wat is de makkelijkste manier om een aquarium de trap af te krijgen?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik ben al een tijdje niet actief meer hier, vooral omdat mijn huidige aquarium (130x50x50) staat en ik er geen problemen mee heb, al ziet het er op dit moment niet uit... alleen is de enige manier om het weer mooi te maken alles er uit halen en opnieuw opbouwen.

dus het is tijd voor een tweede bak vind ik, ik heb op mijn bureau een metertje vrijgemaakt, en laat ik nu net nog een meterbak op zolder hebben staan, het probleem is alleen: hoe krijg ik hem veilig de trap af? met naar boven brengen heeft mijn vader geholpen, alleen die zit met rugklachten, mijn moeder heeft geen energie door long covid, en ik heb verder niemand in de buurt wonen die kan helpen.

heeft er iemand tips om in mijn eentje een lege meterbak veilig en in zijn geheel een trap af te tillen?

ps: geen idee wat het beste onderwerp is om dit te plaatsen, maar hier kan het vast geen kwaad.
 
Alleen is denk ik geen doen en vraag of iemand kan helpen. Hier ook de 120cm met 2 man getild.
 
Ik heb zelf een 1 meter bak. Van de trap af met de bak en dan een valpartij is het resultaat vrees ik. Hij is al zwaar zonder trap...

Kun je niemand vinden die kan helpen zou ik zeggen een andere bak scoren.
 
Ik heb zelf een 1 meter bak. Van de trap af met de bak en dan een valpartij is het resultaat vrees ik. Hij is al zwaar zonder trap...

Kun je niemand vinden die kan helpen zou ik zeggen een andere bak scoren.
Gelukkig opper je niet het idee om hem eraf te laten glijden en om daarna zelf naar beneden te gaan:DD:pp
 
We hebben hier een 120 cm bak gekregen dit jaar en ik weet dat die al lood wegen dus dat is alleen helemaal niet te doen denk ik. Je moet geen risico lopen dat de bak kapot valt of dat er schade ontstaat.
 
Hangt af wat voor trap vast of vlizotrap
Bij die laatste heb je zeker hulp nodig
Bij een vaste trap (met normale treden) kan je het tree voor tree doen (bak laten rusten op iedere tree)
Het hangt natuurlijk wel af hoe handig en sterk je zelf bent en ook de bak zelf moet er sterk genoeg voor zijn
Met een juwel of vergelijkbaar bv gaat de genoemde methode prima tot de rio 450 toe.
 
Tja ik zou het risico niet willen lopen want voor hetzelfde geld verstap jij je of weet ik veel wat en daar gaat de bak. Maar ja technisch ben ik niet en ook niet echt sterk;)
 
Dan ga ik toch even kijken of iemand wil komen helpen.
Ik heb wel eens een fitte kerel regelrecht gevraagd op straat hier voor de de deur om me te helpen wat op te tillen, dat meteen goed dus ik hoop dat er ook zo een op je pad komt.
 
Na advies van dit forum:

"Wat is de makkelijkste manier om een aquarium INTACT de trap af te krijgen".

"Aangeboden: 1 meter aquarium, gedemonteerd, zelf te lijmen, ongeveer 1000 stukjes."


Nee, even zonder gekkigheid, ik zou echt een 2e persoon proberen te regelen. Als je sterk en fit bent kan een meterbakje nog net door hem rechtop te houden en tegen je schouder te rusten, maar als het even kan zou ik het niet riskeren.
 
Ong. dat wat het bureau dragen kan.
Wel mooi hoor zo,n metertje erbij, weest er maar voorzichtig mee.
 
Ik heb wel eens een fitte kerel regelrecht gevraagd op straat hier voor de de deur om me te helpen wat op te tillen, dat meteen goed dus ik hoop dat er ook zo een op je pad komt.
Ik denk dat je er nog versteld van zult staan hoeveel mensen je willen helpen als je het gewoon op straat zou vragen.
 
Dat moest je nou juist niet doen, gewoon wat medesympatieke slungels van straat.
Geen parfum en luchtjes draagstersvingers om mijn bak.
 
Ik had vandaag bezoek, en die wilde wel helpen, we hebben het aquarium in de doucheruimte gezet, ondertussen heb ik het zolderstof er afgespoeld en staat hij leeg op het aquarium.

Tijd om te verzinnen hoe ik het in ga richten en welke vissen ik precies wil. Een hillstream lijkt me wel wat maar ik ben er nog niet helemaal uit.
 
Ik had vandaag bezoek, en die wilde wel helpen, we hebben het aquarium in de doucheruimte gezet, ondertussen heb ik het zolderstof er afgespoeld en staat hij leeg op het aquarium.
Staat het aquarium op het aquarium? Op de kast bedoel je denk ik;)
 
Blijft die op je buro want al met al weegt dat samen wel behoorlijk. Of het moet een echt stevig buro zijn.
 
Heeft Ts eindelijk z'n aquarium op de gewenste plek zien we de volgende breek mogelijkheden; eerst het bureau die het gewicht van een volle bak met water niet aankan met daarna het gevolg, een bouwpakket aquarium...
Nou ja, 't is ook een manier om iemand moed in te spreken. Of te waarschuwen?
 
Het blad wat bestaat uit massief eiken planken verstevighd met schutting palen. zou het zeker houden, de poten zijn 2 schragen waarvan ik in mijn hoofd heb dat ze elk tot 160kg konden.

Ik heb er een tijdje een 80cm bak op gehad, waar ik met mijn toen 115kg vet naast kon staan.

Het zou moeten kunnen maar misschien toch maar een ander bureau overwegen...
 
Het blad wat bestaat uit massief eiken planken verstevighd met schutting palen. zou het zeker houden, de poten zijn 2 schragen waarvan ik in mijn hoofd heb dat ze elk tot 160kg konden.

Ik heb er een tijdje een 80cm bak op gehad, waar ik met mijn toen 115kg vet naast kon staan.

Het zou moeten kunnen maar misschien toch maar een ander bureau overwegen.

Hoe dik zijn de schuttingpalen en hoe veel komen ervan onder de bak? Een paal van 10x10cm kan dat gewicht in zijn eentje nog makkelijk aan. De bak zelf alleen niet.
5x5cm op elke hoek met een tafelblad ertussen zou zonder problemen moeten kunnen. Immers bouwen mensen ook zat aquariummeubels van 2x3duims vurenhouten balken.
 
Op deze foto kan je de constructie beter zien, het probleem is dat ik niet weet of de schragen het houden

20231103_113009.jpg



Deze zijn wel makkelijk te vervangen, door iets sterkers.
 
Klapschragen zijn niet te vertrouwen voor het dragen van [WAT DAN OOK]. Leuk als je een keer een deur moet schuren en schilderen, verder enkel goed als brandhout. Beter een paar palen eronder maken.
 

Terug
Bovenaan