Water waarde gezelschaps aquarium


Teruglopen doet hij zeker niet Lysia. Er hangen 2 van de origine Aquatlantis ledbalken van 2 jaar oud boven. Die geven een bak licht als ik ze op 100% heb staan niet normaal. Vandaar dat ik ze op 60% heb staan. Dat zou mogelijk wel de reden kunnen zijn dat de rode planten het niet goed doen. Maar ik vrees dat de alg helemaal niet meer te beheersen is als ik mijn licht op ga voeren
Dat hoeft niet zo te zijn. Maar meer licht betekend dan wel; meer voeding! Ook CO2 dus. Om helemaal precies te zijn je moet bezien wat je planten aan lichtsterkte vragen die je gedurende zo'n 8 uur, exclusief dimtijden, zou kunnen bieden. Die lichtinstelling ga je dan ook geven. Je plantenvoedingsvraag wordt dan vervolgens aangepast aan de nieuwe lichtinstelling. En die zal, als gezegd, dan hoger zijn. Overigens algen krijg je niet door een hogere lichtinstelling maar juist door tekorten t.o.v. die lichtinstelling. Overigens zie ik een Anubias in het volle licht staan. En dat moet je anders doen. Dat is een langzaam groeier die ook weinig lichtsterkte vraagt. Je kan dit oplossen door de plant een sterk beschaduwde plaats te geven. Onder een decoratie of andere planten, bijvoorbeeld. Rode planten, ik zie ze trouwens niet op je foto's, vragen vaak afhankelijk van de soort vaak wel aanzienlijk licht. Boven mijn bak had ik zo'n 49 lumen per liter zonder alg probleem. De rode tijgerlotus is wat betreft een beetje een buitenbeentje, ze doet het ook met een gemiddelde lichtsterkte al kan ze bij meer licht aanzienlijk mooier worden. Hoe dan ook: Je lichtsterkte dus aanpassen aan de vraag van je planten. Je plantenvoeding is een afgeleide van je licht en die pas je dus aan de lichtsterkte aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een close up van de dropchecker geprobeerd maar dat lukt niet echt lekker. Hij is idd wel groen en niet licht geel. Ik dacht zelf ook dat groen goed was en geel teveel CO2. Maar misschien vergis ik me wel. De vloeistof in de dropchecker is overigens 20 mg/ liter.
Ik vervang deze regelmatig. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik meer CO2 zou moeten toevoegen. De controller regelt automatisch op pH.
Zou het een optie zijn om van mijn osmose af te stappen en naar leidingwater terug te gaan? Als is hier de SIO2 belachelijk hoog en de kH =10.
Na elke wekelijkse waterwissel van 100 liter breng ik de kH met Sera kH/pH plus naar 7. Daar kan het toch niet fout gaan he?
 
Met de 20mg mag hij echt wel goed lichtgroen zijn hoor. Limoengroen/geel zeggen ze vaak. Die mineralen met de kh zal denk ik niet de oorzaak zijn en je kan simpel achteraf de kh even testen.
Als je meer co2 in de bak wil dan kun je toch de controller instellen op een lagere ph? Ik heb de mijne op 6.65 staan maar als dat niet genoeg zou zijn dan zet ik hem bv op 6.55 om maar wat te noemen.
 
Dank je voor je reactie Benvo. Sterrenkruid (Denk ik. Rechtse plant in het aquarium) groeit als een tierelier. De alg ontstaat juist in de bovenste laag van de plant. Dus dicht onder het wateroppervlak. Dit zie ik met meer planten. Vandaar dat ik er vanuit ben gegaan dat ik licht moet dimmen. Maar nogmaals. Ik ben een relatief korte beginnen. Jullie hebben er allemaal meer verstand dan dan ik en ik waardeer jullie mee denken dan ook heel erg. Zo kunnen we allemaal van elkaar leren. Mijn dossering Planted Box All in One ben ik uitgegaan van Veel planten, Met Co2 en veel licht. Dus veel voeding. Ik voeg dagelijks 15 ml toe. Misschien gaat het daar wel fout. En nogmaals, ik vind het ook erg raar dat mijn CO2 fles van 2 kg na bijna 2 jaar nog niet leeg is. Wat betreft de Anubia is bij mij wel bekend maar ik wou toch proberen wat plantjes op mijn kienhout te hebben. Dat is echt mijn eigen fout. Wat zien jullie als de ideale waterwaarden voor een gezelschap aquarium?
 
John, als ik met mij controller afstap van AUTO pH en overstap op regelen naar de gewenste pH van bv 6.55 loop ik dan geen risico met mijn vis?
 
Nu moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik wekelijks na de waterwissel mijn water test. Ik test eigenlijk alleen de kh, gH, NO3, PO4, en de FE. Desnoods stuur ik bij. Mis ik misschien voorname stoffen die mijn planten nodig hebben?
 
Het blijft moeilijk maar ik weet zeker dat ik de strijd ga winnen. Haha. De uitdaging wordt steeds groter. Goed dat er een forum als dit is waar mensen elkaar helpen. Dank je wel jongens (en meiden)
 
John, als ik met mij controller afstap van AUTO pH en overstap op regelen naar de gewenste pH van bv 6.55 loop ik dan geen risico met mijn vis?
Zover ik weet slaat de controller gewoon af op de door jouw ingestelde ph dus je moet met kleine stapjes verlagen tot je de gewenste kleur in de dropchecker krijgt.
Mijne staat op zoals ik al zei ik dacht 6.65 dus dan slaat hij af en kan er niks meer worden toegevoegd en zal de ph niet doorzakken. Dat is ook de functie van een controller natuurlijk.
Als je hem nu op ph 7 hebt staan dan zou ik eens verlagen naar 6.9 en na een aantal uren zou dat de kleur van de dc moeten doen veranderen. Volgens de tabel zit je met kh7 en ph 7 rond de 20mg co2 en dat zijn jouw waterwaarden dacht ik nu.
 
Vandaar dat ik er vanuit ben gegaan dat ik licht moet dimmen
Ik snap die gedachte maar dan kun je het effect krijgen dat andere planten (onderin) weer te weinig licht krijgen. Bovenin is het meeste licht dus met niet genoeg co2 zul je daar met meer licht snel de eerste algen zien.
 
Ik begrijp het John. Ik heb mijn verlichting naar 70% gezet en ga mijn pH langzaam in stapjes verlagen. Heb ik nu op 6,9 gezet
 
Ik ben benieuwd hoe de dc daarop reageert en als je morgen opstaat kun je het goed bepalen.
 
Je hoort ervan John
 
En wat betreft het licht bovenin en onderaan. De Aquatlantis 150 Pro is natuurlijk ook een erg hoge bak. De toplaag van de grind ligt bijna 60 cm onder de wateroppervlakte. Dat maakt het er ook niet makkelijker op om de lage planten bij de bodem de goede verlichting te geven terwijl het bij de oppervlakte ook goed gaat.
 
Ja dat heb ik ook met de Fusion 120 hoor want dat is ook 60cm. Dat is een nadeel van hoge bakken.
 
De kleur van de dropchecker is nog hetzelfde. Ik heb zojuist de gewenste ph op de controller verlaagd van 6.9 naar 6.8. Dus weer 0,1 eraf
 
Dan zou het toch moeten zakken als de vloeistof goed is.
 
Zover ik weet stijgt de co2 met ongeveer 50% als je de ph 0,2 laat zakken.

 
Laatst bewerkt:
Ik zal er vanavond nog een keer nieuwe vloeistof indoen. Maar zou dat op 0,1 pH al zichtbaar moeten zijn joh? Zo snel? Hoe staan jullie trouwens t.o.v. mijn lichttijd? Half uur opkomst, 8 uur op 70% en dan weer een half uur zonsondergang.
 
Als ik zo die tabel van je zie John dan kom ik met een kH van 7 wel in een gevaarlijk gebied
 
Als ik zo die tabel van je zie John dan kom ik met een kH van 7 wel in een gevaarlijk gebied
Zelf vertrouw ik altijd op de kleur van de dc omdat testen een indicatie is en de kh meting is namelijk ook gevoelig voor andere zuren in het water en zo kan de uitslag vertekenen. Ik meet de kh dan ook nooit haast en vertrouw op de kleur van de dc en wel tot hij echt lichtgroen is.
 
Ik heb zojuist niewe vloeistof in de DC gedaan. Over een paar uurtjes eens kijken wat de kleur doet. Het geheel is natuurlijk ook kH afhankelijk. Omdat ik met osmone ververs verhoog ik de kH zelf naar ong. 7. Wat zie jij als ideale waarde John? En dan bedoel ik niet alleen de kH
 
Dank je voor je reactie Benvo. Sterrenkruid (Denk ik. Rechtse plant in het aquarium) groeit als een tierelier. De alg ontstaat juist in de bovenste laag van de plant. Dus dicht onder het wateroppervlak. Dit zie ik met meer planten. Vandaar dat ik er vanuit ben gegaan dat ik licht moet dimmen. Maar nogmaals. Ik ben een relatief korte beginnen. Jullie hebben er allemaal meer verstand dan dan ik en ik waardeer jullie mee denken dan ook heel erg. Zo kunnen we allemaal van elkaar leren. Mijn dossering Planted Box All in One ben ik uitgegaan van Veel planten, Met Co2 en veel licht. Dus veel voeding. Ik voeg dagelijks 15 ml toe. Misschien gaat het daar wel fout. En nogmaals, ik vind het ook erg raar dat mijn CO2 fles van 2 kg na bijna 2 jaar nog niet leeg is. Wat betreft de Anubia is bij mij wel bekend maar ik wou toch proberen wat plantjes op mijn kienhout te hebben. Dat is echt mijn eigen fout. Wat zien jullie als de ideale waterwaarden voor een gezelschap aquarium?
Wanneer je CO2 fles na 2 jaar nog niet leeg is gaat er iets fout!! Op een 450 liter bak denk ik dat hij na een maand al leeg zou moeten zijn. Vermoedelijk is hij dus al leeg en voeg je geen CO2 toe?
 
Volgens mij voegt hij dat wel toe benvo. Als ik mijn magneetklep hoor klikken zie ik gewoon bellen door de bellenteller gaan. Ik snap er ook helemaal niets van. Toen ik 2 jaar geleden met de hobby begon heb ik meteen een nieuwe 2 kg reserve fles gekocht maar die ligt nog nieuw. Het resultaat van CO2 is mij ook altijd zwaar tegen gevallen.
 
Maar het zou me niets verbazen als het probleem idd in de CO 2 zit. Ik lees dat overal dat de fles maar beperkt mee gaat. Ik snap er geen bal meer van
 
Ja ik vermoed dan toch dat je echt te weinig bellen hebt gegeven.
 
Ik heb zojuist een filmpje van de bellenteller gemaakt en een foto van de fles. Kan ik hier ook een filmpje uploaden of gaat dat niet?
 
Geen idee of het filmpje werkt maar hier ook een foto van de fles
 

Bijlagen

  • IMG_3535.JPG
    IMG_3535.JPG
    171 KB · Weergaven: 53
  • IMG_3534.MOV
    17.1 MB
De CO2 wordt geïnjecteerd met een CO2 reactor met Bypass, aar de bypass heb ik helemaal dicht staan omdat er geen CO2 ophoopt in de reactor
 
Geen idee of het filmpje werkt maar hier ook een foto van de fles
Ik snap er geen fluit van..! Met deze hoeveelheid bellen verwacht ik die fles leeg in 2/3 maandjes. Zou willen dat mijn fles 2 jaar mee ging
 
Ja als ik de bellen probeer te tellen dan zit je wel op 4 per seconde dus die fles is dan in een maand of 3 leeg gok ik zo. Als die langer meegaat dan neem ik hem graag gevuld over frank en dan kan ik er ook jaren mee doen;)
 
Ik snap er niets van. Heb ik weer
 
Of zou het misschien zo kunnen zijn dat de controller of de magneetklep defect is. Dat hij soms wel opengaat maar niet vaak genoeg?
 
In dat geval zou de ph waarde op je controller ook moeten fluctueren want dan zou de ph stijgen. Maar goed ik ben geen techneut.
 
En dat gebeurt niet. Die is stabiel
 
Zover ik weet stijgt de co2 met ongeveer 50% als je de ph 0,2 laat zakken.

Eh....ik snap wat je bedoelt maar je schrijft het verkeerd om op. De Co2 stijgt niet als je de pH laat zakken. De pH zakt als je Co2 toevoegt (ff voordat beginners dit lezen en het principe verkeerd aanleren.
 

Terug
Bovenaan