Wat is er nieuw

Water in je aquarium krijgen zonder troep

kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Leeftijd
42
Zoals de titel al doet vermoeden, wat is jullie manier om water in je aquarium te krijgen? Ik deed het altijd met een tuinslang die ik aansloot op de wasmachine kraan. Behalve dat die alleen maar koud water geeft, is het ook gruwelijk mis gegaan. De wasmachine is niet goed aangesloten geweest op de kraan. Met een behoorlijke lekkage als gevolg.Had ook nog de pech dat het water in een PVC buis van een stroomgroep terecht kwam waardoor er water in de stoppenkast kwam. Kortom, ik was niet zo blij... 🙁

Dus wil ik het anders gaan doen. Ik heb jerrycans van 20 liter, maar die krijg ik er niet op een fatsoenlijke manier in het aquarium. Het gaat klotsen en 3 keer 20 kilo hoog houden is ook niet zo heel relaxed.

Hoe doen jullie als ervaren rotten 😀 dat?

Ik doe het met een slang die ik aan mijn mengkraan koppel, en gelijk op temperatuur de bak in laat lopen.
Pas op met te koud water, sommige vissen kunnen niet tegen een grote temperatuur schommeling.

Ik gebruik osmose. Welke op zolder staat.
Dus ik loop met 2 10L gieters de trap af.
En giet zo het water in de bak. Als je de broes erop zet, lijkt het net of het regent.

Voorheen zondet osmose. Gebruikte ik ook een gieter. Gewoon vullen in de keuken.

Ik zet een emmer altijd half op de rand van mijn aquarium bij het achterste hoekpunt zodat die ook half tegen de muur staat, slang in de emmer, aanzuigen en loopt vanzelf leeg in je aquarium 😛 duurt wel wat langer.. Anders zou ik inderdaad voor de gieter optie gaan alleen moet je dan nog steeds lang tillen.

Ik sluit de slang aan op de keukenkraan en vul zo de grote bakken en de kleinere met emmers water.

Ik zet een emmer altijd half op de rand van mijn aquarium bij het achterste hoekpunt zodat die ook half tegen de muur staat, slang in de emmer, aanzuigen en loopt vanzelf leeg in je aquarium 😛 duurt wel wat langer.. Anders zou ik inderdaad voor de gieter optie gaan alleen moet je dan nog steeds lang tillen.

Lang tillen? Gieter is in 15 sec leeg.

Dank voor alle tips alvast 🙂

Het jammere is dat ik geen warm water in de buurt hem. Ik kan eventueel de jerrycans vullen in de badkamer. Zijn er geen pompjes die het water uit de jerrycan kan pompen naar het aquarium?

Zoals de titel al doet vermoeden, wat is jullie manier om water in je aquarium te krijgen? Ik deed het altijd met een tuinslang die ik aansloot op de wasmachine kraan. Behalve dat die alleen maar koud water geeft, is het ook gruwelijk mis gegaan. De wasmachine is niet goed aangesloten geweest op de kraan. Met een behoorlijke lekkage als gevolg.Had ook nog de pech dat het water in een PVC buis van een stroomgroep terecht kwam waardoor er water in de stoppenkast kwam. Kortom, ik was niet zo blij... 🙁

Dus wil ik het anders gaan doen. Ik heb jerrycans van 20 liter, maar die krijg ik er niet op een fatsoenlijke manier in het aquarium. Het gaat klotsen en 3 keer 20 kilo hoog houden is ook niet zo heel relaxed.

5 liter gietertje kopen....?

Dank voor alle tips alvast 🙂

Het jammere is dat ik geen warm water in de buurt hem. Ik kan eventueel de jerrycans vullen in de badkamer. Zijn er geen pompjes die het water uit de jerrycan kan pompen naar het aquarium?
Vanuit de badkamer met een lang genoege slang moet toch lukken? afsluiter op het uiteinde voor open en dicht en klaar.

Vanuit de badkamer met een lang genoege slang moet toch lukken? afsluiter op het uiteinde voor open en dicht en klaar.
Maar de kraan moet toch een schroefdraad hebben?

