Waterwaardes Juwel Rio 180 (1)


Nouwww.... Dat meten is weten? Je kan er ook teveel mee bezig zijn. Cijfertjes zijn bij levende zaken eigenlijk minder belangrijk als de reacties van diezelfde zaken. In mijn bak mat ik zelden. Maar wel was mijn blik voortdurend op mijn planten gericht. Zij waren en bleven mijn beste verklikkers. Het voortdurend bezig zijn met metingen kan juist zorgen voor een telkens wisselend voedingsbestand. En dat is helemaal niet goed.... Planten zijn tijd nodig voor een gewenning aan elke verandering. En ja moet daar minimaal een 14 dagen voor uittrekken eer je weer een wijziging doorvoert, van welk formaat dan ook.
Hmz, moeilijk.
Als ik alleen steeds zie dat de planten het niet willen doen en ik meet niet wat ze tekort komen. Stel dat ik er dan iets anders bijkieper dat ze genoeg hebben dan ben ik er ook niet.
 
je weet nu toch wat het tekort is? Blijkbaar heb je nitraatvreters in de bak. Dus dat een tijdje goed aanvullen en niet elke dag meten.
 
Teveel meten is ook niet de bedoeling maar zo krijg je wel inzicht in wat de bak verbruikt en wat je wekelijks of dagelijks moet toevoegen. Na een week heb je dat in de peiling en hoeft dat niet meer.
De no3 bij Andre zakt erg snel dus als je niet meet heb je na enkele dagen al een tekort en weet je niet vanaf welk moment het op is.
 
Teveel meten is ook niet de bedoeling maar zo krijg je wel inzicht in wat de bak verbruikt en wat je wekelijks of dagelijks moet toevoegen. Na een week heb je dat in de peiling en hoeft dat niet meer.
De no3 bij Andre zakt erg snel dus als je niet meet heb je na enkele dagen al een tekort en weet je niet vanaf welk moment het op is.
De nitraatopname van planten is afhankelijk van de levensfase en de vraag wordt ook hoger wanneer de groeisnelheid hoog is. Maar een hogere nitraat aanbod leidt ook tot een hogere opname en tenslotte tot nitraat stapeling in de plant. Dat wisselend toevoegen van nitraat leidt niet tot stabiliteit. Veel beter is het om je planten een hersteltijd te bieden van minimaal zo'n 14 dagen. En pas na zo'n tijdsspanne kan je dan wel eens weer meten. In mijn ervaringen heb ik nog nooit zo'n wisselende nitraat vraag meegemaakt. De oorzaak van slecht groeiende planten kan zelfs wel in een heel andere hoek liggen, vermoed ik maar zo. Maar mijn advies, geef ze eens rust.
 
Hmz, moeilijk.
Als ik alleen steeds zie dat de planten het niet willen doen en ik meet niet wat ze tekort komen. Stel dat ik er dan iets anders bijkieper dat ze genoeg hebben dan ben ik er ook niet.
Maar wanneer jij meet dat je nitraatgehalte in je bak laag is wil dit nog helemaal niet zeggen dat dit ook het geval is in je planten. Het kan zelfs zo zijn dat er sprake is van nitraatstapeling. In dat geval is de plant dus hersteltijd nodig. En dat vind je na een aantal weken ook weer terug in je meting die zich gaat stabiliseren.
 
Hoe uit een nitraat opstapeling zich in een plant?
 
Maar hoe kan het dan dat bij AIO en de EI wordt gesproken over dat er wekelijks de helft waterwissel nodig is terwijl de planten laten zien met het gesukkel dat ik voortdurend achter de feiten aanloop? Dat is wat ik niet snap. Moet ik dan misschien denken dat de dosering van de AIO ook te weinig nog steeds is?

Ik weet het gewoon niet meer. Ik raak steeds meer het overzicht kwijt.

Zou de sterrekruid zoveel opnemen? Want dat is de enige plant die ik daarvan realistisch kan verdenken.
 
Hoe uit een nitraat opstapeling zich in een plant?
Bijvoorbeeld:
 
Maar hoe kan het dan dat bij AIO en de EI wordt gesproken over dat er wekelijks de helft waterwissel nodig is terwijl de planten laten zien met het gesukkel dat ik voortdurend achter de feiten aanloop? Dat is wat ik niet snap. Moet ik dan misschien denken dat de dosering van de AIO ook te weinig nog steeds is?

Ik weet het gewoon niet meer. Ik raak steeds meer het overzicht kwijt.

Zou de sterrekruid zoveel opnemen? Want dat is de enige plant die ik daarvan realistisch kan verdenken.
 
Ik lees enkel in dat artikel dat het voor kan komen maar niet hoe dat komt en hoe het zich uit. Wil het graag begrijpen, vandaar mā€™n vraag.
 
Voor friesian; heel vervelend! Ik snap de frustratie. Maar laat het je niet down krijgen, werk met planten die t wel doen en bedenk maar zo; je vissen zijn gezond en gelukkig. En die planten; ach ja. Heb ook wel eens planten die niet aanslaan in een bepaalde bak terwijl ze in een ander de pan uit rijzen. Groetjes
 
Waar ik nu ook aan denk is dat ik de Braziliaanse Klimop als drijfplant heb. En dat kan ook meespelen.
 
Tja ik kan me niet voorstellen dat 1 plant dit veroorzaakt. Jessica heeft ook Sterrenkruid in de bak en maar erg weinig verbruik van no3. Als je niet een hele zwaar beplante bak hebt dan eten je planten volgens mij niet in een paar dagen 10 mg nitraat op.
 
Hi Friesian,

Ik volg je post. Ik reageerde niet, want ik heb niets met co2 en al dat soort dingen. En weet je waarom?
Precies om wat er nu met jou in je hoofd gebeurd. Als het niet werkt, raak je hiervan het overzicht kwijt en weet je niet meer wat je moet doen om het goed te krijgen en dan vind je het aquarium minder leuk. Omdat het niet lukt.

Ik heb de volgende keuze gemaakt. Wat vind ik leuk aan aquarium houden? Een bak met leuke visjes, wat hout, beetje stenen en wat plantjes.

Ik zet alleen plantjes in de bak die weinig co2 en weinig tot gemiddeld licht nodig hebben. Ik heb van aquariumbemesting de voeding complete en de kleibolletjes gekocht.
Ik heb er kleibolletjes bij gedaan en gooi daar 1x per week de minimale dosering die erop staat erin.

Vervolgens meet ik 1x per week of de nitraat niet te hoog is voor de visjes.

En dan, en nu komt het. Ik laat de planten groeien of doodgaan. Wat ze zelf willen. Als ze groeien mogen ze blijven, als ze doodgaan, is mijn conclusie dat ze het niet doen in deze bak. Dan koop ik ze niet meer. En ik koop meer plantjes van de planten die het wel goed doen.

Ik werk met hele makkelijke planten: anubias, varen, waterpest, zodat ik in ieder geval plantjes heb die het doen. En dan zet ik daarnaast andere plantjes die dus mogen groeien of doodgaan. En zo bouw ik de planten in een nieuw aquarium op.

T getuigt absoluut niet van enig wetenschappelijke onderbouwing, maar t werkt best wel aardig als je een aquarium wilt die gewoon leuk werkt. En als je niet de hele tijd wilt doordenken over wat en hoe en waarom het nou wel of niet lukt.

Mijn motto is: #houhetleukvoorjezelfšŸ˜€šŸ šŸ šŸ 
 
Hi Friesian,

Ik volg je post. Ik reageerde niet, want ik heb niets met co2 en al dat soort dingen. En weet je waarom?
Precies om wat er nu met jou in je hoofd gebeurd. Als het niet werkt, raak je hiervan het overzicht kwijt en weet je niet meer wat je moet doen om het goed te krijgen en dan vind je het aquarium minder leuk. Omdat het niet lukt.

Ik heb de volgende keuze gemaakt. Wat vind ik leuk aan aquarium houden? Een bak met leuke visjes, wat hout, beetje stenen en wat plantjes.

Ik zet alleen plantjes in de bak die weinig co2 en weinig tot gemiddeld licht nodig hebben. Ik heb van aquariumbemesting de voeding complete en de kleibolletjes gekocht.
Ik heb er kleibolletjes bij gedaan en gooi daar 1x per week de minimale dosering die erop staat erin.

Vervolgens meet ik 1x per week of de nitraat niet te hoog is voor de visjes.

En dan, en nu komt het. Ik laat de planten groeien of doodgaan. Wat ze zelf willen. Als ze groeien mogen ze blijven, als ze doodgaan, is mijn conclusie dat ze het niet doen in deze bak. Dan koop ik ze niet meer. En ik koop meer plantjes van de planten die het wel goed doen.

Ik werk met hele makkelijke planten: anubias, varen, waterpest, zodat ik in ieder geval plantjes heb die het doen. En dan zet ik daarnaast andere plantjes die dus mogen groeien of doodgaan. En zo bouw ik de planten in een nieuw aquarium op.

T getuigt absoluut niet van enig wetenschappelijke onderbouwing, maar t werkt best wel aardig als je een aquarium wilt die gewoon leuk werkt. En als je niet de hele tijd wilt doordenken over wat en hoe en waarom het nou wel of niet lukt.

Mijn motto is: #houhetleukvoorjezelfšŸ˜€šŸ šŸ šŸ 
Ik snap wat je bedoeld en dat klopt ook. Waar ik duidelijk tegenaan loop is dat eerst planten die het goed deden met een voedingsbodem het nu vaak slechter willen doen zoals cryptocoryne soorten. Het is dan ook een zoektocht met andere planten om juist datgene te vinden wat wel lukt. Vallisneria lijkt het wel te willen doen bijvoorbeeld die ik eerst ook had. Staurogyne repens is duidelijk een gok na cryptocoryne parva die niet wil. Ook de wendtii heeft het moeilijk evenals de sagitarria sabulata.
 
Soms doe je in al je zorg teveel. Ik zou kiezen voor 1 aanpak en die consequent volhouden. En vooral niet teveel rommelen in je bak.
Steeds een andere aanpak door de adviezen zorgt voor:
- Drukte en chaos in je hoofd waardoor je nog meer geneigd bent steeds nieuwe dingen te proberen ( tenminste, dat kan bij mij gebeuren).
- verschillende koersen varen geeft geen rust in je bak. Een aquarium gedijt op rust. En dan bedoel ik maanden dezelfde aanpak en daarmee rust creƫren. Niet een paar weken.
 
Soms doe je in al je zorg teveel. Ik zou kiezen voor 1 aanpak en die consequent volhouden. En vooral niet teveel rommelen in je bak.
Steeds een andere aanpak door de adviezen zorgt voor:
- Drukte en chaos in je hoofd waardoor je nog meer geneigd bent steeds nieuwe dingen te proberen ( tenminste, dat kan bij mij gebeuren).
- verschillende koersen varen geeft geen rust in je bak. Een aquarium gedijt op rust. En dan bedoel ik maanden dezelfde aanpak en daarmee rust creƫren. Niet een paar weken.
Ik ben ook van dit oordeel teveel input zorgt voor onrust bij jezelf en in je aquarium .
Zou zeggen volg eens de adviezen van 1 persoon voor minimaal 4 weken en kijk hoe de bak zich gedraagt.
 
Zou zeggen volg eens de adviezen van 1 persoon voor minimaal 4 weken en kijk hoe de bak zich gedraagt.
Nou dan mag ik die persoon vast wel zijn :DD en ik zou zeggen pas de EI toe en dan kun je normaliter geen tekorten krijgen. Zelfs bakken die hartstikke volstaan vertonen daar geen tekorten tenzij er iets anders speelt.
 

Terug
Bovenaan