wat voor cameras gebruiken jullie?


Floris24010

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
21
beste lezer,

misschien niet de juiste site/forum om te vragen maar misschien is er iemand met de kennis die mij kan helpen.

ik wil graag mooiere fotos gaan maken en er in gaan verdiepen.

ik zoek een camera voor voornamelijk natuur fotos (ik ga ook eind deze maand naar de jungle) maar ook dagelijkse fotos of om producten voor op mijn website.
De fotos en videos die ik nu maak doe ik eigenlijk met mijn iphone 13pro. in de kast heb ik nog een garmin virb ultra 30 (7jaar oud) liggen.
ik zoek een compacte camera (ongeveer telefoon formaat), de camera moet natuurlijk betere fotos maken dan mijn iphone.
ik zag bijvoorbeeld de gopro 12, dji osmo 3 en de sony sv alleen weet ik niet of die veel beter zijn dan mijn iphone en geschikt zijn voor mijn doelen.
mijn budget ongeveer 600 (prijs categorie van de genoemde cameras).:foto:
 
Lekker je iPhone gebruiken.
Ga je niet overtreffen met een camera van 600 euro.

Groetjes John.
 
beste lezer,

misschien niet de juiste site/forum om te vragen maar misschien is er iemand met de kennis die mij kan helpen.

ik wil graag mooiere fotos gaan maken en er in gaan verdiepen.

ik zoek een camera voor voornamelijk natuur fotos (ik ga ook eind deze maand naar de jungle) maar ook dagelijkse fotos of om producten voor op mijn website.
De fotos en videos die ik nu maak doe ik eigenlijk met mijn iphone 13pro. in de kast heb ik nog een garmin virb ultra 30 (7jaar oud) liggen.
ik zoek een compacte camera (ongeveer telefoon formaat), de camera moet natuurlijk betere fotos maken dan mijn iphone.
ik zag bijvoorbeeld de gopro 12, dji osmo 3 en de sony sv alleen weet ik niet of die veel beter zijn dan mijn iphone en geschikt zijn voor mijn doelen.
mijn budget ongeveer 600 (prijs categorie van de genoemde cameras).:foto:

Compact beter fotograferen dan met je telefoon wordt best wel een uitdaging. Action camera's zijn waardeloos voor (enigszins serieuze) fotografie, je telefoon doet dat beter.
600 is krap in de camerawereld, maar ik zou voor dat budget naar een tweedehands sony a6500 (of desnoods 6400 zonder stabilisatie) kijken, dan heb je wel merkbaar verschil met een telefoon.
 
@roberto1983 misschien inderdaad een beter idee zie dat de sony 16500 ook een verwisselbare lens heeft wat alleen al een plus punt is voor de toekomst. ik ga marktplaats ff doorzoeken! bedankt voor het meedenken!
 
Eerste tip. https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ dit is de site waar ik veel geleerd heb.

Zelf fotografeer ik met een Nikon D3000, een toestel dat ondertussen hopeloos verouderd is.
Het glas is belangrijker dan het toestel. Daarom is mijn 2de tip koop een systeem camera's met een goede lens, dan kan je nu al oefenen en later uitbreiden al naargelang de behoefte naar andere en betere lenzen. Wil ik voor mezelf verbeteren zal ik helaas terug een spiegelreflex camera moeten kopen omdat ik te veel lenzen heb of een systeem camera met tussenring om mijn oude lenzen te blijven gebruiken. Als je nog moet beginnen is de systeemcamera wel de compactere en betere keuze.

Belangrijk aan de camera zelf is de censor, meeste toestellen zullen tegenwoordig wel een goede censor van 20 of meer megapixels hebben veronderstel ik. Welk de beste camera's op de markt zijn weet ik momenteel niet zo, maar 600€ is een erg beperkt budget binnen de fotografie.
 
@babysnake bedankt voor de reactie. In deze tijd zijn er zoveel opties gelukkig! Zag gister de canon eos r100 als vrij nieuwe camera voor een leuke prijs en een verwisselbare lens bij bol.com.
Denk een keertje de mediamarkt binnen lopen want zelf kom ik er niet uit, zelfs niet na tien tallen videos te gekeken hebben blijft er nog teveel over om een besluit te maken en onduidelijkheden...
Ben nu wel van plan om voor een camera te gaan met verwisselbare lens daar kan je gewoon veel meer mee (grof gezegd).
Ik ga binnenkort die site even goed door lezen denk dat dat mij inderdaad een goede basis geeft!
 
@babysnake bedankt voor de reactie. In deze tijd zijn er zoveel opties gelukkig! Zag gister de canon eos r100 als vrij nieuwe camera voor een leuke prijs en een verwisselbare lens bij bol.com.
Denk een keertje de mediamarkt binnen lopen want zelf kom ik er niet uit, zelfs niet na tien tallen videos te gekeken hebben blijft er nog teveel over om een besluit te maken en onduidelijkheden...
Ben nu wel van plan om voor een camera te gaan met verwisselbare lens daar kan je gewoon veel meer mee (grof gezegd).
Ik ga binnenkort die site even goed door lezen denk dat dat mij inderdaad een goede basis geeft!
Je kunt er meer mee maar of je het werkelijk veel gebruikt…. Ik had zelf ook een spiegelreflex. Maar ben overgestapt op een Canon Sx70hs paar jaar geleden. Veel dezelfde instelmogelijkheden. En je hoeft geen lensen te wisselen. Behoorlijk goede zoom.
Is volgens mij wel een uitlopend model.



Aanvulling. En toch maak ik de meeste foto’s van de vissen en kikkers met de iPhone. Die heb je altijd binnen handbereik.
 
@Fozzy zeker waar voor de snelle alledaagse fotos pak je inderdaad toch altijd even snel je telefoon. Misschien die canon powershot sx70 hs naar gaan kijken prijs is te doen. En om mee te beginnen misschien fijner met 1 goede vaste lens te beginnen. Wil alleen wat mooiere fotos gaan maken als hobby erbij. Cameras in de telefoon worden ook steeds beter en beter maar. Heb je ervaring met het verschil is de canon powershot sx70 hs echt veel beter dan bijvoorbeeld mijn iphone 13pro?
 
Die vraag kan ik niet beantwoorden, ik heb alleen maar een iPhone12.
 
Ben beslist geen fotograaf, maar mijn ouwe Canon EOS heeft mijn avatar geschoten. En is wel aardig gelukt. Zorg wel voor een goede lens.
 
zelf ook een spiegelreflex. Maar ben overgestapt op een Canon Sx70hs paar jaar geleden. Veel dezelfde instelmogelijkheden. En je hoeft geen lensen te wisselen. Behoorlijk goede zoom.
Het is maar hoever je in de hobby wil doorgroeien, een lens wisselen kan lastig zijn maar een macrolens of portret lens kan erg veel voldoening geven, het kan lastig zijn om met meerdere lenzen rond te zeulen maar het kan je foto's naar een heel ander niveau brengen. Zonder twijfel heeft een compactcamera zijn voordelen maar een systeem camera is toch van een ander niveau.
Aanvulling. En toch maak ik de meeste foto’s van de vissen en kikkers met de iPhone. Die heb je altijd binnen handbereik.
Gewone foto's neem ik ook vaak met de smartphone, op het scherm waar we die foto's op bekijken gaat dat echt niet opvallen. Maar op groter formaat wordt het verschil erg groot.
@babysnake bedankt voor de reactie. In deze tijd zijn er zoveel opties gelukkig! Zag gister de canon eos r100 als vrij nieuwe camera voor een leuke prijs en een verwisselbare lens bij bol.com.
Denk een keertje de mediamarkt binnen lopen want zelf kom ik er niet uit, zelfs niet na tien tallen videos te gekeken hebben blijft er nog teveel over om een besluit te maken en onduidelijkheden...
Ben nu wel van plan om voor een camera te gaan met verwisselbare lens daar kan je gewoon veel meer mee (grof gezegd).
Ik ga binnenkort die site even goed door lezen denk dat dat mij inderdaad een goede basis geeft!
Voor elke fotograaf is er wel een geschikte camera, t'is maar wat je wil en welk resultaat je verwacht. De EOS r100 zou voor mij een betere keuze zijn (moest ik van niets terug beginnen)
Bij kameraexpress trouwens ook voor een leuke prijs. Standaard Niet het bereik van de gemiddelde compactcamera maar wel uit te bouwen tot veel meer.
 
Als die camera er toch gaat komen loop dan eens een èchte fotowinkel binnen. Bij bovengenoemde zaak (en er zijn nog andere) krijg je goed advies, kan je het ”handgevoel” ervaren en weet je zeker dat de verkoper niet gisteren koelkasten stond te verkopen….
Uiteindelijk koop je een camera voor jaren. Vertel wat je ermee wilt en van verwacht. Prijzen zijn soms beter dan bij de grote MM.
En hebben over een week nog vragen? Dan staat in 99% van de gevallen die deskundige verkoper er nog.
Succes met je aanschaf!
 
Ik maak foto’s met mijn iPhone 7, maar zoals jullie kunnen zien is dat niet je van het. Ik was nog niet van plan om een fototoestel aan te schaffen, al hoewel ik er weleens over nagedacht heb, maar de reflectie van de aquariumlampen, de weerspiegeling van het raam etc. vind ik storend bij het maken van foto’s van mijn aquaria of vissen. Kan ik daar wat aan doen?
 
Ik maak foto’s met mijn iPhone 7, maar zoals jullie kunnen zien is dat niet je van het. Ik was nog niet van plan om een fototoestel aan te schaffen, al hoewel ik er weleens over nagedacht heb, maar de reflectie van de aquariumlampen, de weerspiegeling van het raam etc. vind ik storend bij het maken van foto’s van mijn aquaria of vissen. Kan ik daar wat aan doen?
Ja, foto’s maken met de verlichting van de kamer waar je bent zoveel mogelijk uit of helemaal uit. Zodat je alleen licht van het aquarium hebt. En als het kan met de camera de belichting etc aanpassen.
 
bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben goed geholpen en heb me goed ingelezen op tweakers . Uiteindelijk voor de sony cybershot dsc-rx10 iv gegaan!
 
Hier ook een topic met de nodige info:

 

Terug
Bovenaan