200x70x70 van tuinkabouter


antwerpen? ik vind dessel trouwens ver genoeg :p antwerpen is echt een kriem om te komen..
 
ff weer een leuke update,
vorige week heeft me vrouw de geophagus overgezet van de oude bak naar de nieuwe bak.
nog geen week later hebben we het eerste nestje al te pakken..
177564tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

899768tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg
 
zekers, ze hebben het ook 2x geprobeerd in de oude bak maar die was simpelweg te druk om succes te hebben.

maar even kijken of het dit maal wel goed gaat..
de foto's zijn van woensdag avond en gister zaten de eitjes er nog allemaal
 
Super gaaf dat je een nest hebt. Verder ook geen bewoners nog in de bak of wel? En dit ga je zo laten?
 
Vandaag het 2e nestje gevonden...
Van het andere koppel dus xD

Maar nee ik ga het zo laten, geen zin en tijd om alles uit te vangen en op te kweken.
Er zitten nog 2 sleutelgat in en 2 Ancistrus.
Dus redelijke kans van slagen opzich stof voer moet ook geen probleem zijn, ik zie het wel als de eitjes uit komen ;)
En anders is het jammer
 
Leuk zeg! Schone bak bak btw, als ik het zand zo zie op je laatste foto!
 
Eerste nestje is helaas volledig verschimmeld, 2e ligt er nog ben benieuwd..
Vandaag ook "ff" naar Emmen geweest en heb 11 redshoulders/redbacks opgehaald bij Jos hut.

Vandaag ook een laatje en de doseerpompen geplaatst.
Eerste 2 pompen zijn reeds gecalibreed en ingesteld en 3 en 4 volgen nog

Nu alleen nog een voeder kopen, modificeren en inregelen en echt alles gaat echt automatisch op het waterwisselen na.

Maar het zand is voldoende in beweging door de geophagus waardoor alle troep blijft zweven
 
Indrukwekkende bak wordt het hoor, jammer van het zweefvuil maar komt ook vast een oplossing voor!
 
Ja dat bezinkt vanzelf wel in het filter, als het niet word gefilterd door de gafzakken
 
Kan je anders eens wat goede foto's maken van jouw filter systeem? Opzich zullen ze allemaal op elkaar lijken. Maar vind het wel leuk om te zien!
 
ik kan wel ff kijken of ik vanavond wat moois kan maken aan foto's.
zal ze morgen dan uploaden omdat het niet mobiel kan helaas..
 
op verzoek mijn filter :p en overig spul onder me kast
er is nog 1 vak leeg en ik weet ook nog niet wat ik erin ga doen idee�n zijn altijd welkom
van links naar rechts:
gafzak-spons-leeg-biohome-pompvak en na vanavond active kool om die slootwater kleur tegen te gaan.
999636tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


4 doseerpompen (micro-macro-easycarbo) waarvan 1 nog ongebruikt (word misschien peroxide of anti-alg spul)
748442tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


2 cerges stijl reactoren, draaien nu op 1,5BPS zonder extra waterdruk (kan opgevoerd worden tot 2-3 bar)
oh en rechts zit me laatje met voer en plantenmest in poeder vorm
419225tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


kranen in me kast, onderste is de nomale afvoer en de bovenste de nood
op me normale afvoer zit ook me riool aansluiting met T-stuk naar rechts (moet nog aangesloten worden)
381956tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


custom-build co2 regulator, staat nu op 5 bar met 2 uitgangen
254821tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


electra in de kast en wat rommel wat er nog ligt
492842tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


minst interesannte foto maar rechts van het piepschuim zit mijn min-max aanduiding voor de waterstand in mijn systeem te controleren en bij te sturen indien nodig.
774451tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg
 
Zo, wat een techniek! Ziet er strak uit, zo ook met die doseer pompen ook enzo.

In het lege vak Bioballen of keramische buisjes ofzo?
 
beste installatie!

ziet er netjes uit zo met de electra draden bovenin met een tairip
 
Ja soms wil we wat he.. Dan maar in 1x goed doen en alles over dimensioneren zodat je altijd een buffer hebt ;)

Bioballen zou wel kunnen, keramische pijpen heb je bijna niks aan qua biologisch oppervlak...
Of ik moet dan voor siporax gaan maar voor dat geld kan ik net zo goed meer biohome halen wat beter schijnt te werken.
Kreeg wel nog ergens de tip om voor alphacrog te gaan maar daar ben ik helemaal niet bekend mee.

Verders heb ik alles inderdaad zo netjes mogelijk verwerkt, al die draden waar je constant achter blijft hangen of in het zicht hangen... Werd er gek van
 
Ik heb heb het plan om keramische pijpjes te gebruiken. Die hebben ook nog best veel filteroppervlak, wel minder dan siporax. Maar je hebt een groot bioloog. Gooi 1 vak helemaal vol met van die pijpjes en je hebt echt wel een goed filter.

Tenminste, dat is mijn plan :)!
Ik ga ook geen honderden euro's uitgeven voor wat van die siporax.
(houd marktplaats btw wel in de gaten. Kan net iemand in de buurt zijn die ermee stopt en een zak vol voor je heeft voor weinig)

Is het nodig om zo'n groot pompvak te gebruiken, die verder leeg staat? Ik ga denk ik wat grove-sponsen om mijn uitvoer zetten, en doe ook wel wat in dat laatste vak denk ik! Wel opletten dat alles goed doorgevoerd wordt natuurlijk.

Ziet er zo zonde uit. Als ik nu kijk naar je filter is hij max voor 1/3e gevuld met filtermateriaal.
 
1/2 als je de gafzakken en sponzen mee telt ;)
maar ik denk dat het pompvak kleiner kon idd misschien dat ik er ooit nog een schot of iets in zet

maar waarom zou je voor mindere kwaliteit filter materiaal gaan met als reden dat zolang je er maar genoeg van in doet dat het ook werkt?
dat is net zo zonde als mijn lege vak..
 
Kan er niet meer van je biohome in? Ik ken dat materiaal eerlijk gezegd niet :).
Op de foto lijkt het alsof je nog wel zo'n zak biohome kwijt kan in het zelfde vlak, met een beetje passen en meten.
evt. zonder zak.


Ik zocht mijn email eens door om te weten wat ik nu in mijn filters heb. Maar dat is siporax. Ik dacht altijd dat ik keramische buisjes had (hihi).
Dan ga ik de siporax misschien toch maar uitbreiden, vond het al zo goed werken. (zo kom ik nog eens ergens achter)

'Bacteria house' kun je er ook nog in doen!? http://www.cichlidenkwekers.nl/biologis ... ubstraten/
Ik heb het verder niet, maar ziet er ook wel goed uit.

Achja. Keuze zat!

Zo'n gaf zak ziet er wel ideaal uit. Scheelt schoonmaak werk.
 
Canon zei:
Kan er niet meer van je biohome in? Ik ken dat materiaal eerlijk gezegd niet :).
Op de foto lijkt het alsof je nog wel zo'n zak biohome kwijt kan in het zelfde vlak, met een beetje passen en meten.
evt. zonder zak.
zit 11kg in dat vak, past ook in dat andere vak hoor ;)
juist met wasnet erom zodat ik alles in 1 keer eruit kan trekken met onderhoud, scheelt weer gehannes ;)
de site waar ik het vandaan heb:
http://filterpro.co.uk/

Canon zei:
Zo'n gaf zak ziet er wel ideaal uit. Scheelt schoonmaak werk.

met minimaal 2x daags voeren zitten ze met 1 dag vol dus moet ze dagelijks wisselen..
is een klusje van niet eens 5 minuten dus is niet tijdrovend maar moet wel gedaan worden
 
Wow! Netjes weggewerkt allemaal en idd mooie hoeveelheid techniek. Is ook wel te zien aan de bak. ZIet er allemaal super uit, kan ik hier alleen nog maar van dromen :smitten:
 
Tot je beter in de bak kijkt en de algen ziet :( hoewel deze me nog alles mee vallen en niet heel storend zijn is het wel jammer.

Maar zulke techniek, tja als het geld er is en je wilt de gok wagen, waarom niet?
En vergeet niet dat ik een jaar research heb gedaan naar de technieken die ik hier gebruik ;)
 
Nou, dat zie je niet, hoor.

En moet je je niet zo veel van aantrekken, kan helemaal geen kwaad als het maar met een beetje blijft.

Kan ook in sommige gevallen zelfs mooi zijn.
 
dankje, maar ik moet er toch echt wat aan gaan doen anders zit dadelijk alles onder de algen..

in de tussentijd heb ik het meest lelijke tot nu toe toegevoegd...
een vuilkorf die met een pijp over me overloop gaat en zo mijn overloop op ongeveer hetzelfde nivo houd als me aquarium
525599tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

met hevel stop welliswaar
381244tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


vanavond de fijnregelkraan plaatsen in de hoofdafvoer om het co2 verlies hopelijk nog verder in te kunnen perken.

ik heb nu in iedergeval nagenoeg geen vallend water meer in me overloop/noodafvoer dus dat is goed nu hopen op verbetering..
 
haha nope, had trouwens wel verwacht dat het erger zou zijn..
met 2-5x daags voeren en EI en een 15-30min direct zonlicht en in een hele lichte woonkamer valt dit me nog alles mee.
 
Apisto zei:
Zonlicht kan inderdaad veel schade aanrichten :p

Echt wel! Moet je eens na een flinke stapavond 's morgens direct buiten lopen op een heldere dag. AU!
 
haha en daarom heb ik altijd me zonnebril mee naar de kroeg, of slaap ik achterin de auto :p

maar nu even wat anders,
gister wat 2e hands plantjes opgehaald bij iemand die zijn aquarium ging verkopen.
woonde 5 minuten bij mij vandaan en nu heb ik voor �20 een volle plantenbak ik ben helemaal tevreten :D
987524tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

342856tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg
983911tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


op de foto's brand het licht op ongeveer 50%, maximale dag belichting is ongeveer 20-25%, dit is dus enkel gedaan om goed te kunnen zien wat ik aan het doen was en om een paar leuke foto's te schieten
momenteel staat het licht in het midden van de bak uit gezien ik bezig ben met alle driver boards te verwisselen van DIY naar pre-fab om storingen en ruis te verminderen.
en... ik ben dit weekend een beetje dom geweest, ik was aan het pielen aan me afvoer leiding waardoor de kraan die erop zit ietsje los kwam en ging lekken..
met als gevolg dar ik 1 voeding vol heb gezet met water..
achja in ieder geval me zekering+aardlek en hevelstoppen functioneel getest..
 
Oei, das minder. Geluk bij een ongeluk? en geluk dat je er bij was..
Je bak is trouwens echt veranderd: ziet er supergaaf uit. Ook die manen :smitten:
 

Terug
Bovenaan