Watercirculatie / stroming optimaliseren


DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Dag mede-liefhebbers, ik heb (hopelijk een interessante) vraag voor jullie.

Ik probeer de watercirculatie en stroming in mijn nieuwe aquarium te optimaliseren en kan daarbij zeker adviezen gebruiken.

De situatie:
  • Juwel Rio 350 aquarium
  • Oase Biomaster Thermo 600 extern filter
Deze combinatie blijkt achteraf gezien niet ideaal te zijn, dit omdat de hoekprofielen om de inflow en outflow slangen het aquarium in te brengen, te dik/breed zijn om samen door dezelfde inkeping van de Juwel dekselrand te passen. Hierdoor ben ik, met de geleverde spullen van Oase, genoodzaakt om de inflow en outflow in verschillende inkepingen te plaatsen, dus helemaal links en helemaal rechts in de bak.

Zie bijlage foto voor de inkeping die ik bedoel

Inkeping.jpg
Spraybar.jpg


De ideale situatie die ik wilde bereiken is uiteraard de onderste afbeelding in deze post:
https://aquaforum.nl/threads/beginners-vragen-over-goede-watercirculatie.163038/#post-2024488
Maar dat blijkt niet haalbaar. De bovenste tekening moet ik dus zien te voorkomen en daarom heb ik nu, als eerste probeersel gebruik gemaakt van de bijgeleverde spraybar.

Links heb ik nu de inflow zitten en rechts de outflow met spraybar. De spraybar komt tot net voorbij de helft van het aquarium en staat naar de voorruit gericht.

Om een beeld te geven van hoe mijn aquarium is ingericht:
Totaaloverzicht.jpg


Ik heb gisteren na de eerste grote waterwissel Easy-Life Vloeibaar Filtermedium toegevoegd, dit geeft een duidelijke witte mist zodat ik de stroming goed kon waarnemen. Hieruit heb ik het volgende kunnen bevestigen:
  1. De stroming is erg zwak
  2. De mist blijft erg lang hangen in het rechter deel van het aquarium, alsof het gevangen blijft door een ronddraaiende circulatie.
Ik heb dit proberen uit te tekenen, links het bovenaanzicht (rode lijn is de spraybar, groene rondje de inflow) en rechts het zijaanzicht vanaf rechts.
Watercirculatie.png


Met de huidige set-up zie ik zo goed als geen plantjes bewegen.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk:
Wat kan ik doen om de doorstroming in mijn aquarium te verbeteren?
- Wat kan ik met mijn huidige middelen al uitproberen
- Welke alternatieve oplossingen zijn er om dit te verbeteren

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:
Meegeleverde rommel niet gebruiken.

Zelf wat maken met pvc.
 
De stroming is zwak doordat je de 'straal' verzwakt door al die gaatjes in de spraybar.
Je zou idealiter bijv. 4 gaten moeten hebben zodat het water er krachtiger uitspuit en zo meer stroming creëert.
 
En de spraybar over de hele lengte van de bak maken, dan is het minder belangrijk waar je uitstroom zit, een buis en niet te veel gaatjes erin maken en ook niet te grootte gaatjes, uitboren kan altijd nog.
 
En de spraybar over de hele lengte van de bak maken, dan is het minder belangrijk waar je uitstroom zit, een buis en niet te veel gaatjes erin maken en ook niet te grootte gaatjes, uitboren kan altijd nog.
Dit is inderdaad zoals ik het heb gedaan. Een spraybar over de gehele achterwand. De stroming hoeft maar een korte afstand te overbruggen. Omdat ik de gaatjes vlak onder het wateroppervlak licht naar beneden gericht heb wordt de stroming tegen de voorruit naar beneden gedrukt en over de boden weer naar achter gevoerd. Heel belangrijk want een stroming over de bodem is altijd moeilijk te realiseren. Mijn aanzuiging zit rechtsachter zodat er een spiraalvormige trek naar rechts ontstaat. Werkt bij mij perfect, de bemesting én de CO2 heeft een bereik door heel de bak.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Jullie zien de oorzaak dus in de spraybar.
Ik zal vanavond ook eens proberen of de stroming vanaf rechts zonder spraybar wel goed is (beweging in de planten). Jullie verwachting is dat dat wel goed zou moeten zijn?

Ik heb gisterenavond de spraybar gehalveerd (het zijn twee buizen) maar de helft (aan gaten) had nog geen zichtbare impact op de beweging van de planten..

Het verlengen is inderdaad een interessante optie om overal stroming te krijgen maar dan moet ik dus minder gaten maken dan er nu in die halve lengte buis zit en kleiner dan dat ze nu zijn? Hier kan ik gewoon een transparante pvc buis voor halen neem ik aan?

Kanttekening:
Op advies van The Pondguru op Youtube, die het filter heeft beoordeeld, heb ik in het filter in de buis van het voorfilter extra gaten geboord om daar de doorstroming juist te vergroten. Werkt dit dan eigenlijk ook averechts en zijn minder gaten daarin ook beter voor de goede doorstroming?
 
Een transparantie PVC buis kan heel goed, heb ik ook. In jouw geval zou ik om de drie cm. een gaatje van 2 mm. hebben. Dat zal een goede spreiding met afdoende stroming geven.
 
Je kan voordat je aan de gang gaat met grote wijzigingen aan je spraybar eerst een aantal gaten ( om en om ) even afplakken.
Op deze manier kan je zien wat voor effect het geeft in je bak.

Succes
 
de stroming in je aquarium "zien" en een krachtige uitstroom is eigenlijk meer voor het idee dan noodzaak.

je kan opteren voor een langere spraybar over de gehele lengte wat alles mooi en gelijkmatig verdeeld zonder wilde stromingen enzo.
of je knutselt zelf wat van PVC waardoor je niet meer afhankelijk bent van wat de fabrikant levert.

beide zijn een optie en het is meer een kwestie van smaak/opvatting dan dat de ene oplossing veel beter is dan de ander.
-spraybar verbruikt mogelijk iets meer CO2 en zit meer in het zicht
-openpijp is mogelijk wat meer werk met richten voor een goede en evenredige flow
 
Bedankt voor de snelle reacties.
Kanttekening:
Op advies van The Pondguru op Youtube, die het filter heeft beoordeeld, heb ik in het filter in de buis van het voorfilter extra gaten geboord om daar de doorstroming juist te vergroten. Werkt dit dan eigenlijk ook averechts en zijn minder gaten daarin ook beter voor de goede doorstroming?

Er komt zo af en toe nog wel wat nuttigs uit die pond guru!

Dus, ja dat heb je goed gedaan!
 
Allen bedankt voor jullie reacties. De eerste verbetering heb ik alvast doorgevoerd en dat is een langere pvc buis als spray-bar. Ik heb op jullie advies 2mm gaten gemaakt en op 4cm afstand van elkaar. De buis gaat over de gehele achterwand en de stroming is hiermee aanzienlijk verbeterd!
 
Bedankt voor de snelle reacties. Jullie zien de oorzaak dus in de spraybar.
Ik zal vanavond ook eens proberen of de stroming vanaf rechts zonder spraybar wel goed is (beweging in de planten). Jullie verwachting is dat dat wel goed zou moeten zijn?

Ik heb gisterenavond de spraybar gehalveerd (het zijn twee buizen) maar de helft (aan gaten) had nog geen zichtbare impact op de beweging van de planten..

Het verlengen is inderdaad een interessante optie om overal stroming te krijgen maar dan moet ik dus minder gaten maken dan er nu in die halve lengte buis zit en kleiner dan dat ze nu zijn? Hier kan ik gewoon een transparante pvc buis voor halen neem ik aan?

Kanttekening:
Op advies van The Pondguru op Youtube, die het filter heeft beoordeeld, heb ik in het filter in de buis van het voorfilter extra gaten geboord om daar de doorstroming juist te vergroten. Werkt dit dan eigenlijk ook averechts en zijn minder gaten daarin ook beter voor de goede doorstroming?

Ik heb de gaatjes erook in geboord. Werkt goed.
Ik heb dezelfde filterindeling als pondguru.
Voorfilter hogere PPI waarde (rood ipv blauw)
 
De stroming is zwak doordat je de 'straal' verzwakt door al die gaatjes in de spraybar.
Je zou idealiter bijv. 4 gaten moeten hebben zodat het water er krachtiger uitspuit en zo meer stroming creëert.
Dat hoeft helemaal niet. Meer gaatjes zorgen zelfs voor een betere spreiding. De kracht bepaal je door je filterdebiet en de grootte van de gaatjes.
 
Hoi allen, inmiddels ben ik alweer een paar maanden verder met dit aquarium en mag ik niet klagen over de status. Wel denk ik dat ik meer stroming in de bak moet gaan creëren. Waarom denk ik dat: van de planten die achterin de bak staan en groeien tot aan het plafond valt op dat de delen onderaan er slechter uitzien dan het bovendeel. De delen onderaan zitten op verschillende plekken achter het hout en achter andere beplanting (de stroming komt vanaf de voorruit). Ik denk dus dat dit veroorzaakt wordt doordat de co2 en plantenvoeding deze onderste delen slechter kan bereiken.

Vraag 1: Kunnen jullie je vinden in mijn conclusie?

Zoals bekend: ik heb een Oase biomaster thermo 600 draaien met spraybar over de gehele achterwand.
Wat ik kan doen is een tweede extern filter erbij plaatsen. Dit kan op 2 manieren:
1. Een tweede Oase biomaster thermo 600 (zelfde performance) aansluiten aan de andere kant van dezelfde spraybar
2. Een tweede filter los toevoegen met een tweede spraybar boven de huidige spraybar.

Optie 2 heeft mijn voorkeur omdat ik nog een tweede filter als back-up heb staan (een JBL CristalProfi e901 greenline), dat scheelt me een nieuw filter kopen.

Vraag 2: Denken jullie dat optie twee een positief effect heeft op de algehele stroming in mijn aquarium?
Vraag 3: Is het dan logisch dat ik de inflow rechtsachter plaats (de inflow van de biomaster zit linksachter)
Vraag 4: Kan ik de inhoud van de JBL e901 eenvoudig (en goedkoop) houden (enkel sponzen) aangezien deze simpelweg voor de extra stroming wordt gebruikt en de biomaster al volledig is gevuld met voldoende biologisch materiaal voor het hele aquarium? Of gaat deze opzet er mogelijk voor zorgen dat een deel van het aquariumwater (zo goed als) nooit meer door het biomaster filter zal gaan en is het dus noodzakelijk om het tweede filter net zo goed in te richten als het eerste? Dit is mogelijk te verhelpen door de inflow van het tweede filter ook links te plaatsen?

Vraag 5: Is er een andere optie die ik over het hoofd zie? :)

Of dit überhaupt mogelijk gaat zijn moet ik nog even verder onderzoeken want de uitsparingen in de juwelbak voor de slangen zijn niet zo ruim.
 
Hoi Dave,

Interessant onderwerp aangezien ik zelf ook aan het uitzoeken ben hoe ik straks de perfecte stroming kan creëren. Ik ben zelf nog niet in het bezit van een groot aquarium maar er komt binnenkort wel een 300 liter aquarium van Oase zelf. Hiervoor ga ik ook de Oase Biomaster 600 gebruiken. De winkel zelf vertelde mij dat de Biomaster 350 voldoende is maar lees dat als je zeker wilt zijn van voldoende stroming je toch voor een groter filterdebiet moet gaan, zodat je meer ruimte hebt wanneer je dat nodig hebt. Daarom ga ik toch de 600 nemen. In mijn aquarium wil ik veel planten gaan houden en wil niet dat ik achteraf een extra filter moet aanschaffen.

Ik ben ook wel erg benieuwd of hier leden zijn die een volle plantenbak hebben met de ideale stroming. Dus dat ze geen 'dead spots' hebben. Heb je bij een groot aquarium altijd een spraybar nodig?

Op youtube en in aquaria winkels zie ik dat ze ook weleens een losse stromingspomp hebben geplaatst welke ze op de plekken richten waar weinig stroming is. Zie foto hieronder. Is dat geen goede oplossing?

