Water waarde gezelschaps aquarium


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb een vraag over de waterwaarde van mijn Aquatlantis 150 Pro (450 liter brutto) gezelschapsaquarium. Mijn aquarium draait nu bijna 2 jaar. Ik heb het idee dat mijn plantengroei toch flink achteruit gaat. Ik dacht eerst dat misschien mijn voedingsbodem uitgewerkt zou zijn maar ik merk het ook aan mijn drijfplanten. Ik vervang wekelijks 100 liter water (osmose met mineralsalt). Dit ivm de hoge concentratie SIO2 in het leidingwater hier. Ik geef dagelijks de voorgeschreven hoeveelheid kant en klare Planted-Box All in One vloeibare plantenvoeding. Het is absoluut niet zo dat mijn planten niet groeien maar het is allemaal wat minder. Er draait een CO2 computer op de bak en de pH is 7. Ik heb mijn verlichting op 60% staan. Sommige planten, bv de Rode Tijgerlotus doen het daar in tegen weer wel heel goed. Andere rode planten is een ramp. Mijn waterwaarde zijn: PO4 = 2 Ik weet dat deze hoog is maar dat heeft waarschijnlijk te maken met dagelijks levend voer of diepvriesvoer. Dit ivm mijn visbestand. Mijn NO3 beng ik na waterwissel naar 15 a 20 dus in verhouding volgens de tabel. Deze moet ik echt wekelijks flink aanvullen. Mijn kH = 7. Mijn GH = 8. Mijn FE = 0,3. Heeft er iemand een idee of ik andere voorname waarde over het hoofd zien. Ik ga ervanuit dat de juiste sporen in mijn plantenvoeding zitten. Ik moet allert blijven op alg en regelmaig met een spuitje Denerle Carbo Booster Max planten behandelen. Wat betreft mijn voedingsbodem. Kan die na bijna 2 jaar op zijn? Ik hoor graag jullie mening.
 
Welke algen heb je dan in de bak? En wat zijn de waterwaarden uit de waterkolom?
 
Ik denk dat het groene puntalg is John. Ben er niet helemaal zeker van. Het is niet zo dat het een grote algenzooi is maar ik moet wel echt alle zeilen bij zetten met Carbo Booster. Nu weet ik ook wel dat een algenvrij aquarium een utopie is maar dit is echt te veel. Ik begrijp niet helemaal wat je met waterwaarden uit de waterkolom bedoeld.
 
Kan het zijn dat je licht terugloopt? Door kalkaanslag of veroudering of een oorzaak waar ik zo niet aan denk?
 
Ik denk dat het groene puntalg is John. Ben er niet helemaal zeker van. Het is niet zo dat het een grote algenzooi is maar ik moet wel echt alle zeilen bij zetten met Carbo Booster. Nu weet ik ook wel dat een algenvrij aquarium een utopie is maar dit is echt te veel. Ik begrijp niet helemaal wat je met waterwaarden uit de waterkolom bedoeld.
Je had al een paar waarden gepost maat ik mis de po4 nog dacht ik. Puntalg is vaak een gevolg van een co2 en/of po4 tekort. Gebruik je een dropchecker en heb je daar anders een foto van?
 
Teruglopen doet hij zeker niet Lysia. Er hangen 2 van de origine Aquatlantis ledbalken van 2 jaar oud boven. Die geven een bak licht als ik ze op 100% heb staan niet normaal. Vandaar dat ik ze op 60% heb staan. Dat zou mogelijk wel de reden kunnen zijn dat de rode planten het niet goed doen. Maar ik vrees dat de alg helemaal niet meer te beheersen is als ik mijn licht op ga voeren
 
Wat is de temperatuur van je bak normaal?
en hoe hoog is de tempertuur de laatste weken?
 
Normaal staat de temperatuur op 25 graden. De laatste weken is hij wel naar 26,5 opgelopen. Maar het probleem speelde daarvoor ook al
 
Ja dat is het probleem niet denk ik met die geringe verhoging en ik zoek het meer in tekorten.
 
Wat voor type verlichting heb je? En hoeveel uur licht geef je? De meeste rode planten (maar ook veel groene planten) vragen doorgaans meer dan 60% verlichting. Hierdoor kunnen de voedingsstoffen die jij toevoegd niet optimaal worden opgenomen en is er geen balans in je bak. Tevens vind ik je waterwissel ook aan de lage kant. Ik zou deze verhogen naar minstens 150, maar 200 ltr zou beter zijn denk ik zo. Dit zorgt namelijk voor een wekelijkse reset in je bak qua voedingsstoffen.

Ik denk dat je het hier in moet zoeken.

Gr. Ed
 
Dat verwacht ik ook John. Nog even ter aanvulling. De bak krijgt uiteraard neen direct zonlicht. Verders zit er een CO2 Reactor op die de Co2 helemaal oplost
 
PO4 is 2 John. Ik weet dat die erg hoog is. Er hangt een dropchecker in maar die kleurt limoengroen.
 
Er hangen 2 origine Aqualtantis ledbalken van 72W/stuk boven. Die geven echt een berg licht bij 100%. Verlichting is een half uur zonsopkomst. Daarna 8 uur op 60%. Daarna weer een half uur zonsondergang
 
Persoonlijk zou ik dan starten met een grotere waterwissel.
 
Dat lijkt beide dan prima op orde hoor. Hier is de po4 ook 1,5-2mg. Prima icm met je hoeveelheid no3.
Heb je een foto van de bak en de algen zodat we een beetje een indruk kunnen krijgen van wat, waar en hoeveel.

Er hangen 2 origine Aqualtantis ledbalken van 72W/stuk boven. Die geven echt een berg licht bij 100%. Verlichting is een half uur zonsopkomst. Daarna 8 uur op 60%. Daarna weer een half uur zonsondergang
Ik heb boven de Fusion 120 2 van ik dacht 52W en heb die ook rond 70% staan en zit dan rond de 20 lumen per liter. Niet echt genoeg voor rode planten maar ja die heb ik dan ook niet.
 
Ik weet niet hoeveel lumen die lampen per liter zijn. Maar het probleem zit niet alleen bij de rode planten. Ook bij de groene. Buiten mijn Rode Tijgerlotus (die het wel goed doet) heb ik de andere rode planten maar verwijdert. Een nog grotere waterwissel wordt wel een dingtje Ed. Omdat ik met osmose werk is 100 liter al een hele klus
 
En eventueel 2x een waterwissel per week. Is dat nog een optie Frank?
 
Moet ik even kijken Ed al zijn naar mijn mening mijn waarden niet zo slecht. PO4 is wel hoog maar wel icm mijn NO3
 
Of mogelijk iets te maken met de watercirculatie. Ik heb er vroeger wel een wavemaker opgehad voor meer stroming maar mijn maanvissen zijn niet zo dol op veel stroming. Ik kan ook nog wel flink in mijn visbestand gaan snijden maar daar geven de waarden eigenlijk geen reden toe. PO2 en NH4 enz zijn goed
 
Blijft een moeilijk iets. Een planten aquarium. Maar des te groter is de uitdaging
 
En je water iets versnijden met kraanwater. Is dat mogelijk nog een oplossing? Zelf doe ik dat wel op mijn 3 plantenbakken namelijk in verhoudingen van 60/40 op 1 bak en 70/30 op 2 bakken Osmose/Leidingwater en 50% waterwissels en heb daarbij geen noemenswaardige alg vorming.
 
Dat is een goede tip die ik nog kan proberen Ed. Al heb ikzelf nog steeds het idee dat mijn waterwaarden geen aanleiding tot meer waterwissel geeft. Maar dat kan ik ook fout hebben hoor
 
Je waterwaardes zijn zeker niet verkeerd hoor Frank net wat John ook al aangeeft. Maar het kan in jou geval een positieve bijdrage leveren 😉.
 
Ik ga het proberen Ed. Dank je wel voor het mee denken
 
In principe geeft teveel voeding geen algen want met de EI zit je ook erg hoog met de voeding en dat is juist om tekorten te voorkomen.
Circulatie kan mss meespelen.
 
Lijkt mij ook John. Blijft natuurlijk een spel tussen Plantenvoeding, CO2, licht circulatie. Zou ik dan misschien mijn licht intensiteit toch moeten verhogen? Ik ben er altijd van uitgegaan dat dat alg in de kaart speelt. Overigens snap ik ook niet dat mijn 2kg CO2 fles na bijna 2 jaar nog niet leeg is. Ik lees overal een half jaartje ofzo. Computer staat op auto pH en dropcheker heeft de goede kleur. Moet toch goed zijn dan???
 
Hoeveel liter was je bak want ik doe met 2 kilo op 330 liter net 2 maanden frank en zit zo rond de 200 bellen p/m. Twee jaar is giga lang en dan zou je erg weinig co2 toedienen.
 
Dat snap ik ook niet John. De bak is 450 Liter brutto. Ik schat zo'n 360 Liter netto. Het resultaat van de CO2 installatie is mij ook altijd erg tegen gevallen.
De computer staat keurig op een kH van 7 ingesteld. Eerst had ik er een JBL diffusor opzitten. Die gaf me teveel belletjes. Heb die een half jaar geleden vervangen door een CO2 reactor. Via internet besteld. Type weet ik zo niet meer. Is dezelfde als Fozzy erop heeft zitten. Zie nu geen belletjes meer en lijkt perfect te werken.. De computer lijkt goed te werken en de dropchecker geeft de goede kleur. Ik calibreer netjes op tijd mijn CO2 sensor. Geheel staat op auto pH. Ik snap het niet meer
 
Ja erg vreemd dat je er dan zolang mee kan doen want normaal heb je een natuurlijk gehalte aan co2 en door co2 toe te voegen verhoog je dat. Als je dropchecker lichtgeel is dan bevreemd het mij ook dat je daar 2 jaar mee kan doen. Ik zou dat ook wel willen:DD
 
Hij is niet lichtgeel maar groen John. Ik snap er helemaal niets van. Het lijkt wel dat ik een hele domme bedieningsfout met mijn CO2 computer maak. Mijn pH is echt stabiel volgens de computer. Het kan toch niets met het aantal bellen per minuut te maken hebben he? Ik kan hem wel verder open zetten maar heeft dat enige invloed? Hij schakeld via een magneetklep die door de computer automatisch open of dicht gezet wordt. Klep staat op auto. Als hij op te weinig bellen/minuut staat dan zou mijn pH toch niet goed regelen? Is mijn beredenering dan fout dat de klep met veel bellen aanbod kort open zal staan en met minder bellen aanbod gewoon langer open blijft tot de gewenste pH bereikt is? Maar dat het eindresultaat hetzelfde is. Of begin in nu wel hele domme dingen te vragen? Ik begin nu erg aan mezelf te te twijfelen. Ik moet wel zeggen dat het resultaat van toevoegen van CO2 me van het begin af aan erg is tegen gevallen
 
Nee als je de co2 verder opendraait dan zal hij ook op de ingestelde waarde afslaan. Je redenatie over de duur klopt wel want als je minder bellen toevoegt dan duurt het wat langer dat de ph weer de ingestelde waarde bereikt en dat zie ik hier ook. Nu doet hij er zo n dik uur over als hij aanslaat om de ph weer op de ingestelde ph te krijgen en als ik minder bellen geef dan duurt dat gewoon langer.
Heb je anders een paar foto s van de bak, de alg en de dropchecker?
 
Ik zit nu nog op mijn werk maar maak vanavond wat foto's. Zal ze daarna zo snel mogelijk online zetten
 
Ik hoop dat ik het met het uploaden goed heb gedaan. De eerste paar foto's zijn de aquarium algemeen. De foto's van de alg zegt denk ik genoeg. Al zien deze er ivm inzoomen dramatischer uit dan zo in de aquarium. Verder nog een foto dan de Dropchecker.
Ik hoop dat het een beetje overkomt
 

Bijlagen

  • IMG_3516.JPG
    IMG_3516.JPG
    237.1 KB · Weergaven: 63
  • IMG_3517.JPG
    IMG_3517.JPG
    216.1 KB · Weergaven: 62
  • IMG_3518.JPG
    IMG_3518.JPG
    206.6 KB · Weergaven: 61
  • IMG_3519.JPG
    IMG_3519.JPG
    164.6 KB · Weergaven: 62
  • IMG_3521.JPG
    IMG_3521.JPG
    194 KB · Weergaven: 58
  • IMG_3522.JPG
    IMG_3522.JPG
    181.1 KB · Weergaven: 64
  • IMG_3523.JPG
    IMG_3523.JPG
    197.3 KB · Weergaven: 68
  • IMG_3527.JPG
    IMG_3527.JPG
    185.1 KB · Weergaven: 68
  • IMG_3529.JPG
    IMG_3529.JPG
    208.4 KB · Weergaven: 63
  • IMG_3530.JPG
    IMG_3530.JPG
    148.1 KB · Weergaven: 66
Had jij de foto's nog bekeken John?
 
Nu wel Frank en met inzoomen zijn ze niet erg duidelijk maar volgens mij zie ik iets van draad en penseelalg en dat zie je vaak bij een co2 tekort en daarbij vindt ik de dc ook niet echt lichtgroen/gelig lijken.
Ik zou toch denken dat je te weinig co2 hebt. Kun je anders nog een duidelijke close up van de dc maken?
 

Terug
Bovenaan