Wat is er nieuw

Water verversen / schoonmaken + filter

Tino

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2023
Leeftijd
39
Goedemiddag,

Ik ben in het bezig van een Superfish aquarium van 39L. Ben benieuwd naar jullie advies m.b.t. het verversen van het water en/of filter en het schoonmaken van het aquarium. Ik maak de bak 1x per week schoon en ververs dan ook het water. Hieronder mijn bestand:
- 6 kardinaal Tetra's
- 3 pantsermeervalletjes
- 3 (mannelijke) guppy's

Die guppy's heb ik pas in een later stadium toegevoegd, maar deze gaan soms wel eens dood, vandaar mijn twijfel over het schoonmaken en/of onderhouden van het aquarium. Gister was er bijvoorbeeld weer eentje overleden, die nog niet heel lang in de bak zit. Denk een week of 3.

Hieronder hoe ik het doe:
- Eerst haal ik ongeveer 1/3 water uit het aquarium met een waterstofzuiger. Hier zuig ik ook het nodige bodemvuil weg.
- Dan maak ik de ramen schoon met een spons. Deze gebruik ik alleen en enkel voor het aquarium uiteraard.
- En als de decoratie echt vies is, haal ik het eruit en spoel ik het schoon onder lauw water, anders laat ik dit gewoon liggen/staan.
- Dan haal ik het pompje/filter eruit en spoel het filter schoon met lauw water onder de kraan. Dit doe ik dus ook elke week tijdens het verversen van het water/schoonmaken van het aquarium. Nu las ik dat het eigenlijk niet tegelijk kon?

Graag jullie advies en/of meningen en wat ik eventueel kan veranderen. OF is het gewoon domme pech?

Ik denk dat je teveel vis erin hebt en dus te zware belasting.
Ik vind het soort vis ook verre van geschikt voor zo’n klein bakje.
Daarnaast het filtertje beter spoelen in afgeheveld aquariumwater; dus water wat je bij het verversen uit het aquarium hebt gehaald.

• Leuk
Waarderingen: Tino
Daarnaast het filtertje beter spoelen in afgeheveld aquariumwater; dus water wat je bij het verversen uit het aquarium hebt gehaald.
Die 6 tetra's en 3 meervalletjes zitten er eigenlijk al een gehele tijd in overigens en doen het na mijn inziens prima. Advies over vissoort is gegeven door de plaatselijke Faunaland overigens.

Filter verschonen tijdens het verversen?

Iig bedankt voor je advies/input!

Je filter verschoon je beter alleen en uitsluitend als de doorstroming duidelijk minder wordt. Hoe minder je er dan aan doet,hoe beter, dus als er 2 sponsjes inzitten, spoel je het beste die hetmeest vervuild is, voorzichtig een beetje (!) schoon en de andere laat je met rust.
In de sponsjes zit bruine smurrie en dat zijn de bacteriën die het zware werk moeten doen, dus hoe meer erachter blijven in de sponsjes hoe beter het is.

Verder: kardinaaltetra's ogen klein, maar zijn enthousiaste zwemmers en dat kunnen ze dus niet in zo'n klein bakje. Over guppen weet ik niet genoeg en van pantsermeervallen zijn er een stuk of 50 soorten variërend van 1,5 cm tot 12 cm, dus zonder soortnaam kunnen we daar niets over zeggen.

En verder: zie mijn handtekening.....

Je filter verschoon je beter alleen en uitsluitend als de doorstroming duidelijk minder wordt. Hoe minder je er dan aan doet,hoe beter, dus als er 2 sponsjes inzitten, spoel je het beste die hetmeest vervuild is, voorzichtig een beetje (!) schoon en de andere laat je met rust.
In de sponsjes zit bruine smurrie en dat zijn de bacteriën die het zware werk moeten doen, dus hoe meer erachter blijven in de sponsjes hoe beter het is.

Verder: kardinaaltetra's ogen klein, maar zijn enthousiaste zwemmers en dat kunnen ze dus niet in zo'n klein bakje. Over guppen weet ik niet genoeg en van pantsermeervallen zijn er een stuk of 50 soorten variërend van 1,5 cm tot 12 cm, dus zonder soortnaam kunnen we daar niets over zeggen.

