Wat is er nieuw

wat is er aan de hand, malawi...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
Dactycid kuur en afhandelen (twee weken) en dan weer oordelen.

en tussentijd de boel in de gaten houden, evt. advies vragen maar niet in de stress schieten 😉

Zo,dat is netjes verteld.
En lijkt veel op wat jij hebt,he.

Idd Bertus, bedankt voor de bemoedigende woorden haha! Belachelijk eigenlijk dat je om een paar vissen in de stress schiet haha, maar dat is gewoon onwetendheid, heb gelukkig heel weinig ervaring met ziektes en al helemaal niet met wormen... maar maakt het lastig.

Zondag water verversen en dan over twee weken weer een kuurtje.... hopelijk gaat de magere vis snel weer eten... anders is het einde verhaal... zodra hij lusteloos wordt maak ik er een eind aan... maar zwemt nog actief. Altijd moeilijk te zeggen wanneer een vis lijdt.... lijdt in ieder geval honger 😉 kan ik me zo indenken...

Hier heeft er 1 zelfs bijna 2 weken niet gegeten, en doet het weer top! Als de vis gezond was/is overleefd hij dit echt wel. Enkel zal zijn groei denk ik achterblijven met de rest. Maar zo is het in het leven ook, mijn ouders gaven me altijd goed te eten en ben nooit ziek. Toch 2m en 95kg geworden 😉

S6 en hou ons op de hoogte 😉

haha, nou ik maar 1.66 en zal mijn gewicht maar niet noemen 😉
zolang de vis actief is,is er wil om te leven.... als hij het koppie laat hangen is het een ander verhaal.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.

pfff en zo is het alweer 23 uur! Ik was een film aan het kijken ahum!

Blijkt maar weer,een bekwaam aquariaan.

Goldie83 zei:
Ok weer een update, ik zie ineens een heleboel (stuk of 6) wittige sliertjes.... zullen dit wormen zijn? Er beweegt niks, maar misschien zijn ze dood? Of zijn dit geen wormen?? Vind het heel opvallend, zie dit normaal nooit!!

452311_0_82_w.jpg

264184_0_82_w1.jpg

385285_0_82_w2.jpg

239597_0_82_w3.jpg

433222_0_82_w4.jpg

Ik hoor graag jullie mening!!!

Zitten wel een aantal vissen in die snel ademen.... maar goed zal ook wel een giftig goedje zijn, heb de zuurstopomp al wat harder staan....

Tja, ik blijf bij flaggelaten...

Eigen dier,
Flag.jpg

Ziektebeeld.
De vissen krijgen spijsverteringsproblemen en hangen donker gekleurd en schommelend in een hoekje, of ze verstoppen zich en vertonen gestresst gedrag.
Ze hebben witte en/of slijmerige ontlasting, en halen zwaar adem.
Ze eten niet, happen naar het voer zonder iets binnen te krijgen of ze spuwen het voer steeds weer uit.
Ze kunnen binnen 24 uur sterven indien het een acuut ziektegeval is.

De buik kan opgezwollen zijn, dit heet �bloat� in het Engels.

De ziekte bestaat uit twee componenten, die al dan niet tegelijk kunnen optreden: een bacteri�le infectie, en/of een infectie met flagellaten waardoor de witte ontlasting ontstaat.
LET OP: lang niet alle verschijnselen hoeven (tegelijkertijd) voor te komen.
Indien de ziekte zeer snel verloopt hoeft de witte of slijmerige ontlasting niet zichtbaar te zijn.

Kan maar hoeft geen dikke buik te hebben....

een begaan aquariaan 😉

ik ook. Ze willen wel, maar kunnen niks eten ivm de aangetaste darmpjes. . Dt verklaard de witte/doorzichtige ontlasting.

Maar we laten er nu ff slapen, die doet geen oog meer dicht zo 😉

meksjoef zei:
Goldie83 zei:
Ok weer een update, ik zie ineens een heleboel (stuk of 6) wittige sliertjes.... zullen dit wormen zijn? Er beweegt niks, maar misschien zijn ze dood? Of zijn dit geen wormen?? Vind het heel opvallend, zie dit normaal nooit!!

452311_0_82_w.jpg

264184_0_82_w1.jpg

385285_0_82_w2.jpg

239597_0_82_w3.jpg

433222_0_82_w4.jpg

Ik hoor graag jullie mening!!!

Zitten wel een aantal vissen in die snel ademen.... maar goed zal ook wel een giftig goedje zijn, heb de zuurstopomp al wat harder staan....

Tja, ik blijf bij flaggelaten...

Eigen dier,
Flag.jpg

Nou dan helpt dactycid schijnbaar ook tegen flagellaten... aangezien dat ineens allemaal door de bak zweeft. Ik betwijfel of het flagellaten zijn, de hele vis is zo enorm ingevallen. En bij flagellaten zwelt het op. Maar..... blijft lastig! De dactycid maakt in ieder geval iets los.... 😉

Lees net nog weer een stukje en Diesel gewoon eerlijk zeggen hoor als je ook nog aan flagellaten denkt!! Haha.

Maar:
Mijn vis is NIET donker gekleurd.
Is NIET schuw, in tegenstelling...
Hangt niet in een hoekje, maar is actief....
dus ben niet overtuigd... 😉

ja had het idd al gelezen, al tig keer vandaag! 😉 Het enige wat de vis wel heeft is eten uitspuwen....

Lees het ziektebeeld eens! Niet in alle gevallen is de buik opgezwollen...
Het artikel zegt ook kan... bij mijn dieren waren het flaggelaten en deze waren niet opgezwollen (zie foto)

Maar:
Mijn vis is NIET donker gekleurd.
Is NIET schuw, in tegenstelling...
Hangt niet in een hoekje, maar is actief....

ja had het idd al gelezen, al tig keer vandaag! wink Het enige wat de vis wel heeft is eten uitspuwen....

Indien de dactycid niet blijkt te werken kan ik daarna altijd nog iets van flagellex oid proberen. Maar de dactycid lijkt toch echt wat te doen.... ik had daarvoor nooit van die witte sliertjes door de bak. Heb het ook nog bij geen enkele vis uit de anus zien komen.... maar doen ze natuurlijk als ik niet kijk 😉

eten uitspuwen duid dus vaak op een infectie ( o.i.d.) aan de darmen. Ze willen wel eten ( de jouwe spugen het weer uit) maar kunnen het niet. Als flaggelaten in een vroeg stadium zijn zul je dus niet alle symptomen bemerken die er in de gebruiksaanwijzing staan vermeld.

Het liefst had ik de witte onlasting bij je opgehaald en laten onderzoeken want zo zeker ben ik wel van mijn zaak.
En groningen-wenum wiesel is best een end kan ik je melden 😉

Bah, ik kan me voorstellen dat dit je zorgen baat, ik hoop dat de behandeling aanslaat, zorgelijk hoor!
Ik heb geen verstand van flaggelaten behalve wat je op kan zoeken, dus dat zal je ook wel gedaan hebben.
Misschien 1 voordeel, je zit er vanaf het begin bovenop!

Alles lijkt nog te leven,al is de eetlust bij de meeste vissen wel tot het nulpunt gedaald, ze zitten ook alleen maar verstopt tussen de rotsen. Normaal komen ze op me af als ik voor de bak sta. Er wordt wel wat meer gevochten, maar goed alles zit ook steeds op een kluitje... twee saulosi mannen lijken eindelijk wat te verkleuren naar blauw.

Maar nu viel me weer iets anders op, ik zie ��n gezonde dikke sprengerae zwaar ademen, heeft wat witte lippen en maakt af en toe spuugbewegingen. Ik zie de wittige lippen nu bij meerdere vissen, kan natuurlijk goed door de stress komen... zijn ze vatbaarder voor allerlei ziektes....

Heb er een filmpje van, de magere vis komt ook nog in beeld. Mijn ramen zijn onderaan wat vies sorry!! Ook zweeft er wat vlokvoer wat niet werd opgegeten... zucht... maar even niet meer voeren anders vervuild de bak zo. Morgen verversen en dan verder kijken.

Iemand trouwens nog advies, moet morgen weer een deel verversen, maar er staat niks over het filteren over kool. Is dit wel verstandig of juist niet?

Filmpje:

http://youtu.be/_6ZznxawWBU

Ik hoor graag wat van jullie.

je ziet trouwens bij de vis op de video ook een paar witte puntjes aan de kop. Kan ik bij geen enkele andere vis ontdekken.

Heb twee catappabladeren toegevoegd, kan geen kwaad en wie weet helpt het wat...

Komt onderstaande overeen met het ziektebeeld?

Hole-in-the-head disease � Also known as hexamita, this disease is typical among cichlids and other freshwater fish. Its symptoms are appetite and weight loss and small depressions on the head (thus the name �hole in the head�). There are many reasons for this disease, among them poor water quality and poor diet. Some studies have indicated that there could be a link between hole-in-the-head disease and the lack of vitamins C and D as well as phosphorous and calcium.

Anders ook even verder googlen daarop. Ik weet het fijne er ook niet van. Misschien sla ik de plank compleet mis.

EDIT
uitgebreider: http://www.fishchannel.com/fish-health/ ... amita.aspx

~ Ivo

Tja dat heeft dan weer met hexamita/ flagellaten te maken....

Als ik nou morgen water heb ververst kan ik dan een middel tegen flagellaten toevoegen?? Flagellex van colombo?? Iemand ervaring mee? Zal ook maar iets van vitamnines halen...

Blijf het heeeeel lastig vinden wat te doen.

Wil ook niet allerlei middelen door elkaar gebruiken, maar moet er niet aan denken om straks alle vissen te verliezen.

Ik had ook witte sliertjes maar die waren kei hard, misschien toch een huidworm op de kop?
Tja, het lijkt toch steeds meer op flaggelaten , ook omdat alle vissen het krijgen.
Om zekerheid te krijgen zou je eens met 1 vis naar een dierenarts kunnen gaan die verstand heeft van tropische vissen, misschien kan die onder een microscoop zien wat het nu is.

iemand ervaring met flagellex of flagellol?? En in combi met dactycid? Of is de dactycid morgen na het water verversen zo goed als uit de bak en kan ik dus een ander middel proberen??

:help:

Dactycid can be used with flagellex dit vind ik wel... Maar flagellex schijnt een heel zwaar middel te zijn en flagellol wat beter verdraagbaar voor vissen??

Ik ga zo naar de winkel dus hoor graag welk middel ik het beste kan meenemen...

helaas niemand, is ook niet te verwachten op zaterdag met mooi weer. Bah bah bah wat baal ik hier toch van, geen idee wat te doen. Ik ga nu naar de winkel en wat ik het eerste zie pak ik.... of de verkoper vertrouwen op z'n blauwe ogen....NIKS AAN!

Die witte puntjes, lijkt dat op wat je vond onder hole in the head?
Want zo op de video is het altijd lastig inschatten. Dacht niet meteen aan stip namelijk.

~ Ivo

nee stip is het idd niet, hole in the head past bij flagellaten deze specifieke vis heeft verder geen symptomen nou ja had.... aangezien nu alle vissen schuw zijn en niet eten kan ik er ook niks meer van zeggen..., dus zal morgen na het verversen maar een middel tegen flagellaten toevoegen. Ik neig dan naar flaggelex aangezien dat in combinatie met dactycid mag.... maar goed weet niet of ze dat hier hebben.

Ben naar een speciale aquariumwinkel geweest, nou echt advies heb ik niet gekregen. Had foto's mee van de vissen en de 'wormpjes of poep', werd er niet veel wijzer van...

zei de beste man, je moet maar esha 2000 gaan proberen.... nou lijkt me toch niet. Heb op eigen initiatief maar flagellex gekocht en alvast wat actieve zwarte kool voor na het kuren.

Morgen flink water verversen en dan de flagellex erin.... zal eens goed de bijsluiter lezen. Dit middel vernietigd ook de goede bakterien.... kan ik het biologisch filter dus de keramieken pijpjes in een emmer doen met een filtertje wat erover bruist?? Blijft alles dan in leven 4dagen of langer?? Dat gaat niks worden denk ik.... nou ja dan maar dagelijks nitriet meten en zonodig verversen.

Je had toch kroos in je bak? Lemna minor is dat toch?
Dat zou redelijk gunstig zijn, want dat is een plantje met een voorkeur voor het opnemen van ammoniak als zijn stikstofbron. Helpt al iets bij je biologische filtratie dus.
Siporax en/of deel sponzen in emmer bewegend water lijkt me ook wijs.

~ Ivo

ok doe ik een deel van het filter in een emmer met een aquaflow filter, het is te proberen.

Nou kroos voor ik aan de vissen, het zit in de garnalenbak.... echter vreten de vissen het altijd snel op dus blijft niks van over.... en dat wat nu in de garanlenbak zit stelt niet veel voor....

tja dat had ik in mijn vorige bak wel, is idd handig... maar goed hoe kom ik daar nu aan... voorlopig niet dus...

Nou ronde twee is begonnen....

Ongeveer 40% water ververst, de helft van het filterinhoud in een bak water met filterpompje... hopelijk blijft er iets aan beacteri�n in leven??!!
Flagellex toegevoegd.

Bak enorm troebel door het gerommel met filter, maar begint weer wat bij te trekken. Magere vis zwemt nog steeds....De vissen zitten nog steeds verstopt, hoop niet dat er echter de stenen een berg dode vissen ligt... kan het niet zien... maar alles lijkt nog te bewegen.

Over 48 uur weer water verversen, sponzen uitspoelen en over kool filteren... heb trouwens ook nog steeds (al jaren) een uv lamp in de doos zitten, wellicht ook handig? 48 uur ga ik trouwens niet redden... heb dan vroege dienst en ga echt niet om 5 uur al een aquarium verversen...dus het wordt iets van 56 uur, hopelijk kan dat geen kwaad.

Fingers Crossed!!

lees trouwens net in een ander topic over de uitroom en aanzuig in dezelfde hoek te doen, misschien idd bij mij ook een idee. De meeste poep ligt aan de kant van de uitroom en de aanzuigbuis heb ik in de andere hoek.... alleen weet niet of er wel twee buizen door het gat kunnen....

Het lijkt trouwens of er weer wat meer gezwommen wordt in de bak! (zucht...van opluchting).

Hopen dat het aanslaat Renate.
Een ziekte in de bak hebben is altijd balen hoor.
Ik heb veel Salvina Natans in de bakken drijven en wekelijks wel over hoor, voor het geval je wat wilt hebben.

Goldie83 zei:
Nou ronde twee is begonnen....

Ongeveer 40% water ververst, de helft van het filterinhoud in een bak water met filterpompje... hopelijk blijft er iets aan beacteri�n in leven??!!
Flagellex toegevoegd.

Bak enorm troebel door het gerommel met filter, maar begint weer wat bij te trekken. Magere vis zwemt nog steeds....De vissen zitten nog steeds verstopt, hoop niet dat er echter de stenen een berg dode vissen ligt... kan het niet zien... maar alles lijkt nog te bewegen.

Over 48 uur weer water verversen, sponzen uitspoelen en over kool filteren... heb trouwens ook nog steeds (al jaren) een uv lamp in de doos zitten, wellicht ook handig? 48 uur ga ik trouwens niet redden... heb dan vroege dienst en ga echt niet om 5 uur al een aquarium verversen...dus het wordt iets van 56 uur, hopelijk kan dat geen kwaad.

Fingers Crossed!!

Ik heb een "klein" reserve filter staan en in geval van medicatie doe ik die tijdelijk erin en de ingedraaide filter laat ik meedraaien in 1 van de andere bakken zodat ik de bacteriecultuur behoud. Maar ja je moet dan natuurlijk wel een ander filter hebben.
En ach dat het iets later wordt lijkt me geen probleem als dat net zo eens uitkomt.

Heb er 2 constant op een bak staan.
Zitten allen garnalen in,, toch al een paar keer moeten gebruiken,bij witte bak.
Is het filter instabiel,zet ik er een ingedraaide bij, 2 dagen is eigen filter weer voldoende.

OP de stromingbak staat er ook 1, die ik kan nemen.

Jammer Renate,dat het zo ver is.

Vissen eten ook weer, behalve de magere... Probeert het wel......... Hopelijk komt dat nog weer. Ze lijken geen last te hebben van de flagellex in tegenstelling tot de dactycid. Bedankt voor je aanbod john! Maar hou de waterwaardes eerst wel goed in de gaten.... We zullen zien....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan