Waterhardheid

Tsja inderdaad als je filter nog goed doorstroomt na 8 weken kun je rustig doorgaan.

Uitspoelen in aquariumwater geloof ik niet in en is een veel nagepraat advies zonder ook maar enige onderbouwing
Het is zo dat dit advies vaak uit landen komt waar chloor nog in het leidingwater zit en daar maakt het zeker veel uit. Een beetje chloor en de bacteriën zijn zo dood. Voor hier wordt het advies ook gebruikt en het is een makkelijke manier om te voorkomen dat mensen met bijvoorbeeld te warm of koud water de boel uitspoelen, aquariumwater is nou eenmaal op de juiste temperatuur. Maar inderdaad als je begrijpt wat je doet kan het onder de kraan ook, al is aquariumwater gewoon een simpel en veilig advies.

Edit: Dit geldt dus in Nederland, België is geloof ik een ander verhaal.
 
Hadden we niet al laatst een discussie over chloor in het water van NL , staat me iets van bij dat jij dat was waarmee ik toen daarover discusieerde.
Anyway, in NL zit geen chloor in het water.
 
Hadden we niet al laatst een discussie over chloor in het water van NL , staat me iets van bij dat jij dat was waarmee ik toen daarover discusieerde.
Anyway, in NL zit geen chloor in het water.
Nee dat was ik niet, ik ben wel voor komkommers (wat ik tevens onderbouwd heb)

Als je mijn bericht nu eens goed leest zie je dat ik uitleg waar dit advies vandaan komt en probeer je dus een onderbouwing te geven waarom men dit advies geeft. Ik zeg nergens dat er chloor in het water in Nederland zit. Ik zeg zelfs dat het in Nederland wel zou kunnen met kraanwater maar.. ach weetje lees mijn bericht hier boven nog maar even een keer. Als je niet begrijpt of niet wilt begrijpen wat daar staat prima, maar reageer dan aub niet meer op mij.
 
Doodsimpel. half emmertje aquariumwater, spons eruit. een keer in water knijpen, en terug.

Snap ik niet waarom nou overal een probleem van gemaakt moet worden.
Z doe ik het ook. bij de filters.
Ga toch niet met die bakbeesten naar de keuken.
zet de kranen dicht, haal de kop eraf, en spoel de boel in die emmer.
boel terug . water aan vullen, kop erop. kranen open.

En die komkommers? heb er weer 20 besteld.
 

Bijlagen

  • 9 komkommers..png
    9 komkommers..png
    29.9 KB · Weergaven: 125
Dat filter moet je zoveel

Dat filter zoveel mogelijk van afblijven, hoe viezer hoe beter, pas als de uitstroom minder is spoel je er 1 onderdeel lichtjes van uit, maar niet als je ook je water ververst want dna breng je teveel onbalans in je bak.
Watvoor filter heb je?

Deze
AED3374B-7512-4AF2-B004-0E63A53676B4.png
filter heb ik.
 
Ik ga er zeker een vast ritueel van maken. Tot nu toe lijkt alles beter te gaan! Ze zijn weer actiever en eten gelukkig weer. Iedereen hartelijk bedankt en meer tips of opmerking zijn altijd welkom! ♥️
 
Voor de verbetering van je filter zou ik die spons doormidden knippen en de onderste helft van het filter opvullen met biologisch filtermateriaal, dit zodat je altijd een deel van je bacteriecultuur behoud en je niet alles wegspoeld met schoonmaken van je filter.

Maar als ik heel eerlijk ben is dit filter compleet ongeschikt als filter imo en ook veel te klein
 
Voor de verbetering van je filter zou ik die spons doormidden knippen en de onderste helft van het filter opvullen met biologisch filtermateriaal, dit zodat je altijd een deel van je bacteriecultuur behoud en je niet alles wegspoeld met schoonmaken van je filter.

Maar als ik heel eerlijk ben is dit filter compleet ongeschikt als filter imo en ook veel te klein

Hij gaat al 3 maanden moeiteloos mee, waarom is deze slecht voor garnalen dan?
 
Niet zozeer slecht voor je garnalen, zowiezo slecht voor je bak om hem stabiel te houden omdatie veel te klein is en dus totaal geen buffer heeft dan 1 ielepielig sponsje wat erin zit
 
Niet zozeer slecht voor je garnalen, zowiezo slecht voor je bak om hem stabiel te houden omdatie veel te klein is en dus totaal geen buffer heeft dan 1 ielepielig sponsje wat erin zit

Ja sorry. Had het door toen ik op versturen klikte haha. Welke zou je aanraden ?
 
Het lijkt wat overkill, maar is het niet, ik heb jarenlang dit filter gebruikt en het grote voordeel hiervan is dat jeveel meer filterend vermogen hebt omdta e rook veel biologisch materiaal inzit, d eskimmer die erbij zit heb ikzelf nooit gebruikt, en om de inzuig had ik altijd een sponsje zitten
 
Het lijkt wat overkill, maar is het niet, ik heb jarenlang dit filter gebruikt en het grote voordeel hiervan is dat jeveel meer filterend vermogen hebt omdta e rook veel biologisch materiaal inzit, d eskimmer die erbij zit heb ikzelf nooit gebruikt, en om de inzuig had ik altijd een sponsje zitten

Dat is misschien wel een beetje te heftig voor mijn 20 liter. Hij pompt 500 liter rond in 1 uur. Dat is wel te toch?
 
Dat lijkt me op een 20 liter verre van nodig en veel bewoners zoals een betta zullen dit zeker niet waarderen. Ook garnalen zullen flink worden meegenomen in de stroming denk ik zo. Een capaciteit van 4x bruto is al meer dan genoeg omdat je dan netto zo n 2x overhoudt. Daarbij zijn garnalen niet echt vervuilers.
 
Dat lijkt me op een 20 liter verre van nodig en veel bewoners zoals een betta zullen dit zeker niet waarderen. Ook garnalen zullen flink worden meegenomen in de stroming denk ik zo. Een capaciteit van 4x bruto is al meer dan genoeg omdat je dan netto zo n 2x overhoudt. Daarbij zijn garnalen niet echt vervuilers.

Die ik nu heb filter 50 liter per uur. Is dat wel genoeg dan voor een 20 liter aquarium?
 
Dat lijkt me op een 20 liter verre van nodig en veel bewoners zoals een betta zullen dit zeker niet waarderen. Ook garnalen zullen flink worden meegenomen in de stroming denk ik zo. Een capaciteit van 4x bruto is al meer dan genoeg omdat je dan netto zo n 2x overhoudt. Daarbij zijn garnalen niet echt vervuilers.
Die garnalen vinden het juist heerlijk in de stroming, heb hier op mijn cube een eheim 2224 waardoor ik veel minder onderhoud hoef te plegen en de garnalen heerlijk in hun velletje zitten, overigens zijn garnalen ook gewoon vervuilers, wat ze opeten komt er ook weer uit
 
Ja wat stroming stellen ze vaak wel op prijs maar een filter met een capaciteit van 25x de inhoudt vindt ik flinke overkill.
 
Ja wat stroming stellen ze vaak wel op prijs maar een filter met een capaciteit van 25x de inhoudt vindt ik flinke overkill.
Uiteindelijk zal de stroming altijd wat afnemen, al wist ik niet dat het bakje maar 20 liter is, maar dan nog zou ik voor een groter filter gaan dan wat ze nu heeft
 
Uiteindelijk zal de stroming altijd wat afnemen, al wist ik niet dat het bakje maar 20 liter is, maar dan nog zou ik voor een groter filter gaan dan wat ze nu heeft

En wat zou jij dan aanraden?
 
Uiteindelijk zal de stroming altijd wat afnemen, al wist ik niet dat het bakje maar 20 liter is, maar dan nog zou ik voor een groter filter gaan dan wat ze nu heeft

Want die jij eerst zei lijkt me ook wat te veel.
 
Uiteindelijk zal de stroming altijd wat afnemen, al wist ik niet dat het bakje maar 20 liter is, maar dan nog zou ik voor een groter filter gaan dan wat ze nu heeft

Ja de bak is erg klein te noemen en zelf gebruik ik op 20 en 30 liter bakjes vaak de binnenfilters die een cap hebben van 200 liter bruto waar je dan zo rond de 100 van overhoud en door wat te knijpen kun je dat nog wat verlagen als je dat wenst.
 
Ja de bak is erg klein te noemen en zelf gebruik ik op 20 en 30 liter bakjes vaak de binnenfilters die een cap hebben van 200 liter bruto waar je dan zo rond de 100 van overhoud en door wat te knijpen kun je dat nog wat verlagen als je dat wenst.

En welke filter heb jij dan als ik vragen mag?
 
In een 20L garnalen bakje zou ik gaan voor een sponsfilter op lucht. Deze hebben genoeg capaciteit om de bak te filteren, zijn goedkoop en als grote voordeel bieden ze een groot oppervlakte voor de garnaaltjes om van te eten. Je zal ze vaak gewoon op je filterspons zien zitten en er is geen risico dat ze je filter ingezogen worden.

Zoiets dus: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-sponsfilter-m.html
 
ik gebuik hier op een garnalenbakje van 12 liter een Dennerle nano-hoekfilter van 150 l/uur bruto.

:thumbs:

Ik heb twee van deze hoekfilters in gebruik.
Met de shrimp protect cover zijn ze 100% garnalensafe, stroming is regelbaar, uitstroom-spraybar is richtbaar en wendbaar en ze zijn in verschillende formaten beschikbaar...

Zeer handige, stille én onopvallende filtertjes voor bakjes van dit formaat.
 
:thumbs:

Ik heb twee van deze hoekfilters in gebruik.
Met de shrimp protect cover zijn ze 100% garnalensafe, stroming is regelbaar, uitstroom-spraybar is richtbaar en wendbaar en ze zijn in verschillende formaten beschikbaar...

Zeer handige, stille én onopvallende filtertjes voor bakjes van dit formaat.
Heb ook een tijdje een hoekfilter gehad, wat een rampending was dat, als je hem los trok van de hoek, kwam het kapje los waardoor alle gore filtersmurrie zo in de bak terecht kwam.
 
In een 20L garnalen bakje zou ik gaan voor een sponsfilter op lucht. Deze hebben genoeg capaciteit om de bak te filteren, zijn goedkoop en als grote voordeel bieden ze een groot oppervlakte voor de garnaaltjes om van te eten. Je zal ze vaak gewoon op je filterspons zien zitten en er is geen risico dat ze je filter ingezogen worden.

Zoiets dus: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-sponsfilter-m.html
Die luchtpompjes waar die sponsfilters op werken, hebben een vet irritante brom, en dna mag de sponsfilter goedkoop zijn, je moet e rook ene luchtpomp bij kopen, ben je toch duurder uit
 
Daarom gebruik ik de mini pat want die zijn stil en je bent geen los luchtpompje nodig.
 
Heb ook een tijdje een hoekfilter gehad, wat een rampending was dat, als je hem los trok van de hoek, kwam het kapje los waardoor alle gore filtersmurrie zo in de bak terecht kwam.

LoL
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad...

Misschien wat te laat voor jou maar toch een tip:
Losmaken doe je beter met beleid. Eigenlijk kan je het filtertje beter langs het glas naar boven schuiven in plaats van het los te rukken...
Dus eigenlijk 'duwen' (in de richting van de hoek van het glas) en schuiven in plaats van te trekken...
:p
 
Terug
Bovenaan