Waterhardheid


E

Elizetjeex

Guest
Ik heb caridina garnalen in een 20 liter bak. Wel geteld 9. Tijdje terug plaatste ik een topic waarin ik vroeg over planaria. Inmiddels heb ik flubenol er in gedaan vorige week. En nu zelfs last van slakjes en rooipootkreeftjes. Maar dat even geheel ter zijde.

Ineens ging het ene na het andere garnaaltje dood. Ik besloot mijn water maar weer eens te testen en nu zijn mijn Ph en kh waardes te hoog. Ik heb vanmiddag HS Ph/kh minus gekocht en 5ml toegevoegd. (Zal een foto bijvoegen). En nu net 2 liter van mijn vaders aquarium toegevoegd (die draait al wat jaren.). Wat moet ik nog doen? Zodra ze vervellen gaan ze dood. Ik heb er nu al 4 dood liggen. De rest wil niet eten en zitten alleen maar op blaadjes.

Kan iemand me alsjeblieft de juiste tips geven? Ik wil er niet nog meer verliezen.
D24DC794-8F7C-43B5-A3EC-3A8998D715DD.jpeg
89875531-4313-4985-8322-D20FC5E66C37.jpeg
 
Hoelang draait die bak? wat met je filter gedaan?
Wat is de waarde uit de kraan?
 
Hoelang draait die bak? wat met je filter gedaan?
Wat is de waarde uit de kraan?
De bank draait al 3 maanden ongeveer. Ik heb niks met me filter gedaan. Die doet het ook nog goed. En de waterwaardes weet ik niet. Ik woon in het zuid westen van noord Brabant
 
Als je garnalen niet eten is de waterkwaliteit slecht en denk ik eigenlijk dat je het in je bodem moet zoeken, zo te zien is dat soil en mijn eigen ervaring is dat neocaredinagarnalen het daar slecht op doen en denk ik dat je dta beter kan vervangen voor grind.

Hoe hoog is je Ph dan? want hier is de Ph 8,5 en doen neocaredinagarnalen het uitstekend op, ik zou ook niet je Ph gaan verlagen met chemische troep, doorgaans word je bak daar heel instabiel van
 
Het gaat over Caridina garnalen, verversen met osmose water is dan een betere optie dan chemische troep idd.
 
Als je garnalen niet eten is de waterkwaliteit slecht en denk ik eigenlijk dat je het in je bodem moet zoeken, zo te zien is dat soil en mijn eigen ervaring is dat neocaredinagarnalen het daar slecht op doen en denk ik dat je dta beter kan vervangen voor grind.

Hoe hoog is je Ph dan? want hier is de Ph 8,5 en doen neocaredinagarnalen het uitstekend op, ik zou ook niet je Ph gaan verlagen met chemische troep, doorgaans word je bak daar heel instabiel van

De bodem is gravel. Is dat niet een beetje hetzelfde als grind of heb ik dat mis?
Mijn Ph waarde is 8 maar mijn Kh waarde zit op 15. Hoe krijg ik de Kh waarde omlaag?
 
Het gaat over Caridina garnalen, verversen met osmose water is dan een betere optie dan chemische troep idd.

Ja, alleen kost osmose water me een rib uit me lijf. Als er geen andere optie is dan zou ik dat wel doen.
 
Klein osmose apparaatje kopen? dat heb je er met een paar maanden uit.
 
Klein osmose apparaatje kopen? dat heb je er met een paar maanden uit.

Maar een paar maanden is eigenlijk te lang. Dat overleven ze sowieso niet meer op de manier.
 
Ik bedoel dat je de aanschaf van een osmose apparaat met een paar maanden heb terug verdiend hebt als je steeds osmose water zou moeten kopen ;)
 
Ik bedoel dat je de aanschaf van een osmose apparaat met een paar maanden heb terug verdiend hebt als je steeds osmose water zou moeten kopen ;)

Oh haha koekkoek. Begin al moe te worden denk. Maar dat werkt wel al snel dan?
 
Oh haha koekkoek
:D:D
Maar dat werkt wel al snel dan?
Je bedoelt dat de waardes snel omlaag gaan? ja dat lijkt me wel, je moet alleen niet teveel osmose ineens gaan toevoegen er zit namelijk niets in verder (mineralen)
Als je steeds 10 liter ververst met 50/50 osmose/kraanwater heb je op den duur 10 liter osmose en 10 liter kraanwater in de bak, de KH zal dan gehalveerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oh haha koekkoek. Begin al moe te worden denk. Maar dat werkt wel al snel dan?
Ik vermoed dat je niet precies weet wat een 'osmose apparaat' doet, want het is niet iets wat je in je aquarium stopt en dan het water zachter of zuurder maakt. Het is een apparaat waarmee je zelf osmose water kunt aanmaken. Dit osmose water bevat bijna geen mineralen en zal hierdoor 'neutraal' zijn. Door met dit water te verversen kun je dus je KH/GH en PH naar beneden krijgen zonder chemische middelen te gebruiken. Je kunt echter ook vaak osmose water bij een aquarium zaak kopen en gezien de grootte van je aquarium zou dat niet meteen de hoofdprijs moeten kosten. Dat is voor nu de snelste oplossing.

Daarna is het kijken waar de hoge waardes vandaan komen. Test bijvoorbeeld je kraanwater eens, wat is het verschil met het water in je aquarium? Als er een groot verschil is dan zit er iets in je aquarium die de PH of KH verhoogd en zal je moeten vinden anders blijft dit probleem steeds terugkeren.

Zelf zou ik gezien je beschrijving gewoon veel water verversen met kraanwater om zo het probleem tijdelijk op te lossen. Daarna rustig onderzoeken wat er nou aan de hand is.
 
De bodem is gravel. Is dat niet een beetje hetzelfde als grind of heb ik dat mis?
Mijn Ph waarde is 8 maar mijn Kh waarde zit op 15. Hoe krijg ik de Kh waarde omlaag?
Nee jouw bodem is geen grind, ik denk echt dat je daar de oorzaak moet zoeken, op de foto is deze bodem een grind bodem, zo hoort grind eruit te zien, wat jij hebt is een bodem die men gebruikt bij andere soorten garnalen die moeilijker in leven te houden zijn op grind, maar jouw garnalen zijn dus juist moeilijker in leven te houden op zo'n bodem als in jouw bak
 

Bijlagen

  • begroeide-rots1.jpg
    begroeide-rots1.jpg
    60.7 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:
Ik lees van alles over waterwaarden en de bodem maar geen concrete getallen of welke bodem het precies is. De omstandigheden moeten passen bij de garnalen en Neo s kunnen vaak op gewoon kraanwater terwijl Taiwan Bee garnalen veel lagere kh en hg vereisen.
Ik zou dan graag de waterwaarden van het water in de bak willen weten en om welke soort garnalen het precies gaat en kun je achterhalen op welke waarden die zijn gekweekt. Als je garnalen die op hoge waarden zijn gekweekt gaat houden op erg lage waarden dan kun je vaak problemen verwachten.
 
Nou, die waterwaarden zal ze denk niet weten, als beginner.
 
Vaak is het wel belangrijk om deze wel te weten bij garnalen en al helemaal bij veel Caridina s die dan weer gevoeliger zijn.
 
Ineens ging het ene na het andere garnaaltje dood. Ik besloot mijn water maar weer eens te testen en nu zijn mijn Ph en kh waardes te hoog. Ik heb vanmiddag HS Ph/kh minus gekocht en 5ml toegevoegd.

Ze weet het dus wel.

Maar niet van de verschillende/
 
De foto lijkt idd een soil zoals @Nicolientje-W al aangeeft.

PH/KH minus is een chemisch goedje wat nergens voor nodig is.
Wat jij “moet” doen is een knappe testset aanschaffen en je waardes meten en daarvanuit een plan trekken.

Verversen met osmose of osmose/kraan mengsel kan een uitkomst bieden om je KH omlaag te krijgen maar PH hoeft dacht ik niet exotisch laag te zijn
 
Iedereen denk volgens mij dat het om Neocaridina garnalen gaat, maar TS heeft Caridina garnalen, dus de siol (mits PH verlagend) is dan juist goed voor deze garnalen.
 
Toch zou ik graag een foto willen zien van deze Caridina's, en hoe weet je zeker dat deze Caridina's zijn en welke gradatie?
 
Iedereen denk volgens mij dat het om Neocaridina garnalen gaat, maar TS heeft Caridina garnalen, dus de siol (mits PH verlagend) is dan juist goed voor deze garnalen.

Ben ik het niet mee eens want veel makkelijke en dus lage gradaties Caridina s worden op gewoon kraanwater gekweekt en gehouden.

Ik denk dat de TS door onwetendheid nu in de problemen is gekomen en dat inlezen en het vragen naar info over de waterwaarden bij de kweker een boel ellende hadden kunnen voorkomen. Maar goed fouten maken is menselijk en zolang je er van leert niet het ergste.
 
Ben ik het niet mee eens want veel makkelijke en dus lage gradaties Caridina s worden op gewoon kraanwater gekweekt en gehouden.
Ooh oké dat wist ik dan weer niet, dan zal TS even moeten vermelden welke soort het precies betreft.
 
Zeker weten doe ik dat niet, maar gezien de openings post...
Vandaar mijn vraag aan TS, ;)
Vaak worden "Caridina" in een lfs gekocht maar blijken het Neo's te zijn of anders om, dus het gaat mij even over het bevestigen daarvan om het probleem goed te kunnen overzien.
 
Inderdaad even afwachten maar ik zie voor de buisjes dacht ik een garnaal en denk eerder dat dit iets van een Vuurtje is.
 
Voor de mosbol ligt er één ja (die helaas omgevallen is)
 
Oke, wow heel veel reacties ineens haha. Mijn bodem is gravel geen soil. Maar kan het wel veranderen in grind als dit perse nodig is. Ik had gravel gedaan omdat er eigenlijk guppy's in zouden komen.

Ik heb vuurgarnalen.

Mijn ph waarde zit inmiddels op 6.8 en mijn Kh op 8.5.

Ik weet wel hoe een osmose apparaat werkt en dat ik niet ineens te veel mag toevoegen. Ik had me al ingelezen over osmose na je eerst reactie.

Ik weet alleen niet welke waterwaardes er hier uit de kraan komen.
 

Terug
Bovenaan