Wat doe ik verkeerd, tips gevraagd.


Ik voeg zelf de marco s gelijk toe na het verversen en de micro s 2x per week. Zolang je voldoende voeding in de waterkolom hebt zit je goed.
 
te weinig geef ik zeker niet, eerder teveel denk ik :oops:
hoeveel ml doseren jullie dan bv. per 100ltr?
Ik zelf heb zo'n 225 ltr. netto en geef volgens onderstaand schema.

upload_2019-1-24_9-54-40.png
 
Geef je op dik 200 liter zo n 75ml sporen? Ik gebruik ook csm+b maar doseer 2x8 ml per week. Ik los het zakje op in 500 ml water.

Gebruik jij de poeders of de vloeibare nitraat en fosfaat? Als je poeders gebruikt dan moet je voor de fosfaat al 80ml doseren als je volgens het zakje oplost op 200 liter.
 
1: ja ik doseer dagelijks met de ei methode, micro de ene dag en macro de andere.
2: Er zitten idd vissen in , wat zou er nog meer in moeten volgens jou dan? (Garnalen)
3: ik ververs wekelijks zo'n 50%, met kraanwater en Osmose.
Ik somde alleen maar de drie redenen om te verversen op omdat het hierboven ging over dat het 50% verversen misschien slecht is.
Daarop lichtte ik dus toe in welke situaties verversen wenselijk is. Een aquarium met alleen vissen voeren de planten het nitraat niet af en moet je dus wekelijks verversen om van het nitraat af te komen. Dat is überhaupt waar dat hele ''elke week verversen'' vandaan komt. In een plantenbak zonder EI en met weinig vissen hoef je misschien maar 1x per maand te verversen.

Alleen reageren op de laatste post geeft een heel verkeerd beeld, en komen er adviezen die allang gegeven zijn.
Ok, ik snap je ergernis dat je met dit probleem zit maar misschien is het dan tijd voor een nieuw topic waarin je alle geprobeerde oplossingen even op een rijtje zet. Want niemand is zo gek om een halfuur te gaan lezen.
 
Geef je op dik 200 liter zo n 75ml sporen? Ik gebruik ook csm+b maar doseer 2x8 ml per week. Ik los het zakje op in 500 ml water.

Gebruik jij de poeders of de vloeibare nitraat en fosfaat? Als je poeders gebruikt dan moet je voor de fosfaat al 80ml doseren als je volgens het zakje oplost op 200 liter.

Ik gebruik idd de poeders die ik zelf apart in flessen aanmaak.
Misschien geef ik wel veel teveel sporen dan??
En de fosfaat als ik die meet dan is die rond de 1.0 1,5.
Als ik 80ml zou doseren wordt de fosfaat wel te hoog ben ik bang.
Maar ik ben best bereid om anders te doseren, maar dan moet het wel ergens op gebaseerd zijn, want ik dacht dat een overschot niet zo heel erg is.
Maar tekorten juist wel.


upload_2019-1-24_10-7-13.png
 
Ok, ik snap je ergernis dat je met dit probleem zit maar misschien is het dan tijd voor een nieuw topic waarin je alle geprobeerde oplossingen even op een rijtje zet. Want niemand is zo gek om een halfuur te gaan lezen.[/QUOTE]

Als je niet zo gek bent om alles te willen lezen, dan kan je misschien ook maar beter niet reageren lijkt me.
Als ik ergens op reageer dan lees ik namelijk wel alles om een goed beeld te krijgen, en dat kost zeker geen half uur.
Maar nogmaals, iedereen is vrij om het al dan niet te lezen hoor.
No hard feelings. :sorry:
 
Tekorten geven juist algen en die moet je voorkomen. Ik los op zoals op de zakjes staat dus dat is 83 gram nitraat op 500 ml en 4 gram fosfaat op 500ml. Dan moetr je per 100 liter 20 ml nitraat toevoegen en 40ml fosfaat om wekelijks 20/2mg toe te voegen.
Zou voor jou dus ongeveer 40 en 80 ml zijn als ik even snel uitga van 200 liter.

De sporenmix csm adviseert men eigenlijk 2 ml per 50 liter bij gebruik van co2 en dat zou op 200 liter dus 8 ml zijn maar omdat ik de EI volg verdubbel ik dat tot 16ml op 200 liter. 2x8 ml voeg ik ongeveer toe.
 
Dan zou ik dus volgens mijn schema een zwaar tekort aan fosfaat moeten hebben?
echter als ik het meet met de druppel test kom ik op andere waardes uit, dus wat is wijsheid in dit geval?
Gewoon meer fosfaat toevoegen en kijken wat er gebeurd?
 
Ik weet uit ervaring met mijn meterbak dat de opname van fosfaat hier rond de 1,0 ligt. Je waarden zijn ook afhankelijk van of deze zijn gemeten net na het toevoegen of vlakvoor de verversing. Als dit na het toevoegen is dan zit je laag als je de EI hanteert.
Neem aan dat je telkens de helft ververst dus dan reset je de bak weer.
 
Ik meet zeker een dag na het toevoegen, juist omdat ik weet dat als je direct na het toevoegen meet dat dan de waarde hoger zal zijn, logisch toch ?
En ik ververs idd 1 keer per week ongeveer 50%.
 
Dan zou ik dus volgens mijn schema een zwaar tekort aan fosfaat moeten hebben?
echter als ik het meet met de druppel test kom ik op andere waardes uit, dus wat is wijsheid in dit geval?
Gewoon meer fosfaat toevoegen en kijken wat er gebeurd?

Wijsheid is meer toevoegen.
Wijsheid is niet afgaan op testresultaten, maar kijken naar planten en toevoegen naar behoefte én in verhouding.
Wijsheid is niet in het wilde weg met micro's smijten...

En watertests: mja, je kan desnoods meten (en op de meetresultaten vertrouwen als jij dat wil) net voor de verversing om te zien wat je echte verbruik is maar met EI moet je juist niet meten.
Het ganse principe is gebaseerd op overschotten en niet op testresultaten...

Maar wat doe jij nu eigenlijk:
Jij beknibbelt op fosfaat, zit bewust relatief laag qua nitraat en tegelijkertijd over doseer je de sporen met een factor van 4,6 (!!) tov de dubbele advies dosering????
Je geeft 75 ml/week terwijl16ml eigenlijk al dubbel de adviesdosis is.

Als je uitgaat van 8ml (de standaarddosis) per week zit jij zelfs bijna op een tienvoud. En dat terwijl je bewust laag zit qua fosfaat? En met weinig nitraat in de waterkolom?
Tja... :juggle::rolleyes: Denk je dat de planten dat tof vinden om in macro-hoeveelheden micro's te staan en dat terwijl ze tegelijkertijd maar micro hoeveelheden macro-voeding ter beschikking hebben? :!
Maar waarom doe je dat? Wat is de achterliggende strategie van een giga-overdosis micro's icm lage macro's?

Als je EI volgt moet je vooreerst niet besparen op nitraat, fosfaat, kalium....
Maar voor zover ik weet wordt er nergens gezegd dat je de sporen in tienvoud dient toe te voegen...


De sporenmix csm adviseert men eigenlijk 2 ml per 50 liter bij gebruik van co2 en dat zou op 200 liter dus 8 ml zijn maar omdat ik de EI volg verdubbel ik dat tot 16ml op 200 liter. 2x8 ml voeg ik ongeveer toe.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier kan ik iets mee, Ik doseer niet echt bewust minder Nitraat en Fosfaat, maar ik dacht dat het voldoende was, gezien wat ik meet.
Ik ga de komende weken mijn micro en macro eens anders toedienen, en kijken wat dat gaat doen. Niet geschoten is altijd mis toch?
En om eerlijk te zijn had ik ook niet in de gaten dat ik zoveel teveel aan micro's aan het doseren ben.
Misschien is dit wel de reden waarom? we gaan het zien.
Even nieuw schema gemaakt, ziet dat er beter uit zo?

upload_2019-1-24_13-24-28.png
 
Ik ga de komende weken mijn micro en macro eens anders toedienen, en kijken wat dat gaat doen. Niet geschoten is altijd mis toch?

Dat lijkt me een goed plan. En vooral goed kijken naar eventuele veranderingen in plantengroei.

En om eerlijk te zijn had ik ook niet in de gaten dat ik zoveel teveel aan micro's aan het doseren ben.
Misschien is dit wel de reden waarom? we gaan het zien.

Wanneer je echt heel veel gezonde en snel groeiende planten hebt kan je de micro wel opdrijven ( en doseer je in verhouding ook meer macro) maar zelden tot op de levels die jij gaf.
In combinatie met slechte/mindere plantengroei zal je vrij snel met te hoge levels zitten van stoffen die bewust maar in micro-hoeveelheden worden toegediend.
En dat zijn voornamelijk stoffen waar we zelden of niet op testen dus je zal dat niet snel zien in testresultaten.
Maar er zit bvb koper in sporen-mix. In mini hoeveelheden heeft dat een meerwaarde maar in overdosis kan dat ook giftig worden, zeker als je echt zwaar over doseert en je tegelijkertijd maar een mini-opname hebt.
Het zal zeker meespelen in het totaal, ik beweer niet dat dat dé oplossing zal zijn maar het is volgens mij wel een deel van het probleem en dus vermoedelijk een deel van de oplossing...

Even nieuw schema gemaakt, ziet dat er beter uit zo?

Lijkt me al beter. Maar ik zie dat de kalium niet in verhouding werd aangepast? Ik weet niet welke concentratie je juist toedient en wat het level van K daarvoor was.

Persoonlijk probeer ik sporen/Fe zo gespreid mogelijk te doseren. Ik doseer deze dagelijks voor de lichtcyclus en doseer macro's 's avonds.
Het idee erachter is dat ik door dagelijks te doseren minder risico heb dat bijvoorbeeld het ijzer neerslaat op dag 1 waardoor ik op dag twee geen ijzer meer beschikbaar zou hebben...
 
Ik vraag me ook af of Kalium toevoegen wel nut heeft, omdat dat al zit in de KaliumNitraat en KaliumFosfaat.
Misschien daar ook maar eens een tijdje mee stoppen dan?
Ik heb Kalium nog nooit gemeten.
 
Ik vraag me ook af of Kalium toevoegen wel nut heeft, omdat dat al zit in de KaliumNitraat en KaliumFosfaat.
Misschien daar ook maar eens een tijdje mee stoppen dan?


Je kan met behulp van deze calculator berekenen hoeveel K je al toedient via nitraat en fosfaat.
https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php

Die K waardes (komt eigenlijk hoofdzakelijk via KNO3 dosering, de K in fosfaat is miniem) kan je optellen en vergelijken met de levels (in EI of een ander bemestingsschema).
Ik heb dat ook nog nooit getest maar aangezien ik met 100% osmosewater ververs kan ik afgaan op de levels die ik doseer via nitraat/fosfaat.
Daarom doseer ik persoonlijk ook K apart om op mijn streefwaarde te zitten..
K is wel een belangrijke macro, in dit geval beter wat teveel dan te weinig dus ik zou in jouw geval (50% osmose) eens de berekening maken zodat je een idee hebt van wat je toevoegt en van daaruit beslissen.
 
Het is mijn stokpaardje, ik geef het onmiddellijk toe maar voor mij is er altijd maar één uitgangspunt. Mijn planten. Van elke plant weet ik wat het vraagt om een optimale groei te bereiken. Bij de aanschaf stel ik mij altijd de vraag past deze plant bij mijn hardware mogelijkheden? Dan, past de plant bij het al aanwezige bestand? Wanneer de complete keuze gemaakt is, eigenlijk koop ik nauwelijks planten merk ik nog even op, wordt de eerste vraag: Hoeveel licht vraagt het plantenbestand gemiddeld? Dat is vaak veel hoger dan gedacht, heel veel zie ik hier de reactie; veel licht dus alg. Nee! Licht veroorzaakt géén alg! Wanneer de plant gaat groeien bij de gewenste lichtintensiteit/duur gaat het vragen om CO2. Hoe weet je dat? De wet van de tekorten. Je ziet aan de plant, of door vorming van alg, dat er een tekort is. Zodra de CO2 vraag is geoptimaliseerd voeg ik overige bemesting toe, micro's en macro's. De hoeveelheden worden weer aangegeven doordat de plant, of z'n omgeving, mij onmiddellijk vertelt of er ergens een tekort is. Het testen, met een druppeltest, doe ik pas als ik middels mijn planten een probleem opmerk. Dat gebeurd niet vaak maar het gebeurd wel. Zo zag ik afgelopen week dat er op een paar blaadjes van mijn Alternanthera mini, wat groene alg zat, de harde variant. Dat maakt dat ik de druppeltest pak en inderdaad; Nitraat én Fosfaat mag wat hoger. Dat wordt dan onmiddellijk aangepast.
Er zijn redelijk wat soorten vertegenwoordigt in mijn aquarium, gemakkelijke maar zeker ook wel wat moeilijker te houden planten. Het omschreven principe, waarvan ik niet ga beweren dat het, "het enig juiste" is, bevalt me uitstekend.
IMG_20190122_203339.jpg
IMG_20190122_203347.jpg
IMG_20190122_203355.jpg
IMG_20190122_203400.jpg
IMG_20190122_203501.jpg
 
Kijk hier kan ik iets mee, Ik doseer niet echt bewust minder Nitraat en Fosfaat, maar ik dacht dat het voldoende was, gezien wat ik meet.
Ik ga de komende weken mijn micro en macro eens anders toedienen, en kijken wat dat gaat doen. Niet geschoten is altijd mis toch?
En om eerlijk te zijn had ik ook niet in de gaten dat ik zoveel teveel aan micro's aan het doseren ben.
Misschien is dit wel de reden waarom? we gaan het zien.
Even nieuw schema gemaakt, ziet dat er beter uit zo?

Bekijk bijlage 266760

Als ik dit zo zie dan geef je dus 10ml csm en dat kan net genoeg zijn maar als je de EI volgt mag dat best wat meer hoor. Voor 20mg nitraat zou je ongeveer 40 ml toe moeten voegen op 200 liter dus 80 ml is dan wel erg hoog denk ik. Ik verwacht dat je aan 50ml nitraat meer dan voldoende hebt want dan voeg je zo n 20 mg toe wekelijks.
 
ik heb het aangepast in mijn doseer schema. bedankt, ik ga het zo eens een paar weken aankijken.

upload_2019-1-24_20-32-21.png
 
de concentratie van de oplossing is volgens de voorschriften wat er gegeven wordt.
Dus wat aquariumbemesting aangeeft op de verpakking.
 
Ik wil ook nog wel wat leren over toevoegingen.Ik lees in een voorgaand schema 50 ml.Nitraat / 80m.l fosfaat en 20 ml. kalium.En dat op 225 liter.Per week.
Is hier geen sprake van overdosering,het fosfaat is toch vaak minder in dosering dan het nitraat of zit ik ernaast.

Vind dit op 225 liter best wel hevig,maar goed als we met een dergelijke dosering een gewenste plantengroei creeren dan ga ik er in mee.

Maar nogmaals ik vind de doseringen wel erg hoog,hoe denken jullie dat de vissenpopulatie hierop reageerd,kunnen we een dergelijke hoge dosering toepassen voor een goede plantengroei en het milieu voor de vissen overslaan.waardoor de planten en hun voeding belangrijker zijn dan het water waarin de vissen zich bevinden.

Begrijp mij niet verkeerd,maar is er geen gevaar van overdosering,ik begrijp dat we naar de planten kijken voor wat betreft de groei maar is of kan er op een bepaald moment geen sprake zijn van nogmaals een te grote of overdosering.
 
Ik moet het ook allemaal nog zien, maar ik wil het wel gaan proberen en kijken of het resultaat geeft.
Ik denk niet dat de vissen hier erg veel last van gaan hebben, maar dit is een ongecontroleerde veronderstelling.
 
Ik lees in een voorgaand schema 50 ml.Nitraat / 80m.l fosfaat en 20 ml. kalium.En dat op 225 liter.Per week.
Is hier geen sprake van overdosering.

De ml die worden toegevoegd zeggen niets over de concentratie natuurlijk. Ik voeg bvb een aantal keer per week 500ml magnesium(oplossing) toe!
"Waaat? 500ml???" hoor ik je denken.

Die 500ml zegt niets over hoeveel Mg er in die oplossing zit natuurlijk. ;)
Ik los gewoon een "dagdosis Mg" op in een halve liter water omdat ik geen droog poeder rechtstreeks in de bak wil gooien... :D

Je moet je dus baseren op de recepten van de gemaakte stockoplossing (in dit geval volgens de voorschriften op aquariumbemesting.nl...) om een beeld te krijgen van de werkelijke toevoeging...

het fosfaat is toch vaak minder in dosering dan het nitraat of zit ik ernaast.

Tja rekening houdend met bovenstaand: misschien is de door Henton gebruikte nitraat oplossing gewoon sterker van concentratie dan de fosfaatoplossing? ;)


Begrijp mij niet verkeerd,maar is er geen gevaar van overdosering,ik begrijp dat we naar de planten kijken voor wat betreft de groei maar is of kan er op een bepaald moment geen sprake zijn van nogmaals een te grote of overdosering.

Ik denk dat je met micro's beter wat oppast. Om de redenen die ik eerder zei. Bepaalde stoffen worden schadelijk in té grote hoeveelheden. Het zijn en blijven micro-voedingsstoffen...
Maar op zich blijft het wel de bedoeling dat je de voeding enigszins afstelt adhv de werkelijke opname.
Dat je dus zorgt voor een groot en gezond plantenbestand en dat je de toevoeging baseert op het verbruik.

Wanneer je de EI volgt ga je minder testen en meten en ga je dus toevoegen obv een schatting, een ruime schatting. Dat is gans het idee van EI, het concept van overschotten ipv tekorten. Er wordt dus inderdaad teveel gedoseerd maar net daarom is de wekelijkse verversing van 50% zo belangrijk (zeker in geval van full EI).
Met deze verversing voorkom je net mogelijke accumulatie en blijf je doorgaans op veilige levels.

En zelfs bij EI kan je voor lagere pieken zorgen door niet alles in één beurt toe te dienen. Wanneer je bvb alle nitraat en fosfaat ineens, net na de verversing, toedient dan heb je de eerste helft van de week vrij hoge piekwaardes die geleidelijk aan dalen tijdens de week.
Wanneer je de toevoeging verdeelt over meerdere beurten zal je (door de tussentijdse opname door de planten) nooit zulke hoge concentraties van voeding in je water hebben en zorg je dus ook voor minder schommelingen van waterwaardes...

Maar bij dit alles blijven de bewoners natuurlijk zeer belangrijk.
Sommige vissen/garnalen zijn vrij gevoelig aan bvb nitraatwaardes dus het is steeds belangrijk van de juiste keuzes te maken... Gevoelige dieren kan je beter niet in een full EI-bak houden.
 
Laatst bewerkt:
Je moet je dus baseren op de recepten van de gemaakte stockoplossing (in dit geval volgens de voorschriften op aquariumbemesting.nl...) om een beeld te krijgen van de werkelijke toevoeging...

Tja rekening houdend met bovenstaand: misschien is de door Henton gebruikte nitraat oplossing gewoon sterker van concentratie dan de fosfaatoplossing? ;)

ik maak de stock oplossingen aan volgens voorschriften die op de verpakking staan.
 
Alles moet geleidelijk en met mate,fosfaat en nitraat moeten dus met tussenpozen aan het water toegevoegd worden,niet beide in een keer,nou moet ik voor de toekomst eens gaan denken aan een doseerapparaat,welke je im Ml. Kan doseren per dag en hoeveelheid.
 
Vandaag onderhoud gedaan, 50% waterwissel en begonnen met het doseren volgens nieuw schema.
Ik ben benieuwd of het iets op gaat leveren.

Hier onder wat foto's hoe het er nu bijstaat.

IMG_0541.JPG

IMG_0539.JPG
IMG_0540.JPG
IMG_0542.JPG
IMG_0543.JPG

IMG_0544.JPG
IMG_0545.JPG
IMG_0546.JPG
IMG_0547.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vind niet echt dat de bak er minder uitziet als vooraf beweerd,maar kan natuurlijk altijd beter,wij aquarianen willen het uiterste qua mogelijkheden eruit halen,dat houdt ons bezig.
 
bedankt, maar het is toch een beetje schijn wat bedriegt, want bijna alle nieuwe planten die ik erin zet zijn na een week of 4 compleet verpietert of verslijmt.
En geloof me, ik heb er al wat ingezet de laatste tijd, van alle soorten en maten.
Dus het is niet helemaal allemaal goed gegaan tot nu toe, de planten die er nu instaan doen het redelijk.
 
De Ludwigia die je in je hoek hebt, achter je Lotus vraagt om licht. Hopelijk is dit geen meer donkere hoek? Maar volgens mij ziet het er goed uit!
 
Gek Genoeg doet die Ludwigia (Repens?) het juist goed.
Ik heb die al op verschillende plaatsen gehad, en doet het steeds goed.
Dus dan zou ik in ieder geval voldoende licht hebben.
 
X staat voor niet gemeten omdat de testvloeistof op is.

Misschien moet ik wat minder osmose water gebruiken met de waterwissel, dan gaat de kh en gh omhoog.
 
Gek Genoeg doet die Ludwigia (Repens?) het juist goed.
Ik heb die al op verschillende plaatsen gehad, en doet het steeds goed.
Dus dan zou ik in ieder geval voldoende licht hebben.
Misschien beschreef ik het wat onduidelijk; je Ludwigia repens doet het en, zoals je zelf zegt, doet het eigenlijk overal wel. Maar dat is nu juist het verwarrende, hij "doet" het wel omdat deze Ludwigia soort een redelijk groot tolerantie bereik heeft wat licht betreft. Dat wil echter niet zeggen dat de plant het optimaal doet! Het valt me namelijk op dat hij bovenal groen is op een paar licht kleurende blaadjes bovenin. Bij wat meer licht zou hij in ieder geval aan de onderkant van de bladeren gaan kleuren en ze kunnen behoorlijk rood worden. Vandaar mijn eerdere opmerking/vraag. Maar ik kan me ook voorstellen dat de Ludwigia nu prima naar je zin is! Dan zeker zo laten. Hieronder staat nog een plaatje hoever ze kunnen kleuren. Zelf heb ik ze ook zo gehad, het is gewoon een mooie plant.

https://www.google.nl/search?sa=X&q...UNPFAKHT51BRgQxA0wG3oECAsQMw&biw=1536&bih=770
 
61cjtHNYivL._SX355_.jpg
url

volgens mij heb ik deze, die is aan de onderkant van het blad rood, maar aan de bovenkant groen.
 

Terug
Bovenaan