En verder: zie mijn handtekening.....
Bedankt voor je terugkoppeling.

In het filter zitten eigenlijk 2 componenten (Aqua-Flow 100 Binnenfilter). Een filterschuim en een koolcasette onderin.

ZIe bijlagefoto van de 3 meervalletjes voor de soort.

Bijlagen

• pantser.JPG
    pantser.JPG
    171.7 KB · Weergaven: 65
Die koolcassette gooi je er beter uit, en daarvoor in de plaats nog wat filterwatten/spons. Kool is alleen nuttig als je medicijnen of andere chemische stoffen uit je bak wilt filteren. Welke soort corydoras dat precies is, zo thuis ben ik daar niet in, maar ze lijken me aan de grote kant voor dit bakje.
Is er een andere aquariaan die daar iets meer over kan zeggen?

• Leuk
Hier klein filmpje toen ze er net 2 sec in zaten.

Bijlagen

• Meervallll.MP4
    2.9 MB
Ik heb ook de Aquaflow 100 en in het midden van des pons zit wat kool maar dat gooi ik er altijd uit. Toch is je bak met 39 liter vrij klein voor je visjes.

• Leuk
Ik heb ook de Aquaflow 100 en in het midden van des pons zit wat kool maar dat gooi ik er altijd uit. Toch is je bak met 39 liter vrij klein voor je visjes.
Ja en onderaan zit een soort van cage met wat kool/steentjes erin.

Maargoed.. Verder kan ik er nu dus niet veel aan doen? De visjes kan ik moeilijk terugbrengen op het moment natuurlijk ;-)!

Had ook wel gelezen dat guppies ook (vaak) niet enorm oud worden.

Maar wat is verder raadzaam zoals ik in de beginpost vraag, om het nu zo goed mogelijk draaiende te houden>?

Elke week water verversen en stofzuigen en voor het filter kijken als die wat minder water uitstoot om dan schoon te maken?

De bodem zou ik met rust laten en wekelijks bv 25% verversen en de spons licht uitknijpen als de uitstroom zichtbaar minder wordt. Dat laatste gebeurt al vrij snel.

Als de dierenwinkel jou die visjes heeft aangeraden, dan zouden ze ze ook weer terug moeten nemen. Of ze dat doen is natuurlijk een tweede punt....

De bodem zou ik met rust laten en wekelijks bv 25% verversen en de spons licht uitknijpen als de uitstroom zichtbaar minder wordt. Dat laatste gebeurt al vrij snel.
Dank voor de terugkoppeling!

Niet belangrijk om de bodem wat schoon te maken qua uitwerpselen oid? Of gewoon lekker laten huisvesten zeg maar?

Als de dierenwinkel jou die visjes heeft aangeraden, dan zouden ze ze ook weer terug moeten nemen. Of ze dat doen is natuurlijk een tweede punt....
Snap het idee. Alleen mijn dochter gaat dat niet leuk vinden, dus dat gaan we maar niet doen ;-)!

We dealen wel even met de stand van zaken op dit moment. Tot zoverre zitten die tetra's en meervalletjes vanaf het begin er al in en gaat het prima. Er gaat echter af en toe zo'n guppie dood.

Vandaar mijn vraag naar het onderhouden en verschonen van het aquarium of er bruikbare info kan worden toegevoegd.

Las ook het filter veranderen. Maar ben niet zo van het hobbyen eigenlijk. ALs het hier meer gaat, vind ik het prima zeg maar.

Maar heb er dus niet enorm veel verstand van .. Iig jullie meer ;-)!

en het omspoelen van het filter wekelijks doen tijdens het verversen van het water?

Uitstroom. Denk dat je dan wekelijks even de spons zal moeten uitknijpen?