Doe het hier altijd met emmers. Laat de rand altijd deels rusten op het glas en laat de emmer dan leeglopen in mn bak. Gebruik de bak als soort van scharnierpunt Meestal 2 emmers (10 a 12L) per verversing. Dit idee zeg maar, maar dan met water :juggle:. Het water laat ik dan via de stabilisatiestrip het water inlopen. Alles blijft ongeroerd en heb de emmer eigenlijk zo leeg.
20170706_114709.jpg

Toen ik het vroeger met emmers deed, pakte ik een maatbeker en giette net vanuit de emmer in het aquarium.😉

Je hebt ook kraantjes die je ipv de dop op de jerrycan kan draaien.
Jerrycan kun je dan op de kant boven het aquarium leggen en het kraantje open doen en regelen.
Zoiets:

d61_kraan_1.jpg

Of zoiets een camping jerrycan:

6660551.jpg

Ik giet het gewoon rechtstreeks vanuit de emmer in de bak en heb 1 hand onder de straal om hem te breken. Hoorde laatst ook een tip om bubbeltjesplastic op je water te "leggen" en daar het water op te gieten. Ik denk alleen dat ik liever een natte en druppende hand heb als een nat stuk plastic

Ik lees hier steeds dat mensen emmers en jerrycans op de rand van het aquarium laten rusten.

Ik zou zoiets nooit doen. Ben veel te bang voor puntbelasting. Het zou je maar gebeuren.......

Haal m leeg met een tuinslang en vul m daarna met dezelfde tuinslang aan de kraan.

Op elke kraan moet toch een tuinslang kunnen?

Bij het vullen plak ik met dubbele zuignappen een plastic bakje onder de uitstroom zodat het zand niet alle kanten opgelazen word.

Dat is de grote bak

De kleine doe ik gewoon met emmers/gieters.

Ik trek leeg met een tuinslang naar buiten en via korte slang in een emmer. Vullen doe ik met de tuinslang aangesloten op de keukenkraan en respectievelijk een gieter.

Ik schroef de tuinslang aan de douce en vul zo mijn bak waarbij ik de uitstroom op een met mos begroeid houtje laat komen

Ik lees hier steeds dat mensen emmers en jerrycans op de rand van het aquarium laten rusten.

Ik zou zoiets nooit doen. Ben veel te bang voor puntbelasting. Het zou je maar gebeuren.......

Dat dus, ik durf het ook niet aan. Toen ik met een jerrycan aan de gang ging probeerde ik het ook. Maar het voelde absoluut niet goed aan. Er komt toch wat gewicht te staan op het glas...

Ik ontdek trouwens nu wat filmpjes van mensen die een pompje gebruiken.

Hier ook een artikel erover: http://www.aquascaping-blog.com/1848/aquarium-verversen-onderhouden Na mijn vakantie maar naar kijken. Ziet er wel redelijk strak uit 😎

Ik gebruik 50/50 kraanwater/osmose. Dat maak ik aan in een 60 liter jerrycan die op een karretje staat. Daarnaast staat nog z'n 60 liter jerrycan (voor het vuile water). Op die manier kan ik keurig 50% wisselen van mijn ca. 110 liter bakje. Afhevelen gaat met een vuilhevel. Terugpompen (en rondpompen tijdens het mengen) gebeurt met een kleine dompelpomp.

P1120087.JPG

Ik gebruik 50/50 kraanwater/osmose. Dat maak ik aan in een 60 liter jerrycan die op een karretje staat. Daarnaast staat nog z'n 60 liter jerrycan (voor het vuile water). Op die manier kan ik keurig 50% wisselen van mijn ca. 110 liter bakje. Afhevelen gaat met een vuilhevel. Terugpompen (en rondpompen tijdens het mengen) gebeurt met een kleine dompelpomp.

Bekijk bijlage 17038

Serieuze onderneming :thumbs:

Ik twijfel nog steeds over een auto top off system voor mijn 90L bak, het op die manier afvullen van de bak na onderhoud zou natuurlijk helemaal "auto top" zijn 😀

Serieuze onderneming :thumbs:

Ik twijfel nog steeds over een auto top off system voor mijn 90L bak, het op die manier afvullen van de bak na onderhoud zou natuurlijk helemaal "auto top" zijn 😀

Alwin. Ik waardeer je gedreven plannen. Maar een auto 'top off' voor een 90 liter bak, is wel een beetje 'over de top' (pun intended) vind je niet??

Het systeem van de huisman, vind ik een hele mooie. Alleen moet je dan alles wel gelijkvloers hebben staan.

Alwin. Ik waardeer je gedreven plannen. Maar een auto 'top off' voor een 90 liter bak, is wel een beetje 'over de top' (pun intended) vind je niet??

Hahaha.....helemaal waar hoor....vind het alleen zo leuk :engel: .....en zou tijdens mijn vakantie van twee weken niks hoeven regelen voor het afvullen van de bak of er zelf voor terug moeten komen. (Gelukkig blijven we dit jaar in NL🙄) maar misschien is dat juist wel een slap excuus :chef:😳

Laatst bewerkt:
Zelf zou ik op 90 liter het ook niet gaan doen maar ieder is vrij om te doen wat hem goed of leuk dunkt. Een dikke emmer verversen in de week is ook niet zo n grote operatie😉.

Bij onze eventuele nieuwe zeewaterbak komt het wel maar dat is meer om geen problemen te krijgen met het overloopje. Met de huidige bak gebeurt het regelmatig dat het net niet meer over het randje gaat naar de opvoerpomp en dan is zo n systeem wel handig weer. Maar bij zoet doe ik het niet.

Mijn bak heeft idd ook twee overlopen dus als er te veel verdampt loopt er niks meer over en komt de pomp in het pompvak droog te staan

Ja dat is hier dus ook af en toe het probleem. In zo n geval is het wel weer een handig systeem😉.

Wellicht bedoel de dit.

Eheim heeft opvoerpompjes kosten tussen de 20/30 euro. Hoe meer liters hij aan kan des te sneller het gaat.

Pompje doe je Tuinslang aan, pompje in aquarium, tuinslang naar waar je wilt lozen stekker erin en loopt leeg. Het vullen, wasbak of bad vol laten lopen met water op tempratuur, kraan laten stromen, pompje erin, tuinslang in aquarium, stekker erin en water van wasbak of bad via pomp in aquarium.

Let wel op hoogte verschil. Klein pompje kan klein hoogteverschil aan hoe groter hoe meer power en kan hij meer hoogteverschil aan.

Het vullen, wasbak of bad vol laten lopen met water op tempratuur,

Ik zou niet snel een wasbak/bad vol laten lopen om vanaf daar water over te pompen naar je bak i.v.m. verontreinigingen als zeep/tandpastaresten enzo . Dan zou ik eerder onder de kraan in die wasbak of dat bad een emmer/jerrycan zetten die je vol (en eventueel over) laat lopen (die je alleen daarvoor gebruikt) en daar de pomp in zetten.

+1 op het verhaal van Alwin.

je weet maar nooit wat er nog in je wasbak resteert...

Mbt een pompje in het aquarium om zo water af te pompen: Dan wel zorgen voor bescherming om te voorkomen dat er vissen / vinnen in komen. Toen ik het testte in mijn kweekstelling op zolder waren mijn killi's errug nieusgierig waar dat water toch heenging.

Ik werk daar nu met een hevel naar een opvangbak (slang lang genoeg om bij alle bakken te kunnen.) Het pompje hangt in de opvangbak en pompt af naar de afvoer. Bijvullen met een tuinslang op een kraan die daar toch al zat.

Mbt een pompje in het aquarium om zo water af te pompen: Dan wel zorgen voor bescherming om te voorkomen dat er vissen / vinnen in komen. Toen ik het testte in mijn kweekstelling op zolder waren mijn killi's errug nieusgierig waar dat water toch heenging..

In het geval van mijn tipje gaat het waarschijnlijk wel om andere diameters maar als ik garnalen aan het overwennen ben haal ik met een stuk luchtslang water uit mijn reeds draaiende bak. Om te voorkomen dat er behalve water ook andere zaken meekomen heb ik aan die kant een luchtsteentje op de slang zitten. Bijkomend voordeel is dat door het gewicht de slang laag in de bak blijft.

Mbt een pompje in het aquarium om zo water af te pompen: Dan wel zorgen voor bescherming om te voorkomen dat er vissen / vinnen in komen. Toen ik het testte in mijn kweekstelling op zolder waren mijn killi's errug nieusgierig waar dat water toch heenging.

Ik werk daar nu met een hevel naar een opvangbak (slang lang genoeg om bij alle bakken te kunnen.) Het pompje hangt in de opvangbak en pompt af naar de afvoer. Bijvullen met een tuinslang op een kraan die daar toch al zat.

Bij me moeder haar pompje heb ik hem in een strak getrokken pantysokje gestopt.

Werkt super. Ik heb 400 liter waar ik minimaal de helft 1 x per week moet verversen en ik bij deze temperaturen over een eieren fabriek beschik wat nog meer verversen betekend is het echt geen doen lopen te klooien met emmertjes bakken etc. Ik hang het pompje zo dat de invoer tegen het raam hangt zodat er geen vissen bij kunnen. Heb dan ook geen kleine visjes die erin passen.

Het lijkt me vanzelf sprekend om te zorgen dat wasbak wel schoon is en er geen tandpasta ofzo in zit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan