Topicstarter
Topicstarter
Fahaka
Guest
Zal ik gaan doen, Hopelijk komt het dan over een paar weken allemaal weer goed
ik ben benieuwd naar de resultaten van je test.
Het schijnt dat ook weer niet alle breuksteen de kh verhoogt.
nou ik heb is even de PH, KH en GH getest 6 dagen na de verversing. getest met druppeltestjes (waarmee had jij getest?)
Test kraanwater PH 7,5-8.0
Test aquariawater PH 7,5-8.0
(geen hele accurate PH test, maar +/- hetzelfde dus)
Test kraanwater KH 4
Test aquariawater KH 5
Test kraanwater GH 5
Test aquariawater GH 7
mijn begin en eindwaardes verschillen dus amper, en ik heb denk ik heel wat meer breuksteen in de bak liggen dan jij had (+/- 100 kilo)
wat mij wel opvalt is dat mijn GH ook stijgt.. wist niet dat dit door stenen ook kon gebeuren.
ik ga hier denk ik is een topic over openen.... kijken of iemand hier meer vanaf weet.
Dat ligt geheel aan de stenen. De KH wordt beinvloed door carbonaten. Dus moleculen waar een CO3 groep in zit.
De GH geeft de hoeveelheid magnesium en calcium aan. Dus als een steen kalk (calciumcarbonaat) afgeeft.
Dan komt er calcium en carbonaat in het water. Dus KH en GH stijgt.
Voeg je KH+ toe, wat doorgaans natrium(waterstof)carbonaat is, dan zal alleen de KH stijgen door de carbonaat.
De GH blijft gelijk.
Zie ook.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-kh-en-de-gh
De GH geeft de hoeveelheid magnesium en calcium aan.
Ik ben geen chemicus maar zover ik heb gelezen bevat de kh nog meer dingen als ik het onderstaande op hobbykwekers zo lees:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-kh-en-de-gh
DE TOTALE HARHEID, GH
De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:
- Calcium
- Magnesium
- Strontium
- Barium
- Beryllium
- Radium
maar verschilt het zo van steen tot steen partij dan hoeveel ze bevatten/afgeven? breuksteen is een breuksteen zou je zeggen.
Ik zou ook eerder hier de oorzaak van de bruinalg zoeken dan in de hoogte van het silicaat.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.