Water blijft troebel - bodem?


Maar ja wat houdt die bacterien zolang in stand in deze bak? Zit er zoveel organische voeding in die bodem dan want ik hoor dit volgens mij voor het eerst in deze mate.
 
Maar ja wat houdt die bacterien zolang in stand in deze bak? Zit er zoveel organische voeding in die bodem dan want ik hoor dit volgens mij voor het eerst in deze mate.

Dat in combinatie met 2 kleine interne filters. Die elkaar ook nog eens tegenwerken.

Ik zou zelf allebij de filters op 1 kant zetten. En recht naar de andere kant laten blazen.
Zo krijg je een circulaire stroming.

Als dit echt niet past. Dan aan 1 filter een slang maken, deze slang helemaal naar de andere kant omleggen. En naast de 2e filter in dezelfde richting laten blazen.
De slang kan over de achterwand in het aquarium blijven.

Of indien met 2 filters aan 1 kant de stroming niet voldoende is. Er een stromingspompje bij plaatsen die dezelfde kant op blaast als de 2 filters.

Stroming in een aquarium moet altijd in een rondje gaan. En geen “dood” middenstuk hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Volgende keer amazoniA light gebruiken....makkelijker....
 
Dat in combinatie met 2 kleine interne filters. Die elkaar ook nog eens tegenwerken.

Ik zou zelf allebij de filters op 1 kant zetten. En recht naar de andere kant laten blazen.
Zo krijg je een circulaire stroming.

Als dit echt niet past. Dan aan 1 filter een slang maken, deze slang helemaal naar de andere kant omleggen. En naast de 2e filter in dezelfde richting laten blazen.
De slang kan over de achterwand in het aquarium blijven.

Of indien met 2 filters aan 1 kant de stroming niet voldoende is. Er een stromingspompje bij plaatsen die dezelfde kant op blaast als de 2 filters.

Stroming in een aquarium moet altijd in een rondje gaan. En geen “dood” middenstuk hebben.

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik krijg beide filters jammer genoeg niet naast elkaar geplaatst. De diepte is te klein en de aanzuigingsgaatjes zouden dan ook toe zitten. Als ik 1 filter over de hele lengte moet omleggen, verlies ik dan niet te veel stroming? Het is een lengte van 240cm.
Ik ben eraan het denken om een juwel bioflow M erin te plaatsen (L past niet). Maar dan heb ik een pompje van 500l/h en nu 2x 600l/h. De juwel heeft wel veel meer filterinhoud. Met een juwel zou ik ook met de spraybar moeten werken qua stroming. Wat denken jullie?
 
Heel erg bedankt voor de tips!
Ik krijg beide filters jammer genoeg niet naast elkaar geplaatst. De diepte is te klein en de aanzuigingsgaatjes zouden dan ook toe zitten. Als ik 1 filter over de hele lengte moet omleggen, verlies ik dan niet te veel stroming? Het is een lengte van 240cm.
Ik ben eraan het denken om een juwel bioflow M erin te plaatsen (L past niet). Maar dan heb ik een pompje van 500l/h en nu 2x 600l/h. De juwel heeft wel veel meer filterinhoud. Met een juwel zou ik ook met de spraybar moeten werken qua stroming. Wat denken jullie?

De meeste mensen slopen het originele binnen filter eruit van Juwel.
Op zich werkt het redelijk, maar het heeft een groot nadeel.
Eigenlijk is het een hele grote oppervlakte skimmer.
Het vuil op de bodem bereikt niet voldoende het filtermateriaal.

Je bak is dus 2,4 meter breed?
Ik dacht dat je een Juwel Rio 240 had (die is 1,2 meter breed)
Wow, ja dan snap ik nu helemaal heel goed waarom je huidige filter de andere kant niet bereikt.


Je zegt dat je geen ruimte hebt voor een extern filter.
Kun je ook geen filter naast je kast kwijt?
Ik weet niet precies wat de situatie is.

Dit soort bakken kun je bijna niet zonder externe filter of bioloog draaiende houden.
Ik blijf met je meedenken in elk geval, hopelijk komt er een goede oplossing,
 
De meeste mensen slopen het originele binnen filter eruit van Juwel.
Op zich werkt het redelijk, maar het heeft een groot nadeel.
Eigenlijk is het een hele grote oppervlakte skimmer.
Het vuil op de bodem bereikt niet voldoende het filtermateriaal.

Je bak is dus 2,4 meter breed?
Ik dacht dat je een Juwel Rio 240 had (die is 1,2 meter breed)
Wow, ja dan snap ik nu helemaal heel goed waarom je huidige filter de andere kant niet bereikt.


Je zegt dat je geen ruimte hebt voor een extern filter.
Kun je ook geen filter naast je kast kwijt?
Ik weet niet precies wat de situatie is.

Dit soort bakken kun je bijna niet zonder externe filter of bioloog draaiende houden.
Ik blijf met je meedenken in elk geval, hopelijk komt er een goede oplossing,

De bak is inderdaad 2,4 m lang maar hij heeft de zeer ondiepe breedte van 18cm. Daarmee is hij wel beperkt in aantal liters.

Als ik echt wil, is een externe filter wel mogelijk. Helaas heb ik in het verleden met verschillende buitenlanders problemen gehad naar onderhoud en lekkage toe. Het is dus eerder een geval van niet willen :regen:
 
In mijn anders bakje, een juwel Rio 125 heb ik wel de interne filter laten staan (bioflow M) en ben hier zeer tevreden over. Ik heb hem wel naar de andere kant geplaatst maar kraakhelder water en geen vuil op de bodem. Dit kan ook wel te maken hebben met de vele garnaaltjes :D
 
In mijn anders bakje, een juwel Rio 125 heb ik wel de interne filter laten staan (bioflow M) en ben hier zeer tevreden over. Ik heb hem wel naar de andere kant geplaatst maar kraakhelder water en geen vuil op de bodem. Dit kan ook wel te maken hebben met de vele garnaaltjes :D

Juwel filters zijn wel goed. Maar werken optimaal in een aquarium met (normale) verhoudingen.

Jouw aquarium is erg bijzonder van formaat. Dat vraagt om een maatwerk filter. Dus een filter dat gemaakt is om veel stroming te geven. Tevens zou voor jou breedte een 2e uitstromer erg wenselijk zijn. Dus een uitstroom in het midden. Wat naar de zelfde kant blaast als het andere filter.

Als je een goed merk externe filter koopt kun je de uitstroom op maat maken. Met bijvoorbeeld pvc.
Zie mijn fotoboek.

Neem van Eheim wel een prof serie. Zijn makkelijk in onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Juwel filters zijn wel goed. Maar werken optimaal in een aquarium met (normale) verhoudingen.

Jouw aquarium is erg bijzonder van formaat. Dat vraagt om een maatwerk filter. Dus een filter dat gemaakt is om veel stroming te geven. Tevens zou voor jou breedte een 2e uitstromer erg wenselijk zijn. Dus een uitstroom in het midden. Wat naar de zelfde kant blaast als het andere filter.

Als je een goed merk externe filter koopt kun je de uitstroom op maat maken. Met bijvoorbeeld pvc.
Zie mijn fotoboek.

Neem van Eheim wel een prof serie. Zijn makkelijk in onderhoud.

Mooi gedaan zeg!

Ik heb nu op elke filter een spraybar tot de helft van de bak telkens. Een links en een rechts. Deze stomen dus allemaal richting voorruit. Zouden deze filters elkaar dan nog steeds tegenwerken?
 
Mooi gedaan zeg!

Ik heb nu op elke filter een spraybar tot de helft van de bak telkens. Een links en een rechts. Deze stomen dus allemaal richting voorruit. Zouden deze filters elkaar dan nog steeds tegenwerken?

Ik vermoed van niet.

Er zijn ook leden die een externe filter hebben met één lange spraybar. En ze hebben in beide hoeken een aanzuigbuis.

Dus qua stroming lijkt het identiek.

Ik denk echter wel dat de capaciteit van de 2 filters te wensen over laat.
Het gaat om deze.

http://www.fluvalaquatics.com/uk/product/A475-u3-underwater-filter/#.Wpw9dsq0uhA

Er zit niet echt heel veel niologisch materiaal in. Ze zeggen 90 tot 150 liter. Dus ga uit van 90 liter dus voor 180 liter totaal.
De koolstof patronen kun je na een maand wel vervangen door een zelf geknipt blauwe filter mouse.

Maar het blijft qua filtering echt minimaal.

Voorlopig zou ik normaal verversen. En nagenoeg geen planten voeding toe dienen. Omdat de planten het nu toch niet doen.

Met een flinke portie geduld kan het goedkomen.
 
Twee filters met spraybar langs de achterwand zou prima moeten zijn, heb ik zelf ook zo draaien, maar je mag met jouw lengte wel echt hele fatsoenlijke filters hebben, die over zo'n lengte spraybars kunnen aansturen. Daar is toch aardig wat druk voor nodig, niet ieder filter zal dat redden. Ik zie hier al dat er tussen de twee spraybars in het midden van de bak een zone is waar de stroming een heel stuk minder is dan direct voor de spraybar, dis bij voorkeur wil je zoveel mogelijk van je achterwand voorzien hebben van spraybar.
Het zal gerust kunnen werken, maar denk dat de binnenfilters die je nu hebt wel eens ontoereikend kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ik heb 2 filters zonder spraybar

In 1hoek 2 aanzuig op verschillende hoogte

Uitlaat 90 graden op elkaar. 1 naar boven gericht de bak in en de andere naar beneden richting de zij ruit...

Hierdoor komt de stroming op 1 punt uit, heb vuilhoopt zich nergens op en al m'n plantjes bewegen.

Ligt ook aan je hardscape

Kwestie van een paar x proberen,je ziet het binnen 3 dagen aan je snelgroeiende planten
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ik vermoed van niet.

Er zijn ook leden die een externe filter hebben met één lange spraybar. En ze hebben in beide hoeken een aanzuigbuis.

Dus qua stroming lijkt het identiek.

Ik denk echter wel dat de capaciteit van de 2 filters te wensen over laat.
Het gaat om deze.

http://www.fluvalaquatics.com/uk/product/A475-u3-underwater-filter/#.Wpw9dsq0uhA

Er zit niet echt heel veel niologisch materiaal in. Ze zeggen 90 tot 150 liter. Dus ga uit van 90 liter dus voor 180 liter totaal.
De koolstof patronen kun je na een maand wel vervangen door een zelf geknipt blauwe filter mouse.

Maar het blijft qua filtering echt minimaal.

Voorlopig zou ik normaal verversen. En nagenoeg geen planten voeding toe dienen. Omdat de planten het nu toch niet doen.

Met een flinke portie geduld kan het goedkomen.

Oké bedankt! Ik denk inderdaad dat ik de verkeerde filters aangekocht heb. Ik ben aan het denken voor een juwel binnenfilter te plaatsen maar dan met een pomp van 1500l/h. Meer filtervolume en stroming...
 
Oké bedankt! Ik denk inderdaad dat ik de verkeerde filters aangekocht heb. Ik ben aan het denken voor een juwel binnenfilter te plaatsen maar dan met een pomp van 1500l/h. Meer filtervolume en stroming...

Houd er wel rekening mee, dat juwel filters wel voor "juwel afmetingen" gemaakt zijn. Maar qua filtermassa zijn ze wel beter. Zeker met de upgrade. Dus koolstof eruit en vervangen door normale spons. En een paar bakjes cirax erin zetten.

Ik zou er wel voor kiezen om er 2 in te zetten. Dus aan beide kanten. En met pvc het uitstroompijpje vervangen door een spray bar over de gehele lengte.
Dus beide juwel filters op dezelfde spraybar aansluiten. En de gaatjes erin zo groot maken dat alle gaatjes stromen. Dus begin met 1-2 mm gaatjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
De bak is na waterwissel een stuk helderder geworden maar ik merk dan na een week of 2 dat ie weer opnieuw gelig wordt. Wanneer ik water ververs en het oude water in een witte emmer laat lopen, is het water echt fel geel /bruinig.

Zou dit toch niet van de bodem komen?
 
Hoera! Het bruine water is verdwenen! Nu is het... groen :S.

Ik heb pas een waterwissel van 50% gedaan omdat het water groen was. Nu is het nog groener dan ervoor. :rolleyes: Ik heb net een zwaardere binnenfilter erop gezet dus de bacteriën moeten nog groeien. Maar hoe komt dit net na een waterwissel zo fel? Het licht brandt 9,5u en de planten doen het goed. Elke ochtend voeg ik vloeibare CO2 bij.

20180520_211011.jpg
 

Terug
Bovenaan