Wat voor CO2 techniek bij een grote bak?


Mensen doen soms wel bioballen of spons erin om de bellen kleiner te maken in de hoop efficiëntie te vergroten.
Maar dat brengt weer het risico mee dat de bellen te klein worden en makkelijk mee genomen worden door het water en zo niet volledig oplossen
Het is toch juist de bedoeling om de bellen zo klein mogelijk te maken?
Nu maak ik op uit jou woorden dat als de co2 bellen te klein zijn, dat dat dan ook weer niet goed is?
 
Het is toch juist de bedoeling om de bellen zo klein mogelijk te maken?
Nu maak ik op uit jou woorden dat als de co2 bellen te klein zijn, dat dat dan ook weer niet goed is?
Inderdaad alles met te ervoor is slecht.
Behalve tevreden en tequila :p

Maar het kan zijn dat de bellen te klein worden en mee worden genomen in de stroming
 
hallo Robert en tuinkabouter,
Wat bedoel je met "cerges" ? die term kennen wij even niet
 
Ik ben momenteel de spullen bij elkaar aan het zoeken voor het bouwen van een Cerges Reactor, ik vraag mij alleen af hoe de verbindingen op/in de deksel zijn gemaakt. In het voorbeeld van @rjoemman zitten er nog geen gaten in, maar bij @tuinkabouter zitten er twee koppelingen op. Denk dat deze geboord zijn, want er zullen geen deksels zijn met twee gaten?

Mijn slangen zijn 1" (2,54 cm), is het dan het slimste om ook PVC van 25mm te pakken zodat he water geen vernauwing tegen komt?

Edit: zie bij pvchoogeveen zo 1 2 3 geen bochten van 90 graden in 25mm, minimale is 32mm.

cerges reactor.jpg


Tuinkabout Cerges Reactor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Idd boren en lijmen.
Ik heb met 32mm gewerkt en dus het gat iets kleiner geboord en dan een stukje buis in de bocht gelijmd die uitstak en dat het gat in geforceerd met lijm
 
Maar ik heb trouwens een aanpassing op de planning staan die aanpassingen in de reactor makkelijker maken.
Ik ga namelijk 2 nieuwe bouwen waar ik gebruik ga maken van een T-stuk en verloopringen en bochten waarmee de buizen dus van zij komen en het deksel gatvrij blijft

Pijp125 kan je verkleinen naar 110 met een ring en daarin past een 2x50-110 verloop en in de 2 gaten van 50 passen weer 50-32 ringen waarmee ik dus weer uit kom op pijp32 als leiding vanaf m’n pomp en m’n aquarium in.
Is ff verloopception Maargoed je moet iets
 
Als ik het opnieuw zou doen zou ik de CO2 slang naar de bodem trekken zodat het gas daar wordt losgelaten en op stijgt tegen de stroming.
Gebroken door bioballen die er nu al inzitten.
 
Is je filter wel sterk genoeg om erdoor te stromen?

Ik verwacht dat dat normaal gesproken met een Fluval FX6 wel goed moet komen. Mocht de reactor te groot zijn, dan zou ik hem makkelijk kleiner kunnen maken door de onderkant in te korten.
 
Als ik het opnieuw zou doen zou ik de CO2 slang naar de bodem trekken zodat het gas daar wordt losgelaten en op stijgt tegen de stroming.
Gebroken door bioballen die er nu al inzitten.
Daarvoor stroomt het bij mij te hard dus ik houd hem lekker bovenin
 
Ik verwacht dat dat normaal gesproken met een Fluval FX6 wel goed moet komen. Mocht de reactor te groot zijn, dan zou ik hem makkelijk kleiner kunnen maken door de onderkant in te korten.
Kan niet te groot.
Alleen als je te krappe bochten etc hebt kan het veel belemmeren
 
Maar ik heb trouwens een aanpassing op de planning staan die aanpassingen in de reactor makkelijker maken.
Ik ga namelijk 2 nieuwe bouwen waar ik gebruik ga maken van een T-stuk en verloopringen en bochten waarmee de buizen dus van zij komen en het deksel gatvrij blijft

Pijp125 kan je verkleinen naar 110 met een ring en daarin past een 2x50-110 verloop en in de 2 gaten van 50 passen weer 50-32 ringen waarmee ik dus weer uit kom op pijp32 als leiding vanaf m’n pomp en m’n aquarium in.
Is ff verloopception Maargoed je moet iets

Ik snap niet helemaal wat je met het T-stuk gaat doen, heb je er een globale tekening van? Is het zoiets wat je bedoeld en wat zou het voordeel zijn van het water via de zijkant dan via de deksel? Ik kan miij voorstellen dat de verbindingen op een rechtstuk (= deksel) sterker zijn dan op een rond stuk (zijkant van de buis).

