benvo
Well-known member
Dat hoeft niet zo te zijn. Maar meer licht betekend dan wel; meer voeding! Ook CO2 dus. Om helemaal precies te zijn je moet bezien wat je planten aan lichtsterkte vragen die je gedurende zo'n 8 uur, exclusief dimtijden, zou kunnen bieden. Die lichtinstelling ga je dan ook geven. Je plantenvoedingsvraag wordt dan vervolgens aangepast aan de nieuwe lichtinstelling. En die zal, als gezegd, dan hoger zijn. Overigens algen krijg je niet door een hogere lichtinstelling maar juist door tekorten t.o.v. die lichtinstelling. Overigens zie ik een Anubias in het volle licht staan. En dat moet je anders doen. Dat is een langzaam groeier die ook weinig lichtsterkte vraagt. Je kan dit oplossen door de plant een sterk beschaduwde plaats te geven. Onder een decoratie of andere planten, bijvoorbeeld. Rode planten, ik zie ze trouwens niet op je foto's, vragen vaak afhankelijk van de soort vaak wel aanzienlijk licht. Boven mijn bak had ik zo'n 49 lumen per liter zonder alg probleem. De rode tijgerlotus is wat betreft een beetje een buitenbeentje, ze doet het ook met een gemiddelde lichtsterkte al kan ze bij meer licht aanzienlijk mooier worden. Hoe dan ook: Je lichtsterkte dus aanpassen aan de vraag van je planten. Je plantenvoeding is een afgeleide van je licht en die pas je dus aan de lichtsterkte aan.Teruglopen doet hij zeker niet Lysia. Er hangen 2 van de origine Aquatlantis ledbalken van 2 jaar oud boven. Die geven een bak licht als ik ze op 100% heb staan niet normaal. Vandaar dat ik ze op 60% heb staan. Dat zou mogelijk wel de reden kunnen zijn dat de rode planten het niet goed doen. Maar ik vrees dat de alg helemaal niet meer te beheersen is als ik mijn licht op ga voeren
Laatst bewerkt: