Wat is er nieuw

Wanneer weer nieuwe vissen?

Je meten en het gedrag van de vissen goed in de gaten houden.

Hoe lang zit die bodem er al in?
Als dat al een aantal jaar is zou ik er niet al te veel gaan wroeten.

Sowieso al wel een aantal jaar

Als het al een aantal jaar is dan zeker niet al te rigoureus te werk gaan in de bodem.
Er kan een hoop troep en schadelijke stoffen vrij komen wat nu opgesloten zit in de bodem.

Zou hem gewoon vervangen.
Vissen in een speciekuip met de filters erop, planten in een emmer water en dan heb je alle tijd om rustig aan de bak een grondige poetsbeurt te geven en de bodem te vervangen.
Gewoon een hele dag voor uit trekken.

Als aanvulling op wat @catfishfreak zegt zou ik je zeker (witte) rechthoekige speciekuipen aanbevelen en wat grotere vangnetjes die ook verkrijgbaar zijn bij de LFS (Local Fish Store) (viswinkel /aquarium speciaalzaak).

Ik heb een oud aquarium op zolder staan. Die kan ik ook gebruiken en dan vullen met afgeheveld aquariumwater en een filter op?

Hoe oud?
Kit naden worden slechter over de jaren en als die al een aantal jaar droog staan zou ik die wel eerst buiten testen.
Speciekuip kost de wereld niet en is een goede backup mocht je ooit een lek aquarium hebben.

Ik heb een oud aquarium op zolder staan. Die kan ik ook gebruiken en dan vullen met afgeheveld aquariumwater en een filter op?
Prima toch? Als ik naar je foto’s kijk, zou ik het echt doen die bodem eruit. Succes!

Ik heb ook dat filterzand van de Wildkamp is uitstekend. Je kunt bijvoorbeeld als planten Belgisch groen kiezen en javamos.

Welke planten voor jouw bak werken, hangt vooral af van de hoeveelheid (lumen/l) licht die je boven je bak hebt.

• Leuk
Waarderingen: Hug0
0,4-0,8 mm is een prima maat en als je het in een kleur wil dan kom je uit bij Aquasand van Hornbach maar goed dat is stukken duurder.

• Leuk
Welke planten voor jouw bak werken, hangt vooral af van de hoeveelheid (lumen/l) licht die je boven je bak hebt.
Ik weet het niet. Ik ben op dit moment niet thuis en kan het dus niet bekijken. Ik weet wel dat het de Juwel Rio 180 is, maar ik kan op internet niet vinden hoeveel lumen die heeft. Iemand met hetzelfde aquarium en die het wel weet?

Als je de standaard verlichting van de Juwel hebt, zit je aan medium planten en is het verstandig om ook nog een deel van je licht te dimmen.
Ik heb met mijn Juwel 1/3e met bakpapier afgeschermd, en dan heb ik er ook nog drijfplanten boven.
Planten waarvan ik weet dat ze het in mijn bak met dusdanige verlichting doen, zijn:
cryptocorines div soorten
anubia's
tijgerlotus
Nymphoides taiwan
hoornblad
Pogostemon octopus
bucephalandra
Limnobium sessiflora
Hygrophila spp.
Valisneria gigantea
Vallisneria nana
Microsorum pteropus (incl windelov)

zie ook: https://aquaforum.nl/threads/gezelschapsbak-juwel-350-rio-lysia.185685/#post-2569564

Op een aquarium van 130 liter, 80 cm bak zou ik geen Vallisneria giganten kiezen die wordt te lang Eerder richting de spiralis.

• Leuk
Ik meende dat het 130 was, maar het blijkt 180-200 te zijn (qua afmetingen 200, Juwel noemt hem zelf 180).

Ik zie bij veel garnalensoorten staan: dek het filter af zodat ze er niet ingezogen worden. Hoe moet ik dat precies doen?

• Leuk
Neemt de zuigkracht dan niet af?

Nee valt heel erg mee.
Gebruik al jaren lang een mesh filter guard op de buitenfilters of een panty om binnenfilters.
Kwestie van in de gaten houden en indien nodig schoonmaken.

je kunt ook een plastic korfje erop doen en dan erin een een stukje filterspons. Werkt ook.
Of een wat groter filtersponsje met een appelboor een uitholling maken en daar je buis in steken.

Ik heb gisteren een klein stukje van de bodem gereinigd met de hier eerder getoonde hevelslang. Het ging goed. Er kwam veel vuil mee en de bodem oogt in ieder geval veel schoner. Ik kan even geen foto maken van het gereinigde stuk, want het licht is inmiddels uit en ik heb er vandaag niet meer aan gedacht. Maar de slakkenhuisjes blijven wel liggen. Hoe verwijder ik die dan goed? En ik heb ongeveer de helft van het water gelijktijdig ververst, want ja, dat gaat vanzelf met een hevelslang. Hoe vaak is het maximale volgens jullie inzien om te verversen? Want nu heb ik de smaak te pakken en wil ik doorgaan met reinigen, maar ik moet ook niet te veel water verversen en verversen en verversen etc...

En wat zijn nog andere dingen qua reinigen die ik kan gaan doen om het aquarium weer mooi te krijgen?

Kleine hulpmiddelen die ik gebruik zijn een keukensponsje voor het glas en een algenkrabber waar nodig. De hoeken daar gebruik ik een tandenborstel voor.

Vandaag nog net een dunne doorzichtige slang het begin gemaakt van de waterwissel, lichte reiniging bodem.

Ik geloof dat je de slakkenhuisjes kunt verwijderen bijvoorbeeld met een stuk luchtslang water afhevelen.

• Leuk
image.jpg

Ik heb hier eerder deze foto gepost. Daarbij kwamen vragen over de bodem. Hierop heb ik inmiddels dit deel van de bodem schoongemaakt.

Schermafbeelding-2025-11-02-182711.png

Dit is hoe het er inmiddels uitziet. Vinden jullie dat ik goed op weg ben? Of is de bodem vervangen nog steeds de beste optie? Ik zie tegen dat laatste eigenlijk best wel op, dus dat liever niet. Aan de onderkant van het raam tegen de bodem aan is ook groene aanslag te zien. Hoe krijg ik dit weg? Ik heb inmiddels een tandenborstel gekocht, zou dat hier ook mee kunnen?

Een andere vraag: ik ben bezig geweest met de bodem en dit deed ik met de hier eerder getoonde afhevelslang die ik al had. Ik heb laatst zo'n 50% afgeheveld, maar ik kwam niet heel ver met de bodem. Is er een methode om minder water mee te laten komen? Dan kan ik meer bodem reinigen per keer.

Ik ben ook van plan om komend weekend naar Vivarium te gaan, al weet ik dat nog niet zeker. Ik hoop hier veel te leren.

Laatst bewerkt:
Ik zie tegen dat laatste eigenlijk best wel op, dus dat liever niet.
Dan ga je toch eerst hier mee door als je dat liever doet.
Hoe krijg ik dit weg? Ik heb inmiddels een tandenborstel gekocht, zou dat hier ook mee kunnen?
Ik gebruik een oud pasje. filterwatten kan ook maar dan wel oppassen dat er geen vuil of steentjes in komen. Anderen gebruiken mesjes voor de ruiten. Je kun de bodem een beetje weghalen zodat je er beter bij kunt.

Ik ben van plan om binnenkort nieuwe planten in mijn aquarium te gaan zetten. Ik heb al meerdere soorten planten op het oog uit andere topics. Ik heb echter nog niet vaak zelf planten in het aquarium gezet en als ik het heb gedaan, heb ik er niet zoveel over nagedacht (gewoon erin zetten). Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten tijdens het kopen en planten van de planten?

Reken uit hoeveel licht je hebt, in lumen per liter. Lumen kun je opzoeken door je type en merk lamp te noteren en dan op internet opzoeken hoeveel lumen die geeft. Dat deel je door het netto aantal liters water.
Daar krijg je een getal uit en dan weet je wat voor planten het in je bak waarschijnlijk doen.

Je hebt verder ook plantenvoeding (bodem en waterkolom) nodig.

In de bodem: die capsules?

In de waterkolom: dat is toch gewoon het water, dus bijvoorbeeld All-in-One?

Ja, maar zorg wel voor een echte all in one, dus eentje met nitraat en fosfaat.
En bijvoorbeeld capsules, ik werk zelf liever met kleibolletjes, die capsules hebben hele lelijke kleuren bolletjes erin.

Als je de standaard verlichting van de Juwel hebt, zit je aan medium planten en is het verstandig om ook nog een deel van je licht te dimmen.
Ik heb met mijn Juwel 1/3e met bakpapier afgeschermd, en dan heb ik er ook nog drijfplanten boven.
Planten waarvan ik weet dat ze het in mijn bak met dusdanige verlichting doen, zijn:
cryptocorines div soorten
anubia's
tijgerlotus
Nymphoides taiwan
hoornblad
Pogostemon octopus
bucephalandra
Limnobium sessiflora
Hygrophila spp.
Valisneria gigantea
Vallisneria nana
Microsorum pteropus (incl windelov)

zie ook: https://aquaforum.nl/threads/gezelschapsbak-juwel-350-rio-lysia.185685/#post-2569564
.

Dit zei je eerder over planten en lumen. Op basis hiervan heb ik naar soorten gezocht.

Ambulia
Pogostemon octopus
Javamos
Bucephalandra
Limnobium sessiliflora
Rotala blood red
Micranthemum Monte Carlo
Limnophila sessiliflora
Taxiphyllum barbieri
Anubias Nana
Leptochilus pteropus
Hydrocotyle leucocephala
Echinodorus
Vallisneria's
Verschillende cryptocorynes (bijv. Wendtii)
Lilaeopsis
Lobelia
Rotala, buiten de macrandra en wallichii

Dit zijn planten die geschikt zouden moeten zijn, dus hiervan ga ik kijken wat er te krijgen is.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan