Water waarde gezelschaps aquarium


Stel je hebt een kh van 7 en een ph van 7 dan is de co2 volgens de tabel rond de 20 mg.
Laat je de ph zakken naar 6.8 door meer co2 toe te voegen dan is de hoeveelheid co2 32 mg dus de hoeveelheid co2 is dan ongeveer de helft meer als de ph 0.2 lager ligt of mis ik iets in mn redenatie John?
 
Eh....ik snap wat je bedoelt maar je schrijft het verkeerd om op. De Co2 stijgt niet als je de pH laat zakken. De pH zakt als je Co2 toevoegt (ff voordat beginners dit lezen en het principe verkeerd aanleren.
Ehhh ja ingewikkeld en het is net hoe je het bedoeld maar door meer co2 toe te voegen stijgt de hoeveelheid co2 natuurlijk. De ph daalt doordat je meer co2 toevoegt en daarmee stijgt de hoeveelheid co2. Ik doelde ook op het effect van het toevoegen van meer co2 op de hoeveelheid co2 in het water omdat Frank een tekort aan co2 had/heeft. Door meer toe te voegen naar een ph die 0,2 lager is stijgt zijn hoeveelheid co2 met ongeveer de helft.
 
Nee, deze redenatie is juist....alleen je oorspronkelijke zin niet:
"Zover ik weet stijgt de co2 met ongeveer 50% als je de ph 0,2 laat zakken." - Daarin stel je dat de Co2 stijgt als je de pH laat zakken....je kunt op meerdere manieren de pH laten dalen, bv door een zuur toe te voegen. Met het toevoegen van een zuur daalt wel de pH maar stijgt je Co2 gehalte niet.
 
Ja je hebt gelijk en ik had duidelijker moeten aangeven dat dit wel met co2 moet gebeuren. Gelet op de converstaie van Frank die aangaf de co2 op te voeren ging ik er voor het gemak vanuit dat hij dit wel had begrepen. Goed dat je het nog even benoemt:thumbs:
 
Dank je voor de verduidelijking jongens. Even een update over mijn aquarium. Ik ben inmiddels 0,3 pH gezakt. In drie dagen. Dus op de controller de gewenste pH waarde per dag 0,1 gezakt. Dropchecker is inmiddels veel meer naar lichtgroen/geel groen gegaan. En wat gebeurt er. Mijn planten groeien ineens als kool. Niet normaal wat een verschil. Toppie mannen
 
Ik moet straks even kijken wat de vermindering van gisterenavond met de kleur van de dropchecker heeft gedaan maar mijn verlichting is op dit vroege tijdstip nog niet aan. De veranderingen die ik dus heb gedaan is 0,3 pH gezakt en ik ben met mijn verlichting van 60 naar 70% gegaan. Nu meteen mijn volgende (misschien wel weer een domme vraag). Ik ververs wekelijks met 100 liter osmose water. Naar welke kH zouden jullie det water dan brengen? De theorie moet nog een beetje bezinken hoor. Haha. Voorheen verhoogde ik hem met kH/pH plus naar een kH van 7
 
Maar niet normaal hoe snel het resultaat al aan de snelgroeiende planten te zien is
 
Met een kh van 7 is niks mis denk ik en ik zou niet teveel veranderen om het niet te ingewikkeld te maken voor jezelf.
 
Ok dan hou ik dat gewoon aan. Thnx
 
Even nog een korte update. Ik ben met mijn pH gezakt naar 6.60. De dropchecker heeft nu een mooie lichtgroene kleur. Ik ben er natuurlijk nog niet maar het lijkt er zeker op dat ik op de goede weg ben. Ik laat het geheel zo maar eens een poosje draaien
 
Eh....ik snap wat je bedoelt maar je schrijft het verkeerd om op. De Co2 stijgt niet als je de pH laat zakken. De pH zakt als je Co2 toevoegt (ff voordat beginners dit lezen en het principe verkeerd aanleren.
In princippe wel aangezien jij de controler aanstuurt en daarop zegt dat de ph moet zakken. Om dit te bereiken zorgt de controller dat de co2 verhoogt word ;)


Edit: ah had een paar comments gemist zie ik nu :) ik snap waarom je het zegt. Je kan idd ook je ph laten zakken op andere manieren dit wil niet direct zeggen dat je co2 dan stijgt. Sorry
 
Je hoeft geen sorry te zeggen RednasNL. Ik ben blij met je reactie
 
Toch nog even een update. De snelgroeiende planten achterin groeien een stuk beter dan eerst. Alleen merk ik nu sinds een paar dagen dat er op de planten vooraan wat bruine aanslag op de bladeren komt te zitten. Het is er met moeite wel af te wrijven. Het ziet er een beetje uit als die bruine aanslag die je met het opstarten van een nieuw aquarium wel eens ziet. SIO2 gemeten maar die is 0,4. Lijkt me goed. Hier had ik voor het opvoeren van mijn CO2 geen probleem van. Heeft er iemand een idee?
 
Kan me niet voorstellen dat het door de co2 komt. Heb je een duidelijke foto ervan?
 
Moet is straks even maken. Verlichting is nog uit en ik ben al flink aan het poetsen geweest. Geen idee of dat gaat lukken. Ikzelf zat te denken of ik misschien de voorste led balk op hogere verlichting zou moeten zetten nu er meer CO2 in zit. De voorgrond planten zijn natuurlijk de lagere planten en dan gaat misschien die hele hoge Fusion (60 cm) weer invloed hebben. Maar ik weet het ook niet hoor. Is zo maar een gedachte. Jullie hebben er veel meer verstand van dan ik
 
Moet is straks even maken. Verlichting is nog uit en ik ben al flink aan het poetsen geweest. Geen idee of dat gaat lukken. Ikzelf zat te denken of ik misschien de voorste led balk op hogere verlichting zou moeten zetten nu er meer CO2 in zit. De voorgrond planten zijn natuurlijk de lagere planten en dan gaat misschien die hele hoge Fusion (60 cm) weer invloed hebben. Maar ik weet het ook niet hoor. Is zo maar een gedachte. Jullie hebben er veel meer verstand van dan ik
Geen rare gedachte hoor! Lichtintensiteit, met name een te lage intensiteit, kan inderdaad van invloed zijn op het ontstaan van bruinalg. Bruinalg, eigenlijk diatomen, zie je ook vaak in een nieuw te ontwikkelen aquarium. Wanneer je bak een stabiele fase heeft bereikt verdwijnt het vaak ook gewoon. Maar als gezegd, je lichtsterkte kan ook van invloed zijn, zeker bij diepere bakken.
 
Dat is ook een beetje mijn gedachtegang benvo. Ik snap alleen niet waarom het nu gebeurt na bijna 2 jaar (buiten de opstartfase, toen had ik het nl wel). Het voelt ook een beetje glad aan als ik het van een blad af wil wrijven.
 
Zou het een goed probeersel zijn om mijn wavemaker weer aan te zetten voor meer circulatie en mijn voorste ledbalk op een hogere lichtintensiteit te zetten? Of ga ik dan aan teveel dingen gelijktijdig aan het rotzooien?
 
Of ga ik dan aan teveel dingen gelijktijdig aan het rotzooien?
Ik heb altijd geleerd, ook op andere vlakken; verander nooit meer dan 1 ding tegelijk, alleen dan kun je het effect daarvan beoordelen.
 
Ik heb altijd geleerd, ook op andere vlakken; verander nooit meer dan 1 ding tegelijk, alleen dan kun je het effect daarvan beoordelen.
Tenzij je weet dat meerdere dingen niet goed zijn. Als je weet wat eraan schort kun je best in 1 keer alles aanpakken en vanaf dan gaan finetunen.. maar dat is mijn aanpak :x
 
Soms weet je de oorzaak niet en dan is het een voor een doen beter zodat je kan zien welke wijziging invloed heeft.
 
Ok duidelijk thnx
 
Ed, ik heb je advies opgevolgd. Ik heb gisteren maar eens een waterwissel van 50% gedaan. 100Liter osmose en 100 liter kraanwater. Eens kijken wat dit teweeg brengt.
 

Terug
Bovenaan