200x70x70 van tuinkabouter


ff wat betere foto's gemaakt..
676498tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

557312tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

838577tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


let niet op de fluke die erop staat, deze staat er om de temperatuur te meten van de heatsinks.
maar ik kwam er al vrij snel achter dat deze te snel oploopt in een gesloten kap..
ik zal dus lucht van buiten de lichtkap aan gaan moeten zuigen helaas :(
nu hopen dat ik daarmee niet teveel water ga verdampen.. hoewel de lucht die uit de heatsink stroomt waarschijnlijk warmer is dan het aquariumwater :p
 
dankje :)

zodra ik me co2 set heb en me licht niet meer mega heet word ga ik meer planten plaatsen ^^
 
goed nieuws!!
gisteren me custom-build regulator binnen gekregen :D :D :D
278786tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


afgelopen weekend was ook me controller geleverd, morgen maar weer ff een dagje bouwen om alle techniek verder aan te kunnen gaan sluiten :D
 
Persoonlijk vind ik de inrichting wat te open, maar kan me voorstellen dat dit door het doorkijk gebeuren erg moeilijk anders in te richting is.
En de bodem is veel te schoon. Zou hier echt wat takjes opleggen en wat bladeren dit zal niet alleen mooier ogen maar je Geophagussen gaan er ook mee rondschouwen.
 
Mooie bak, ook vanaf de smalle kant, lijkt echt zo'n rivier dan :).
 
@mss, de inrichting is veel te open naar mijn smaak.
Maar zolang ik me CO2 en verlichting nog niet draaiend heb gaan er niet meer planten in ;)
Bladeren en takken etc ben ik zelf geen fan van ik houd het liever een soort van netjes zover dat gaat met deze vissen..

@canon, dankje :)
 
gister weer ff een dagje staan klunzen maar met resultaat

de controller draait, 3 temperatuur sensoren in elkaar gebakken en geplaatst.
873791tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


ook het paneel met de spanningvoorziening zit in mekaar.
dit is nog voor het monteren.
218756tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

halverwege
499897tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


en af is het helaas nog niet :( wacht nog op een inbouw voeding voor de controller gezien de meegeleverde voeding defect was helaas.

vanavond ga ik proberen de lampen aan te sluiten en hier een leuk schema in te stellen, en hopelijk dit weekend de CO2 aansluiten en inregelen.
 
Erg indrukwekkend geheel en ik zou dus echt niet weten wat het allemaal is. Maar ja, ik heb dan ook 2 linkerhanden ;).
 
dankje, maar ik wist het ook niet vroeger ;)
als je zo'n project gaat plannen en je techniek bij mekaar zoeken kom je er vrij rap achter wat iets is en wat het doet ;)
vergeet niet dat ik dit immense project al een jaar aan het plannen ben geweest alvorens ik het aquarium kocht ;)
 
dankje :)
ik was het gepruts met stekkerdozen en verlengkabels al een tijdje zat :p
en nu ik de kans had om alles netjes te maken heb ik die kans ook gegrepen.
 
H� tuinkabouter zie dat jij ook druk ben met een nieuwe bak, gaat alles nog volgens plan.
ziet er allemaal knap uit, zo te zien ben je niet vreemd in electro land ;)

Gr.
 
dankje, maar nee ik ben geen vreemde :p
jouw bak ziet er ook al goed uit hoor ;) kwestie van geduld en alles komt goed.. met een beetje bijsturen hier en daar natuurlijk ;)
 
Supermooie vorderingen al! De bak is wel nog wel 'schoon', maar ik vind het wel wat hebben .Benieuwd als er meer planten, en niet te vergeten de bewoners, inzitten!
 
ik heb helaas geen foto's maar er staan nu weer 4 stekken bleheri vanuit me andere bak bij ;)
er zwemmen momenteel ook 2 sleutelgat chicliden in de bak rond en deze blijven er ook zwemmen.

ik ben de laatste week vooral druk geweest met de techniek.
ff een plankje gemaakt met alle electra erop:
259839tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

689383tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


is inmiddels gemonteerd en de 12V voeding voor de controller is ook geplaatst.
de co2 lijnen zitten op de reactoren aan gesloten, de eerste draait alweer en de 2e staat nog te drogen.
vanavond even proberen co2 in te stellen op 0.1bps per reactor en dan kijken we waar het heen gaat, zal weinig indruk maken maar ik moet ergens beginnen.. denk dat ik uitkom ergens ver over de 1bps maargoed.

verlichting blijft de grootste kriem, 1 van de 2 driver bakken voor de vero's doet het niet goed..
er word geen PWM signaal opgepikt door alle 6 de driver in die bak.. andere unit doet het.. soort van..
1 van de 6 drivers verliest soms het PWM signaal tijdens het dimmen naar de volgende verlichting modus.
ik denk dat er ergens niet goed is door gevloeid of dat er slecht contact word gemaakt maar dat moeten we nog zien..

verders doet de controller het zonder enige moeite en lijkt alles nog goed te gaan, ik heb hem een weekje in "shadow-testing" gehad (los van al me aperatuur) om te kijken of hij zich gedroeg zoals ik wou, en dat deed hij gelukkig.
alle voedingen doen het zonder al te vaak de ventilator in te schakelen, en de koelkoppen voor de verlichting blijven netjes onder de 30 graden.
niks word dus maximaal belast momenteel en daar ben ik tevreden over.
 
dankje :)
ik gebruik de robo-tank is een arduino based controller.
ik heb op een andere bak z'n kleine broertje/voorloper draaien (de I-aqua) en was hier zeer content mee dus vandaar dat ik heb gekozen voor zoiets
 
dit is trouwens het resultaat van de niet goed werkende verlichting..
624994tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

2 weerstandjes die er zitten om de arduino te beschermen tegen dit soort grappen waren uitgebrand..
gezien ik zelf geen SMD componenten heb liggen en wel "normale" heb ik deze er dus op gesoldeerd
 
Ja de smd componenten hebben wrs een lager vermogen ? Laat je de defecte componenten zitten?
 
yup, zijn toch door gebrand.
en idd ze zullen een lager vermogen hebben dan de "normale" weerstanden.
maar ik denk niet dat het invloed heb als ik het zo laat zitten gezien ze toch niets meer gaan doen.
 
tuinkabouter zei:
yup, zijn toch door gebrand.
en idd ze zullen een lager vermogen hebben dan de "normale" weerstanden.
maar ik denk niet dat het invloed heb als ik het zo laat zitten gezien ze toch niets meer gaan doen.
Ja het enige wat deze doen is er voor zorgen dat je geen te hooge stroom door de print stuurt. Ze zullen het mss iets langer vol houden zo.
 
een stuk langer gezien ik eerst het probleem op ga lossen voordat ik de 2e unit weer aan sluit ;)
althans dat is het plan.. hoe dan ook de 2e unit werkt nu niet en staat dus ook uit.
 
En het probleem is opgelost :D
Alles werkt en alles doed het, zelfs de CO2 werkt en is reeds ingesteld
 
H� tuinkabouter hoe gaat het met jouw avontuur, komt er al een beetje schot in.
 
Nou....
Ik ben net terug van een weekendje festival (Graspop)
Maar de bak draaid nog steeds, alleen ben ik er woensdag achter gekomen dat het probleem met me verlichting dus niet is opgelost zoals ik dinsdag dacht..
Waarschijnlijk heeft me dat dus 6 drivers gekost :(
Vissen doen het goed, de bodem lijkt op een strand vol Duitsers :p
Heb de eerste algen ook al op me ramen zitten, die fijne bruine waas dus dat ga ik er morgen ook ff afpoetsen ;)

CO2 heb ik bij gesteld van 1 bel per 3 seconden naar 1 bel per seconde, en nu kijken of dat invloed heeft.

Ik ga zaterdag de maanvissen halen bij Jos, worden redshoulders ipv eimekei, vrouw lief vind het anders wel erg kolossaal worden.
En ik kan haar geen ongelijk geven helaas :p
 

Terug
Bovenaan