Wat zal ik doen...


Aquarium Münster aquavital "Schwartztorf".
Is dat deze? https://www.zajac.de/Aquarium-Münster-Aquavital-Schwarztorf-1-200-ml-1

Dus tja, wat wil je? 3 euro extra per pak uitgeven voor makkelijk gebruik of maar €4,50 per pak uitgeven voor een product dat lastig in gebruik is maar eenmaal je goed voorbereid bent een betere werking zal hebben?
Dan ga ik voor de betere werking, dus de aquarium munster aquavital...
Waar moet ik dat dan in het filter plaatsen? (Ik heb een juwel bioflow super) Moet ik dan meerdere stukken turf erin doen? (Heb ik net ergens gelezen:daisy:)
 
De verpakking is anders, maar de beschrijving is hetzelfde, dus ik neem aan dat het wel dezelfde is. Ik heb het van devisvoerwebwinkel.nl

Dan ga ik voor de betere werking, dus de aquarium munster aquavital...
Waar moet ik dat dan in het filter plaatsen? (Ik heb een juwel bioflow super) Moet ik dan meerdere stukken turf erin doen? (Heb ik net ergens gelezen:daisy:)
Waar weet ik je niet te zeggen, ik heb het in een panty voor het filter. En wat de hoeveelheid betreft... Ik heb 250 gram in 30 liter.... Maar goed, ik heb Parosjes, die extreem zuur en zacht water willen. Ik denk dat jij met 3-5 gram per liter wel genoeg hebt.
 
Net wat filmpjes en foto's gekeken van de Amazone(tja, ligt ook in zuid amerika.:D:D)
Daar zijn veel wortels van bomen die in de rivier hangen, veel hout en bladeren op de grond (kan ik daarvoor catappa bladeren gebruiken?). Wat zou nog meer leuk zijn om erin te leggen?

Welke opstelling vinden jullie het leukst? Of heeft iemand anders nog een idee?

Alleen een stukje oever:
aquariumdd.jpg


Naamloos.jpg
 
De slagtanden opstelling is de typische opstelling voor Z-A. Werkt altijd en is zeer esthetisch. Maar ik weet niet of je zulke kleine slagtanden gaat vinden.
De tweede opstelling doet me denken aan een van mijn lievelingsbakken van het forum (de Zuid-Amerika bak van @Mascha&Ivo ), en is iets wat ik ook zal proberen te imiteren. Hier is de link naar een pagina van hun fotoalbum met prachtige totaaltjes. Op de eerste en tweede pagina kun je ook allerlei foto's en filmpjes vinden.
https://aquaforum.nl/threads/mascha-ivo-in-zuid-amerika.78387/page-24
 
Trouwens, wat bladeren betreft: Ik ben niet zo'n grote fan van (alleen) catappa, het zijn erg grote en ronde bladeren. Je kunt ook een mix van catappa-, beuken- en eikenbladeren gebruiken, dat geeft een natuurlijk effect.
 
De tweede opstelling doet me denken aan een van mijn lievelingsbakken van het forum (de Zuid-Amerika bak van @Mascha&Ivo ), en is iets wat ik ook zal proberen te imiteren. Hier is de link naar een pagina van hun fotoalbum met prachtige totaaltjes. Op de eerste en tweede pagina kun je ook allerlei foto's en filmpjes vinden.
https://aquaforum.nl/threads/mascha-ivo-in-zuid-amerika.78387/page-24
Dat is een prachtige bak!! Daar kan ik veel inspiratie uithalen.:D
Dan ga ik voor de tweede.:juggle:

Trouwens, wat bladeren betreft: Ik ben niet zo'n grote fan van (alleen) catappa, het zijn erg grote en ronde bladeren. Je kunt ook een mix van catappa-, beuken- en eikenbladeren gebruiken, dat geeft een natuurlijk effect.
Bedankt! Kan ik die bladeren er altijd in laten, of moet ik die om de zoveel tijd vernieuwen?
Kan ik beuken- en eikenbladeren gewoon uit het bos halen?
 
Die tweede lijkt mij ook het leukst Ruben!
Ja, als je blaadjes in de herfst verzameld, droogt en kookt kun je ze gebruiken.
Ik denk wel dat je ze om de tijd kunt vervangen, om de paar maanden?
 
Misschien kun je verse bladeren plukken, die drogen tussen een boek en dan koken? (dan heb je wel hele rechte bladeren, laat dat boek maar:D)
 
Dat is een prachtige bak!! Daar kan ik veel inspiratie uithalen.:D
Dan ga ik voor de tweede.:juggle:


Bedankt! Kan ik die bladeren er altijd in laten, of moet ik die om de zoveel tijd vernieuwen?
Kan ik beuken- en eikenbladeren gewoon uit het bos halen?
Je kunt de bladeren in de bak laten, ze verdwijnen vanzelf wel ;) Vooral als je corydoras wilt. Zij profiteren van de bladeren die afbreken en eten de micro-organismen die tussen de bladeren leven.
De bladeren pluk je inderdaad als ze droog zijn direct van de boom. Koken hoeft niet en kun je beter niet doen (ze breken dan heel snel af), maar wel met heet water (60 graden ong) omspoelen.
 
Catappa blad geeft wel een betere waterkwaliteit overigens. Ik weet niet hoe dat met de anderen zit?
 
Bedankt, Daan! Dat word wachten, tot de herfst...:D:D
De beukenhaag heeft nu nog droge bladeren, die kun je dus prima verzamelen (raad eens van ik vanavond ga doen als het donker is :p :D)
Misschien kun je verse bladeren plukken, die drogen tussen een boek en dan koken? (dan heb je wel hele rechte bladeren, laat dat boek maar:D)
Je kunt ze ook in de magnetron doen, dan eerst één minuut en daarna 30 seconden per keer tot ze droog zijn :)
 
Waarom zeggen ze eigenlijk altijd 'gebruik herfstbladeren'? Om te voorkomen dat iedereen blad gaat plukken?
 
ik dacht dat beukenhaag afgeraden werd? of waren dat de takken van de beukenhaag... :S
 
dat dacht ik eerst ook :D

maar wij hebben dus 1 van de 2 in de tuin staan... zo maar is aan moeders vragen welke van de 2 het is :) kan ik legaal uit eigen tuin plukken.
 
Even een vraagje, kunnen er ook garnalen bij? Zo ja, welke?;)
 
Ja, maar er zijn maar één of twee soorten die ut Zuid-Amerika komen en die zijn amper verkrijgbaar. Euryrhynchus Amazoniensis zou je na heel veel zoeken misschien kunnen vinden. Vuurgarnalen en dergelijke kunnen ook, maar komen uit Azië.
 

Terug
Bovenaan