200x70x70 van tuinkabouter


top project.
Ben benieuwd hoe het straks gaat worden.
 
nu ben ik gewoon even jaloers ,dit is echt een mooi aquarium :)
 
mss zei:
Ben erg benieuwd hoe je de inrichting gaat doen in een doorkijkbak (of is hij zo niet bedoelt)?. En je bestand staat vast maantjes en geo's?.

Ga dit zeker volgen

voor nu nog wel ja.
ik ben ook erg benieuwd hoe ik het ga doen, ik ga denk ik een weekend spelen met wat spiderwood en andere stukken hout die ik nog had liggen, misschien wat steen en dan zie ik wel wat het word.
bedoeling is inderdaad een doorkijk ervan te maken, met redelijk wat planten in het midden van de bak en vrije bodem in een U vorm eromheen zodat de bak van 3 kanten mooi word.
en 1 of 2 echt grote stukken spiderwood die vanaf de overloop schuin naar het midden van de bak gaan, en daarvandaan eventueel verder tot ongeveer 50cm voor het "einde" van het aquarium.

C�dric Vleminckx zei:
Leuk, zo een grote bak met daaronder de kleine bakjes!

ja dat is me kweekstelling :p
nee flauw het is inderdaad de bioloog.
 
tuinkabouter zei:
mss zei:
Ben erg benieuwd hoe je de inrichting gaat doen in een doorkijkbak (of is hij zo niet bedoelt)?. En je bestand staat vast maantjes en geo's?.

Ga dit zeker volgen

voor nu nog wel ja.
ik ben ook erg benieuwd hoe ik het ga doen, ik ga denk ik een weekend spelen met wat spiderwood en andere stukken hout die ik nog had liggen, misschien wat steen en dan zie ik wel wat het word.
bedoeling is inderdaad een doorkijk ervan te maken, met redelijk wat planten in het midden van de bak en vrije bodem in een U vorm eromheen zodat de bak van 3 kanten mooi word.
en 1 of 2 echt grote stukken spiderwood die vanaf de overloop schuin naar het midden van de bak gaan, en daarvandaan eventueel verder tot ongeveer 50cm voor het "einde" van het aquarium.

Puur aan het mee denken, de Geo's verlangen inderdaad veel vrije ruimte, Is het niet een idee om van achter na voren te werken met hangend hout?. En enkele stukken op de bodem waar de Geophagus onder kunnen schuilen?.

Verder moet je uiteraard die planten flink vast zetten die worden er zeer zeker uitgetrokken door je Geophagus.
 
dankje voor het mee denken.
ik heb ook ge�xperimenteerd met hangend hout:
-geeft een leuk effect
-je houd je bodem wat vrij
-leuk om ook te bekleden met java varens, mos en anubia.
echter gaat het redelijk vlot in de weg hangen als je onderhoud gaan doen of een keer ergens bij moet ofzo

het doel is wel de wat grotere en hogere stukken te gaan gebruiken zodat de geo's er doorheen kunnen zwemmen en onder kunnen schuilen etc.

de gehele hardscape komt op grindtegels te staan en daar groeien planten behoorlijk in vast ben ik achter gekomen.. maar ja het zijn redelijke binnenhuis architechten..
 
Planten gaat iets worden als Echindorus etc.? Die wortelen natuurlijk flink, is een voordeel. Met nog wat stenen eromheen zie je vaak genoeg dat het wel goed kan gaan. Zelfde geldt voor stevig vastgebonden Anubias en javavarens. Niet of nauwelijks wortelende planten of nog niet goed gewortelde planten zijn natuurlijk al gauw gedoemd te mislukken. Dus als het kans van slagen moet hebben weet je wat te doen ;-)
 
tuinkabouter zei:
dankje voor het mee denken.
ik heb ook ge�xperimenteerd met hangend hout:
-geeft een leuk effect
-je houd je bodem wat vrij
-leuk om ook te bekleden met java varens, mos en anubia.
echter gaat het redelijk vlot in de weg hangen als je onderhoud gaan doen of een keer ergens bij moet ofzo

het doel is wel de wat grotere en hogere stukken te gaan gebruiken zodat de geo's er doorheen kunnen zwemmen en onder kunnen schuilen etc.

de gehele hardscape komt op grindtegels te staan en daar groeien planten behoorlijk in vast ben ik achter gekomen.. maar ja het zijn redelijke binnenhuis architechten..

Is inderdaad maar net waar je je aanstoort, Ik heb de stukken hangend en op de bodem. Ik ververs puur het water verder pleeg ik geen onderhoud aan de bodem.

Ik ben nu met een experiment bezig. pvc buis van 40 mm dik, 15 cm lang,gat aan de bovenkant maken waar je de wortels door heen kan trekken, zand en kleibollen in de buis doen daarna andere kant dichtbranden. En je hebt een pvc bloempot zoals ik het noem.

Deze kun je dan uiteraard in zand begraven en kans dat ze er dan nog planten uittrekken is hopelijk erg klein.

Ga het zelf proberen en ook bij mij komen er Geophagussen in de komende 2 a 3 weken.
 
C�dric Vleminckx zei:
Nickey zei:
Super mooi!
Ik kan alleen dromen van dat formaat...

Misschien komt je droom binnenkort uit?

Je kan wensen doen, wie weet ... ;)

Ik heb nu m'n trofis1000! Al blij zat nee dat ik die mag :D (moet ik denk ik ook naar een fotoalbum voor starten)
 
Nickey zei:
C�dric Vleminckx zei:
Nickey zei:
Super mooi!
Ik kan alleen dromen van dat formaat...

Misschien komt je droom binnenkort uit?

Je kan wensen doen, wie weet ... ;)

Ik heb nu m'n trofis1000! Al blij zat nee dat ik die mag :D (moet ik denk ik ook naar een fotoalbum voor starten)

Dat is dan toch goed ;)

Leuk dat je een nieuw fotoalbum gaat openen, ik ben benieuwd naar de eerste foto's.
 
Onder het mom: "een avond niet geprutst is een dag niet geleefd"

1 van me doorvoeren was niet waterdicht, en kreeg hem niet verder aangedraaid.
Er moest dus vuil tussen het rubber en het glas zitten..
Wou me emmer pakken om het laatste restje water op te vangen, (emmertje staat onder een lekkende kraan in me andere bak) pakte me emmertje en wat lag erin behalve een laag water?
Juist ja de controller van een pomp was erin gevallen.. Dus die ligt nu in de vensterbank te drogen.
Maargoed de doorvoer is nu dicht en lekt niet meer..
 
Grote bak zeg! Denk toch dat die gasten met zo grote bak iets te compenseren moeten hebben. Ook wel toevallig dat dan je nickname tuinkabouter is.. ;)

Ik blijf je volgen gozert! Succes :thumbs:
 
Haha, ik rij nog net geen FIAT multipla zo weinig heb ik te compenseren xD

Maar geef toe, als je de ruimte en toestemming hebt zou jij dan geen grote bak neerzetten?
 
Wow tuinkabouter, wat een bak zeg, gezien je naam zie ik je al helemaal zitten straks met je mutsje en hengeltje in je eigen pond.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit er straks uit gaat zien!
 
Gelukkig is de keuze van je aquarium beter als de auto.

Ivm de zon hebben wij m midden in het huis staan. Op deze plek had max een 1.20 gepast. Er staat nu een meter waar ik tevreden mee ben. Maar idd, als ik plek had en groenlicht dan had er zeker een paar maatjes groter gestaan.
 
mss zei:
Ik ben nu met een experiment bezig. pvc buis van 40 mm dik, 15 cm lang,gat aan de bovenkant maken waar je de wortels door heen kan trekken, zand en kleibollen in de buis doen daarna andere kant dichtbranden. En je hebt een pvc bloempot zoals ik het noem.
In het kader van het meedenken: Ben je niet bang dat de wortels in die buis gaan rotten? Nu je deze gaat afsluiten lijkt dat er maar weinig water zal circuleren daarbinnen.
 
In het kader van het meedenken: Ben je niet bang dat de wortels in die buis gaan rotten? Nu je deze gaat afsluiten lijkt dat er maar weinig water zal circuleren daarbinnen.

Daar heb je inderdaad een punt, en zal ik wat op moeten verzinnen, misschien de zijkanten niet volledig dicht trekken.
 
dagje vrij genomen

ik heb maar ff een dagje vrij genomen om eens de inrichting een beetje af te krijgen..

het begon met de grindrooster pas maken in de bak
431323tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


vervolgens lekker in de tuin gespeeld met hout
187941tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


vervolgens alles in de bak geplaatst en even 2 wanden een beetje geschilderd zodat ik niet meer tegen me koelkast en muur aan zit te kijken.
937687tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


dan nu wat foto's van het resultaat.
vanuit de keuken
262486tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

vanuit de woonkamer
443949tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

en de engie openkant
641561tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


nog ff voor de show de pomp controllers en de thermostaat.
436979tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg
 
Re: dagje vrij genomen

Benieuwd hoe het er ingericht met planten uitziet. Nu al gaaf om naar te kijken!
 
Re: dagje vrij genomen

dank jullie, ik ben ook erg benieuwd hoe alles gaat worden.
voor nu ben ik vooral blij dat de pompen en leidingwerk werkt zoals ik het had bedacht, en dat de scape niet onnatuurlijk lijkt
 
Re: dagje vrij genomen

Ik zag er bij de titel ''dagje vrij genomen'', en dat topic kende ik nog niet.

Blijkbaar heb je een titel van je topic aangepast,waardoor dit op een beetje verwarring kan uitdraaien.
 
topic is nog hetzelfde hoor ;)

had alleen een titel aan me post gegeevn :p
 
lampen zijn eindelijk helemaal af en gemonteerd.
de gekleurde leds draaien nu op 350mA (50% van de max) en zijn afgezekerd op 500mA zodat ze nooit op vol vermogen kunnen gaan branden.
452591tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


nu dat het licht brand ook maar ff snel wat foto's hoe de bak er nu bij staat.
743832tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

251117tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

178458tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

zwarte stippen op deze foto zijn bacterie starters die per ongeluk in de bak terrecht zijn gekomen..
lossen vanzelf op uiteindelijk.
 

Terug
Bovenaan