Denk dat je beter kunt kijken naar een aquarium vanaf 60 liter, b.v. 2de hands op marktplaats of marketplace(fb). Je vissen gaan niet blij zijn met de beperkte ruimte en dit zal uiteindelijk in ziekten/aandoeningen resulteren zoals schimmel of stip. 2de hands aquarium hoeft niet veel te kosten en gaat waarschijnlijk goedkoper zijn dan de medicatie en nieuwe vissen die je straks misschien wel gaat aanschaffen.

en het omspoelen van het filter wekelijks doen tijdens het verversen van het water?
Als je er 2 sponsjes in heb zetten zou ik om en om doen iedere week.
Maar het is geen exacte wetenschap. Het is ook een beetje proberen. Maar iig niet wekelijks alles onder de stromende kraan.

• Leuk
Hi @Tino
Helaas ben je niet de eerste die verkeerd advies heeft gekregen in de winkel dus ik sluit me aan bij de gegeven reacties om toch eens te kijken of een groter aquarium mogelijk is. Dieren hebben nu eenmaal de ruimte nodig om te kunnen groeien.

Verder wil ik je als tip geven om bij jouw vissen voor informatie ook eens te googlen wat aquainfo.nl schrijft.

Laatst bewerkt:
Met een groter aquarium doe je ook jezelf een plezier. Het verschil tussen 40 en 80cm lengte is al enorm. Dubbel de zwemruimte, rond 4x zoveel water dus meer stabiliteit, meer ruimte voor een krachtiger filter dat minder snel dicht loopt. Meer ruimte voor planten en ornamenten. Ik heb vroeger een 60cm bak gehad. Drie jaar geleden weer begonnen met de hobby en al besloten dat het minimaal 80 moest gaan worden. Uiteindelijk werd het 100cm. Wat een wereld van verschil. Echt genieten!
Ja, je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben in huis.

We dealen wel even met de stand van zaken op dit moment. Tot zoverre zitten die tetra's en meervalletjes vanaf het begin er al in en gaat het prima. Er gaat echter af en toe zo'n guppie dood.
De meeste gevangenen doen het prima in de gevangenis, soms gaat er eentje dood.

De "basis" vuistregel is volgens mij 1 cm vis per 1 liter water (voor sommige vissen geld zelfs meer) Dus als je bak 30 netto inhoud is zou er max. 30 cm vis in mogen zitten. (ga dan wel uit van de volwassen maat als ze volgroeid zijn)
Daarna geld natuurlijk de vis specifieke regel, voor een sluierstaart adviseert men 50 liter per vis, voor maanvissen b.v. minimaal 120 breedte. Je kunt dit allemaal online vinden natuurlijk.
Voor coydorassen is zand of heel fijn grind aanbevolen. Ikzelf heb grind van 1-2mm en dat kan nog net.
Filters wekelijks is waarschijnlijk niet nodig, maar uitspoelen in afgehevelde water is het beste, doch bij deze filters adviseert men de cartridge elke maand gewoon te vervangen i.v.m. de actieve kool die er standaard in zit.
Te veel vis? Die fout hebben veel mensen al gemaakt, zelfs ik hoor 😉

• Leuk
De "basis" vuistregel is volgens mij 1 cm vis per 1 liter water (voor sommige vissen geld zelfs meer) Dus als je bak 30 netto inhoud is zou er max. 30 cm vis in mogen zitten. (ga dan wel uit van de volwassen maat als ze volgroeid zijn)
Daarna geld natuurlijk de vis specifieke regel, voor een sluierstaart adviseert men 50 liter per vis, voor maanvissen b.v. minimaal 120 breedte. Je kunt dit allemaal online vinden natuurlijk.
Voor coydorassen is zand of heel fijn grind aanbevolen. Ikzelf heb grind van 1-2mm en dat kan nog net.
Filters wekelijks is waarschijnlijk niet nodig, maar uitspoelen in afgehevelde water is het beste, doch bij deze filters adviseert men de cartridge elke maand gewoon te vervangen i.v.m. de actieve kool die er standaard in zit.
Te veel vis? Die fout hebben veel mensen al gemaakt, zelfs ik hoor 😉
Richtlijnen maar in een bakje van 30cm zet je geen Maanvis dus de vis moet naast het aantal liters ook voldoende ruimte hebben.

bij deze filters adviseert men de cartridge elke maand gewoon te vervangen i.v.m. de actieve kool die er standaard in zit.
Ten eerste is kool in een aquarium dat gewoon draait zonder toevoegingen van medicijnen etc overbodig.
Ten tweede is het nieuw kopen van cartridges zoals de fabrikant adviseert vooral goed voor .... de omzet van de fabrikant. Een cartridge kun je vaak ook vervangen door filterwatten.

Die 6 tetra's en 3 meervalletjes zitten er eigenlijk al een gehele tijd in overigens en doen het na mijn inziens prima. Advies over vissoort is gegeven door de plaatselijke Faunaland overigens.

Natuurlijk weet ik niet hoe je er achter bent gekomen dat je vissen het prima doen maar ik zou een bakje van die grootte houden voor wat plantjes en garnalen.

• Leuk
ik zou de volgorde aanpassen.

eerst het filter er uit, ramen schoonmaken .
dan pas afhevelen met een hevelklok
vervolgens filter schoongemaakt terug en vers water er bij.

dan haal je veel meer van het lossen vuil er uit

• Leuk

Het dood gaan van de guppen kan komen omdat ze op elkaar jagen, vechten. Je kan dus kiezen voor het houden van één enkele man gup. Of 1 man per twee vrouwtjes. Wil je dus 2 mannetjes, moet je 4 vrouwtjes. 6 guppen. 2 om 3 gaat soms ook nog wel.

• Leuk
Goedemiddag,

Ik ben in het bezig van een Superfish aquarium van 39L. Ben benieuwd naar jullie advies m.b.t. het verversen van het water en/of filter en het schoonmaken van het aquarium. Ik maak de bak 1x per week schoon en ververs dan ook het water. Hieronder mijn bestand:
- 6 kardinaal Tetra's
- 3 pantsermeervalletjes
- 3 (mannelijke) guppy's

Die guppy's heb ik pas in een later stadium toegevoegd, maar deze gaan soms wel eens dood, vandaar mijn twijfel over het schoonmaken en/of onderhouden van het aquarium. Gister was er bijvoorbeeld weer eentje overleden, die nog niet heel lang in de bak zit. Denk een week of 3.

Hieronder hoe ik het doe:
- Eerst haal ik ongeveer 1/3 water uit het aquarium met een waterstofzuiger. Hier zuig ik ook het nodige bodemvuil weg.
- Dan maak ik de ramen schoon met een spons. Deze gebruik ik alleen en enkel voor het aquarium uiteraard.
- En als de decoratie echt vies is, haal ik het eruit en spoel ik het schoon onder lauw water, anders laat ik dit gewoon liggen/staan.
- Dan haal ik het pompje/filter eruit en spoel het filter schoon met lauw water onder de kraan. Dit doe ik dus ook elke week tijdens het verversen van het water/schoonmaken van het aquarium. Nu las ik dat het eigenlijk niet tegelijk kon?

Graag jullie advies en/of meningen en wat ik eventueel kan veranderen. OF is het gewoon domme pech?
Je zit hier al redelijk vol met adviesen, kun je daar al iets zelf mee !

• Leuk
Dierenwinkelguppen zijn gekweekt om snel op te gaan, daar hou je niet veel van over in de meeste gevallen.
Ongeacht de herhaalde combi van meer vrouwen op mannen gaan ze niet erg lang mee.
Eenmaal als je uit 1 vrouwtje wat jongbroed krijgt groeit het leuk door.
Ijzersterke guppen krijg je dan vanzelf en die kunnen met 10tallen in jou bakformaat hoor!against all ods☺

Ten eerste is kool in een aquarium dat gewoon draait zonder toevoegingen van medicijnen etc overbodig.
Ten tweede is het nieuw kopen van cartridges zoals de fabrikant adviseert vooral goed voor .... de omzet van de fabrikant. Een cartridge kun je vaak ook vervangen door filterwatten.
En die filterwatten vul je gewoon op in de cartridge zeg maar?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan