Water kleurt niet? -turf


Ja, als je niet weet wat voor aquarium TS heeft begrijp ik jouw reactie helemaal! Toevallig weet ik uit een ander topic dat @blablabla (de TS) bezig is met een Zuid-Amerikaanse bak, de hoeveelheid planten weet ik niet, maar ik neem aan dat het Echinodorus, Hydrocleys en andere planten die weinig licht nodig hebben zijn.

De blauwe spat is ook heel mooi, maar het is niet de soort blauw die ik bedoel, ik doelde eerder op de neon blauwe kleuren van o.a. Apistogramma sp., Paracheirodon sp. en Parosphromenus sp..
 
Een regenton op het balkon is niet echt handig. Osmosewater/apparaat is best prijzig, vandaar dat ik voor turf gekozen heb. Ik gebruik purigen om de kleur eruit te halen. Ik wil het liefste helder water, maar zolang de watermaatschappij met een schildpad gang het "ontharde" water aan het testen is ben ik voorlopig afhankelijk van turf. Niet iedereen is gezegend met onthard water. En voor iedereen die black water mooi vindt gewoon doen!!!
 
Wat leuk om alle reacties door te lezen!

Het doel van de turf is inderdaad het verbruinen van het water om een zo natuurlijk mogelijk effect te krijgen. De turf is begonnen met werken, en het water is nu gelig/bruinig. Ik vind het zelf erg mooi! Ik weet dat het licht hierdoor minder ver door kan dringen, maar het lijkt me dat hoe minder licht de planten krijgen, hoe trager ze groeien, hoe minder CO2 en voeding ze nodig hebben en de kans op tekorten hierdoor afneemt. Tot nu toe doen de planten het goed (er staan voor een ZA bak vrij veel planten in), maar ik heb ze dan ook nog geen week.

Ik las ook ergens dat mensen vijverturf gebruikte. Heeft iemand van jullie dat ook gebruikt?
 
Als planten langzamer gaan groeien door een licht tekort en de voeding blijft hetzelfde dan nemen de diverse soorten algen het heel graag en massaal van de planten over.
Dat daarbij dan ook de planten te gronde gaan, is voor de algen een extra voordeel.
 
Toch blijf ik erbij dat een voedingsoverschot geen algen veroorzaakt want anders zouden de EI gebruikers ook veel algen moeten hebben toch?
Maar ja, over deze vraag lopen de meningen vaak uiteen;)
 
Zolang er maar voldoende voeding is zal je normaliter geen problemen krijgen inderdaad. Algen zie je bij tekorten van welke factor dan ook:)
 

Terug
Bovenaan