Water blijft troebel - bodem?


Nou, dat is idd tegen alle verwachtingen in. Dan kunnen we inderdaad de organische overschotten als oorzaak wegstrepen

Deze waardes zeggen niets over organische overschotten.

Deze kunnen nog best hoog zijn. Het zegt wel iets over de stikstof kringloop. Dat deze al in werking is. Ben ook wel benieuwd naar de nitraat dan.
 
Deze waardes zeggen niets over organische overschotten.

Waarom dan niet want als die er wel zouden zijn dan zouden deze bacterien (ja ik noem de naam niet meer dus) deze stoffen toch omzetten in nh3/4? Ik zou ook denken dat de hoeveelheid organische stoffen nu erg laag is met zo n lage nh3/4.
 
Laatst bewerkt:
Waarom dan niet want als die er wel zouden zijn dan zouden deze bacteriën (ja ik noem de naam niet meer dus) deze stoffen toch omzetten in nh3/4? Ik zou ook denken dat de hoeveelheid organische stoffen nu erg laag is met zo n lage nh3/4.

Die heterotrofe bacteriën zetten dat organisch materiaal zeker om in NH3/4. Maar als de nitrificerende bacteriën dit net zo snel weer omzetten naar uiteindelijk nitraat, dan meet je niet zoveel.
 
Gisteren zag de bak er zo uit, stilaan wel wat helderder, niet? Ik ben er af gebleven, enkel de watten heb ik gisteren wat gespoeld.

kag0eb.jpg


Een nitraattest heb ik momenteel niet voorhanden...
 
Iets waar ik niet zeker van ben maar wil het toch even melden.
Op een gegeven moment werd het water in mijn helderder. Ik dacht dat het behoorlijk helder was maar opeens werd het echt glas helder.
De enige verandering die ik toen gedaan had was overstappen van profito op cms+B van aquariumbemesting.
Is daar een verband tussen of was het toeval ik zou het niet durven zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Lijkt iets beter maar het is op een foto lastig te zien. Geduld is een schone zegt men maar ik heb daar geen goede ervaring mee want mn potje is al een poosje leeg;)
 
Iets waar ik niet zeker van ben maar wil het toch even melden.
Op een gegeven moment werd het water in mijn helderder. Ik dacht dat het behoorlijk helder was maar opeens werd het echt glas helder.
De enige verandering die ik toen gedaan had was overstappen van profito op cms+B van aquariumbemesting.
Is daar een verband tussen of was het toeval ik zou het niet durven zeggen.


Daar kan een verschil in zitten, alle elementen zijn opgelost in een organische substantie om het vloeibaar te maken en goedkoop te produceren.
De bekende witte waas na toedienen van plantenvoeding is vaak organische stof, bij te veel toedienen is het fosfaat dat bind met ijzer als dit ruim aanwezig is.

Dure voeding zit minder organische stoffen in zoals van Festal en Denerile, daarom heb je met de ei-methode en poeders vaak nooit geen waas na het toe dienen.
 
Dan is cms+b top. Geeft geen witte waas en is goedkoper als profito.
Met een zakje van 4,50 doe ik twee keer zolang als met een halve liter fles profito.
 
Dan is cms+b top. Geeft geen witte waas en is goedkoper als profito.
Met een zakje van 4,50 doe ik twee keer zolang als met een halve liter fles profito.

Is CMS een merk op zich? Ik ken dit niet.
 
Zou het kunnen dat beide binnenfilter elkaar tegenwerken? Alle planten zijn wel mooi in beweging heb ik de indruk.
 
Zou het kunnen dat beide binnenfilter elkaar tegenwerken? Alle planten zijn wel mooi in beweging heb ik de indruk.
Dan zet je een paar dagen een filter uit. No problem.
Twee binnenfilters van elk 600l/u. Hierin zitten watten en een soort van siporax.
Deze 2 binnenfilters zitten toch wel aan dezelfde zijde gemonteerd he? En de uitlaten hebben ook dezelfde stroomrichting?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe staan deze gericht dan? er was een tijdje geleden hier iemand op het forum die nadat die op advies van iemand zijn uitstromen anders plaatste en daarmee binnen een paar dagen het probleem oploste.
 
De filters staan niet naar dezelfde kant gericht. Er staan links en rechts eentje. De uitstromen dus wat tegenover elkaar. Als ik eentje uit zet, reikt de stroming niet ver genoeg.
 
Dus je hebt er links 1 die naar rechts blaast, en 1rechts die naar links blaast?

Dat had de vorige persoon waar ik het over had ook zo, en toen die dat aanpaste was de troebeligheid in een paar dagen weg.

je filters werken elkaar nu tegen, je moet de stroming altijd dezelfde kant uit laten gaan.
je zou 1 van de 2 filters dus het beste naar het midden van de bak verplaatsen en dan met de stroming mee laten blazen.
 
Weer een stapje verder. Al zal het nog wel even duren voor de bak helderder is.
Had jouw bak niet een heel afwijkende afmeting?
Volgens mij gevonden, gaat hier om deze bak toch? aquarium (240x18x50)

Je geeft zo weinig informatie dat er haast niet meer uit te komen is.

- De manier van filteren is zwaar onder de maat.
- Er blazen 2 Juwel pompjes? tegen elkaar aan. Aan de rechterkant van je bak zie ik iets zitten in de mist wat lijkt op een Juwel filter behuizing, zit daar filter Waar pomp 2 zit is geheel onduidelijk.

Advies is om beide interne pompjes eruit te halen, en een goed extern filter van minimaal 1700 liter bruto te plaatsen, die krijgt deze bak echt wel schoon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stapje verder. Al zal het nog wel even duren voor de bak helderder is.
Had jouw bak niet een heel afwijkende afmeting?
Volgens mij gevonden, gaat hier om deze bak toch? aquarium (240x18x50)

Je geeft zo weinig informatie dat er haast niet meer uit te komen is.

- De manier van filteren is zwaar onder de maat.
- Er blazen 2 Juwel pompjes? tegen elkaar aan. Aan de rechterkant van je bak zie ik iets zitten in de mist wat lijkt op een Juwel filter behuizing, zit daar filter Waar pomp 2 zit is geheel onduidelijk.

Advies is om beide interne pompjes eruit te halen, en een goed extern filter van minimaal 1700 liter bruto te plaatsen, die krijgt deze bak echt wel schoon.
1700 liter bruto ?Over welke filter type en merk hebben we het dan Ronald?
 
Weer een stapje verder. Al zal het nog wel even duren voor de bak helderder is.
Had jouw bak niet een heel afwijkende afmeting?
Volgens mij gevonden, gaat hier om deze bak toch? aquarium (240x18x50)

Je geeft zo weinig informatie dat er haast niet meer uit te komen is.

- De manier van filteren is zwaar onder de maat.
- Er blazen 2 Juwel pompjes? tegen elkaar aan. Aan de rechterkant van je bak zie ik iets zitten in de mist wat lijkt op een Juwel filter behuizing, zit daar filter Waar pomp 2 zit is geheel onduidelijk.

Advies is om beide interne pompjes eruit te halen, en een goed extern filter van minimaal 1700 liter bruto te plaatsen, die krijgt deze bak echt wel schoon.

Het is niet de bedoeling om weinig info te geven .
Er zitten telkens links en rechts 2 binnenfilter in, elk van 600l/h. Het gaat om 2x fluval u3. Een externe filter is hier helaas geen optie.
 
Je kan wel de raad van Richard eens proberen kost je geen bal en kan enkel misschien een oplossing voor jou betekenen .
 
Ik zou ook zeggen gewoon uitproberen. Filters mogen elkaar dan ook niet tegenwerken qua stroming.
 
Ik ben bang dat je veel te weinig filtermateriaal kwijt kan in die filters.
Qua stroming kun je idd echt beter niet de filters tegen elkaar laten werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
1700 liter bruto ?Over welke filter type en merk hebben we het dan Ronald?
Alle bekende merken hebben wel zo'n grote pomp in hun assortiment zitten. Met bruto bedoel ik standaard een ingecalculeerd 30% verlies qua opbrengst door filtermedia, bochten in leidingen e.d.

Maar laten we er nu vanuit gaan dat TS haar pompjes nu zodanig plaatst dat ze hun werk goed kunnen gaan doen.
 
Ik heb op beide filters een spraybar gezet waardoor beide stromingen naar de voorste venster gericht zijn. Dit omdat ik een filter in het midden te moeilijk weg te werken vind. Als het hiermee ook niet lukt, dan zal ik eentje in het midden moeten plaatsen. De bak is nog steeds niet helderder maar ik weet ook niet goed wanneer ik dit ten vroegste mag verwachten.

295u74o.jpg
 
Ik heb op beide filters een spraybar gezet waardoor beide stromingen naar de voorste venster gericht zijn. Dit omdat ik een filter in het midden te moeilijk weg te werken vind. Als het hiermee ook niet lukt, dan zal ik eentje in het midden moeten plaatsen. De bak is nog steeds niet helderder maar ik weet ook niet goed wanneer ik dit ten vroegste mag verwachten.

Wat je hebt gedaan ziet er prima uit! Onbegrijpelijk dat de bak er nu nog zo uit ziet, zelfs erger weer dan in deze post.
Je zou zeggen dat de bacteriën groei onder de ADA soil, nu toch ook wel een keer in orde zal zijn.
Als je nu een waterwissel doet van 50%, ziet de bak er dan de volgende dag weer zo wazig uit?
Het blijft voor mij een filtratie issue, maar ergens zie ik nog wat over het hoofd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Dan is cms+b top. Geeft geen witte waas en is goedkoper als profito.
Met een zakje van 4,50 doe ik twee keer zolang als met een halve liter fles profito.
Maar dit zakje, wat ik ook graag zou willen kopen staat niet meer op de site! Jammer!
 
Ik heb op beide filters een spraybar gezet waardoor beide stromingen naar de voorste venster gericht zijn. Dit omdat ik een filter in het midden te moeilijk weg te werken vind. Als het hiermee ook niet lukt, dan zal ik eentje in het midden moeten plaatsen. De bak is nog steeds niet helderder maar ik weet ook niet goed wanneer ik dit ten vroegste mag verwachten.

Bekijk bijlage 245003
Zet eens een UV-C lamp in....
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Wat je hebt gedaan ziet er prima uit! Onbegrijpelijk dat de bak er nu nog zo uit ziet, zelfs erger weer dan in deze post.
Je zou zeggen dat de bacteriën groei onder de ADA soil, nu toch ook wel een keer in orde zal zijn.
Als je nu een waterwissel doet van 50%, ziet de bak er dan de volgende dag weer zo wazig uit?
Het blijft voor mij een filtratie issue, maar ergens zie ik nog wat over het hoofd.

Ik zou heel graag een waterwissel willen doen maar werk met regenwater en dat is nu bevroren :cool:
 
Ik heb nog een aquarium buiten gehad en in de winter ging er een verwarmingselement in .
Soms was het bijna helemaal bevroren behalve waar het element in stak .
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ik heb nog een aquarium buiten gehad en in de winter ging er een verwarmingselement in .
Soms was het bijna helemaal bevroren behalve waar het element in stak .
Heb je daar een :foto:ke van :S
 
Regenwater zitten ook bacterien in. Heb zomers ook wel eens een mistige ton met water.

Dus die willen best wel gaan groeien in een aquarium. Zeker als deze nog niet in balans is.

Mensen die veel regewater gebruiken filteren dit permanent over kool.
 

Terug
Bovenaan