Wat doe ik verkeerd, tips gevraagd.


61cjtHNYivL._SX355_.jpg
url

volgens mij heb ik deze, die is aan de onderkant van het blad rood, maar aan de bovenkant groen.
Klopt, de plant zou op z'n minst kleuring op de onderkant van het blad moeten hebben. Bij jou zie ik dit niet. Dat kan natuurlijk ook aan de foto liggen maar ik meen te zien dat de planten helemaal groene bladeren heeft behalve wat lichte kleuring bovenin. Maar goed, als gezegd, je kunt daar ook voor kiezen.
 
Ze zijn wel degelijk rood/bruinig aan de onderkant.

IMG_0552.JPG
IMG_0553.JPG
 
Omdat ik sinds een tijdje de micro en macro doseringen om heb gegooid op advies van Willem heb ik vandaag de PO4, NO3 en KH gemeten.
Vreemde is dat de PO4 en NO3 waardes niet heel veel verschillen tov. de vorige doseringen die toch wel een stuk minder waren.
De laatst gemeten waardes zijn van 21.02.2019 en die er boven van toen ik nog minder NO3 en PO4 doseerde.
Wie het weet mag het zeggen.

water test 21.02.19.png
 
klopt, maar zou dit dan zoveel verschil moeten maken vraag ik me af.
Er zijn namelijk nog steeds geen tekorten in de NO3 en PO4, alleen de Micro kan ik niet meten, maar daarvan geef ik nu veel minder dan eerst.
 
Ik weet niet of ik het goed begrijp maar je doseert nu meer macro s toch dus dan kloppen de hogere waarden wel. Is de EI niet iets voor jou?
 
de concentratie van de oplossing is volgens de voorschriften wat er gegeven wordt.
Dus wat aquariumbemesting aangeeft op de verpakking.
Van de KH2PO4 kun je beter 8 gr oplossen ipv van 4.(in 500 ml)
Dan kun je namelijk hetzelfde aantal milliliters doseren van zowel Fosfaat als Nitraat, en heb je automatisch een 1/10 verhouding.
 
Volgens mij werkt Henton al met de EI, gezien de 50 % waterwissel?


Ok maar dan moet er veel verbruik zijn of dat de waarden net voor de wissel zijn gemeten. Ik los ook 8 gram fosfaat op met 83 gram nitraat waardoor je 20ml kan toevoegen voor een dosering van 20/2. Lekker makkelijk in 1 fles dus.
 
61cjtHNYivL._SX355_.jpg
url

volgens mij heb ik deze, die is aan de onderkant van het blad rood, maar aan de bovenkant groen.

Als het de Ludwigia repens is zou hij ook rood moeten kleuren aan de bovenkant van het blad, bij mij is die ook helemaal rood namelijk.
Misschien heb jij de ludwigia-sp-mesacana? die heb ook gehad, en die kleurde met name aan de onderkant rood..
 
Zelf maak ik een liter aan en gebruik dan dus 16 gram fosfaat en 166 gram nitraat. Een halve liter is met meer bakken hier vrij snel op en dit scheelt weer werk.
 
Een 5 liter jerrycan misschien een idee? 80 gram fosfaat en 830 gram nitraat..... en schudden maar:D

Ik doe met 500 ml 12,5 week, ik doseer 40 ml per week op 190 liter, ik zit dan net iets boven de 20/2 (als het goed is)
 
Als het de Ludwigia repens is zou hij ook rood moeten kleuren aan de bovenkant van het blad, bij mij is die ook helemaal rood namelijk.
Misschien heb jij de ludwigia-sp-mesacana? die heb ook gehad, en die kleurde met name aan de onderkant rood..

Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke soort het is, hij is van boven groenig en van onder rood in ieder geval.
Staat er al een aantal jaren in, en deze doet het prima.
 
Een 5 liter jerrycan misschien een idee? 80 gram fosfaat en 830 gram nitraat..... en schudden maar:D

Ik doe met 500 ml 12,5 week, ik doseer 40 ml per week op 190 liter, ik zit dan net iets boven de 20/2 (als het goed is)

Ik zou ook niet teveel maken ivm schimmelvorming. Ik bewaar de flesjes in de koelkast dus donker en koel.
 
Op pagina 8 is dat terug te zien, maar het komt erop neer dat ik meer NO3 en PO4 doseer en minder Micro.
 
Op pagina 8 is dat terug te zien, maar het komt erop neer dat ik meer NO3 en PO4 doseer en minder Micro.
En je merkt aan de planten dat ze duidelijke gebrek verschijnselen vertonen op macro elementen?
Omdat ie er zo snel doorheen gaat.
Dus?
Iedere 3 weken kan ik mijn bemesting verder fine-tunen op de behoefte van het aquarium, ik kan nu ongeveer per maand zien wat het verbruik is en wat erbij moet om tekorten tegen te gaan
 
En je merkt aan de planten dat ze duidelijke gebrek verschijnselen vertonen op macro elementen?

Nee juist niet, maar een opmerking van Willem 999 ofzo heeft me aan het denken gezet. Ik doseerde veel teveel Micro, en dat zou wel eens de problemen met de groei kunnen veroorzaken, maar de tijd zal uit wijzen of dat het EI van columbus is voor mij.
Maar dat ik teveel Micro doseerde was wel een feit.
 
Hoeveel milliliter doseerde je op 50 liter dan van de csm? Ik doseer met de EI 4 ml op 50 liter dus ongeveer het dubbele van wat men adviseerde.
 
Nee juist niet, maar een opmerking van Willem 999 ofzo heeft me aan het denken gezet. Ik doseerde veel teveel Micro, en dat zou wel eens de problemen met de groei kunnen veroorzaken, maar de tijd zal uit wijzen of dat het EI van columbus is voor mij.
Maar dat ik teveel Micro doseerde was wel een feit.
Teveel micro zou inderdaad een remmende werking kunnen hebben

Was een diagram van welk element afhankelijk was van welk element
 
Hoeveel milliliter doseerde je op 50 liter dan van de csm? Ik doseer met de EI 4 ml op 50 liter dus ongeveer het dubbele van wat men adviseerde.

Als ik ervanuit ga dat ik 250ltr. netto heb dan doseerde ik 15ml per 50ltr. per week.
dus 75ml verdeeld over 3 keer doseren per week.

en nu doseer ik 4ml per 50ltr. per week.
Dus 2x 10ml. per week op 250ltr. netto.
 
Als ik ervanuit ga dat ik 250ltr. netto heb dan doseerde ik 15ml per 50ltr. per week.
dus 75ml verdeeld over 3 keer doseren per week.
Dat is wel erg veel geweest idd.

Ik gebruik nu al een paar weken Tenso, daarvan doseer ik wekelijks 24 ml (3 x 8) op 190 liter en dat blijkt genoeg te zijn.
 
Ja dat is wel iets meer dan een dubbele dosis zoals ik geef. Het kan inderdaad toxisch worden voor planten.
 
ik heb het nu dus aangepast, en nu maar kijken wat het gaat doen.
Ik vraag me ook af of mijn verlichting wel goed/voldoende is.

De verlichting bestaat uit 2x 60cm jmb community bright, 4x wit 1x rood, 1x JMB 90cm All White, en ik heb er een T5 lichtbalk op liggen met 2x54 watt 865 HO master van 115cm. de JMB leds branden van 10:00 tot 21:00 op 75% middels een JMB led controller, met zons opkomst en ondergang mee gerekend.
De T5 lichtbalk brand van 11:30 tot 17:00
 
De verlichting lijkt me wel voldoende, ik heb 2 x 39 watt T5 op 190 liter, en de planten groeien als kool.

Waaronder de Staurogyne sp brown, die toch wel wat licht vraagt
 

Terug
Bovenaan