetzelfde is als wat ik zeg. Al is die macro dan Een fles van 1 euro bij de action.
 

Terug
Bovenaan