Wat is dit?


Tx dan zal ik wat anders gaan kijken naar aquasafe! Ik heb inderdaad de filterspons een paar keer uitgeknepen in het aquarium zodat hij weer door liep, maar niet meer afgespoeld 😀 ik had expres wat gemaakt als filter zodat het dicht zou slippen, zodat de vuil en bacteriën mooi in 1 keer dr uit gehaald konden worden. Nu weet ik wel beter, dit absoluut niet doen dus :') kan het wel zo zijn dat de filter zo veel plantendelen bevat dat daardoor het water sterk in nitriet word?'
Het kan zijn dat je meer n
Tx dan zal ik wat anders gaan kijken naar aquasafe! Ik heb inderdaad de filterspons een paar keer uitgeknepen in het aquarium zodat hij weer door liep, maar niet meer afgespoeld 😀 ik had expres wat gemaakt als filter zodat het dicht zou slippen, zodat de vuil en bacteriën mooi in 1 keer dr uit gehaald konden worden. Nu weet ik wel beter, dit absoluut niet doen dus :') kan het wel zo zijn dat de filter zo veel plantendelen bevat dat daardoor het water sterk in nitriet word?'
Wanneer in het ene (te kleine) filter filterwatten zitten dan zou dat een oorzaak kunnen zijn. Een teveel aan voer kan een reden zijn. Een te grote bezetting kan een reden zijn van meer nitraat en nitriet in het water.

Nogmaals de vraag naar de cijfers die gemeten zijn en op welke manier is gemeten door de LFS of door jou ook (laten) opschrijven. Meten = weten 🙂

Echt goed dat je je gemeldt hebt op het forum! Zo kun je meelezen, vragen stellen, ondersteuning krijgen. Het komt echt goed dat weet ik zeker. Dat scheelt jou ook voor het plezier in de hobby.

Als je geen buitenfilter wilt op dit moment dan zou ik echt kijken als advies naar een groter filter dan de aqua flow 50.

In een groter filter, een groter filter cartridge van Superfisch bijvoorbeeld, kan meer mini Siporax.

En idd sponzen licht uitspoelen in afgeheveld aquariumwater. Het fijne daarvan is dat het dan gebeurt in water met dezelfde temperatuur voor de bacteriën. Sponzen zijn wat betreft bacteriën nog beter dan filterwatten. Omdat die langer goed blijven, minder snel dichtslibben.

Het is denk ik goed als je voor jezelf als basis ook wat water kunt testen. Kijk maar eens of daar voor jou ook opties zijn. Bij voorkeur druppeltesten koffertje.
 
Het kan zijn dat je meer n

Wanneer in het ene (te kleine) filter filterwatten zitten dan zou dat een oorzaak kunnen zijn. Een teveel aan voer kan een reden zijn. Een te grote bezetting kan een reden zijn van meer nitraat en nitriet in het water.

Nogmaals de vraag naar de cijfers die gemeten zijn en op welke manier is gemeten door de LFS of door jou ook (laten) opschrijven. Meten = weten 🙂

Echt goed dat je je gemeldt hebt op het forum! Zo kun je meelezen, vragen stellen, ondersteuning krijgen. Het komt echt goed dat weet ik zeker. Dat scheelt jou ook voor het plezier in de hobby.

Als je geen buitenfilter wilt op dit moment dan zou ik echt kijken als advies naar een groter filter dan de aqua flow 50.

In een groter filter, een groter filter cartridge van Superfisch bijvoorbeeld, kan meer mini Siporax.

En idd sponzen licht uitspoelen in afgeheveld aquariumwater. Het fijne daarvan is dat het dan gebeurt in water met dezelfde temperatuur voor de bacteriën. Sponzen zijn wat betreft bacteriën nog beter dan filterwatten. Omdat die langer goed blijven, minder snel dichtslibben.

Het is denk ik goed als je voor jezelf als basis ook wat water kunt testen. Kijk maar eens of daar voor jou ook opties zijn. Bij voorkeur druppeltesten koffertje.

Ik heb de elite jet flow 75 momenteel met een slangetje die hele fijne luchbelletjes het water in blaast, en de aquaflow 50 voor het wateroppervlakte extra te ribbelen en het water de goedde kant te sturen. Ik voerde denk ik veeel te veel ook ik ben nu een stuk minder gaan voeren. Ik weet zeker dat het té veel was. Ook de bezetting is het probleem. Ik kreeg de indruk dat het wel haalbaar moest zijn maar aangezien ik de filters steeds schoonmaakte en bijna geen waterwissels deed werd het ook zeker onhaalbaar. Ik heb ook contact met iemand gekregen van dit forum om een koffer met testen over te kopen zodat ik zelf kan leren testen en ook meer van de waarden zal weten.
Bij de dierenwinkel was het niet nodig een druppeltest te doen het was gewoon veel te hoog. Vandaar dat ik wat flinke waterwissels heb gedaan nu. En dat ook blijf doen tot ik zelf kan testen. Filters maak ik weer waterdoorloopbaar door het kleine beetje troep wat er tussen dit en het blokkeerd in het water te spoelen. Ik wil zo veel mogelijk bacterien behouden omdat ik die nu hard nodig heb en het aquarium spoelt zich binnen een half uur helemaal schoon dus daar maak ik me niet druk om. Met de vissen gaat het een stuk beter de zwaarddrager vertoont geen klachten meer, tgaat goed met de baby algeneters, ze zijn sinds een dag of 3 hun eizakje kwijt en zijn nu druk bezig mn aquarium te poetsen (en bevuilen dat begrijp ik) mn vis die ik eergisteren tussen het filter en glas vandaan heb gehaald zwemt nog rond en ziet er weer wat energieker uit. Hij mist de onderkant van zn staartvin, zwemt een klein beetje krom maar zn oog ziet er weer goed uit, en hij doet hij doet weer mee met de rest. Ik krijg de indruk dat mn aquarium weer aan het stabiliseren is maar zoals je zegt meten is weten dat zal ik binnenkort weer doen!
 
Ik heb ook contact met iemand gekregen van dit forum om een koffer met testen over te kopen zodat ik zelf kan leren testen en ook meer van de waarden zal weten.
Houd in de gaten dat de testen op een bepaald moment verlopen en hierdoor niet meer betrouwbaar zijn. Eenmaal open kan dat wel eens voor de houdbaarheidsdatum zijn.

Ik heb het jaren terug helaas zelf ondervonden met de NH3 en NO2 testen. Ik had de vissen groter gezet. Zelfde filter maar nieuwe bodem.

De uitslagen bleven 0 maar omdat ik iets vreemds zag aan een kieuw naar een koihandelaar gegaan met een van de vissen. Die teste het aquariumwater en de waardes waren absoluut niet goed.
Ik weet niet wat je voor een tweedehands koffer incl. verzendkosten kwijt bent maar voor 37,50 heb je een nieuw koffer. Em dan weet je zeker dat je testen een goede datum hebben.
 
Houd in de gaten dat de testen op een bepaald moment verlopen en hierdoor niet meer betrouwbaar zijn. Eenmaal open kan dat wel eens voor de houdbaarheidsdatum zijn.

Ik heb het jaren terug helaas zelf ondervonden met de NH3 en NO2 testen. Ik had de vissen groter gezet. Zelfde filter maar nieuwe bodem.

De uitslagen bleven 0 maar omdat ik iets vreemds zag aan een kieuw naar een koihandelaar gegaan met een van de vissen. Die teste het aquariumwater en de waardes waren absoluut niet goed.
Ik weet niet wat je voor een tweedehands koffer incl. verzendkosten kwijt bent maar voor 37,50 heb je een nieuw koffer. Em dan weet je zeker dat je testen een goede datum hebben.
Staat er vaak een houdbaarheidsdatum op?
 
Houd in de gaten dat de testen op een bepaald moment verlopen en hierdoor niet meer betrouwbaar zijn. Eenmaal open kan dat wel eens voor de houdbaarheidsdatum zijn.

Ik heb het jaren terug helaas zelf ondervonden met de NH3 en NO2 testen. Ik had de vissen groter gezet. Zelfde filter maar nieuwe bodem.

De uitslagen bleven 0 maar omdat ik iets vreemds zag aan een kieuw naar een koihandelaar gegaan met een van de vissen. Die teste het aquariumwater en de waardes waren absoluut niet goed.
Ik weet niet wat je voor een tweedehands koffer incl. verzendkosten kwijt bent maar voor 37,50 heb je een nieuw koffer. Em dan weet je zeker dat je testen een goede datum hebben.
Ik heb even gevraagd naar de houdbaarheidsdatum. Betekend dat ik niet jaren met de zelfde koffer kan doen?.

Even een paar vraagjes ter controle. @don1262

  1. Hoe ga je te werk bij een waterwissel?
  2. En wat gebruik je dan?
  3. Hoeveel ververs je dan van de 60 liter? ......%
  4. Hoevaak ververs je?

Ik pak een emmer en een maatbeker, ik schep water, het liefst van de bovende laag in de emmer, als mijn filter verstopt is dan maak ik die los en ontstop ik in het aquarium aangezien ik de bacterien niet kwijt wil. Dan vul ik de emmer met water uit de kraan. Check op gevoel de temperatuur van het water. (Heb nog nooit mijn thermometer kouder of warmer zien worden, geen enkele graad. Dus ik vertrouw op mn gevoel) en dan vul ik voorzichtig zonder de bodem of vissen te verstoren het aquarium.
De laatste 3 waterwissels heb ik 1 gram zout toegevoegd aan 60 liter water. Dat betekend dat er nu ongeveer 1.5 tot 2 gram in totaal in zit. Sinds ik dit doe merk ik een onwijs verschil op in het herstel van de vinnen van een aantal vinnen (die ik kapot van de dierenwinkel kocht :/ ) ik heb ook af en toe een klein scheutje aquasafe toegevoegd, maar sinds de laatste 3 keren heb ik dat gelaten. Dit omdat ik een schimmelkuur heb gedaan waarvan 75% nu er uit is. Ik heb tot op heden geen active kool gebruikt om die rede. Daarvoor deed ik het anders dit is na dat ik deze post maakte over schimmel op me vis. Daarvoor deed ik:
Filter verstop is helemaal door en door afspoelen, veel dode planten dus vaak filter verstopt. Ik deed 1 keer in de 2 dagen een waterwissel van 10% dus ik deed het helemaal verkeerd.

Nu doe ik nog geen vaste wissels, de ene keer wat sneller dan de andere. Probeer het op gevoel te doen zonder het aquarium te veel te verstoren
 
Aha dat geeft duidelijkheid. @don1262
Goed dat ik het gevraagd heb. Verander je methode zou mijn advies zijn.

Gebruik de emmer maar ook een slang bijvoorbeeld die je aan de ene kant dicht, niet te dicht bij de bodem kunt houden en het uiteinde in de emmer.

Zuig het water aan en laat het in de emmer lopen. Is die bijna vol, slang uit aquarium. Dit is afhevelen. Je haalt meer van de stoffen uit je bak. Door met je hand wat te bewegen komt dan ook wat vuil van de bodem mee. Ik zou als het klopt van de nitriet toch al gauw 60% waterwissel doen. Verder klopt je methode.

En vooral, klinkt gek uit mijn mond, houdt idd de rust in de bak.

En wat betreft het filter, de methode. Ik zou toch nog eens kijken naar het eerder genoemde advies.

 
Staat er vaak een houdbaarheidsdatum op?
Op die koffertjes staat een houdbaarheidsdatum. Maar na opening zijn de flesjes beperkt houdbaar waar regaens in zit en poeder. Maar het kan zijn dat de aangeboden koffer voldoet voor jou om het beeld te vormen in gebruik voor een tijdlang. En ter info. We dringen niks aan je op maar denken met je mee.
 
Ik pak een emmer en een maatbeker, ik schep water, het liefst van de bovende laag in de emmer, als mijn filter verstopt is dan maak ik die los en ontstop ik in het aquarium aangezien ik de bacterien niet kwijt wil.
Ik denk dat hierin de kern van het probleem ligt dus. Deze 2 dingen. En wekelijks een waterwissel plegen.
 
Staat er vaak een houdbaarheidsdatum op?
Friesian heeft het eigenlijk al goed uitgelegd.

Op mijn huidige koffer wel. Ik heb toen ik pas begon met testen wel eens een koffer zonder datum gehad.
Het is eigenlijk niet te zeggen hoe lang na openen de reagens goed blijven. NO3 en PO4 bleven bij mij jaaaaren goed. Of het nou KH of GH was ben ik kwijt … ik kon blijven druppelen, die test deed niks meer. NH3 en NO2 werkten na enige tijd ook niet meer. Maar al met al durf ik je geen tijdspanne te geven.
Ik heb even gevraagd naar de houdbaarheidsdatum. Betekend dat ik niet jaren met de zelfde koffer kan doen?.
Zie boven.

Zelf schrijf ik de datum op het flesje met reagens als ik het voor het eerst open. Dan heb ik enig idee hoelang het al ligt te liggen.
 
Aha dat geeft duidelijkheid. @don1262
Goed dat ik het gevraagd heb. Verander je methode zou mijn advies zijn.

Gebruik de emmer maar ook een slang bijvoorbeeld die je aan de ene kant dicht, niet te dicht bij de bodem kunt houden en het uiteinde in de emmer.

Zuig het water aan en laat het in de emmer lopen. Is die bijna vol, slang uit aquarium. Dit is afhevelen. Je haalt meer van de stoffen uit je bak. Door met je hand wat te bewegen komt dan ook wat vuil van de bodem mee. Ik zou als het klopt van de nitriet toch al gauw 60% waterwissel doen. Verder klopt je methode.

En vooral, klinkt gek uit mijn mond, houdt idd de rust in de bak.

En wat betreft het filter, de methode. Ik zou toch nog eens kijken naar het eerder genoemde advies.


Ik doe het niet met een slangetje eigenlijk omdat mn bodem schoon is, en ik denk dat mn water wissels wel tegen de 60 70% aan zitten als ik alle grind, stenen, hout, spullen enz mee tel blijft er niet heel veel water over in de onderste helft van het aquarium. Mn corydoras die graven heel het aquarium schoon, komt allemaal in me filter terrecht vandaar dat hij zo snel verstopt zit 😁 is er een andere rede voor een slangetje gebruiken dan het vuil van de bodem te halen? Want ik begrijp dat bij een vuile bodem hij schoon gemaakt moet worden. Daarom vind ik het zo moeilijk afscheid te moeten nemen van mn corydoras omdat ze het allemaal zo schoon houden

Een grotere filter uit het aquarium zou ik erg graag willen en ik zie steeds meer setups van mensen dat ik denk dit zou ik ook wel willen maar dat kost op dit moment te veel geld.
Op die koffertjes staat een houdbaarheidsdatum. Maar na opening zijn de flesjes beperkt houdbaar waar regaens in zit en poeder. Maar het kan zijn dat de aangeboden koffer voldoet voor jou om het beeld te vormen in gebruik voor een tijdlang. En ter info. We dringen niks aan je op maar denken met je mee.
Ik ben me er van bewust dat jullie met me mee denken ik zat er vandaag nog over na te denken en jullie willen natuurlijk het beste voor mn vissen en mij van de hobby kunnen laten genieten. Dat waardeer ik ontzettend erg! Ik heb tot nu toe al erg veel kunnen leren van jullie en dit forum in het algemeen dus ik ben erg blij met dat dit bestaat en de mensen die er aan deelnemen 😄
 
Ik doe het niet met een slangetje eigenlijk omdat mn bodem schoon is, en ik denk dat mn water wissels wel tegen de 60 70% aan zitten als ik alle grind, stenen, hout, spullen enz mee tel blijft er niet heel veel water over in de onderste helft van het aquarium. Mn corydoras die graven heel het aquarium schoon, komt allemaal in me filter terrecht vandaar dat hij zo snel verstopt zit 😁 is er een andere rede voor een slangetje gebruiken dan het vuil van de bodem te halen? Want ik begrijp dat bij een vuile bodem hij schoon gemaakt moet worden. Daarom vind ik het zo moeilijk afscheid te moeten nemen van mn corydoras omdat ze het allemaal zo schoon houden

Een grotere filter uit het aquarium zou ik erg graag willen en ik zie steeds meer setups van mensen dat ik denk dit zou ik ook wel willen maar dat kost op dit moment te veel geld.

Ik ben me er van bewust dat jullie met me mee denken ik zat er vandaag nog over na te denken en jullie willen natuurlijk het beste voor mn vissen en mij van de hobby kunnen laten genieten. Dat waardeer ik ontzettend erg! Ik heb tot nu toe al erg veel kunnen leren van jullie en dit forum in het algemeen dus ik ben erg blij met dat dit bestaat en de mensen die er aan deelnemen 😄
Hoi Don, goedemorgen.
Om te beginnen even een belangrijke tip. Zorg voor voldoende nachtrust. Ik neem aan dat je naar school gaat, dat je al in een richt denkt en leert voor een beroep waar je hart naar uit gaat. Voldoende rust is daarbij ook goed voor jou.

Dit gezegd hebbende wat tips, extra tips wat betreft de hobby.

Dat slangetje aan het Elite filter zou ik, indien mogelijk verwijderen. Geen luchtbellen in het aquarium daarmee verdrijf je aanwezig CO2 in het water wat goed/nodig is voor de planten. Ik zou echt een wat groter 2e filter aanraden. En dat vullen met een medium spons of beter Mini Siporax zoals gezegd. En ontstoppen van een filter is beter als dat nodig is buiten het aquarium, aquariumwater in een emmer.

Ik lees terug dat er sprake is van dode planten voor het filter. Je hebt een paar filmpjes geplaatst, kan ook via YouTube.

Maak en plaats eens wat foto's van je aquarium. Een totaalplaatje en detailplaatjes.

Ik ben benieuwd naar welke planten je hebt, vloeibare plantenvoeding en eventueel ook bodem plantenvoeding je gebruikt.

Anderen kennen meer van planten. Een voorbeeld is @benvo die jou als een van de forumleden ook vast nog wel wat advies kan geven. Daarom heb ik een mention geplaatst van hem. En bijvoorbeeld @tuinkabouter verkoopt erg goede bodemcapsules. En geeft ook vaak tips met ook een enorme schat aan kennis zoals ook benvo bijvoorbeeld.
 
Afhevelslang gebruiken heeft de voorkeur omdat dat beter werkt om de afvalstoffen uit het aquarium te halen. Het filter haalt er niet alles uit.

Bekijk dit filmpje van het Nickey kanaal als je zin hebt met gebruik van WiFi.

 
Laatst bewerkt:
Op die koffertjes staat een houdbaarheidsdatum. Maar na opening zijn de flesjes beperkt houdbaar waar regaens in zit en poeder. Maar het kan zijn dat de aangeboden koffer voldoet voor jou om het beeld te vormen in gebruik voor een tijdlang. En ter info. We dringen niks aan je op maar denken met je mee.

Zou dus best kunnen zijn dat de dichte flesjes
Hoi Don, goedemorgen.
Om te beginnen even een belangrijke tip. Zorg voor voldoende nachtrust. Ik neem aan dat je naar school gaat, dat je al in een richt denkt en leert voor een beroep waar je hart naar uit gaat. Voldoende rust is daarbij ook goed voor jou.

Dit gezegd hebbende wat tips, extra tips wat betreft de hobby.

Dat slangetje aan het Elite filter zou ik, indien mogelijk verwijderen. Geen luchtbellen in het aquarium daarmee verdrijf je aanwezig CO2 in het water wat goed/nodig is voor de planten. Ik zou echt een wat groter 2e filter aanraden. En dat vullen met een medium spons of beter Mini Siporax zoals gezegd. En ontstoppen van een filter is beter als dat nodig is buiten het aquarium, aquariumwater in een emmer.

Ik lees terug dat er sprake is van dode planten voor het filter. Je hebt een paar filmpjes geplaatst, kan ook via YouTube.

Maak en plaats eens wat foto's van je aquarium. Een totaalplaatje en detailplaatjes.

Ik ben benieuwd naar welke planten je hebt, vloeibare plantenvoeding en eventueel ook bodem plantenvoeding je gebruikt.

Anderen kennen meer van planten. Een voorbeeld is @benvo die jou als een van de forumleden ook vast nog wel wat advies kan geven. Daarom heb ik een mention geplaatst van hem. En bijvoorbeeld @tuinkabouter verkoopt erg goede bodemcapsules. En geeft ook vaak tips met ook een enorme schat aan kennis zoals ook benvo bijvoorbeeld.

Uhm nee school is al even geleden denk een jaar of 10! Ik doe nu dagbesteding en zit in de wia. Ben het helemaal eens wat betreft de nachtrust alleen ik ben iemand die constant blijft piekeren en door ee turbulentie momenteel in me leven is mn ritme er door verstoord geraakt. Ik zeg altijd tegen mensen die vragen wat ik doe, dat ik aan mezelf werk 😂 dat is ook werk he!

Ik ben gewoon bang dat mn vissen zuurstof tekort komen vandaar dat ik nu even wat extra zuurstof aan het toevoegen was. Goed nieuws mn filter besloot zelf op te houden met zuurstof geven. Slangetje zal wel in het water gevallen zijn 😂

De planten gingen dood omdat ik een slakkenplaag had en ik de vissen overvoerde dat zorgde voor een verstopte filter. Ik dacht dat het visseneitjes waren ik was helemaal blij. Heb nachten lang naar slakkeneitjes staan kijken tot ze voor me neus uitkwamen 🙃 dat had me zo teleur geslagen. Dat ik voor een tijdje niet goed naar mn aquarium om keek. Het water werd groen en vies. Dit is niet heel lang geleden. Misschien een maand. Om die rede heb ik heel veel troep moeten spoelen uit mn water toen ik alles weer op pakte een paar weken geleden (niet lang voor ik dit forum benaderde). Om die rede is mijn filter continu verstopt geraakt en moest ik hm ontstoppen, deed het verkeerd aangezien ik hm helemaal schoonspoelde enzenz en nu zijn we hier!

Ik zal zo eens een paar fotos maken!

Het eerste waar ik in wil investeren is een goedde filter en externe pomp in iedergeval, hoe het nu werkt vind ik ook niet handig in onderhoud elke keer met een mesje voorzichtig de zuignappen los maken in de hoop dat er geen babyvis tussen zit, los maken vast maken beetje veel gedoe. Ook wil ik wat meer verdiepen en investeren in mooie aquarium decoratie en planten omdat dit mij meer voldoening gaat geven zonder te veel vissen te hebben.

Ik moet nog een oplossing bedenken voor welke vissen ik houd welke vissen ik weg doe, hoe ik ze weg doe (verkopen weggeven wie is betrouwbaar wie niet) het liefste wil ik ipv zulke grote corydoras, kleinere corydoras. Hoewel ze mn bodem zo mooi schoon houden. Zou ik het liefste 2 wat grotere willen houden en de meeste weg doen. Maar aangezien corydoras schoolvissen zijn kan ik er niet te weinig van hebben en zal ik er een paar kleinere bij moeten doen als ik er 2 wil houden.
Mn zwaarddragers moeten groter, ze happen naar lucht ondanks mn aquarium volgepompt word met zuurstof. En mn guppys hebben ook soortgenoten nodig, en iemand die ze de zorg kan bieden die ze nodig hebben aangezien ze allebij wat aandachtspunten hebben (1 gebroken vissengraad en andere is van staartrot aan het genezen vermoed ik het ziet er nu al veel beter uit in iedergeval) die heb ik zo gekregen in iedergeval. Maar mn neons en fantoomzalmpjes houd ik heel graag in dit aquarium, en mn ageneters worden wel een dingetje. Ik zou opzich best graag de algeneters willen kweken maar niet in dit aquarium. Zijn daar nog alternatieve oplossingen voor? Ik zou gewoon heel graag een oplossing willen vinden zodat ik geen enkele vis kwijt hoef. Ik merk dat ik het er maar moeilijk mee heb. Maar ik ben me er van bewust dat dit aquarium niet groot genoeg is, en ik of een groter aquarium moet, of een 2de van minimaal 80 cm. Vannacht toen ik zo naar mn aquarium zat te turen kon ik niet echt accepteren dat ik er 1 weg moet doen. Ik snap echt niet hoe moeders hun kind kunnen laten gaan 😂 ik snap hoe mijn moeder mij als kind heeft kunnen laten gaan ik was niet makkelijk maar dat terzijde😂 ik heb mn vissen nog net geen namen gegeven en ik voel me gewoon verantwoordelijk voor ze. Daarom wil ik in iedergeval, mocht ik ze toch ergens anders heen laten gaan, ze wel zeker op de goedde plek terrecht komen. Ik zat dus gisteren te denken. Ik heb zn plastic bak waar je spullen in op kan slaan. Heel stevig plastic (niet van dat snel brekende) en het is vrij doorzichtig, met gemak zou ik er compleet doorheen kunnen zien. Alleen mja het is geen glas, weet niet of dat verschil maakt voor warmte. Maar het zal iets minder stressvol zijn voor de vissen omdat het natuurlijk nooit zo doorzichtig is als glas. En het zou dan minder mooi zijn om naar te kijken wat misschien zonde is. Ik zat gisteren al op marktplaats te kijken naar een ander aquarium. Als er nou is een 140 liter bij mij binnen een straal van 2 km voor 20 euro aangeboden werd😂
 
Ik zou eens goed kijken op marktplaats of je daar iets kunt vinden inderdaad qua aquarium. En dan eerst een tijdlang met water laten staan (buiten?) als controle op lekkage.. Vaak wordt er vanalles aangeboden. Het is een kwestie van goed treffen. En je draagt duidelijk zorg, voelt je verantwoordelijk voor de vissen. Das een groot pluspunt..

Probeer het voor jezelf eenvoudig op te lossen. Geen filterwatten maar bijvoorkeur dan eerder sponzen. Wanneer nodig bij minder doorstroming beurtelings spoelen. Zo houdt je eenvoudig de bacterien in stand. Je weet inmiddels hoe ik denk over het kleine filter.

Ik vermoed dat als er werkelijk te veel nitraat, afvalstoffen in het water zijn dat de vissen dan daarom zich anders gedragen.

Als het wateroppervlak licht een rimpeling heeft komt er ook zuurstof in het water van ook de planten als die goed groeien.

Zorg goed voor jezelf, zorg voor balans bij jou en bij de vissen in je leven.
 
Laatst bewerkt:
Grote corydorassen scholen niet met kleine corydorassen dus 2 grote corydorassen houden voor bodemonderhoud is een nogo daar doe je ze geen plezier mee, overigens als je de corydoras habrosus neemt die onderhoud je bodem ook heel goed en word max 2,5 cm
 
Grote corydorassen scholen niet met kleine corydorassen dus 2 grote corydorassen houden voor bodemonderhoud is een nogo daar doe je ze geen plezier mee, overigens als je de corydoras habrosus neemt die onderhoud je bodem ook heel goed en word max 2,5 cm
Anders om wel? Ik heb 2 kleine corydoras met pantervlekken weet de naam even niet... Maar die zie ik scholen samen met de grote vissen
Wat je zou kunnen doen. Is de forumleden mee laten denken over je visbestand.
Mn vissen bestand is momenteel 2 guppys, 2 citroen garnaaltjes, 2 helana slakken, wat andere slakken, 5 fantoomzalmen, 3 jonge zwaarddragers, 2 gele algeneters, 3 gestipte donker gekleurde algeneters. 8 corydoras (zelfde als profiel foto) 2 kleine corydoras van ongeveer 2cm lang. Stuk of 25 baby algeneters 5 neontetras en 2 vissen die ik niet ken, die ik gekregen heb, ze zijn net zo groot als mn fantoomzalmen. De laatste keer zag ik op marktplaats iemand die moest snel van zn vissen af dus die heb ik toen gekregen, daar kwam een algeneter en een neon en die 2 andere vissen ook vandaan. Eigenlijk had ik dat al niet moeten doen... Ik ben wel benieuwd naar mn waardes op dit moment maar zal nogsteeds de veel zijn. Heb wel een stuk meer waterwissels gedaan dan voorheen natuurlijk.
Wat als ik nou co2 maak en dat boven op het water van mn aquarium doe. Ik zou het filter zo in kunnen stellen dat hij ipv de bovenste zuurstof laag de zwaardere onderste laag co2 het water in kan blazen ipv het zuurstof waardoor ik dus co2 toevoeg...
 
Dit is hoe mijn bak er op dit moment er uit ziet. Ik kon geen filmpje plaatsen het bestand was te groot mn telefoon filmt 1gb per minuut ofzo 😂
 

Bijlagen

  • IMG_20220929_193452.jpg
    IMG_20220929_193452.jpg
    761 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20220929_193438.jpg
    IMG_20220929_193438.jpg
    737 KB · Weergaven: 46
Dr zit mos in mn bak, de planten zoals je ziet, en dat blad wat er in ligt (waar wel weer een nieuwe bij mag is van dat speciaal blad voor in het aquarium ben de naam ook even kwijt.) Waarom kunnen ze het gewoon niet allemaal grappige namen geven als borstelneus ofzo waarom moet het ook allemaal in het latijns 😂
 
Hoi Don, goedemorgen.

Je foto's zijn niet zichtbaar. Gebruik je je telefoon? Is het mogelijk iets anders dan een jpg. -bestand?

Ik heb je reactie gelezen en het klopt idd wat je zegt. Je bestand bewoners is erg groot.

Wat ik je zou aanraden/adviseer is behalve minder bewoners om ook te werken naar bijvoorbeeld 2 groepen bewoners. En dan om als voorbeeld de corydoras te nemen.

Wanneer je groepen vissen kiest die je wilt houden kies er dan voor om die per groep van een zelfde samenstelling te vormen. Dat geeft een rustiger beeld.

Voordat je denkt aan CO2 zou mijn advies zijn om zoals je zelf al snapt naar een groter buitenfilter en aquarium te kijken. Op marktplaats staan vaak zoals al eerder gezegd aquaria en buitenfilter aangeboden. Mijn persoonlijke voorkeur heeft JBL en Eheim.

Het probleem waar je nu tegenaan loopt is dat je heel veel waterwissel doet waardoor je bak niet in balans komt. Het eerste wat je op dit moment echt nodig hebt is vrees ik een buitenfilter. De huidige filters kunnen je bestand niet aan.

Bij jouw bak kun je denken aan een JBL 700 serie, bijvoorbeeld de 701 of 702. Of van Eheim bijvoorbeeld een Eheim 2213 met 2 dubbele kranen.

Wil je in de toekomst een grotere bak is een JBL 900 serie een optie. Of een Eheim 2215 bijvoorbeeld. Het zijn ideeën, adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Zo pik je de leden met aandelen bodemcapsules er snel uit;)
Haha! Met zijn prijzen denk ik niet dat je er snel rijk van wordt. 🙂

ben iemand die constant blijft piekeren en door ee turbulentie momenteel in me leven is mn ritme er door verstoord geraakt. Ik zeg altijd tegen mensen die vragen wat ik doe, dat ik aan mezelf werk 😂 dat is ook werk he!
Is wel herkenbaar. Ik heb dat ook dat dingen me niet loslaten voordat ik het zo goed begrijp dat ik het gevoel heb dat ik het weer in de hand heb.
Probeer de onzekerheid te lijf te gaan door je eigen zekerheden te maken. Veel lezen, vragen, uitzoeken. Als je niet opgeeft vind je uiteindelijk die oplossing. Maar het hoeft niet altijd vandaag te zijn. Het is ook een zekerheid dat er met te weinig slaap alleen nog maar onzin uit je hoofd komt. Zet je gedachten op een rijtje. Maak een plan, en zorg dat slapen onderdeel van je plan is. Ja ja, ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan. Maar oefening baart kunst.

Over die zuurstof en CO2. Je moet hier de balans vinden. Eerst pompte je heel veel lucht door het water. Daarmee verdrijf je veel CO2. Nu denk je eraan om CO2 toe te voegen. Dat is weer het andere uiterste. Door je filter uitlaat goed te richten en niet teveel en te lang licht te hebben kom je een heel eind met wat de natuur voor je maakt.
 
Hoi Don, goedemorgen.

Je foto's zijn niet zichtbaar. Gebruik je je telefoon? Is het mogelijk iets anders dan een jpg. -bestand?

Ik heb je reactie gelezen en het klopt idd wat je zegt. Je bestand bewoners is erg groot.

Wat ik je zou aanraden/adviseer is behalve minder bewoners om ook te werken naar bijvoorbeeld 2 groepen bewoners. En dan om als voorbeeld de corydoras te nemen.

Wanneer je groepen vissen kiest die je wilt houden kies er dan voor om die per groep van een zelfde samenstelling te vormen. Dat geeft een rustiger beeld.

Voordat je denkt aan CO2 zou mijn advies zijn om zoals je zelf al snapt naar een groter buitenfilter en aquarium te kijken. Op marktplaats staan vaak zoals al eerder gezegd aquaria en buitenfilter aangeboden. Mijn persoonlijke voorkeur heeft JBL en Eheim.

Het probleem waar je nu tegenaan loopt is dat je heel veel waterwissel doet waardoor je bak niet in balans komt. Het eerste wat je op dit moment echt nodig hebt is vrees ik een buitenfilter. De huidige filters kunnen je bestand niet aan.

Bij jouw bak kun je denken aan een JBL 700 serie, bijvoorbeeld de 701 of 702. Of van Eheim bijvoorbeeld een Eheim 2213 met 2 dubbele kranen.

Wil je in de toekomst een grotere bak is een JBL 900 serie een optie. Of een Eheim 2215 bijvoorbeeld. Het zijn ideeën, adviezen.
Als het goed is dan kan je de fotos aandrukken het zijn vrij grote bestanden. Ik krijg ze wel geladen via de website maar het koste wat moeite merkte ik.
Ik heb geprobeerd mn aquarium goed te verdelen in de lagen, wat vissen onderop wat in het midden en wat boven aan. Alleen toen kreeg ik zulke grote corydoras wat helemaal niet de bedoeling was. Ik ben aan de corys het minst gehecht en vind zo ook niet zo bij mn vissenbestand en aquarium passen. De enige rede waarom ik ze zou willen houden is voor mn bodem. Maar dan zou ik een paar kleinere voor terug nemen misschien dat scheeld al een hoop volgens mij, kan me voorstellen dat het aardig grote vervuilers zijn.

Ik moet het even duidelijk krijgen hoor, een groot visbestand kan schadelijk zijn omdat het druk kan zijn wat stressvol is wat de vissen kwetsbaar maken. Maar de urine en poepjes zorgen voor de bevuiling? Dat komt terrecht in het filter en om dié rede mag ik dus mn filter niet ontstoppen in mn aquarium. Aangezien dat dus niet alleen de bacteriën maar ook de poep terug in het aquarium beland.

Ik heb na het medicijngebruik na 4 dagen geen waterwissel gedaan te kunnen hebben 2 keer een waterwissel gedaan van 50-60% in 3 dagen tijd. Dit zodat het medicijn goed uit het water zou komen en de nitriet een held hoge piek gehad zal moeten hebben. Nu ben ik van plan elke 4 dagen een waterwissel van 50% te doen en als ik er aan denk elke dag een litertje of 2 misschien. Is dat te veel? Ik dacht dat een waterwissel weinig uit balans zou brengen aangezien de bacteriën in de bodem op het glas en in het filter zitten.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er op mn bodem ook meer afvalstoffen mee genomen kan worden met een slangetje als de bodem er helemaal schoon uit ziet (op wat minimale vuiltjes na misschien)
Ik weet niet of mn planten meer co2 nodig hebben, dr waren wat dood gegaan toen ik mn aquarium opstartte en wat planten die ik niet goed in de grond gedaan had maar zouden ze dat te kort komen? Ik dacht eerder dat mn vissen zuurstof tekort kwamen
 
Ik weet niet of mn planten meer co2 nodig hebben, dr waren wat dood gegaan toen ik mn aquarium opstartte en wat planten die ik niet goed in de grond gedaan had maar zouden ze dat te kort komen? I
Over CO2 zou ik me op dit moment helemaal geen zorgen maken en ook niet hoeven maken, zeker in dit stadium niet. Er zijn legio mensen die een bak draaien zonder extra CO2 toe te voegen en in veel gevallen kan dat ook met succes. Met CO2 kun je gaan 'spelen' als je de rest op orde hebt, maar zoals ik eerder zei, je zorgen maken over CO2 is het laatste wat je nu moet doen. En houd in je achterhoofd dat het heel vaak gewoon zonder kan en dan toch een heel succesvolle bak te hebben.

Just my 2 cents.


Ik dacht eerder dat mn vissen zuurstof tekort kwamen
Waarom dacht je dat?
 
Als ik naar je foto's kijk zie ik grofweg en lullig gezegd een klein aquarium met een groot visbestand dat uit veel te veel soorten bestaat en te weinig planten heeft. Ik zou je binnenfilters vervangen door een goed buitenfilter en zorgen dat je een betere lamp op je aquarium krijgt, want je plantengroei toont ook aan dat er te weinig licht is. En ze zijn vrij bleek, je kunt ook een goede plantenvoeding gebruiken. En nogmaals de tip, 1x per week 50% water vervangen.
 
Er zit overigens misschien te dichte structuur watten in wat helemaal dichtgeslipt raakt. Het sponsje wat er in zit is nog nooit verstopt geraakt. Maar ik dacht dat alleen dat kleine sponsje nooit de troep tegenhoud om in de motor terrecht te komen vandaar dat ik in mn filter verschillende dichtheid aan filter
Over CO2 zou ik me op dit moment helemaal geen zorgen maken en ook niet hoeven maken, zeker in dit stadium niet. Er zijn legio mensen die een bak draaien zonder extra CO2 toe te voegen en in veel gevallen kan dat ook met succes. Met CO2 kun je gaan 'spelen' als je de rest op orde hebt, maar zoals ik eerder zei, je zorgen maken over CO2 is het laatste wat je nu moet doen. En houd in je achterhoofd dat het heel vaak gewoon zonder kan en dan toch een heel succesvolle bak te hebben.

Just my 2 cents.



Waarom dacht je dat?
Ja ik dacht inderdaad dat co2 geen probleem zou zijn, daar in tegen zuurstof wel, de rede hiervoor is omdat mijn nitrietgehalte zo hoog is, zullen de bacterien veel zuurstof nodig hebben om deze nitriet om te zetten in voeding voor mn planten. Iets waar de planten op dit moment niet voldoende aan kunnen doen.
De helft van de planten heb ik er nieuw ingedaan zo probeer ik elke week wat nieuwe planten toe te voegen. Maar nou merk ik ook dat ik meerdere planten bij elkaar kan stoppen ik dacht ik doe stekje per stekje.

De planten zitten er niet zo lang in ze zijn nog aan het wortelen en accommoderen. Sommige planten in mn aquarium zijn perongeluk opzekop gezet en het bleke blad is de onderkant, ze zitten er half in ik weet niet goed hoe ik ze in mn bodem moet stoppen ik ga er van uit dat ze vanzelf weer de goedde kant op schieten met de tijd.

Ook is het goed om te weten dat ik een vrij sterke blauwe lamp in mn aquarium heb. De kleuren die je ziet zijn niet de kleuren die echt zijn. Mn water is zonder de blauwe lamp zelfs een beetje groen (of dat moet het glas zijn) maar ik krijg de indruk dat mn tl sinds ik de blauwe lamp er bij gebruik ook bijna geem blauw licht meer geeft als ik de blauwe lamp uit zet, alleen dit kan mijn perspectief zijn nu ik aan het blauwe licht gewend ben. Ik zal is een foto maken zonder blauw licht!

Ik kan nu de foto's ook zien. Afgezien van bovenstaande reacties zie ik hoornblad dat is een drijfplant.
Ik zie ze op fotos ook in de grond zitten en zoals ik van de verkoper had begrepen (die me veel te veel vroeg voor dit gebrekkige beetje groente)


Ik hoop in iedergeval dat mn planten uit gaan groeien ik heb. Mijn vissenbestand gewoon totaal uit de hand laten lopen vooral in vergelijking tot wat mn filters aan kunnen dus het eerste wat ik ga doen is een betere filter kopen. Misschien wel een groter aquarium
 
Ik zag dus een aquarium van 160 liter voor 80 euro op marktplaats. Maar dan denk ik bij mijzelf... Een groter aquarium vraagt om meer planten meer inrichting grotere pompen meer lampen van alles. Ik kan dat niet betalen nu. Hoe mooi het me ook lijkt een groter aquarium te hebben, en ik zelfs tutorials heb zitten kijken om ze zelf te maken. Kan ik het gewoon nu niet betalen. Ik moet voor zn aquarium ook vervoer regelen. Ik heb geen mensen om me heen laatstaan iemand die kan rijden en ola loop dan weer tegen hobbels aan het is soms zo gedoe. Filter en vissenbestand verkleinen is noodzaak 1. Laat ik die berg maar eens beklimmen
 
Om nog even terug te komen op de planten, ze lijken bleek door het blauwe licht, sommige staan opzekop in de grond. Mijn ritme is verstrooid dus een schakelaar met timer word ook een must voor het ritme in mn aquarium. (Eten geef ik meer dan nodig dus dat lijd niet onder me ritme gelukkig) maar ik heb algen in mn water. Doordat ik slechte waterwissels deed kreeg ik de groene kleur niet uit mn water. Deze algen vragen ontzettend veel zuurstof en om deze rede heb ik ook gekozen mn aquarium verlichtig wat vaker uit te laten. Maar niet volledig. Ook heb ik een blauw licht toegevoegd. Niet alleen omdat het esthetisch mooier is maar ook de plantengroei er op vooruit moest gaan
 
Don, de hoornblad, planten met dunne stengels is een erg goede keuze van jou. Het is een plant die helpt nitraat verwijderen.

En verder heb je echt niet perse filterwatten nodig. Een medium ppi spons kun je gewoon met vertrouwen gebruiken. Een aquarium hoeft ook niet direct zo groot. Er komen vast nog wel wat andere langs die voor jou beter zullen passen in het budget. Voor nu zou ik me idd richten op een beter filter extra, minder vissen en meer planten.
 
Ik zag dus een aquarium van 160 liter voor 80 euro op marktplaats. Maar dan denk ik bij mijzelf... Een groter aquarium vraagt om meer planten meer inrichting grotere pompen meer lampen van alles. Ik kan dat niet betalen nu. Hoe mooi het me ook lijkt een groter aquarium te hebben, en ik zelfs tutorials heb zitten kijken om ze zelf te maken. Kan ik het gewoon nu niet betalen. Ik moet voor zn aquarium ook vervoer regelen. Ik heb geen mensen om me heen laatstaan iemand die kan rijden en ola loop dan weer tegen hobbels aan het is soms zo gedoe. Filter en vissenbestand verkleinen is noodzaak 1. Laat ik die berg maar eens beklimmen
Gewoon niet te snel willen doen.
Er zijn genoeg mensen die met de hobby stoppen en het aquarium met alles erop en eraan wegdoen voor weinig geld. Als je regelmatig even kijkt dan komt er vanzelf een keer een goede aanbieding.
Jouw voordeel is dat er veel mensen in jouw omgeving wonen. Dus meer kans :)
 
Don, de hoornblad, planten met dunne stengels is een erg goede keuze van jou. Het is een plant die helpt nitraat verwijderen.

En verder heb je echt niet perse filterwatten nodig. Een medium ppi spons kun je gewoon met vertrouwen gebruiken.
Hij sluit niet aan aan de randen van de binnenkant is dat niet erg? Ik heb tegenwoordig muggengaas er omheen dus echt grote bladeren kunnen toch niet door de motor heen en me filter in maar kan mn motortje niet verstopt raken als het langs de spons stroomt?
Ik heb mijn aquarium gewoon een tijd niet verzorgd waardoor het water en de bodem vies troebel was en ik moest alle viezigheid er uit filteren aangezien ik niet te veel te grote waterwissels wilden doen (vond 10% al veel)
Mijn oplossing was fdusmn filterwatter zo stoppen dat alle troep er in bleef hangen, met als vervolg verstopte filters, met als vervolg ik die filters compleet onder de klaar staat te spoelen bijna dagelijks. Het heeft me water wel mooi zuiver gemaakt 😁 had grotere waterwissels moeten doen toendertijd
 

Terug
Bovenaan