Waterwissels met EI/PMDD: kraanwater, of toch osmosewater ?


Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

Crash Cowboy zei:
Wat raad je me dan aan ? Voedingsbodem en zand ?

Ik raad naamloze gemengde gravel producten zoals donker fijn grind van VDL aan.

Als je van een uitdaging houd, kun je zogenaamde donkere voegsplit als afwerklaag gebruiken.

Ja, je kunt ook met schotjes werken.
 
Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

VDL ?
 
Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

@Tom zei:
Crash Cowboy zei:
Wat raad je me dan aan ? Voedingsbodem en zand ?

Ik raad naamloze gemengde gravel producten zoals donker fijn grind van VDL aan.

Als je van een uitdaging houd, kun je zogenaamde donkere voegsplit als afwerklaag gebruiken.

En dan zonder voedingsbodem ? Ervan uitgaand dat alle plantenvoeding in de EI aan het aquariumwater wordt toegevoegd ? Ik zou dan bij bijvoorbeeld Crypto's of andere 'echte' wortelplanten kleibolletjes kunnen gebruiken ?
 
Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

Juist ..

En dan moet je denken aan zoiets ;
PWqScQWFMYuCmPj84xYYfqvqrx3ZCq-A.jpeg
 
Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

Aangezien je een 'high tech' bak wilt met veel licht zou ik helemaal niet beginnen aan langzame groeiers zoals echinodorus en crypts.
Meeste snelgroeiers halen hun voeding uit het water dus in voedingsbodem, of dure soil lijkt me ook wel overbodig.
 
Re: EI/PMDD en kraanwater, of toch osmosewater ?

Veel licht is dus een beetje de vraag ... Sommige planten vragen veel licht, en crypto's en anubias kunnen in de schaduw van takken en rotsen staan ? Amano doet eigenlijk niks anders, toch ?
 
Je zou de TL's op 20% willen hebben..
 
@Tom zei:
Je zou de TL's op 20% willen hebben..

Ik heb er vijf, � 80 watt, dus ik kan doen wat ik wil. Alleen niet dimmen ...
 
Ik heb een DIY CO2 reactor gebouwd, en in de waterloop van de Rio 125 aangesloten (inline op uitstroom Eheim Classic 250). Vandaag heb ik even wat waterwaarden gemeten: KH is 4, pH tussen de 6,5 en 7,0, zeg maar 6,7 of 6,8 (Sera test is niet nauwkeurig ...). pH is normaal 7,0 of iets hoger. Dat betekent dat er rond de 20 mg/l CO2 in de Rio zit nu, volgens de tabel. Met 2 x 28 watt T5 Daylight, 12 u/dag aan, en 3 x per week 5 ml Profito, Nitro en Fosfo, en 2 ml EasyCarbo, zit ik dan een beetje in de richting van de EI aanpak ? Of moet dat 'extremer' ? Lampen zijn niet de hele dag allebei aan; eerste en laatste 2 uur maar ��n TL. CO2 is 's nachts uit.

Samengevat Licht, CO2 en Voeding:

Inhoud 120 liter

0,5 watt/liter T5
20 mg/l CO2

3 x weeks:
5 ml Profito
5 ml Nitro
5 ml Fosfo
2 ml EasyCarbo

Wekelijks 30 % waterwissel (met kraanwater, vanaf nu dus).

Ik snap dat ik zelf goed naar plant & vis moet kijken, maar is dit ongeveer het idee ?

E.e.a. Is bedoeld als een soort 'oefening' voor het inrichten van de 450 liter.
 
Wat zijn de waterwaarden dan? Waarom voeg je carbo toe?
Teveel bestaat niet met de EI methode.
Of je genoeg doseert is ook afhankelijk van het plantenbestand.

Al die milliliters zeggen niets zonder waterwaarden.
Wat zijn de waarden van het verversingswater? NO3/PO4?
 
Hoi Frank, zie hier boven.

Kraanwater heeft hier NO3 17,3 mg/l gemiddeld, en
PO4 < 0,03 mg/l. EasyCarbo voeg ik al jaren toe, als extraatje bij de CO2, en het helpt een beetje extra tegen algen.

Tot nu toe steefde ik altijd naar pH rond de 7, KH 4, NO3 10 mg/l en PO4 0,5 mg/l. Maar die laatste waarden ga ik dus nu opvoeren.

En teveel best��t natuurlijk wel ... Ik denk dat alle vissen snel dood zijn als ik een hele fles Fosfo in de bak kieper.

Planten in de Rio: Mayaca, Hemianthus, Pogostemon helferi, Glosso, en v��l Vallisneria. Ook nog wat verdwaalde Javavaren en Crypto. De bodemplantjes staan er ook als experiment in; vandaar dit topic.
 
De pH is vandaag nog iets gedaald (Sera zegt 6,5), bij een CO2 toevoer van 2 bellen/seconde in 125 liter. Dat betekent bij een KH van 4 een CO2 gehalte van boven de 30 mg/l. Moet niet te hoog worden; ik hou de vissen in de gaten. Aan de CO2 toevoer zal het iig niet liggen.
 
Ik heb hier een gehalte van net geen 35 en dat gaat voor de meeste vissen wel goed hoor, maar het kan geen kwaad als je het even in de gaten houdt eerst.

En teveel best��t natuurlijk wel ... Ik denk dat alle vissen snel dood zijn als ik een hele fles Fosfo in de bak kieper.

On de regel bedoeld men hiermee dat het geen algen veroorzaakt in je bak. Een overschot veroorzaakt namelijk geen algen.
Voor vissen is het iets anders natuurlijk.
 
Ik ga een dezer dagen hier maar eens een bestelling doen. Met een weegschaaltje en twee doseer/mengflessen heb ik dan voor vier tientjes een voorraad in huis die alle EasyLife producten overbodig maakt, en waar ik een hele tijd mee vooruit kan. Het verdient zichzelf terug, dus ! Goedkope hobby dit hehheh ...
 
Ik bestel daar ook overigens en @Tom verkoopt ook poeders.
Bij de Action koop je voor goed 3 euro een prima weegschaaltje hoor. Ook die gebruik ik.
Als je besteld zou ik alleen de plantenvoeding doen in vloeibare vorm omdat daar wel Kalium en magnesium inzit en in de poeder niet.
Verder alleen de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat.
Als je wil zijn de zakjes kleibollenmix ook wel makkelijk en goedkoop vind ik.

Maar het is veel voordeliger dan de kant en klare produkten uit de winkel.

Ik meng het gewoon in een plastic flesje van 500 ml die je in de supermarkt kan kopen voor 0,25 cent met bronwater erin.
Zo wordt de hobby nog goedkoper he ;).
 
Dank voor je tips weer !

Door het toevoegen van KNO3 en KH2PO4 komt er toch ��k kalium in het water ? Hetzelfde geldt voor magnesium met MgNO3 ? Ik denk dat dat de reden is dat het niet in het sporenmengsel zit ?
 
... en in de vloeibare plantenvoeding wordt calcium gemoemd naast magnesium, niet kalium.
 
Crash Cowboy zei:
... en in de vloeibare plantenvoeding wordt calcium gemoemd naast magnesium, niet kalium.

Dit staat er bij de vloeibare hoor ;):

Onze plantenvoeding bestaat naast sporenelementen (CSM) uit borium, kalium en magnesium waardoor planten de sporenelementen
 
En ja door kalium nitraat en fosfaat voeg je ook kalium al toe hoor.
 
jessicapilon zei:
Crash Cowboy zei:
... en in de vloeibare plantenvoeding wordt calcium gemoemd naast magnesium, niet kalium.

Dit staat er bij de vloeibare hoor ;):

Onze plantenvoeding bestaat naast sporenelementen (CSM) uit borium, kalium en magnesium waardoor planten de sporenelementen

Je hebt (weer eens !) gelijk ! Ik leer het nog wel ... Ik keek bij de poedervorm:

B12784E1-4C16-4959-B5AD-2BF38A11995A.png_zpsgnuvuqni.jpg
 
Is er een manier om de dosering met stockpplossing om te rekenen naar een dosering met EasyLife Nitro en Fosfo, en eventueel Profito ? Of zijn dat dezelfde oplossingen/oplossingsverhoudingen ? Maak je, zeg maar, zelf Nitro en Fosfo met de poeders ?

Ik vraag dat omdat ik hier nog een paar flessen EasyLife heb staan, die ik eerst op wil maken ...
 
Ik weet niet hoe dat zit qua aantal milligrammen als je een bepaalde hoeveelheid toevoegt.
Ik heb weleens hier iets over gelezen op het AF dacht ik maar weet echt niet meer waar.

