Waterwaardes testen (Nieuw)


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,843
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb voor het eerst een watertestkoffertje van Wesdijk en ben begonnen met het testen.
PH 7,5
Maar KH, al 8 druppels testvloeistof maar blijft blauw.
Kan iemand me wat meer wegwijs maken?

Bedankt alvast!
 
Je moet voor de kh ik dacht 5ml water nemen en dan druppels toevoegen tot hij omslaat in het geel en de hoeveelheid druppen is dan de kh. Ik gebruik dezelfde koffer namelijk.
 
Ja dat zou kunnen. Ik zit toevallig ook op een kh van 9 hier uit de kraan.
 
Water testen gaat goed. Alleen was het buisje met PO4 niet aangegeven. Dacht dat het 2 x hetzelfde was. En nitraat met fosfaatpoeder testen is een frietje moeilijk. :D
 
Ik heb me ook weleens vergist hoor maar ja blauw hoort bij de po4:D:D
 
Even de uitkomst van de test terwijl het hier katten en honden regent.

PH - 7
KH - 8
NH3 - 1
NO2 - 0
NO3 - 0
PO4 - 0
 
Ik heb al gelezen in de informatie van Wesdijk dat het fosfaat onder de 1.0 mag worden gehouden.
 
Hoe kom je dan aan nh3 van 1 mg? Dat moet 0 zijn en daarbij mogen de no3 en de po4 hoger want planten hebben dat nodig. Dat mag zeker wel rond de 10-15/1-1,5 ml per liter.
 
Btw, mensen met de EI voegen al 2 mg fosfaat toe dus iets hoger kan geen kwaad hoor. Hoeveel het verbruik is hangt af van de vraag en dus door het licht en of je ook co2 gebruikt.
 
Ik kwam daarop uit bij de test. Ik wilde meer zekerheid. Telkens daarvoor naar een LRS is. ook niet alles.
 
Btw, mensen met de EI voegen al 2 mg fosfaat toe dus iets hoger kan geen kwaad hoor. Hoeveel het verbruik is hangt af van de vraag en dus door het licht en of je ook co2 gebruikt.
Hoger kan geen kwaad als waterverversingen aangepast zijn aan de doseerhoeveelheden, zou ik dan willen aanvullen.
 
makkelijk ezelsbruggetje, po4 blauwalg, blauw dus
 
Hoger kan geen kwaad als waterverversingen aangepast zijn aan de doseerhoeveelheden, zou ik dan willen aanvullen.

Ik doelde eigenlijk op een iets hogere waarde dan de 0,5 die Andre noemde ;). Wat betreft hogere hoeveelheden heb je natuurlijk gelijk.
 
Ik heb het voor mezelf even gecontroleerd. 17 augustus 2019 heb ik het aquarium gekocht.
 
2029?
Jij bent met de teleporter terug gekomen?
 
groen buisje is voor de NO3 test
blauw buisje is voor de PO4 test

vroeger zeiden we PO4 is meer de veroorzaker van blauwe algen en NO3 is de veroorzaker van groene algen.
blauwalg, blauw, buisje PO4
groenalg, groen buisje NO3
 
CO2 wordt toegevoegd en ik heb Led buizen van juwel bovenin het aquarium day en nature achterin. Juwel Rio 180.
 
groen buisje is voor de NO3 test
blauw buisje is voor de PO4 test

vroeger zeiden we PO4 is meer de veroorzaker van blauwe algen en NO3 is de veroorzaker van groene algen.
blauwalg, blauw, buisje PO4
groenalg, groen buisje NO3
Als je het zo kan onthouden, prima maar de reden voor dit ezelsbruggetje kan je beter vergeten, denk ik.
 
Je kan het beste een aantal weken meten wat de waarde is na de toevoeging en dat kan dan de 15/1,5 zijn. Dan de week erna verversen en dan kijken wat er nog over is. Zo kun je vrij snel zien wat je wekelijks ongeveer aan verbruik in je bak hebt en het op basis daarvan gaan toevoegen. Dan is het enkel zaak om af en toe eens te meten.
 
Zojuist ben ik begonnen met opnieuw waterwaardes testen.
Resultaten tot dusver.
PH 6.5
KH 9
GH 10
NH 0.5
 
Wow je hebt met deze waarden erg veel co2 in de bak en de nh3/4 moet naar 0. Ik neem aan dat je geen bewoners erin hebt momenteel.
 
Vissen zitten er al langer in. Gaatjes heb ik vanmorgen meer naar boven gezet voor gasuitwisseling. CO2 alvast wat verlaagd. Silicat-ex zit in filter.
 
Ph mag wel naar 7 met deze waarden.
 
pH 6.5
KH. 9
GH 10
NH3. 0.5
NO2 0
NO3 10
PO4. 0 maar dat heeft te maken met silicat-ex denk ik.

Profit, Fosfo, Nitro in huis en kleibolletjes JBL.
 
Vanmorgen heb ik maar eens een paar nieuwe na-vullingen besteld bij bij Wesdijk. Ik heb eigenlijk een koffer van Colombo. Wanneer ik een navulling bestel bij Intratuin kost me dat 13,95 euro. Bij Wesdijk kost een flesje 2,95 euro! Een aantal oudere flesjes vertrouw ik niet meer die ga ik dus vervangen. Als voorbeeld het water uit de kraan heeft meestal een gemiddelde KH van 6 nu meet ik 3. Wij hebben "mengwater" hier en daar zitten weleens verschillen in maar nu plots zoveel? Een aantal testen gebruik ik nauwelijks en zijn dus erg oud. Voor de waterhardheden zoals GH en KH en ook de PH heb ik dan nieuwe evenals de fosfaat en de nitraat testen.
 

Terug
Bovenaan