Wat zit er aan apparatuur en techniek in jouw aquariumkast en hoe is het bevestigd?


Okidoki

Well-known member
Lid geworden
19 december 2023
Berichten
127
Locatie
Purmerend
Er komt steeds een stukje techniek of apparatuur bij in mijn aquariumkastjes maar ik weet bijvoorbeeld niet waar ik de Helialux controller en trafo moet laten zodra ik in de Lido kast het plankje weghaal om de Biomaster te plaatsen.

Ik ben daarom nieuwsgierig wat jullie in de onderkasten hebben weggewerkt en op welke wijze. Foto's met uitleg erbij zijn het duidelijkst en het leukst🙂👍
 
Leuk Topic en ik wil best de aftrap doen:)
Bij mijn Rio180 in het vorige huis had ik ook altijd ruimte te kort. Ik wou een groter aquarium maar geen sta in de weg in de woonkamer. Ook wou ik makkelijker techniek kunnen wegwerken zonder in de woonkamer gaten in de vloer te boren bijvoorbeeld. Daarom tijdens de verbouwing voorzieningen meegenomen voor dit aquarium.

Vanuit de woonkamer kijk ik enkel tegen de voorruit aan.
IMG_9892.jpg


De achterkant zit in de berging achter 3 grote schuifdeuren.
IMG_9893.jpg


Schuifdeuren aan de kant en bovenin de zelfbouw verlichting. welke ik in hoogte kan verstellen mocht het nodig zijn.
Achter het aqua zit een zwarte plexiglas plaat welke ik weg kan halen. dan kan ik ook van achter naar binnen kijken.
IMG_9891.jpg


Linksonder van links naar rechts:
links aan de muur net buiten beeld zitten enkele WCD's.
Dan een cm of 60 voor emmers, slangen en wat losse prut
bovenin een railduino remote IO gekoppeld op Loxone domotica
daarboven de led driver van de verlichting
JBL901 met aanzuigkorf onder het hout en het water loopt via de achterwand en waterloopje weer in het aqua
daarachter begin met opbouw CO2
Zwarte rij WCD's zijn continu op spanning
Witte rij WCD's zijn geschakeld via de railduino
4-vaks bioloog met daarin
- 1e vak carbo plus sandwitch. electronica boven het bioloog. (gaat eruit als CO2 werkt) en temp sensor
- tussen 1e en 2e 2 heaters welke niet meer gebruikt worden
- tussen 2e en 3e ververspomp welke water in het riool pomp. vers water wordt dan toegevoegd middels een vlotter in vak 4.
- tussen 3e en 4e komen PH en EC electrode
- 4e opvoerpomp, overloop naar riool en vlotter voor vers water
IMG_9888.jpg



Boven het 4e vak zit de 2 kanaals doseerpomp voor de plantenvoeding
daaronder net buiten beeld een platenwisselaar die vers water verwarmd door afvoerwater. Aquarium wordt niet verwarmt en hiermee (en het feit dat de vv verdeler in dezelfde kast zit) blijft het water nu op ca 20 graden. Verversen gebeurt met koud water.
in die hoek komt ook ergens de zelfbouw cerges reactor voor het co2.
rechts op de grond naast het meubel staat tankje voor sproeier
daarboven net geplaatst RO die in vak 4 uitkomt
daarachter de sproeipomp
en net buiten beeld riool aansluiting en ver water aansluiting.

IMG_9889.jpg



En dan daarnaast nog niet aqua gerelateerd. VV verdeler, Houtkachelpomp dweilemmer en een heleboel andere zooi.
Als voorlopig de laatste projectjes geïmplementeerd zijn moet ik hoognodig nog eens met tie-wrap's in de weer:)
 
Wauw, dát is een heleboel wat je daar hebt. Een geweldig mooie oplossing om alles zo weg te werken. Ik krijg wel het idee dat hoe langer men echt bezig is met zijn/haar aquarium, er steeds meer aan apparatuur, hulpmiddelen en goede ideeën bij komen.
Dank je wel voor je input🙂👍🏻
 
Techniek is zo leuk om te ontdekken hoe het werkt. Niet alleen bij aquarium zaken ben ik geboeid maar ook wat bijvoorbeeld de naaimachine betreft of electra in een poppenhuis aanleggen. Hobbymatig dat dan weer wel.
 
Ik heb links onder de bak de filter en co2 fles staan en de led controller en ph controller liggen in het andere kastje ernaast op de plank. Meer techniek heb ik niet eigenlijk.
 
Nu nog in het smalle Lido 120 kastje (aquarium is ruim 12 jaar oud dus nog vorige model): stekkerdoos met alleen 4 contacten maar wordt vervangen door eentje met 1 contact erbij, hoofdschakelaar, bevestigingsmogelijkheid en overspanningsbeveiliging.
Adapter en controller Helialux liggen op de plank (die eruit gaat anders past de Biomaster thermo 350 er niet in).
En dan staat er een Led lampje met bewegingssensor op een doos omdat de plakkers het ding steeds lieten vallen. Miet nog eens anders bevestigd worden.
IMG_7408.jpeg
 
Ik heb lade geleiders gemonteerd met hier op een houten plaat waarop ik mijn stekkerdozen heb gemonteerd
Ik heb dit ook toegepast om mijn filter ( in een krat ) uit te kunnen schuiven
 
@biljoenblik Dat ziet er allemaal mooi georganiseerd uit. Geen spaghetti van snoeren en alles een eigen plek aan een wand of op de plank. Dank voor je duidelijke foto’s.
 
Eindelijk de Oase Biomaster thermo 350 aangesloten. Werkt nu tegelijkertijd met het oude interne filter zodat de waterwaardes niet te snel afwijkend zijn.
Tevens een nieuwe stekkerdoos gemonteerd dat een overspanningsbeveliging heeft en lekker veel contacten. Verder twee draadmandjes (Xenos) gemonteerd (hangen aan geplakte kabelbinderhouders)om de adapter en controller van de Helialux spectrum in te doen, ze geventileerd te houden en tegelijkertijd (door van de draadmandjes op sommige plekken het draad weg te knippen) de korte connectiesnoertjes zonder problemen op elkaar te kunnen aan te sluiten.
Metalen ringetje met Tesa dubbelzijdige tape aan bovenkant kastje van de Lido 120 -oud type- vast geplakt en er een LED lampje van Action met sensor op batterijen er aangehangen via de magneet aan het lampje.

img_7658-jpeg.373746

IMG_7657.jpeg
 
Grappig, ooit dit topic gestart met ongeveer hetzelfde doel:

klikerdeklkik
(kwamen welgeteld 0 reacties op :rolleyes:)

Maar dit is mijn zooitje ongeregeld:

Aquarium: Juwel Rio 180 (100 x 40 X 50)
Onderkast: Standaard Juwel Rio 180 onderkast
Aanpassingen: Extra plankjes toegevoegd en standaard plankje hoger geplaatst.

Overzicht:


1711876364168.jpeg


Linkervak:

1711876398163.jpeg



Middenvak:

1711876431390.jpeg


Rechtervak:

1711876528075.jpeg
 
@Leopard Dat ziet er toch behoorlijk overzichtelijk uit. Een ruime onderkast is wel het halve werk om netjes er in te krijgen zie ik. Veel van de aquariumspullen heb ik ergens anders moeten onderbrengen.
 

Terug
Bovenaan