Waterbloei, zweefalg???


Ik heb het gevoel dat s'nachts helderder is ja, want dan kan ik de temperatuur van mn thermostaat zien. Maar wellicht komt dit omdat de verlichting uit is.

Vandaag -> gisteren niet om vrolijk van te worden. Behalve dan de cory en roze tetra die de foto graag hetzelfde wouden houden.

Screenshot_20200117-200509_Gallery.jpg
Screenshot_20200117-200501_Facebook.jpg
 
We zijn weer een dag verder. Net even met de zaklamp in de bak gekeken en lijkt niet veel beter.

De wazigheid is er dus sowieso al sinds maandag, die maandag daarvoor heb ik het filter schoongemaakt, waarbij de andere is blijven doordraaien.
Overigens draaien mijn filters altijd door,ook tijdens waterwissels.

Van uitgaande dat het bacteriebloei is, zou er dan nu niet verbetering moeten zijn. Beide filters zitten vol met biologisch filtermateriaal, de reactor zit ook vol met van die zwarte balletjes dus ook biologisch.

De vissen hebben nergens last van, en heb eergisteravond voor de zekerheid de spraybars een stuk hoger gericht voor de zekerheid.

ik ben toch ergens bang dat het zweefalg is, maar kleurt het water dan ook echt groen of lijkt het zo?

Ondertussen heb ik 90 liter osmose en kan ik een dikke 50% waterwissel doen indien nodig.

Zelf denk ik erover na om dit weekend nog af te wachten. Als er maandag geen verbetering is een hele grote waterwissel om de boel te resetten ( kreeg ik op fb als tip)
Als het dan nog niet verbeterd de uv erin??
 
Meet ook nog steeds geen nh3/nh4 en no2. Beide netjes 0
 
Je bent te ongeduldig, dit kan met gemak 2 weken aanhouden, kwestie van op je handen zitten en minder stressen en bovenal: je bak met rust laten
 
Ik heb dit in de opstart fase van mijn bak gehad.
Ja leuk advies. Geduld hebben. Na weken (misschien zelfs maanden) ben je dat beu.

Flinke uvc erop en binnen paar dagen klaar helder. Je wilt dat die heterotrofe op een vast plekje gaan zitten.
Maar die zwevende die wil je niet. Maar die dingen verdubbelen ieder uur. Sommige sneller.
En die bacterien die al in de filter zitten of op de decoratie, daar doet die lamp niets mee.
Dus die nemen dan de taak over. Van de gedode zwevende bacterien.
 
Ik heb dit in de opstart fase van mijn bak gehad.
Ja leuk advies. Geduld hebben. Na weken (misschien zelfs maanden) ben je dat beu.

Flinke uvc erop en binnen paar dagen klaar helder. Je wilt dat die heterotrofe op een vast plekje gaan zitten.
Maar die zwevende die wil je niet. Maar die dingen verdubbelen ieder uur. Sommige sneller.
En die bacterien die al in de filter zitten of op de decoratie, daar doet die lamp niets mee.
Dus die nemen dan de taak over. Van de gedode zwevende bacterien.
Eens, maar die aquael gaat niks doen. Die 3 led uvc is imo meuk.
Leuk voor een 50l bakkie maar niet voor een 150cm bak
 
Eens, maar die aquael gaat niks doen. Die 3 led uvc is imo meuk.
Leuk voor een 50l bakkie maar niet voor een 150cm bak
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Zeg ook niet voor niets uvc.

Er is bij mijn weten nog geen led die uvc kan geven.
 
Ik heb dit in de opstart fase van mijn bak gehad.
Ja leuk advies. Geduld hebben. Na weken (misschien zelfs maanden) ben je dat beu.

Flinke uvc erop en binnen paar dagen klaar helder. Je wilt dat die heterotrofe op een vast plekje gaan zitten.
Maar die zwevende die wil je niet. Maar die dingen verdubbelen ieder uur. Sommige sneller.
En die bacterien die al in de filter zitten of op de decoratie, daar doet die lamp niets mee.
Dus die nemen dan de taak over. Van de gedode zwevende bacterien.

Dat snap ik maar door deze te doden met zo n lamp is de organische belasting niet weggenomen en is het dan niet zo dat deze bacterien zich razend snel weer vermenigvuldigen waardoor je een witte waas zal krijgen? Daarom opperde Daniel dat denk ik eerder ook want je kan ze doden maar de organische belasting waardoor ze zo in grote getalen aanwezig zijn ben je hiermee dan niet kwijt.
 
Dat snap ik maar door deze te doden met zo n lamp is de organische belasting niet weggenomen en is het dan niet zo dat deze bacterien zich razend snel weer vermenigvuldigen waardoor je een witte waas zal krijgen? Daarom opperde Daniel dat denk ik eerder ook want je kan ze doden maar de organische belasting waardoor ze zo in grote getalen aanwezig zijn ben je hiermee dan niet kwijt.
Precies, zolang je de oorzaak niet weg neemt los je uiteindelijk niets op. Ik begrijp het ongeduld en in deze situatie durf ik ook niet te zeggen dat ik volledig begrijp waarom de witte waas is ontstaan want zo verschrikkelijk veel aan onderhoud en schoonmaken lijk je niet te hebben gedaan. Eigenlijk had ik al verwacht dat de waas minder geworden zou zijn. Als de waas aanhoudt ga ik toch andere dingen verdenken, bijvoorbeeld het nieuwe pakje purigen.

Als je toch wat wilt proberen zonder weer je portemonnee te trekken voor een nieuwe UVC lamp (dat LED dingetje geloof ik ook niet in) dan zou ik je adviseren om gewoon een 80% waterwissel uitvoeren. De waas zal dan natuurlijk direct minder zijn en als die niet vanzelf weer terug komt is de achterliggende oorzaak inmiddels opgelost.
 
Precies, zolang je de oorzaak niet weg neemt los je uiteindelijk niets op. Ik begrijp het ongeduld en in deze situatie durf ik ook niet te zeggen dat ik volledig begrijp waarom de witte waas is ontstaan want ze verschrikkelijk veel aan onderhoud en schoonmaken lijk je niet te hebben gedaan. Eigenlijk had ik al verwacht dat de waas minder geworden zou zijn. Als de waas aanhoudt ga ik toch andere dingen verdenken, bijvoorbeeld het nieuwe pakje purigen.
Maar als het de purigen zou zijn of fijnstof. Dan zou dit indd na een dag a 2 dagen gezakt zijn toch?
 
Als iemand dar nou ervaring i hebt. negeer je dat gewoon.
kom je met purigen aan, hoe kom je er op.
Witte waas komt van te schoon zijn, en de pot leeggooien.
Plus wat je allemaal gedaan hebt.
Je hebt de bacterie weggegooid.
As ik de bak via het filter leeg haalt, spoelen oo de bacterie weg.
Rsultaat ,binnen uur witwater.
laat nou uvc 24 uur draaien Met UVC. led.



Ik heb 2 x de Aquael 1000 uvc. voor de betweters, Werkt betr als een uv lamp. en zuiniger.

.
 
Maar als het de purigen zou zijn of fijnstof. Dan zou dit indd na een dag a 2 dagen gezakt zijn toch?
Met de juiste mechanische filtrage wel ja. Alleen ik heb gemerkt dat menig filter niet standaard is uitgerust met een manier om water te 'polijsten' en dan gaat dat kleine muk er gewoon doorheen. Pluk fijne filterwatten in je filter stoppen wil dus ook wel eens helpen, als dit gewoon zweefvuil is tenminste.
 
Als iemand dar nou ervaring i hebt. negeer je dat gewoon.
kom je met purigen aan, hoe kom je er op.
Witte waas komt van te schoon zijn, en de pot leeggooien.
Plus wat je allemaal gedaan hebt.
Je hebt de bacterie weggegooid.
As ik de bak via het filter leeg haalt, spoelen oo de bacterie weg.
Rsultaat ,binnen uur witwater.
laat nou uvc 24 uur draaien Met UVC. led.



Ik heb 2 x de Aquael 1000 uvc. voor de betweters, Werkt betr als een uv lamp. en zuiniger.

.

Werkt dat beter dan bv eheim reeflux 500? Lijkt mijn sterk.
 
WElke heb je dan? Zal je best sterk lijken.
Ik kijk even naar het kostenplaatje.
Aquael, dient 2 doelen. reflex 1 doel.

Wat is slimmer?
 
WElke heb je dan? Zal je best sterk lijken.
Ik kijk even naar het kostenplaatje.
Aquael, dient 2 doelen. reflex 1 doel.

Wat is slimmer?
Zij heeft al 2 potfilters dus een aquael zou dan inprincipe overbodig zijn. Als je doelt op 1 vanbde 2 doelen.
 
Zitten daar UVC in? Die heeft hij nu nodig, of wacht 14 dagen.


Lijkt mij van niet.
Een UVC filter lis in de bak werkt hier ook prima. ondanks de Eheim 2228.
 
en de pot leeggooien.

Die gooi ik al 10 jaar leeg bij het onderhoudt en dat is verder geen probleem zolang je maar niet teveel de sponzen uitspoelt waardoor er voldoende bacterien blijven zitten. In die drap van je pot zitten denk ik weinig goede bacterien.
 
En je slangen, en de witte watten uit ander filter, en, en en.
Kom nou toch.

Aquariumwater spoelt door bodemwater, neemt het van zelf mee.
Gooit pot leeg, wit water. .vreemd.
 
Dat snap ik maar door deze te doden met zo n lamp is de organische belasting niet weggenomen en is het dan niet zo dat deze bacterien zich razend snel weer vermenigvuldigen waardoor je een witte waas zal krijgen? Daarom opperde Daniel dat denk ik eerder ook want je kan ze doden maar de organische belasting waardoor ze zo in grote getalen aanwezig zijn ben je hiermee dan niet kwijt.
Dat klopt. Maar je wilt dat de stationaire (op substraat) bacterien het over gaan nemen. En dat die zich vermenigvuldigen.
Maar dat gebeurd niet, want de zwevende vermenigvuldigen zich razendsnel.
 
Eerst alle troep eruit, helder water en dan gecontrolleerd weer het hele zaakje opnieuw starten met de vis die erin zit.
En niet alle bacterie is er uit, er zit heus nog wel wat in de bodem op het hout en inmiddels al weer in het filter substraat.

Als het mijn bak zou zijn zou ik nu 100% alle water eruit halen, helemaal schoon en dan de komende drie weken dagelijks een deel verversen op basis van ammonium en nitriet waarden.
Dus meten geblazen.
Een nieuwe bak kan je ook prima met wat vis opstarten.
Dus eigenlijk gewoon een reset.
 
Waarom niet gewoon de aquael uvc erin. Dan kun je toch gewoon zien of het wat doet. Er zitten toch verder geen nadelige kanten aan.
 
Dus die aquael erin en pas later verversen?

Zou ik gewoon doen als je hem heb liggen. Het kan verder geen kwaad. Dan zie je of het werkt of niet.

Ik zie geen zweef alg maar bacterie bloei. Ik heb geregeld groene zweef alg en dit ziet er heel anders uit dan bij jou.
 

Terug
Bovenaan