Wat is er nieuw

Wat te doen met uitgevangen slakken?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Gewoon een topic uit interesse maar wat doen jullie met slakken die teveel zijn en die je met de hand of met een val hebt uitgevangen?

Vroeger afzuigen en het riool in.
Later Helena's erbij en heb dus al jaren geen andere slakken meer.

als ik er wat zie kruipen langs de ramen en ze zijn niet te groot dan ff pletten met de vingers…. En anders hup door de afvoer bij verversen of de tuin in bij de bloembakken.

Pletten. En veel vissen vinden dat een lekker hapje eens ze het in de gaten hebben.

Ik heb wel ooit veel te veel puntslakjes gehad die 's avonds tegen de ramen omhoog kropen. Die ving ik uit en vroor ik even in omdat ik niet wist wat ik er verder mee moest. Teveel om te pletten en de huisjes zijn relatief hard, en het riool in wil ik niet i.v.m. faunavervalsing.

Gang samen met de plantresten bij het restafval.
Door het riool of met gft is geen goed idee ivm de kans dat het toch in de natuur komt.

Weet iemand ook, behalve de bekende appelslak, welke slakken die we in onze bakken hebben op de lijst van invasieve soorten staan en die je dus niet buiten mag uitzetten?

Ik las net dat de puntslak hier een exoot is en in het warmere water van oa energiecentrales voor komt. Maar wat @catfishfreak aangeeft, voorkomen is beter dan genezen. Omdat de puntslak hier blijkbaar kan overleven lijkt het me niet wenselijk deze via het riool weg te spoelen.

Tsja er staan nu ook slakken op de lijst die voorheen niet op de lijst stonden.
Kortom voorkomen is beter dan genezen.

Hier is de lijst
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasieve-exoten/unielijst-invasieve-exoten
Ja dank en op die lijst staat bv geen posthoorn of puntslak dus in principe zouden die hier in de natuur moge terechtkomen vanuit een aquarium. Al is voorkomen beter dan genezen maar ze staan niet op de verboden lijst.
De appelslak wel natuurlijk maar dat is al jaren zo. Maar ik zie de appelslak dan weer niet in die lijst staan:juggle:

Dat die niet op de lijst exoten staat betekend niet dat het niet strafbaar is @jessicapilon
Niet inheemse diersoorten die in de natuur terecht komen is faunavervalsing.

En komen ze er terecht is de kans groot dat ze op de lijsten komen met als gevolg een verbod.
Gelinkte lijst is de unie lijst en er is nog ergens een landelijke lijst.

Ja er is een verschil tussen invasieve slakken en invasieve exoten.
Slakken die je niet ongeplet door het riool moet donderen zijn o.a. de appelslak, Chinese moerasslak, Jenkins’ watertorentje, Chinees schijfhorentje en Amerikaans schijfhoorntje.

Ja dank en op die lijst staat bv geen posthoorn of puntslak dus in principe zouden die hier in de natuur moge terechtkomen vanuit een aquarium. Al is voorkomen beter dan genezen maar ze staan niet op de verboden lijst.
Nee op die lijst staan invasieve exoten. En omdat ze nu nog niet op de lijst staan als invasieve exoot, betekent niet dat men deze exoot mag uitzetten. Blijft dat de puntslak een exoot is die we niet in onze waterwegen moeten willen hebben.

Is het niet zo dat de appelslak op de internationale lijst staat omdat deze zich in Zuid-Europese landen wel weet te handhaven en dat dit Europees gezien betekent dat in geen enkel land de appelslak nog gehouden mag worden?

En omdat ze nu nog niet op de lijst staan als invasieve exoot, betekent niet dat men deze exoot mag uitzetten
Maar goed als ze niet op een lijst staan is het denk ik niet verboden om ze na het verwijderen bv via het riool in de natuur te brengen of ze in de vijver in de buurt te dumpen. Of het handig is dat is iets anders maar verboden is het volgens mij niet.

Ik heb nog nooit teveel slakken gehad, elke slak heeft zijn nut in de bak, zie ik er meer dan ik wil zien, minder voeren, meer verversen en het worden er vanzelf minder.
Welke slakken je zonder te doden uit kan zetten/ kan doorspoelen is heel makkelijk. Determineer ze, komen ze van nature in NL voor, dan kan het weinig kwaad. Doen ze dat niet, vernietigen.
De meeste mensen zullen Physella acuta, Lymnaea stagnalis of Planorbarius corneus hebben, gewoon inheemse soorten. Potamopyrgus antipodarum daarintegen komt op veel plekken in Nederland wel voor maar hoort hier niet. Die dus vernietigen.

Maar goed als ze niet op een lijst staan is het denk ik niet verboden om ze na het verwijderen bv via het riool in de natuur te brengen of ze in de vijver in de buurt te dumpen. Of het handig is dat is iets anders maar verboden is het volgens mij niet.

Even Google geraadpleegd:

In de wet natuurbescherming (Wnb) staat beschreven dat dieren of planten in de natuur uitzetten die daar van nature niet voorkomen, verboden is.

Voor soorten op de Unielijst is dit streng verboden maar al staan de soorten er niet op, dan is het alsnog verboden "uit te zetten in vrije natuur". Dit staat zoals eerder vermeld in de Wnb.

Het uitzetten van aquariumslakken blijkt zowel in Nederland als in België verboden. Het kan een boete opleveren en je kunt zelfs aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan