Wat is er nieuw

Water-uitstroom splitsen voor waaierhand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Papabear
  • Startdatum Startdatum
P

Papabear

Guest
Ik heb een nieuw opgezette Juwel Vision 260 met een TetraTec EX 1200 buitenfilter.

199114papabear_0_82_20140807_13.jpg

Als de bak eenmaal goed is ingedraaid en de bewoners hun entree hebben gemaakt, wil ik er ook een waaierhand in. Nu heb ik mezelf al wat ingelezen en begrepen dat deze flink wat stroming nodig heeft om zijn voedsel te kunnen wapperen 🙂

Nu zat ik te denken om de uitstroom van mijn pomp te gaan splitsen. De EX 1200 moet daar wel krachtig genoeg voor zijn.

Dit idee dus:

985438papabear_0_82_uitstroom.jpg

Gewoon met een splitter een buisje naar de bodem met een haakse bocht aan het einde.
Wat vinden jullie? Haalbaar, of te simplistisch gedacht en heb ik toch een apart binnenpompje nodig?

Nee,hoor,kan best.
Is het teveel gaat hij opzij, is het te weinig gaat hij er naar toe.

Bertus zei:
Nee,hoor,kan best.
Is het teveel gaat hij opzij, is het te weinig gaat hij er naar toe.
Ja, zo eenvoudig dacht ik dus ook. Maar wilde het toch maar even vragen 😀
Dan ga ik tegen die tijd wel wat knutselen.

Thnx Bertus!

Zal ff uitproberen worden hoe het in de praktijk gaat,misschien werkt het maar voor hetzelfde geld krijg je zo'n vreemde rondstroming in je bak dat je bv dode hoeken krijgt en dat is niet echt ideaal.

Ik denk zelf dat je beter uit 1 uitgang een flinke stroming kan hebben dan de helft uit 2.
In welke hoek zit de aanzuiging?

Seabait zei:
Ik denk zelf dat je beter uit 1 uitgang een flinke stroming kan hebben dan de helft uit 2.
In welke hoek zit de aanzuiging?
De aanzuiging zit linksachter onderaan. De uitstroming gaat nu dus alleen linksboven via zo'n gaatjespijpje i.v.m. de beluchting.

Hoe hebben andere waaierhand-houders dit opgelost eigenlijk? Toch met een apart pompje?

Ik heb ze in een 60cm met een Eheim 2211 filter en geeft voldoende stroming door heel het bakje.

Seabait zei:
Ik heb ze in een 60cm met een Eheim 2211 filter en geeft voldoende stroming door heel het bakje.
Ja, de jouwe had ik van de week al bewonderd. Schitterend mooi bakje met die pijpjes erin 🙂

Bij mij komt er slechts ��n waaierhand in en nog een stuk of 8 kleinere garnaaltjes.

Mijn pomp is aardig krachtig, maar echt stroming in de bak (en dan met name onderin) zie ik niet echt. De bladeren van de plantjes bewegen niet of nauwelijks.
En ik wil het beestje natuurlijk wel een ideale leefomgeving schenken.

Papabear zei:
Seabait zei:
Ja, de jouwe had ik van de week al bewonderd. Schitterend mooi bakje met die pijpjes erin 🙂

Bij mij komt er slechts ��n waaierhand in en nog een stuk of 8 kleinere garnaaltjes.

Mijn pomp is aardig krachtig, maar echt stroming in de bak (en dan met name onderin) zie ik niet echt. De bladeren van de plantjes bewegen niet of nauwelijks.
En ik wil het beestje natuurlijk wel een ideale leefomgeving schenken.

Bedankt voor het compliment 😉

Vaak staat er meer rondstroming dan je denkt,ik heb zelf voer wat heel snel uitelkaar valt en dan kan je mooi aan de manier hoe het voer door de bak zweeft zien of er de juiste rondsroming staat.

Meestal zoeken de garnalen zelf de ideale plek op in de bak wat Bertus ook al aangaf.
Je punt wat betreft de ideale leefomgeving schenken valt ook nog wat over te zeggen...
Idealer is om meerdere soortgenoten te houden bv en als je verdere bestand van je bak te druk is voor de garnaal bv zal deze zich terugtrekken en weinig laten zien.

Dat van dat voer is dan wel een hele goede tip. Tijdens het indraaien strooi ik dagelijks een klein beetje voer in de bak om te laten rotten en de bacteri�n hun werk te kunnen laten doen.
Ik had juist bewust gekozen voor ��n waaierhand, omdat ik had begrepen dat dit solitaire dieren zijn en niet zo zeer behoefte hebben aan soortgenoten. Momenteel is mijn bestand nog 'nul', dus het kan nog alle kanten op 🙂

Ik had er in eerste instantie 1 gekocht, die liet zich totaal niet zien. Dus ik dacht: misschien heeft ie behoefte aan een soortgenoot! Dus ik heb er 1 bijgekocht. Nu zie ik alleen de nieuwe, degene die ik al had blijft nog net zo verstopt als altijd.

Ik weet niet of ze solitair zijn, maar samen zijn ze in elk geval niet.

SaskiaP zei:
Ik had er in eerste instantie 1 gekocht, die liet zich totaal niet zien. Dus ik dacht: misschien heeft ie behoefte aan een soortgenoot! Dus ik heb er 1 bijgekocht. Nu zie ik alleen de nieuwe, degene die ik al had blijft nog net zo verstopt als altijd.

Ik weet niet of ze solitair zijn, maar samen zijn ze in elk geval niet.
Lijkt me een logische gedachte Saskia. Ik zou hetzelfde hebben gedaan 😀 Wel jammer dat die ander zo schuw blijft.

Moet eerlijk zeggen dat ondanks ze met meerdere zitten hier ze ook niet echt op hun gemakje open en bloot rondscharrelen maar als je kijkt bij Little die ook lid is hier is het een ander verhaal.

Misschien gaat het er ook om dat je ze alleen of vooral met soortgenoten laat zitten, die van mij zitten in een gezelschapsbak met genoeg gezelschap, zoals 10 enthousiaste Cory's. Misschien vinden ze dat te druk?

Tja wie weet,die van mij reageren ook heel erg op bewegingen buiten de bak.
Licht is denk ik ook van grote invloed,als je bv naar het filmpje van Little kijkt is het niet echt sterk verlicht,maar op wat dwerggarnalen na hebben ze het rijk voor zich alleen dus zal ook wel meewerken.

Is goed te zien dat ze soortgenoten goed kunnen hebben iig 😉

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1543628

Seabait zei:
Tja wie weet,die van mij reageren ook heel erg op bewegingen buiten de bak.
Licht is denk ik ook van grote invloed,als je bv naar het filmpje van Little kijkt is het niet echt sterk verlicht,maar op wat dwerggarnalen na hebben ze het rijk voor zich alleen dus zal ook wel meewerken.

Is goed te zien dat ze soortgenoten goed kunnen hebben iig 😉

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1543628
Geniale reactie ook van jou na dat filmpje 😛 Mja, misschien is het ook een kwestie van geluk hebben. Een echte 'gebruiksaanwijzing' is er niet.

Morgen ga ik weer wat voer in de bak strooien. Ik heb nog een zakje Sera VipaGran liggen, dat kreeg ik bij mijn plantenbestelling van www.aquariumplantenshop.nl
Dat is ook een soort van poeder, dan kan ik de stroming even goed bekijken 🙂

maare,
dit is wat ik erover denk en mijn eigen ervaring...
ze zijn helemaal niet zo solitair. groepjes van 4 of meer doen ze beter.
dan zitten ze vaak bijelkaar..toeval? denk het niet. bij mij is stroming zat..

met stroming zat bedoel ik...
dubai 80, 100 liter gevuld - jbl e901 + 500l/h binnenfilter + eheim streamOn 1800 stromingspomp
nanocube 30 liter - jbl e701

wat je nu hebt is teweinig naar mijn mening, wil je ideale omgeving maken voor ze..
bij mij zijn ze totaal niet schuw...wat vroeger wel zo was bij weinig stroming, teveel verlichting.

hoop dat je hiermee iets kunt.

Little zei:
maare,

Met hoeveel andere (soorten) aquariumbewoners zitten ze bij jou dan?

bij de nano, slakjes, vuurtjes, crystal red/black, aziatische waaiers, afrikaanse waaiers, cory pygm.

bij de dubai, panda garra, stiphodon, cory sterbai, japonica,

Little zei:
maare,

met stroming zat bedoel ik...
dubai 80, 100 liter gevuld - jbl e901 + 500l/h binnenfilter + eheim streamOn 1800 stromingspomp
nanocube 30 liter - jbl e701

wat je nu hebt is teweinig naar mijn mening, wil je ideale omgeving maken voor ze..
bij mij zijn ze totaal niet schuw...wat vroeger wel zo was bij weinig stroming, teveel verlichting.

hoop dat je hiermee iets kunt.
Dank voor je heldere uitleg 🙂 Maar waarom is een 260 liter bak met een pomp van 1200 l/h dan niet afdoende volgens jou?

Een nog grotere pomp past trouwens niet eens in de kast. Misschien dat ik het dan wel laat varen 😉

omdat ze meer stroming nodig hebben, de waaiers dan.
ze doen het nou eenmaal beter met een sterke stroming

hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier een video plaats 😛

[video]http://www.youtube.com/watch?v=91VMplqmseM[/video]

Met dit soort dingen is het altijd erg lastig om uit verschillende situaties conclusies te trekken. Er zijn zo veel dingen die meespelen. Waar is de stoming? Kunnen ze die stroming ook bereiken? Kunnen ze vanuit hun schuilplekje snel bij voldoende stroming komen? etc.

Is bijvoorbeeld de stroming het fijnste voor ze op een plek waar je die beesten niet ziet, tsjah dan zou je ze misschien wel onterecht als schuw omschrijven (want je ziet ze niet vaak) terwijl ze het juist reuze naar hun zin hebben.

Of stel je hebt over de hele breedte van de bak een aardige stroming, vooral aan het wateroppervlak en je inrichting is aan de voorkant laag en aan de achterkant hoog, ja dan gaan ze natuurlijk achterin zitten omdat ze daar het beste bij de stroming kunnen.

Wie weet zouden ze met een klein pompje over dichtbij de bodem aan de voorkant van de bak juist daar veel gaan zitten. Aan de voorkant maar hoog in de bak de beste stroming voor ze hebben terwijl daar niks is waar ze op kunnen klimmen om in die stroming te gaan zitten, jammer...

Etcetera...

Ik zou er rekening mee houden dat niet een van deze factoren het belangrijkste is, maar vooral de combinatie ervan.

Dus niet alleen naar hoeveel stroming kijken, maar ook naar waar deze komt en of dat bereikbare plekken zijn.
Wij hebben op een hete zomerdag misschien ook wel meer aan een ventilator op standje minimaal waar we voor kunnen gaan staan, dan aan een ventilator op standje maximaal aan de andere kant van het huis.

Little zei:
Heb je tegelijkertijd meer stroming en minder verlichting ge�ntroduceerd?
Zo neen: dan kun je hier veel nuttigs uit afleiden. Zo ja: dan wat minder.

~ Ivo

Mooi filmpje Little! Leuk om ze zo actief bezig te zien 🙂
En Ivo, superheldere en duidelijke uitleg. Het klinkt ook eigenlijk ontzettend logisch dat ze a.d.h.v. de aanwezige stroming zelf het beste plekje opzoeken, of dat nou voor- of achterin het aquarium is.

Hier kunnen we dus iets mee. B.v. een klein pompje boven een mooi stuk kienhout laten stromen waar ze op kunnen klauteren. Ik zie mogelijkheden 😀

Ik zie Papabear nergens schrijven welke soort hij wilt?

Maargoed, dus niet te snel alles over ��n kam scheren. Maarreh, wat is een Aziatische?
Ik ken drie weaaierhanden in de handel:
- Atya gabonensis (Gabon = Afrika)
- Atyoda filipes (Filipijnen = Azi�)
- Atyopsis moluccensis (Molukken = Azi�)
Voor welke geldt dat volgens jou?

~ Ivo

Idd ivo haha, weet ook niet welke hij precies heeft, maar omdat hij het over schuw heeft is het vaak de afrikaanse.

De andere 2 soorten zijn niet schuw. Met schuw bedoel ik niet bang en laten zich vaak zien. Je kan ze met je hand vast pakken.

Benaming wat vaak wordt gebruikt zijn
Afrikaanse waaiers
Aziatische waaiers
Filipijnse waaiers

Papabear zei:
En Ivo, superheldere en duidelijke uitleg.

:S uitleg? volgens mij is dat geen uitleg van Ivo maar juist de gegeven informatie van waaierhandhouders in twijfel trekken oid 😉
Wat trouwens helemaal niks verkeerds is hoor...

100% met zekerheid precies zeggen hoe of wat met deze dieren kan niemand volgens mij maar de mensen die al langer deze dieren houden kunnen een aantal dingen toch wel met zekerheid vaststellen.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar bv de Afrikaanse waaier is terecht als schuw te bestempelen.

Ik heb nog helemaal niks inderdaad en ben me nog volop aan het ori�nteren. Zelf zat ik te denken aan een Afrikaanse waaierhand vanwege de mooie (blauwe) kleur. Als die liever laag blijft, dan maak ik dat pompje gewoon wat lager 😉

Seabait zei:
Papabear zei:
En Ivo, superheldere en duidelijke uitleg.

:S uitleg? volgens mij is dat geen uitleg van Ivo maar juist de gegeven informatie van waaierhandhouders in twijfel trekken oid 😉
Wat trouwens helemaal niks verkeerds is hoor...

100% met zekerheid precies zeggen hoe of wat met deze dieren kan niemand volgens mij maar de mensen die al langer deze dieren houden kunnen een aantal dingen toch wel met zekerheid vaststellen.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar bv de Afrikaanse waaier is terecht als schuw te bestempelen.
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik zag (en zie) het als een stukje informatie waar ik dankbaar voor ben. Maar dat ben ik bij iedereen die informatie geeft en meedenkt 🙂

De Aziatische en Filipijnse zijn dus wat minder schuwe soorten begrijp ik. Dan zal ik daar ook wat van opzoeken en even kijken bij google afbeeldingen 😀

Thnx! :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan