Waterbloei, zweefalg???


Nee ik na deze posting stop ik er ook mee..
Brandschoon leidingwerk, allereerst hoe dacht je dat legionella uitbraken komen...komen die uit de lucht gevallen?
Dan kijk eens hier op deze website, een waarschuwing van een waterleiding bedrijf. https://www.vitens.nl/over-water/spoel-uw-kranen-door
Lees en huiver hier : https://www.aqua-free.com/nl/publicaties/bacterien-en-ziektekiemen-in-het-drinkwater
Ik ben nu al tot de conclusie geekomen dat jij in je 10 jaar als loodgieter niet erg hebt opgelet en of teveel looddampen hebt gesnuifd.

Een wetje maken...als ik jouw reacties lees ben ik al overtuigd dat ik glansrijk zal winnen. Heel veel verder dan in het verleden blijven hangen ben je niet gekomen.
Zal je leeftijd wel zijn, waarvoor respect maar denken blijven dat jongeren niet slimmer zijn dan je is gewoon dom.
Door jongeren komt vooruitgang, niet door ouderen...en dat bewijs jij nu.
Generaliseren is ook niet slim...
 
Kees hij begint al lekker met zijn eerste zin:

Hoe krijg ik "helder water" waar ik doorheen kan kijken "en niks zie". :oops:

Tja laat maar.
 
Laatst bewerkt:
Nope. Helaas alleen maar erger
Vandaag op zoek naar een goede uv lamp voor tussen het filter.
Om een idee te geveb : gisteravond om 2230 , licht rechtsachter alleen aan.

Bekijk bijlage 287795Bekijk bijlage 287796Bekijk bijlage 287797
Je zal dan ook zien, zoals ik al eerder aangaf, dat een UVC lamp je probleem oplost! Want ik denk dat je last hebt van algenbloei. Dit is veel te groen voor iets anders, lijkt me.
 
Je zal dan ook zien, zoals ik al eerder aangaf, dat een UVC lamp je probleem oplost! Want ik denk dat je last hebt van algenbloei. Dit is veel te groen voor iets anders, lijkt me.

Daarom ga ik zo op pad voor uv, en dat filtertje met uv led gaat snel weg!
 
Nou, kan je vertellen, dat je geduld moet hebben, enne ververs steeds 1 of 2 emmers. , helpt ook.
 
Hij is ook niet slim, Lood wordt al JAAAARen niet meer toegepast.
Hebben we overal uit de muren getrokken, en verkocht.

Het wordt inderdaad al lang niet meer toegepast maar komt nog wel voor in, met name, huizen van vóór 1960. Maar misschien is het tijd om even weer on topic te gaan, Bertus.
 
Zullen we weer gewoon ontopic gaan ipv andere mensen dom noemen? Dankjewel
 
Je lijkt nu idd last te hebben van zweefalg. Heb weleens de tip gelezen om er watervlooien in te doen.
 


Ongeacht wat je van de persoon denkt of vind, is het "simpel" advies en naar mijn persoonlijke mening ook correct
 
Gister een uv van oase aangeschaft, bij 2 winkels geweest en die hadden allebei dezelfde mening na uitleg en foto's. Geen bacteriebloei maar duidelijk waterbloei wat binnen een paar dagen van wit naar groen is gegaan.

Gisteravond een grote waterwissel gedaan van dik 75% en daarna de uv lamp aan. De bak is momenteel 100% helder maar laat de uv nog wel een paar dagen aan.

Verder heb ik net de waterwaardes getest ivm voeding. Nitraat 5-10, fosfaat 0.6 en ijzer 0.1
Nu weet ik dus niet de oorzaak van de waterbloei maar wellicht zat er veel te veel voeding in de bak.

Nu twijfel ik alleen of ik er plantenvoeding in moet doen, gooi er sowieso niet de dosering in van 100 ml wat ik deed.
Wellicht eerst naar 50ml per week en dat verdelen over 2x per week. Dus vandaag 25 en over een paar dagen nog een keer 25.

20200121_154019.jpg
20200120_211553.jpg
20200120_205338.jpg
20200120_202221.jpg
20200120_194834.jpg
20200120_194826.jpg
20200120_194820.jpg
20200120_190410.jpg
 
Bacteriebloei is waterbloei en dat is wittig en de algenbloei is groen. Maar goed het gaat erom dat het nu opknapt.
 
Vandaar dat ik zei 100% wissel.
 
100 % wissel, kan. maar niet bij bacterie,
Algbloei wel
. Nu geen voeding,hoor.

Ga je de bloei ook voeden.
 
Voeding geeft toch geen algen, is de algemene stelregel van de EI, dus waarom niet? Zweefalg wordt toch gedood door de UV-C
Uithongeren doe je de algen niet snel en ook zonder voeding toe te voegen vinden die in de regel hun eten wel inderdaad. Wellicht dat ze met wat meer voeding in het water zich sneller vermenigvuldigen maar je moet uitkijken dat je geen tekorten voor de planten laat ontstaan want dat geeft juist weer algen.
 
Vanavond de eheim eindelijk vervangen voor de jbl 1502.
De eheim filterde krap 440 l/u.
De jbl ben ik met de meting ongeveer uitgekomen op 640 l/u, daar zit dan ook de reactor op. Geen paniek, biologische filtermateriaal is overgezet en ook het water uit de eheim naar de jbl.

Dus de bak word nu 200 l/u meer gefilterd. De jbl 902 laatst gemeten en die kwam uit rond de 420
Samen met de jbl 1502 kom ik dan ongeveer op 3x de inhoud van de bak.

Verder heb ik nog geen plantenvoeding toegevoegd en zal ik dagelijks meten. Ik zorg dat er geen tekorten ontstaan.
 
Nog steeds heerlijk helder!
Hoe lang moet de uv draaien om er zeker van te zijn dat de alg weg is?
En in 1x stoppen of dan eerst nog een paar dagen de lamp een paar uur per dag aan voordat ik hem weghaal?

20200122_160154.jpg
 
Hoe lang moet de uv draaien om er zeker van te zijn dat de alg weg is?
Wat is het probleem van 24/7/365?
Ik zou hem gewoon een maand laten draaien, en daarna een keuze maken, wel of geen UC

En in 1x stoppen of dan eerst nog een paar dagen de lamp een paar uur per dag aan voordat ik hem weghaal?
Ik zou als je stopt, gewoon in eens helemaal stoppen, maar juist mogelijk helemaal niet stoppen

Ik vind op de foto je water nog niet kraakhelder, dus voor nu gewoon ff lekker door gaan, mijns inziens
 
Nog steeds heerlijk helder!
Hoe lang moet de uv draaien om er zeker van te zijn dat de alg weg is?
En in 1x stoppen of dan eerst nog een paar dagen de lamp een paar uur per dag aan voordat ik hem weghaal?

Bekijk bijlage 287995
nadat die volledig helder is moet dat kunnen
ik zou een week die enkel s'nachts gebruiken
en daarnaar om de paar dagen steeds de duur halveren
 

Terug
Bovenaan