Wat voor alg is dit en wat doe ik eraan?


Ook ik krijg steeds meer het gevoel dat @willem666 het wel eens bij het rechte eind kan hebben. Is het geen mos soort? Dat kreeg ik zelf eens mee, waarschijnlijk met een aangekocht plantje, en voor ik het wist zat m'n bak er vol mee. Nu nog moet ik regelmatig weer plukjes verwijderen. Iets vergelijkbaars kan hier misschien aan de orde zijn?
 
Is het geen mos soort?

Ik denk inderdaad in de eerste plaats dat het geen echte alg is maar eerder één of andere soort mos (al dan niet een riccia variant) dat, zoals Benvo zegt, waarschijnlijk is meegekomen met een plantje.
En zoiets kan effectief zeer hardnekkig zijn aangezien het kleinste plukje genoeg is om te overleven.

Je kan het altijd eens vragen op Ukaps bvb, daar zitten een paar botanici (leuk woord vind ik!) die misschien meer informatie kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer ik erover lees en kijk (Youtube) hoe minder ik lach, ik ben echt wel de lul. Het is waarschijnlijk ergens met een plant meegekomen en dan kom je er dus eigenlijk niet meer vanaf.:stom:

Edit: ik lees iets over nitraat teveel en kalium tekort. Kalium zit niet in de EI complete die ik gebruik, maar nitraat natuurlijk wel. Ik ga eens een paar weken geen EI geven, kijken wat er gebeurt. Over blackmollies lees je wisselende resultaten en ik wil niet zomaar een vis in de bak erbij doen die ik eigenlijk niet wil. Ik heb verder geen andere algen, dus ik ga kijken wat er gebeurt met de Cladophora als ik geen EI toevoeg. Of ik 'm bij de kladden kan grijpen. :)
 
Laatst bewerkt:
https://aquaforum.nl/threads/wat-voor-plant-is-dit.99015/#post-1485166

https://aquaforum.nl/threads/alg-of-mossoort.96214/

Er zijn dus helaas meer mensen met deze alg. Ik heb een lijstje gemaakt met 'behandelmethoden' voor zover het te behandelen is. Meer CO2 veroorzaakt juist groei, het gedraagt zich eerder als een plant dan als een alg. In Amerika zijn er meren vol met deze alg, die vormt dan dikke plakken rottend spul op de kusten.

Na een aantal uur googlen heb ik een soort van plan opgesteld. Ik ga eerst stoppen met de EI, dan 2 met een tandenborstel de boel verwijderen. 3 Kalium toevoegen, 4 pH verlagen (kijken of dat met thee kan).
Dan 5 eventueel slakken toevoegen. Er wordt gesproken over een soort van schijfslak, de planorbis of de lymnaea pereger/radix peregra, een soort poelslak. Toen ik nog poelslakken had had ik deze alg niet. Het is niet echt een wens, maar misschien ga ik dus toch weer poelslakken in mijn aquarium doen.
Stap 6 is Amano garnalen halen, die eten geen cladophora algen, maar misschien helpen ze wel nieuwe groei ervan te voorkomen. Dan stap 7 Black mollies of Ameca splendens in het aquarium. Maar zover hoop ik toch echt niet te komen. Misschien stap 8 dan toch eerst en dat zijn de flesjes waterstofperoxide en andere algenkuurtjes. En nu ga ik slapen. :stars:

Oja, nummer 9 is er ook nog, maar die ga ik niet uitvoeren. Ik las iets over marmerkrebse, een soort van rivierkreeft die die algen dus wel goed eet, maar die wordt tussen de 10 en 12 cm, dus is natuurlijk geen optie.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zou ik beginnen met de waterstofperoxide, dit word veel toegepast in de aquaria hobby en is echt een van de minst schadelijke manieren op je lijstje. Wel even goed navragen hier hoe je dat het best kan doen.


Stoppen met ei gaan je planten niet leuk vinden en geeft weer grotere kans op andere algen.
 
Foto's van de algen in een glas, ook zonder water omdat je dan kan zien hoe stug het is,die vezels.

Ik heb nu een waterwissel gedaan en het grootste deel van de planten weggedaan. Toppen geplant, extra zand op de bodem. Ruim 2 uur bezig geweest, maar nog niet klaar. Ik doe nog niets met de maatregelen, eerst maar eens alles geplant hebben en de bodem er helemaal in.
Wel zoveel mogelijk van de algen verwijderd door tijdens het afhevelen te plukken en meteen op te hevelen. Maar dan kan je niet overal bij dus er zit nog wel het een en ander. Volgende week hopelijk de laatste planten in de bodem. Zal ook schelen dat de planten niet zo pal onder het licht drijven, dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de algen.


IMG_20190326_100648.jpg
IMG_20190326_100723.jpg
IMG_20190326_100555.jpg
 
ik zie geen reacties meer, maar ik ga er vanuit dat het de Cladophora is. Nu eerst de bak op orde, zoveel mogelijk alles wegplukken. Hopelijk stabiliseert het, anders ga ik met mijn lijstje aan de slag. Klinkt best wel dreigend, haha, maar het is wel een beetje een soort missie. :D
 
In dat geval zou ik wel eerst spot dosing easy carbo of waterstofperoxide gebruiken. Dat lijkt mij persoonlijk minder schadelijk dan eerst stoppen met de ei. Weet niet wat anderen hiervan vinden, maar is mijn persoonlijke mening. Stoppen met de ei of plantenvoeding in het algemeen is gewoon een aanslag voor je planten, en in de regel hebben algen minder voeding nodig dan planten. Dus kans op nog meer alg of andere vormen terwijl deze misschien helemaal niet verdwijnt. Daarentegen zullen je planten er bijna zeker slecht op gaan reageren.
 
Ik kan je geen advies geven over de bestrijding hiervan maar hoop dat het je lukt om er (grotendeels) vanaf te komen. Succes en beterschap met je voet!
 
Ik durf niet te zeggen wat het is maar wens je alvast succes met de bestrijding en hoor graag hoe het gaat en wat de stappen zijn geweest.
 
Thanks! Ja, ik zal eerst met waterstofperoxide of easy carbo aan de gang gaan, met spotdosering voordat ik de EI stop. Ik heb nu ook gewoon EI gegeven, omdat ik als eerste stap dus de bak op orde en stabiel wil hebben.
Ik zal hier af en toe neerzetten hoe het ervoor staat.
 
Zelf heb ik jaren geleden weleens een carbo stootkuur gegeven tegen de roodwieren en hier heeft dat goed geholpen maar ja of dat in jouw geval ok werkt is altijd afwachten als je zoiets al zou willen doen.
 
Een stootkuur is weer wat anders, klopt dat? Dat is gewoon de hele bak een kuur geven, toch? Niet met een spuitje op de alg zelf. Ik zal er eens over gaan lezen, dank je voor de tip.
 
Het punt is een beetje dat deze alg eerder als een plant reageert dan als een alg, dus het is een andere bestrijding dan bij andere algen. Vandaar ook dat het minderen van de plantenvoeding een goed bestrijdingsmiddel tegen Cladophora is. Je zet de deur open voor andere algen, dat klopt, maar het is dan zoeken naar een goede balans denk ik. Ik lees nog even verder. :)
Maar bij de een lees je minder nitraat, de ander zegt dat je je plantenvoeding op peil moet houden. De een adviseert Easy Carbo, de ander waterstofperoxide. Lastig.
 
Voordat je een stootkuur opstart in de bak zou je eens kunnen kijken hoe de algen reageren op easy carbo.

Gewoon een plukje van de alg in een glas water doen, zoals je eerder deed, dan een beetje Carbo in het glas doen en even laten staan.
Dan zie je normaal gezien vrij snel een reactie en kan je min of meer inschatten hoe hevig/hoe snel de impact van de easy carbo is...

En verder kan je, zoals je al doet, zoveel mogelijk manueel verwijderen. Bij elke WW of zelfs ook om de paar dagen eens met een pincet aan de gang gaan...

Succes alleszins!
 
Oh, dat is wel slim inderdaad, dan heb je het ook niet meteen in je bak. Bedankt voor de tip!
 
Hou ons op de hoogte. En bij de spotbehandeling easy carbo zie ik zelf pas na 2 of 3 dagen verschil danwel bij staghorn. Dus niet te snel opgeven ;)
 
Vandaag weer een waterwissel. Ik heb weer extra zand in de bak gedaan, de hele bodem is nu bedekt, zij het nog een te dun laagje op sommige plekken. De planten zijn nu allemaal geplant, er drijft niets meer. Weer plukken planten met algen weggegooid. En met een tandenborstel aan de gang geweest om zoveel mogelijk weg te poetsen en uit de planten te plukken. Het is te zonnig voor foto's, dus die volgen later, in mijn fotoalbum. Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zal hier af en toe melden hoe het gaat.
 
Nou, ik ben de afgelopen weken bezig geweest met plukken en poetsen en ben een week of 4 gestopt met EI. Dat heeft geen effect op mijn planten gelukkig, geen andere algen gezien, behalve een heel dun donker laagje op de Hydrocotyle, maar dat is minimaal, wordt meteen getackled door de garnalen. Het is nu tijd voor de volgende stap. Ben aan het kijken wat dat precies gaat worden.

Ik zet nog even het rijtje neer:

geprobeerd:
- stoppen met de EI
- tandenborstel en pincet

nog proberen:
- Kalium toevoegen
- pH verlagen (kijken of dat met thee kan)
- poelslakken toevoegen
- Amano garnalen
- Black mollies
- waterstofperoxide en andere algenkuurtjes.

Ik denk dat ik waterstofperoxide probeer en ik ga gewoon door met de tandenborstel en pincet.
Ik heb ook gekeken naar amano's, maar aangezien ze wel twee keer zo groot zijn als mijn vissen ben ik bang dat mijn vissen ten prooi zullen vallen!
 
Wat zijn nu dan de waterwaarden? Is kalium toevoegen nodig want dat zit vaak al wel voldoende in het kraanwater.
 
Nog steeds bezig dus met het gevecht. Is er wel verbetering?
 
Wat zijn nu dan de waterwaarden? Is kalium toevoegen nodig want dat zit vaak al wel voldoende in het kraanwater.

Ik heb geen test voor Kalium, waterwaarden zijn verder prima, de vissen gaan ook goed, maar kaliumtekort wordt aangegeven als een van de oorzaken van deze alg. Ik heb geprobeerd het nog even na te zoeken, maar vind de info niet meer. Het schijnt wel een goed ingrediënt voor cosmetische producten te zijn, dus ik kan mijn algen altijd nog verkopen aan nivea ofzo! :D

Nog steeds bezig dus met het gevecht. Is er wel verbetering?

Waar ik het grondig weg pluk is het ook echt weg, maar dat is dus heel erg lastig. Ik haal daadwerkelijk het zand van de bodem mee omhoog. Pluk stukken hout weg, maar waar het hout blijft zitten en dus ook korte stukjes alg, gaat het dus ook weer doorgroeien.

Welke EI gebruik jij dan..?
want een EI is gebaseerd op NPK

Ik heb Complete van aquariumbemesting.nl, maar daar staat dus niets op de verpakking over kalium.
 
Wat noem je goed en kun je de waterwaarden posten? Als je de EI goed toepast dan voorkom je juist algen en dat is ook de opzet van de EI.
 
Ik moet voor het eten gaan zorgen, de waterwaarden volgen, maar ik heb dus al een paar jaar de EI volgens de regeltjes, de aanbevolen dosering met een wekelijkse waterwissel van 50%.
 
Edit: ik lees iets over nitraat teveel en kalium tekort. Kalium zit niet in de EI complete die ik gebruik, maar nitraat natuurlijk wel. Ik ga eens een paar weken geen EI geven, kijken wat er gebeurt.

Ik heb Complete van aquariumbemesting.nl, maar daar staat dus niets op de verpakking over kalium.

Deze 'Complete' is helemaal geen EI. :juggle:
Het heeft een (onvolledige) verhouding gebaseerd op de Estimative Index. En dat is heel wat anders.
 
Waterwaarden:

NO3 10
NO2 0
GH 7
KH 10
pH 7,2
Cl2 gaat richting de 0,8 :eek:

Ik heb nog nooit zo'n hoge Cl2 gehad. Misschien heeft dat te maken met dat ik nog nooit zoveel vissen in dit aquarium heb gehad met relatief weinig planten. De laatste pseudomugil is al een tijdje dood, sindsdien zie ik wel een toename in de bezetting, zeg maar. :juggle: Misschien moet ik eens nadenken over een aantal vissen op marktplaats zetten.
Deze 'Complete' is helemaal geen EI. :juggle:
Het heeft een (onvolledige) verhouding gebaseerd op de Estimative Index. En dat is heel wat anders.

Echt waar? Nee toch! Dat heb ik gekocht met het idee dat ik dan in een keer de complete mix voor EI heb. Maar ik mis dus dingen. Wat raad jij aan als beste mix? Of losse poeders zelf mengen?
 

Terug
Bovenaan