Dit is nog een vrij nieuwe hobby van mij en denk steeds dat ik voldoende voorbereid ben maar je leest hier zoveel over en steeds weer verschillende dingen dat je toch weer begint te twijfelen.

Als je straks helemaal tevreden bent dan ben ik wel benieuwd naar een nieuwe foto update :)

Groeten,
Chandler

1570892639280.png
 
Ik ben ook wel erg benieuwd of hier leden zijn die een volle plantenbak hebben met de ideale stroming. Dus dat ze geen 'dead spots' hebben. Heb je bij een groot aquarium altijd een spraybar nodig?
Neuh. Een spraybar is een manier. Plaatsing van een of meerdere stromingspompen is een andere. Combinatie van stromingsbronnen kan ook. Elke situatie is weer anders. :)

Het fijne van die stromingspompen is dat ze makkelijk te draaien en te verplaatsen zijn. Zo kun je het naar wens finetunen. Zelf heb ik in mijn (grote) bak 2x de bakinhoud per uur uit de filterpompen stromen, van links naar rechts. Rechts in de bak wordt die stroming met een stromingspomp versterkt met hetzelfde aantal liters per uur. (Of juist tegengewerkt als ik de pomp draai. Zo kun je bijv. ook drijfplanten sturen, en daarmee de lichtinval.)

Qua stromingssterkte zit je ongeveer goed als je alle planten een klein beetje ziet bewegen. Te veel vinden ze niet fijn maar een totale waterstilstand moet je ook voorkomen. Verder hangt het natuurlijk vooral van je visbestand af.
 
Hoi allen, inmiddels ben ik alweer een paar maanden verder met dit aquarium en mag ik niet klagen over de status. Wel denk ik dat ik meer stroming in de bak moet gaan creëren. Waarom denk ik dat: van de planten die achterin de bak staan en groeien tot aan het plafond valt op dat de delen onderaan er slechter uitzien dan het bovendeel. De delen onderaan zitten op verschillende plekken achter het hout en achter andere beplanting (de stroming komt vanaf de voorruit). Ik denk dus dat dit veroorzaakt wordt doordat de co2 en plantenvoeding deze onderste delen slechter kan bereiken.

Vraag 1: Kunnen jullie je vinden in mijn conclusie?

Zoals bekend: ik heb een Oase biomaster thermo 600 draaien met spraybar over de gehele achterwand.
Wat ik kan doen is een tweede extern filter erbij plaatsen. Dit kan op 2 manieren:
1. Een tweede Oase biomaster thermo 600 (zelfde performance) aansluiten aan de andere kant van dezelfde spraybar
2. Een tweede filter los toevoegen met een tweede spraybar boven de huidige spraybar.

Optie 2 heeft mijn voorkeur omdat ik nog een tweede filter als back-up heb staan (een JBL CristalProfi e901 greenline), dat scheelt me een nieuw filter kopen.

Vraag 2: Denken jullie dat optie twee een positief effect heeft op de algehele stroming in mijn aquarium?
Vraag 3: Is het dan logisch dat ik de inflow rechtsachter plaats (de inflow van de biomaster zit linksachter)
Vraag 4: Kan ik de inhoud van de JBL e901 eenvoudig (en goedkoop) houden (enkel sponzen) aangezien deze simpelweg voor de extra stroming wordt gebruikt en de biomaster al volledig is gevuld met voldoende biologisch materiaal voor het hele aquarium? Of gaat deze opzet er mogelijk voor zorgen dat een deel van het aquariumwater (zo goed als) nooit meer door het biomaster filter zal gaan en is het dus noodzakelijk om het tweede filter net zo goed in te richten als het eerste? Dit is mogelijk te verhelpen door de inflow van het tweede filter ook links te plaatsen?

Vraag 5: Is er een andere optie die ik over het hoofd zie? :)

Of dit überhaupt mogelijk gaat zijn moet ik nog even verder onderzoeken want de uitsparingen in de juwelbak voor de slangen zijn niet zo ruim.

Planten die het aan de onderkant minder goed doen? Je eerste gedachte is om het te wijten aan je stroming? Mijn eerste gedachte zou zijn; je licht! Je planten zitten deels achter hout en deels achter andere beplanting. Daar waar je licht moeilijk kan komen. Nu is de eerste levensbehoefte van een plant licht! Daar waar het licht minder aanwezig is laat een plant bladeren vallen. Je kunt dit wel verhelpen door te zorgen dat er een betere licht doordringbaarheid komt op die probleemplekken.
 
Bedankt voor jullie reacties, een extra stromingspomp kan in veel bakken zeker goed werken, in combinatie met een spraybar twijfel ik daar wel wat over. Ik ga er dan ook niet aan beginnen om twee redenen:
- Ik wil zo'n apparaat niet zien in mijn aquarium (zoveel mogelijk techniek eruit)
- Deze wijzigt (denk ik) de stroming/flow teveel en doet daarmee de spraybar flow teveel teniet. Zoals in de beginpost te zien gaat de flow nu van achterin de bak naar de voorruit, naar onderen en van voorruit onderin terug naar achteren de bak in en daar weer naar boven. In onderstaande foto heb ik het links op de ruit proberen duidelijk te maken met pijlen (even erbij denken dat de bovenste pijl dus bovenin bij de spraybar start :juggle: ).

water-flow.png


Je planten zitten deels achter hout en deels achter andere beplanting
Wat ik hiermee bedoel is niet dat er hout en andere planten het licht voor deze planten blokkeren, er is voldoende licht. Ik bedoel dat ze de stroming vanaf de voorruit blokkeren. Het gaat om het stuk je beplanting in het rode kader. De waterflow komt dus van de voorruit onderin, moet zich over de stenen bewegen en dan langs het hout naar achteren. Er is geen lichtblokkade anders dan door de bovenste bladeren van de stengels van die plant zelf.

Waarom ik op de stromingsgedachte zit komt door dit interessant topic:

https://www.ukaps.org/forum/threads/water-flow-in-the-planted-aquarium.1167/#post-11184

Hierin wordt uitgelegd dat een goede stroming langs de planten minstens zo belangrijk is als licht. En aangezien ik niet het idee heb dat licht het probleem is, zit ik dus in deze richting te denken.
 
Bedankt voor jullie reacties, een extra stromingspomp kan in veel bakken zeker goed werken, in combinatie met een spraybar twijfel ik daar wel wat over. Ik ga er dan ook niet aan beginnen om twee redenen:
- Ik wil zo'n apparaat niet zien in mijn aquarium (zoveel mogelijk techniek eruit)
- Deze wijzigt (denk ik) de stroming/flow teveel en doet daarmee de spraybar flow teveel teniet. Zoals in de beginpost te zien gaat de flow nu van achterin de bak naar de voorruit, naar onderen en van voorruit onderin terug naar achteren de bak in en daar weer naar boven. In onderstaande foto heb ik het links op de ruit proberen duidelijk te maken met pijlen (even erbij denken dat de bovenste pijl dus bovenin bij de spraybar start :juggle: ).

Bekijk bijlage 281833


Wat ik hiermee bedoel is niet dat er hout en andere planten het licht voor deze planten blokkeren, er is voldoende licht. Ik bedoel dat ze de stroming vanaf de voorruit blokkeren. Het gaat om het stuk je beplanting in het rode kader. De waterflow komt dus van de voorruit onderin, moet zich over de stenen bewegen en dan langs het hout naar achteren. Er is geen lichtblokkade anders dan door de bovenste bladeren van de stengels van die plant zelf.

Waarom ik op de stromingsgedachte zit komt door dit interessant topic:

https://www.ukaps.org/forum/threads/water-flow-in-the-planted-aquarium.1167/#post-11184

Hierin wordt uitgelegd dat een goede stroming langs de planten minstens zo belangrijk is als licht. En aangezien ik niet het idee heb dat licht het probleem is, zit ik dus in deze richting te denken.
Het door jou aangehaalde topic bevestigd eigenlijk de methode die ik dus ook gebruik. En jij nu dus ook, zo zie ik. Decoraties, zeker massieve, hebben uiteraard invloed op je distributie. Bij mij zie ik eigenlijk niet de door jou aangegeven problemen. Bij jou zal denkelijk de stroming voor de stenen wat omhoog geduwd worden waardoor mogelijk je probleem ontstaat. Je zou van tijd tot tijd wat carbo achter je decoraties kunnen spuiten? En ook overige bemesting zou je zo eens in de week wel een kunnen toevoegen op de gewenste plekken. Zelf zou ik niet zo snel denken aan extra filters o.i.d. Je zou daarmee hooguit je stroming versterken, de richting verander je er niet mee. En met het toevoegen van een andere stroming zou er juist tegenwerking kunnen ontstaan.

Mooie bak trouwens!
 
Je zou van tijd tot tijd wat carbo achter je decoraties kunnen spuiten? En ook overige bemesting zou je zo eens in de week wel een kunnen toevoegen op de gewenste plekken.

Dat is een slim advies! Daar had ik nog niet aan gedacht :) Heb ik alleen een spuit nodig om de bemesting daar te krijgen maar dat komt goed! Ik geef de bemesting om de dag dus daar kan ik wel wat variatie in brengen op welke plekken ik het de bak in stop. Carbo geef ik niet, ik dacht dat dat alleen nodig was als je geen co2 toevoegt en als "lapmiddel" voor plekken met alg?

Bij jou zal denkelijk de stroming voor de stenen wat omhoog geduwd worden waardoor mogelijk je probleem ontstaat.
...
Zelf zou ik niet zo snel denken aan extra filters o.i.d. Je zou daarmee hooguit je stroming versterken, de richting verander je er niet mee.

Dat de stenen de stroming naar achteren in de weg zitten is inderdaad goed mogelijk. Stroming kun je niet sturen zonder extra stromingspompen, maar is het niet zo dat, met meer stroming (door een extra pomp), AL het water in het aquarium toch meer in beweging komt en dus ook de mogelijke deadspots wat meer vers water krijgen? Een bredere stroming als het ware?

Hoe dan ook start ik de komende periode met wat meer geplaatst toedienen van de bemesting :thumbs:
 
Dat is een slim advies! Daar had ik nog niet aan gedacht :) Heb ik alleen een spuit nodig om de bemesting daar te krijgen maar dat komt goed! Ik geef de bemesting om de dag dus daar kan ik wel wat variatie in brengen op welke plekken ik het de bak in stop. Carbo geef ik niet, ik dacht dat dat alleen nodig was als je geen co2 toevoegt en als "lapmiddel" voor plekken met alg?



Dat de stenen de stroming naar achteren in de weg zitten is inderdaad goed mogelijk. Stroming kun je niet sturen zonder extra stromingspompen, maar is het niet zo dat, met meer stroming (door een extra pomp), AL het water in het aquarium toch meer in beweging komt en dus ook de mogelijke deadspots wat meer vers water krijgen? Een bredere stroming als het ware?

Hoe dan ook start ik de komende periode met wat meer geplaatst toedienen van de bemesting :thumbs:

Als spuit is een injectiespuit handig. De naald ben je niet nodig, Die dingen haal je bij de Apotheek. Die ik gebruik kosten een kwartje, oh nee, dat bestaat niet meer, 25 eurocent dus.
Een sterkere stroming raad ik eigenlijk af. Dit kan nl. heel goed teveel zijn. Baardalg zit ook graag op plaatsen waar die (te) sterkte distributie plaats vind. De planten hebben dan te weinig tijd om de bemesting op te nemen.
 
Ik heb een rw4 van jebao als stromingspomp erin hangen, de genoemde voordelen zijn dat je heel snel en makkelijk de stroming kunt aanpassen aan waar je ze nodig hebt.
de jebao kun je ook nog regelen in zowel debiet als soort stroming.
Ik heb zelf naast mijn planten ook discussen erin zitten, 1 x per dag zet ik de rw4 aan op 50% vermogen waardoor alles wat op de boden ligt opdwarelt en afgevangen wordt.
Daarnaast zet ik de rw4 voor een uurtje of twee aan als ik nitraat of ijzer toervoeg, de rest van de dag staat die uit.
 

Terug
Bovenaan