wat is er aan de hand, malawi...


G

Goldie83

Guest
Hallo allen,
Ik heb nu wederom een saulosi die lusteloos op de bodem ligt. Dit is nummer drie waarbij dit in de afgelopen maanden het geval is. De vis is iets mager, maar verder ziet de vis er normaal uit.
Waterwaarden even met stripje getest, no2 0, nitraat 30?, ph 8, kh 6. Zal morgen even met druppels testen. Ik heb net even de bodem afgehevelt, lag alweer veel poep. Ik ververs normaal 1 keer in de week zo'n 60 liter.
Net even goed de bak bestudeerd en zie geen wormen of andere gekkigheid, wel valt er een sprengerea op die erg mager is in tegenstelling tot zijn soortgenoten.... Kan ook zijn dat deze net jongen heeft vrijgelaten en een tijd niet gegeten heeft?
Er zwemmen een aantal wat magerdere vissen rond en ljjken allemaal vrouwtjes, lijkt dan ook of de kieuwen wat verder openstaan... Maar kan ook bedrog zijn door de magerheid.
Ik voer de vissen 1 keer per dag met malawivlokken en korrels. Heel af en toe eens een keer levende watervlooien. Voer ik te weinig? Moet ik vaker verversen? Natuurlijk veel vis, dus veel poep... Tips om de poep onder de stenen weg te krijgen?
Iemand een idee of er nou een ziekte heerst?
Ik hoor het graag. Ik heb de lusteloze vis even in een drijfbakje, werd al aan gepikt door de andere vissen. Ik geef de vis nog een uur.....
 
Ik lees met je mee,,,

Tip voor de poep ik heb zelf ook Malawi's
Wat ik doe ik zuig de bodem af me een tuinslang om de meeste poep op te ruimen.
Daarna pak ik de anders tuinslang om te vullen en dan laat ik de straal een beetje door de stenen gaan en dan komt er nog veel poep naar voren dan stop ik en ga ik weer verder met de bodem af zuigen zo krijg je de meeste poep wel weg.
daarna weer bij vullen..
 
Dat zal ik eens proberen. Hevel altijd de poep af, maar met vullen ligt er alweer een heleboel.... De vis ligt stil in een hoekje... Denk dat die straks gaat hemelen....
 
De vis begon toch weer wat te zwemmen, dus vrijgelaten... Maar er wordt fel naar gehapt. Dus weer terug in het drijfbakje, kan de vis zo met de hand vangen....
Wat zouden jullie doen? Nachtje laten zitten of een ferme tik? Dilemma.... Heb nachtdienst dus kan ook niet eventjes kijken vannacht..,.
 
Zet er eens een stromingspomp bij,met gaattjes buis,desnoods.
die over de bodem blaast.


Zit jou instroom en uitstroom bij elkaar?
Ik heb er ook 1binnenfilter bijgehangen, zuigt vuil op,en geeft meer stroming.
Zijn ze ook gek op,wild water.
 
Nee in en uitroom zit niet bij elkaar. En de stromingsbuis is gericht op het oppervlak ivm zuurstof. Klein binnenfiltertje is misschien wel een idee, in de hoek achter de stenen, blaast die de poep er weg.... heb nog wel een aquaflow liggen....
 
De saulosi vond ik net dood in het drijfbakje! Had ik hem nu toch maar gisteren een tik verkocht.... Hopelijk heeft de vis niet lang liggen worstelen.... Rest de vraag nog steeds hoe kan dit? En hoe vaak voeren jullie de malawi's, zitten ook nog vrij jonge vissen tussen....
 
Jammer, Ik sprak van de week iemand op het nederlandsecichliden forum die zijn malawi's alleen maar voert met OSI Spirulina al 5 jaar lang en die zien er prachtig uit. zelf ben ik ook aan het orienteren wat ik mijn cichliden moet gaan voeren.
 
Hoi Goldie83,

Ik heb een Stromings pomp in mijn bak hangen de eheim streamon + 2000 werkt best lekker met een magneet je kan hem alle kanten op schuiven.
Ik zet hem wel eens onder in de hoek vlak boven het zand komt er ook allemaal poep achter de stenen vandaan dan daarna Afzuigen met de tuinslang.

groeten
 
Zal me eens in zo'n stromingspomp verdiepen. En ik geef idd ook nog spirulina vlokken.... Zal er wel nooit achterkomen wat de oorzaak is het... De vermagerde vissen eten als een stel piranha's dus denk echt dat ze door het broeden niks hebben gegeten. Ik zie trouwens wel vaak eitjes of jongen in de bek van moeders, maar nooit vrijzwemmende jongen? Vind het overigens niet erg, bak zit vol genoeg.
 
Net tijdens het voeren zag ik bij de magere sprengerea wat verontrustends, vlokken zwom hij gewoon voorbij, korrels dook hij als een gek op af. Ik dacht gelukkig... Maar de vis zwemt naar een hoekje en spuugt alles weer uit, alles zat nog in de bek... Lijkt alsof de vis niet kan doorslikken? De vis heeft ipv een bolle buik een ingevallen buik, een holle buik.... Zelfs bij de kop is het wat ingevallen... Verder goed op kleur en actief... Iemand een idee?
 
Tja zat ik net ook al te lezen.... Helaas zie ik de vis niet poepen....
 
Hier wat foto's:
Deze vis is vannacht doodgegaan...

139483_0_82_dood.jpg


223489_0_82_dood1.jpg


Dit is de magere vis (ziet er best erg uit), en daarna een paar gewone exemplaren:

493617_0_82_mager.jpg


453485_0_82_mager1.jpg


211116_0_82_mager2.jpg


993232_0_82_dik.jpg


497428_0_82_dik1.jpg


Ik vraag me ook af of het normaal is dat de saulosi zulke donkere verkleuringen hebben, eigenlijk al vanaf het begin.... de yellows zijn wel mooi geel.

985872_0_82_donker.jpg


Het ziet er niet best uit voor de magere vis.... ik hoor graag de gouden tip wat te doen!!! Anders heb ik snel weer een dode vis denk ik. De dode saulosi zag er niet zooo mager uit....
 
Ik weet niet van deze vissen,qua kleur e.d. Maar voor groenvoer ziet de ontlasting er vreemd uit.
Toch iets inwendigs aan wormen,of een bacterie denk ik.
 
Dat is een gezond vis die die rode poep heeft, hier een poepfoto:

547317_0_82_dscf2753.jpg


De korrels die ze krijgen heeft dezelfde kleur, dus ze poepen groen en rood..... dat lijkt me wel normaal.
 
Balen Renate,die magere vis is flink ziek zo te zien en zal ook doodgaan.
Hoop dat er snel een precieze ziekte bekend wordt voor je zodat je de boel kan behandelen.
 
idd balen.... Het ging allemaal zo goed.... Ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen! Behandelen? Maar ja wat? Ik hoop dat iemand het weet!
 
Ik zal even lezen Alex... maar stel dat het flagelaten zijn....?
 
Had ik idd ook al gelezen. Maar moet ik nou voor flagellaten of wormen behandelen..... ik heb dus geen idd.
Blijft lastig, gelukkig nooit ervaring gehad met wormen of flagellaten maar dat maakt het juist moeilijk.... geen idee wat ik moet behandelen.

Mondeo adviseert om tegen wormen te behandelen en wil ik ook best doen, maar stel het is wat anders.... straks help ik de hele bak om zeep.....
Nu staat in de bijsluiter van dat middel ook nog twee andere middelen die je na gebruik moet toedienen, heb je zelf ervaring met dit middel en heb je daarbij ook die andere middelen gebruikt??

Zit ik me weer druk te maken om m'n vissen... afgelopen nachten pati�nten gehad met liters bloedverlies en dan ben ik de rust zelve, maar dat weet ik ook wat ik moet doen. En hierbij niet............. zucht......
 
Op de Ulgersmaweg zit een koiboer,mss wil hij een vis onder de microscoop leggen. Dan weet je het zeker.
Ik ben het met je eens,dat het een grijs gebied is zo.
 
ja maar dan moet ik de vis doodmaken?? Ga ik liever een behandeling proberen.... Zou zo fijn zijn als iemand het herkend....
 
bestaat zeker geen middel die tegen beide werkt?? Ik ben het nog niet tegengekomen....
 
Ik zag dit net in de bak (even op de bak gelegd):

Ik weet niet of het wat is? Het lijkt op een worm, maar beweegt niet. Misschien ook wel een sliertje zonder poep (jullie snappen hopelijk wat ik bedoel)

361213_0_82_dscf2754.jpg
 
nee helaas heb ik niet, het zweefde door de bak maar had verder geen beweging.... bleef ook helemaal stil liggen??

Heb de vissen nog bestudeerd, maar uitwendig is er niks te zien, ook niet uit anus of kieuwen...
 
meksjoef zei:
Lijkt mij flagellaten...
Je kunt dit veelal herkennen wanneer ze donker kleuren, schuw zijn en witte slijmerige poep hebben (de parasiet tast het darmkanaal aan, waardoor deze "afbrokkelt")

Lees ook eens dit artikel, http://www.cichlidenkwekers.nl/flagella ... eusziekte/

Had ik al gelezen haha, inmiddels al zoveel gelezen maar ben nog niet overtuigd.

De vis is niet donker, is niet schuw, buik is niet gezwollen maar juist erg ingevallen, poep niet gezien, spuugt wel eten uit....

Ofwel ik weet het niet..... morgen ook maar eens bij de lfs vragen. En dan maar een behandeling inzetten maar of het nou voor wormen of flagellaten moet zijn...... pffff
 

Terug
Bovenaan