Waterwaardes RIO 180 (Friesian)


Even een beeld van de dropchecker, vloeistof vernieuwd en op een andere plek.
 

Bijlagen

  • 20201109_152747.jpg
    20201109_152747.jpg
    253.2 KB · Weergaven: 81
Fosfo
Gebruik: 10 ml per 500 liter verhoogt de concentratie met 0.1 ppm (mg/l).

Nitro:
Gebruik:
10 ml per 500 liter verhoogd de concentratie met 2 mg/l en K-concentratie met 1.3 mg/l.
Nou ja, om dus met je PO van 0 naar 1 te komen moet je al 100 ml. op 500 liter toevoegen. Het zelfde geldt ook voor je nitraat, daar moet nogal wat bij wil je het opmerken. Je dropchecker is nu aardig richting blauw zie ik.
 
Ik ben het met ben eens dat de checker te donker is. Ik snap je angst Andre na alle ellende maar als er iets met de installatie fout zit dan helpt het denk ik niet om lagere co2 na te streven en deze lage co2 kan weer algen in de hand werken.
 
Hoe kan je nh3 nou weer omhoog schieten joh, Heb je in de bodem zitten wroeten? Rest vd waardes lijken mij prima :)
 
Ik snap er echt niks, 0 van. De bodem is niet aangeraakt. Alleen een stengel sterrenkruid terug geplaatst maar die was weer losgeraakt. Drijft nu mede.
 
Filterwatten ruim een week geleden vervangen... Dus het is voor mij een mysterie..
De vallisneria wil maar niet..
 
Dat is erg raar Andre en is je test niet over de datum en voer je die correct uit? Het terugzetten van een stengel kan zoiets niet veroorzaken lijkt me.
 
Nergens mee bemoeien hoor maar zit die wel lekker in de wortels (dat niet de helft daarvan aan het afsterven is)
 
Ik had tot 2 x nieuwe vallisneria gekocht. Ik snap r niks van nooit eerder problemen mee gehad.. En ja, sterft af... Paar uitlopers maar ook niet geweldig te noemen!
 
Ik had tot 2 x nieuwe vallisneria gekocht. Ik snap r niks van nooit eerder problemen mee gehad.. En ja, sterft af... Paar uitlopers maar ook niet geweldig te noemen!
Een Vallisneria kan soms heel moeilijk aanslaan, afsterven zelfs maar komt dan later toch wel terug. Je moet voor deze plant wat geduld hebben. Wel is het zo dat ze eigenlijk niet van zacht/zuur water houdt. Het is eigenlijk, er bestaat wel een uitzondering maar die zal je niet hebben, een plant die graag hard/alkalisch water heeft. Hoewel ze wel een best grote tolerantie kent op dit gebied. Je schrijft dat ze toch al uitlopers maakt? Dan komt ze zeker goed terug.
 
had die plant geen hekel aan easy carbo en dat soort middeltjes?
Dat klopt! Maar dat is van veel eerder. Jij hebt het waarschijnlijk over 1) een x op de achterwand gesmeerd met een kwast en 2) een enkele x een begin van een stootkuur. Maar dat is beiden al weer wat eerder gebeurd.
 
Een Vallisneria kan soms heel moeilijk aanslaan, afsterven zelfs maar komt dan later toch wel terug. Je moet voor deze plant wat geduld hebben. Wel is het zo dat ze eigenlijk niet van zacht/zuur water houdt. Het is eigenlijk, er bestaat wel een uitzondering maar die zal je niet hebben, een plant die graag hard/alkalisch water heeft. Hoewel ze wel een best grote tolerantie kent op dit gebied. Je schrijft dat ze toch al uitlopers maakt? Dan komt ze zeker goed terug.
Klopt, ze maken uitlopers maar heel erg gering. Ik wacht het idd af. Voor de zekerheid ververs ik water, alhoewel dat zondag al gebeurd is. Misschien is dat de juiste stap? 1/3 verversen?

Bedankt voor de reacties!!
 
Klopt, ze maken uitlopers maar heel erg gering. Ik wacht het idd af. Voor de zekerheid ververs ik water, alhoewel dat zondag al gebeurd is. Misschien is dat de juiste stap? 1/3 verversen?

Bedankt voor de reacties!!
Extra water verversen is niet nodig. Tenminste niet voor de Vallisneria. Wanneer je ammonium problemen hebt kan verversen geen kwaad.
 
Andre,

 
Nu herinner ik mij ook een stootkuurtje carbo, dus ik denk dat we de oorzaak hebben gevonden :! Carbo weggooien, flink verversen en opnieuw proberen? Het is een makkelijke planten zodra hij z’n draai heeft gevonden
 


 
Hoorde ik ook laatst. Maar is dat wel goed voor je vissen? Tast het niet je waterwaardes?
Ik brak 1 dun stoepkrijtje in 5a8 delen en stak per 2 moederplanten er zo een stukje tussen
Wanneer de moeder/oudste plant te ver begon te luifelen aan de oppervlakte knipte ik deze tot op enkele cm van de grond weg meestal had je reeds al 2-3 nieuwe uitlopers die zo zonder vertragen hard kon doorgroeien.
Dit lukte zo tot 2 maanden ver zonder te herplanten of de bodem te verstoren.
Heb toen nooit een verandering in waterhardheid kunnen meten.

ps
Vallisneria had van een normale dosis easy carbo geen last bij me
 
Ik heb een inline diffuser van JBL op de terugvoerslang maat de gaatjesbuizen. Over de achtergrond de gaatjes, licht naar beneden 3 cm onder oppervlakte. Rechtsonder, zijruit zit de dropchecker.
Even een vraag, heb je geen last van Co2 ophoping in je filter? Of merk je dat je filter meer bromt dan normaal.

Normaal zet je de inline diffuser op de uitgang van je pomp naar je aquarium.
Ik heb deze ook en als ik hem zo als jou monteer dan heb ik problemen met mijn filter.

Nog iets wat ik me afvraag, doseer je 1x per week of meerdere doseringen per week.
 
Zojuist opnieuw een controle gedaan op NH3. Alles okee! Yippee!!
 

Bijlagen

  • 20201124_214712.jpg
    20201124_214712.jpg
    96.2 KB · Weergaven: 78
  • Screenshot_20201124-214935_Aquarium Assistant.jpg
    Screenshot_20201124-214935_Aquarium Assistant.jpg
    133.4 KB · Weergaven: 74
Even een vraag, heb je geen last van Co2 ophoping in je filter? Of merk je dat je filter meer bromt dan normaal.

Normaal zet je de inline diffuser op de uitgang van je pomp naar je aquarium.
Ik heb deze ook en als ik hem zo als jou monteer dan heb ik problemen met mijn filter.

Nog iets wat ik me afvraag, doseer je 1x per week of meerdere doseringen per week.
Yep, diffuser is aangesloten op de terugvoer zoals ik al vermeldde. Dus hetzelfde als jij.

Profito, verdeeld over 7 dagen.
Nitraat en fosfaat in 1 x.

 
Laatst, al weer langer geleden, heb ik JBL kleibolletjes die een jaar werken in de bodem gedaan bij de wortels van de planten. Plantenvoeding voor in de bodem.
 
Valesneria doet het geweldig of helemaal niet, er zit niks tussen.
Zorg in iedergeval dat de knoop lekker hoog boven het zand zit anders rot ie weg.
Hoor ook vaak dat Valesneria niet zo lekker gaat met co2, bij mij wel trouwens maar ik heb ook een 2e bak waar valesneria niet in wil groeien.
 
Ziet er toch goed uit. Je 10:1 no3 en Po4 klopt toch.

Hoe meet je de ph, met druppeltest had ik ook altijd 7.5

Nu doe ik de ph elektronische meten en is het eigenlijk 6.8.

Kleurtje vergelijken is altijd moeilijk. Zelfs de kleur lamp waar je onderstaat (kamerverlichting) heeft invloed.
 
Ziet er toch goed uit. Je 10:1 no3 en Po4 klopt toch.

Hoe meet je de ph, met druppeltest had ik ook altijd 7.5

Nu doe ik de ph elektronische meten en is het eigenlijk 6.8.

Kleurtje vergelijken is altijd moeilijk. Zelfs de kleur lamp waar je onderstaat (kamerverlichting) heeft invloed.
Ik heb de dropchecker nu al langer daarmee hou ik de veiligheid in de gaten en ik zie het ook aan de vissen als het niet goed is, geel.
Met Colombo koffertje test ik de waterwaardes, misschien dat de JBL net wat fijner werk, secuurder.

Waar ik eerlijk gezegd minder goed uitkom is de verlichting. Ik lees over de Helialux maar bijvoorbeeld bij JBL zie ik RGB. Daar ga ik me eerst in verdiepen. Eerst kijken welke investering loont en of ik het wil/kan. Ik ben te weinig technisch..
 

Terug
Bovenaan