Reactor.png


Overigens zie je ook nog steeds veel Reactors (of reactoren?) waarbij de uitgang aan de onderkant zit en deze door een stel bioballen (o.i.d.) heen gaat, maar dit lijkt niet de voorkeur te hebben:
- Neemt meer plaats in
- Verwerking van CO2 lijkt mij wat minder
- Kan invloed hebben om flow door de bioballen die erin zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zover ik weet geen paint ofzo op m’n icrap.
Ff heel simpel het T stuk komt op z’n kant te staan.
Dus het lange stuk in de T komt zo —
Aan de onderkant nogsteeds een buis en aan de bovenkant nogsteeds een deksel.
Maar nu kan ik de buizen vanaf de zijkant invoeren en met bochten in het T stuk 1 buis naar boven brengen en 1 buis naar beneden.
De instroom van de reactor sproeit dus tegen het deksel (ga denk ik nog een spreidplaat verzinnen daarvoor) en de uitstroom zit gewoon nog op de bodem
 
Ik ben wat aan het tekenen geweest en heb nog enkele vragen voordat ik de PVC ga bestellen, maar eerst even kort toelichten wat er is getekend:
- Vanuit de Fluval (donker blauwe lijn) gaat de stroming richting de reactor
- Vlak voor de reactor zal er een Y-splitsing zijn, indien het gewenst is dat het water via de reactor gaat zal de gele route dicht staan, indien er onderhoud is aan de reactie is de gele route open en de route richting de reactor dicht
- De route richting de reactor zal vlak voordat deze de reactor in gaat een injectie krijgen van CO2, bovenin de reactor zal het waren 'los gelaten' worden
- Onderin de reactor kan het water weer met een buis naar boven en de reactor verlaten waarna deze naar het aquarium gebracht zal worden
- In de huidige tekening zal het CO2 water met een spray bar het aquarium in worden gebracht.

Volledig plaatje:

full


Close up:

full


Vragen:
1. De flow buiten de reactor om, is deze nodig en zo ja waarom?
2. Indien deze flow buitenom voor onderhoud nodig is, waarom zou je tijdelijk de pomp niet uitzetten (dan heb je dus maar 2 kranen om te voorkomen dat er veel water bij het verwijderen van de reactor vrij komt i.p.v. 4 kranen)
3. Normaal gesproken als ik iets met PVC doe dan lijm ik dit allemaal vast met PVC lijm, dit betekend dus dat de reactor een eindstop met schroefdeksel moet hebben of zijn er nog andere mogelijkheden?
4. Ik heb nu de gedachten om alles van PVC 32mm te maken (behalve de reactor die wordt groter), is het ook verstandig om de spray bar in deze maat te maken van transparant PVC of is het slimmer om deze iets smaller (25mm bijv.) te maken zodat er wat meer druk op komt?
5. Ik lees verschillende verhalen over wat de ideale uitstroom (of instroom?) voor je bak is, voor de grotere bakken lijkt dit een spray bar te zijn en niet een lily pipe bijvoorbeeld, wat is jullie mening daarover?
 
De size van je reaktor bepaalt of je de bypass nodig hebt.
Te kleine reaktor met te sterke pomp blaast alle CO2 uit de reaktor voor het is opgelost. In dat geval stuur je een deel water buitenom.

Bij een grote reaktor zoals die van mij heb je de bypass niet nodig.
 
Fx6 is veel te krachtig om door een reactor te laten gaan. Daarom laat je 80 procent van de flow door de bypass gaan.
 
Fx6 is veel te krachtig om door een reactor te laten gaan. Daarom laat je 80 procent van de flow door de bypass gaan.
 
Fx6 is veel te krachtig om door een reactor te laten gaan. Daarom laat je 80 procent van de flow door de bypass gaan.
 
1. De flow buiten de reactor om, is deze nodig en zo ja waarom?

Dat is afhankelijk van de maat van de reactor. Maar ik denk dat ik in jouw setup zou werken met een aftakking, zodat je de flow door de reactor kan regelen.

2. Indien deze flow buitenom voor onderhoud nodig is, waarom zou je tijdelijk de pomp niet uitzetten (dan heb je dus maar 2 kranen om te voorkomen dat er veel water bij het verwijderen van de reactor vrij komt i.p.v. 4 kranen)
Je moet denk ik de reactor en ook de pomp zelden tot nooit uit doen, in de praktijk. En iedere keer opnieuw de flow door de reactor regelen is ook niets, dus wat het meest praktisch is, is ff puzzelen en kijken hoe anderen het in elkaar gestoken hebben.

3. Normaal gesproken als ik iets met PVC doe dan lijm ik dit allemaal vast met PVC lijm, dit betekend dus dat de reactor een eindstop met schroefdeksel moet hebben of zijn er nog andere mogelijkheden?
Zou inderdaad met een schoefdeksel werken. Of het handig is om je CO2 in je leiding toe te voegen of gewoon in je reactor, daar twijfel ik nog wel over.

4. Ik heb nu de gedachten om alles van PVC 32mm te maken (behalve de reactor die wordt groter), is het ook verstandig om de spray bar in deze maat te maken van transparant PVC of is het slimmer om deze iets smaller (25mm bijv.) te maken zodat er wat meer druk op komt?

Spraybar zou ik in 25 maken, dat is denk ik groot genoeg en dan zie je hem wat minder en je hebt toch je gaatjes waardoor je altijd nog wat kan regelen door deze aan te passen in aantal en diameter

5. Ik lees verschillende verhalen over wat de ideale uitstroom (of instroom?) voor je bak is, voor de grotere bakken lijkt dit een spray bar te zijn en niet een lily pipe bijvoorbeeld, wat is jullie mening daarover?

Ik vind persoonlijk een spraybar niets, want ik vind het lelijk. Ik denk dat een "cross over" met een aantal uitstromen ook prima werkt en dit is veel minder visueel in het aquarium aanwezig, is mijn persoonlijke mening en ervaring
 
Ben even wat aan het Googlen geweest / dit forum afgestruind, en tot nu toe mijn bevindingen:

Coos geeft in https://www.aquaforum.nl/threads/cerges-co2-reactor.96079/ aan de materialen die hij gaat gebruiken voor een reactor, kosten daarvan zijn +/- 28 euro. Waarmee je dus 15 euro bespaard met een vergelijkbare van Sera (https://www.aquaplantsonline.nl/co2...lore-actieve-co2-reactor-1000-vanaf-600-liter).

Wat ik mij echter afvraag, die van Sera is iets kleiner, is het zo hoe groter des te beter want is er meer tijd om te vermengen, maar moet je pomp ook wel krachting genoeg zijn om het er doorheen kunnen werken, anders verlies je veel druk?

Duidelijk filmpje hoe je ze kunt bouwen (mochten er betere zijn, dan hoor ik het graag). In dit filmpje gebruiken ze een waterfilter i.p.v. een PVC buis, ik las dat Coos het had dat de flow waarschijnlijk beter is in een PVC buis, maar waarom is dat precies?


Verder natuurlijk de fantastische cerges-co2-reactors van Tuinkabouter: https://aquaforum.nl/threads/200x70x70-van-tuinkabouter.93475/page-4#post-1382526. Wat is de reden eigenljk dat je er twee hebt?

Zo'n Sera ding moet vooral niet kopen. Dat is werkelijk rommel! Het tuitje voor je CO2 slang aan moet knapt er gegarandeerd af op een zeker moment. Die dingen zijn gemaakt van hard plastic. (Ik heb er drie gehad, allemaal met datzelfde euvel.) Later heb ik er zelf een gemaakt met materialen van Aliexpress. Op mijn handtekening kan je zien hoe ik dat deed.
 
Als ik het opnieuw zou doen zou ik de CO2 slang naar de bodem trekken zodat het gas daar wordt losgelaten en op stijgt tegen de stroming.
Gebroken door bioballen die er nu al inzitten.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Met een buis in het midden van mijn filter. Waardoor het water van onder uit de reaktor weer op gezogen wordt. En de CO2 die naar boven wil ook weer naar beneden geduwd wordt. Zonder bioballen maar met een grove spons bovenin om de belvorming bovenin al tegen te gaan. De belletjes van CO2 hebben de neiging zich met elkaar te binden tot grotere bellen. In het midden zit ook weer een grove spons. Waardoor de CO2 wanneer het naar beneden gedreven wordt nogmaals breekt.
 
Ik vind persoonlijk een spraybar niets, want ik vind het lelijk. Ik denk dat een "cross over" met een aantal uitstromen ook prima werkt en dit is veel minder visueel in het aquarium aanwezig, is mijn persoonlijke mening en ervaring

Cross over daar bedoel je mee een dichte pijp aan de achterkant van het aquarium en dan enkele uitstromen (met bijv. Y-stukken) het aquarium in, toch?
 
Ik denk een cross over is wat ik heb als ik het bericht van Steven goed vertaal.
Mijn hoofd pvc loopt boven het water (cross over) en geeft 3 pijpjes op TStuk het water in.
 
Ik denk een cross over is wat ik heb als ik het bericht van Steven goed vertaal.
Mijn hoofd pvc loopt boven het water (cross over) en geeft 3 pijpjes op TStuk het water in.

Ja dat is inderdaad wat ik bedoel :) Denk dat je daar misschien wel een mooiere flow mee krijgt dan een spraybar idd..
 
Cross over daar bedoel je mee een dichte pijp aan de achterkant van het aquarium en dan enkele uitstromen (met bijv. Y-stukken) het aquarium in, toch?

Ik bedoel inderdaad een "pijp" over de bak van links naar rechts waar evt. 1 of meerdere pompen op aangesloten zijn, waarbij je met inderdaad een Y of een T koppeling uitstromen kan maken, waarbij deze je bak in gaan
 
Heb ik dus ook in mijn 150cm. Links en rechts aanzuiging van beide filters. En 1 pvc buis achterlangs met 3 uitstromingen die je afzonderlijk richten kunt. Ik heb ze geknepen dmv verloopringen van de wildkamp.
zie mijn album op p4 ev.
 
Sera ding is inderdaad niks veel te fragiel. Heb nu een robuust ali ding alleen nog niet aangesloten. Wel echt een mega ding maar weet niet of die het fluval ding aankan.
 

Bijlagen

  • 20200814_172019.jpg
    20200814_172019.jpg
    94.6 KB · Weergaven: 93
Ik heb eventueel nog een mooie reactor in de aanbieding.
Met 16mm slangpilaren en een 6mm aansluiting voor een CO2 slang.
gevuld met bioballen voor een goede opname.

DB8A063E-8A93-4663-AC2A-812EAB7C27C0.jpeg
18518C9C-3161-487D-B877-163A3B8F6ECB.jpeg
6D839A67-1645-4AF2-A872-E8484666FB86.jpeg
 
Bedankt Leon, maar denk dat die mijn flow iets te veel zal drukken
 
Sera ding is inderdaad niks veel te fragiel. Heb nu een robuust ali ding alleen nog niet aangesloten. Wel echt een mega ding maar weet niet of die het fluval ding aankan.

Hoe bevalt deze?

--

Ik ben momenteel het PVC / drukbuizen materiaal bij elkaar aan het zoeken en daarbij wil ik ook direct de zaken bestellen voor de cerges reactor, echter krijg ik twee zaken niet gevonden. Wil mijn materialen bij de volgende twee webshops bestellen https://www.pvc-handel.nl en https://pvchoogeveen.nl (ze hebben niet alles wat ik wil bestellen bij 1 shop, 1 zit hier om de hoek, die uit Hoogenveen zal per post moeten), het betreft de volgende materialen:
- eindschroefkap (kan hem voor het riool wel vinden, maar kan die voldoende bar aan? > https://www.toolstation.nl/pvc-lijm-einddop-schroefkap/p90046) (1)
- eindstuk (bijv. https://www.toolstation.nl/pvc-afsluitkap/p10811)

(1) in plaats van een eindschroefkap, zou het niet slimmer zijn om een https://www.toolstation.nl/pvc-verloopring/p66743 te nemen? Helaas heb je deze niet in 110x32x32, maar daar zou je dan weer een pvc inzetverloopsok 50⁄40x 32mm 16bar tussen kunnen zetten.

Het leiding werk zal 32 mm zijn, raden jullie aan om de buis in de reactor zelf ook 32 te maken of deze te vernauwen naar bijv. 25 of 20?
 
Laatst bewerkt:
Voor de reaktor heb ik ook gewoon riool einde dop gebruikt, dus geen druk pvc.
Zoveel bar staat er nu ook weer niet op die pomp van jou.

Ik pomp er met gemak 10.000 l/h doorheen zonder dat ie uit elkaar klapt.
 

Terug
Bovenaan