Met de poeders maak je dus zelf een oplossing. Ik los het op zoals op de zakjes staat met 500ml water.
Maar hoeveel milligram je toevoegt met de flessen die je hebt staan durf ik niet te zeggen.
 
Jawel, bijvoorbeeld bij EasyLife Nitro staat 10 ml/week op 500 liter water, maar in de EI overdoseer je eigenlijk.
 
Ja dat is de gewone dosering maar er staat niet bij als je bv 10 ml moet doseren hoeveel milligram je dan toevoegt.
En dat wil de TS graag weten denk ik.
 
Bestelling van aquariumbemesting.nl is binnen: snel (in een dag), goed verpakt en volledig.

Ik gebruik de volgende oplossing (van de website van aquariumbemesting.nl) voor de Rio 125, netto 110 liter, ZONDER de sulfaten, aangemaakt met osmosewater:

78694A11-A893-492E-9E1E-A95F62B26CA3.png_zpssg54ww6n.jpg


En dan voeg ik toe volgens dit schema:

F736E154-F89D-45C9-B22F-5C04C175EF0D.png_zpsnxwdr7e5.jpg


Als ik nog veel stockoplossing overhoud als ik overga naar de 450 liter moet ik gewoon 4 x zoveel toevoegen v��r ik nieuwe, geconcentreerdere stock aanmaak. En nou maar kijken of het gaat werken, ��rst weer op proef in de Rio !
 
En hoeveel mg/L nitraat en fosfaat voeg je dan wekelijks toe??
Is dat 20/2 of....???
Ik maak het altijd aan zoals op de zakjes staat in 500ml water (de poeders dus).
Om op 20/2 te komen heb je per 100 liter 20 ml nitraat nodig en 40 ml fosfaat.
Wil je een andere hoeveelheid toevoegen dat reken je dit zo terug naar wat jij wilt.
Maar goed het kan ook met de calculator wel hoor.
Succes met deze methode hoor.
 
Ik heb gewoon gedaan wat op de website wordt geadviseerd voor 110 liter. Ik zal morgen eens uitrekenen of dat 20/2 is. Ik wil morgen zo wie zo ook even nitraat en fosfaat testen (ook al hoef dat niet met de IE !).

Met deze oplossing en met dit schema voeg ik wekelijks toe (minus de sulfaten; K zal ook lager zijn):

8FDEEE66-FA40-47CE-995F-A4D2135A2C57.png_zpsnh056imz.jpg


Ik ga ervan uit dat dat vanuit een beginwaarde van 0 mg/l PO4 en NO3 is. Kraanwater is hier 17,5 mg/l nitraat, dus de 22,5 ppm moet ik daar eigenlijk bij optellen. Daar moet ik nog wat mee leren spelen.

Kan je de oplossingen trouwens het beste in de koelkast bewaren ?

9DB68CB2-F9F0-4E0B-ADE0-CBE2997CC12B_zps90shfam3.jpg
 
Ja gekoeld is het beste hoor. Op zich zit je ook rond de 20/2 zie ik.
Als je de helft ververst dan voeg je door het kraanwater ook wekelijks al zo n 8 mg toe dus dat is met die 22 mg zo n 30 mg.
 
heb ooit ook die methode geprobeerd..

Maar dan voeg je veel meer toe...

als dat je doet wat er op het zakje staat...


Waar zal t verschil dan in zitten?
 
50 % water ververst, 40 ml macro toegevoegd. Weekschema start vandaag; zaterdag weer schoonmaak en waterwissel. Dus wat minder 'rustdagen' in de Rio.

CO2 naar 100 bellen per minuut gebracht. Licht 12 uur per dag, waarvan 10 uur met twee T5 lampen van 28 Watt ieder. Is dat nog te lang/veel ? Rio is bruto 125 liter, 40 cm waterhoogte.
 
Ik had boven de Rio 9 uur licht maar je kunt het proberen. Als je voldoende voeding hebt dan zou het moeten kunnen.
Even kijken met dat aantal bellen hoeveel co2 je nu hebt ivm de vrij lange belichting.
 
Ik zal eens proberen het licht in te korten. 8.00 ��n lamp aan, 10.00 tweede lamp, 13.00 -15.00 onderbreken, 15.00 - 18.00 twee lampen, 19.00 - 20.00 ��n lamp, dan uit ?
 

Terug
Bovenaan