Waterwissels met EI/PMDD: kraanwater, of toch osmosewater ?


Beide lampen moeten toch samen aan in de Rio125?
Als er hier 1 kapot was dan brandde er niks namelijk.
Tussenpauze kan prima hoor.
 
jessicapilon zei:
Beide lampen moeten toch samen aan in de Rio125?
Als er hier 1 kapot was dan brandde er niks namelijk.
Tussenpauze kan prima hoor.
Het is niet de originele Juwel T8 set, maar een T5 set die ik een paar jaar geleden zelf kocht, en die op de Rio 125 past. Juwel maakte toen nog geen T5 kappen. Deze lampen kunnen apart geschakeld worden (twee stekkers).

Over de tussenpauze: die kan ik dan toch gewoon van de belichtingstijd adtrekken ? Totaal 10 uur dus ?
 
Ahhh, dat maakt het anders ja.
Als je 12 uur hebt met een pauze van 2 uur dan hou je 10 over ja en dat moet prima willen met voldoende voeding en co2.
Let wel erop dat je voldoende co2 hebt hoor.
 
Vandaag heb ik het water getest. Ik was toch wel nieuwsgierig.

pH 7,5. Te hoog ! Er zat stilstaand water in het CO2 slangetje naar de reactor; waarschijnlijk een lekje bij de bellenteller. Loopt nu weer goed door, zodat CO2 weer in de reactor komt ... De pH moet nu weer dalen ! Met CO2 is pH rond de 6.7; dat scheelt dus nogal. Ik heb ook de uitstroompijp weer aangesloten; ik had eerst gewoon uitstroom op het oppervlak, maar daar verlies ik CO2 mee denk ik. CO2 is nu 100 bellen per minuut.

CO2 continutest donkergroen.

KH 5; klopt met kraanwater.

NO3 25 mg/l; goed.

PO4 0,1 mg/l; mag twee keer zo hoog.

Kan ik aan de huidige makro oplossing gewoon nog wat KH2PO4 toevoegen (volgens tabel) om de verhouding nitraat/fosfaat wat meer in evenwicht te krijgen ? Het verschil in de verhouding komt door het kraanwater, waar al 17 mg/l nitraat in zit, en geen fosfaat.

Ik maak de volgende keer wel ��n fles met nitraat, en ��n met fosfaat dus. Dat was een goede tip, blijkt nu.

Planten doen het goed. Alg lijkt minder te worden; er komt iig niks bij.

Belichting nu:

08.00-10.00 achterste lamp
10.00-13.00 twee lampen
13.00-15.00 voorste lamp
15.00-18.00 twee lampen
18.00-20.00 achterste lamp

Over een week gaat tussen 13.00 en 15.00 het licht helemaal uit. Deze week laat ik alles wennen aan wat minder licht.
 
Bij een kh van 5 en een ph van 6.7 is de indicator hier behoorlijk lichtgroen hoor.
Zal wel komen doordat er geen co2 gedoseerd was en de ph nu hoog is.

De verhouding nitraat/fosfaat is niet van belang zolang je maar voldoende van beide in het water hebt.
Mag bv best 20/3.5 zijn hoor.
Mooi dat het nu beter er gaat uitzien.
 
Hier ook mooi groen, normaal. Nu dus niet vanwege lekje ! Die indicators werken dus wel !
NB: in mijn bericht hierboven staat PO4 0,1 mg//l; dat moet natuurlijk 1 mg/l zijn !
 
pH is vandaag weer netjes rond de 6,5 ! CO2 toevoegen scheelt dus ongeveer ��n hele zuurgraad (gisteren bleek de CO2 te 'lekken' en was de pH 7,5).

7943108F-6C45-4512-AFC8-E51CAB235928_zpslrmlezc0.jpg


En dan zit het dus met de CO2 ook weer goed.

C9D95776-FC7D-49F5-BE04-24CE48B27D4B_zpsz4fniado.jpg


Afgelopen maandag 50% waterwissel en 40 ml makro
Dinsdag 60 ml micro
Woensdag 40 ml makro; 1,0 gram KH2PO4 poeder aan de makro- stock toegevoegd
Donderdag 60 ml micro
Vrijdag rustdag
Zaterdag 50% waterwissel !
 
(Dezelfde post als in mijn Fotoalbum)

Pogostemon doet het goed
0503AAB3-E8D2-4122-9E6F-D06373435772_zpsyttumjmp.jpg


Mayaca ? Ik weet nog steeds niet wat dit is ... Groeit goed
AF35DB00-3435-4481-9941-0AA302465F0C_zpswg0svp8o.jpg


Glossostigma maakt langzaam nieuwe blaadjes
FA2F98B7-7E7B-4601-9565-40344FF83632_zpsfffnyygb.jpg


Hemianthus: algenvrij, maar groeit naar het licht
C4A5C2EE-3FDB-48AC-89C8-49899CA12904_zpspau45vki.jpg


Ik vind na een paar weken de resultaten van de EI al behoorlijk spectaculair ! De moeilijke planten beginnen goed te groeien, de draadalg is helemaal verdwenen, behalve op het kienhout. Er zit alleen groene aanslag op de ruiten; die verwijder ik iedere week.
 
Blij om te horen dat het goed gaat. De HC is meestal een moeilijke plant vind ik.
Zolang je de EI goed toepast werkt hij ook prima hoor.
 
Even een vraag voor de zekerheid:

Ik wil nu aparte nitraat- en fosfaatoplossingen gaan maken (mijn eerste fles makro is leeg), op basis van de adviezen van aquariumbemestng.nl. De geadviseerde hoeveelheden stockoplossing die je aan het water moet toevoegen zijn per week, toch ? Niet per keer ? Dus: de hoeveelheid die op de zakjes staat (voor 500 liter) is de hoeveelheid die ik iedere week toe moet voegen, en dan verdeeld over een aantal dagen ?

AB965A98-49BA-4E3F-BEBE-C250283ABBCC_zpslpr1bp23.jpg
 
Wat op het zakje staat is nodig voor het maken van de oplossing.

Hoeveel je van de oplossing geeft, moet je zelf terug rekenen.
 
De hoeveelheden op het zakje is om het op te lossen in 500ml water.
Dan heb je dus 3 stockoplossingen.
Als je het zo oplost dan moet je voor 20mg nitraat op 100 liter 20ml toevoegen en voor 2mg fosfaat 40 ml stockoplossing per week.
Als je het zo doet dan voeg je wekelijks dus 20/2 toe.
Dus op 100 liter 20 ml nitraat en 40ml fosfaat toevoegen.

Op 500ml water dus oplossen 4gram fosfaatpoeder en 82 gram nitraatpoeder. En verder in 500ml het hele zakje csm+b.

Ik ververs zelf 1x per week 50% en voeg dan de nitraat en fosfaat in 1x toe en de csm kun je het beste een dag daarna toevoegen.
Dat is de makkelijkste wijze denk ik zelf.

Van de csm moet je met gemiddelde belichting en co2 zo n 6 ml doen op 100 liter water.
 
@Tom zei:
Wat op het zakje staat is nodig voor het maken van de oplossing.

Hoeveel je van de oplossing geeft, moet je zelf terug rekenen.

:thumbs:
 
jessicapilon zei:
De hoeveelheden op het zakje is om het op te lossen in 500ml water.
Dan heb je dus 3 stockoplossingen.
Als je het zo oplost dan moet je voor 20mg nitraat op 100 liter 20ml toevoegen en voor 2mg fosfaat 40 ml stockoplossing per week.
Als je het zo doet dan voeg je wekelijks dus 20/2 toe.
Dus op 100 liter 20 ml nitraat en 40ml fosfaat toevoegen.
Helemaal goed ! Dat wilde ik weten ! Bedankt maar weer !
 
@Tom zei:
Wat op het zakje staat is nodig voor het maken van de oplossing.

Hoeveel je van de oplossing geeft, moet je zelf terug rekenen.
Twee keer zoveel water, of de helft van het poeder, betekent dan: twee keer zoveel stockoplossing toevoegen. Toch ? Ik zeur misschien, maar ik wil het wel goed doen !
 
Eh ja want met 1000ml ipv 500 ml dan wordt de oplossing de helft zo sterk en moet je dus de dosering verdubbelen.
Makkelijkste is gewoon de hoeveelheden op 500ml te doen zoals staat beschreven op het zakje.
 
jessicapilon zei:
De hoeveelheden op het zakje is om het op te lossen in 500ml water.
Dan heb je dus 3 stockoplossingen.
Als je het zo oplost dan moet je voor 20mg nitraat op 100 liter 20ml toevoegen en voor 2mg fosfaat 40 ml stockoplossing per week.
Als je het zo doet dan voeg je wekelijks dus 20/2 toe.
Dus op 100 liter 20 ml nitraat en 40ml fosfaat toevoegen.

Op 500ml water dus oplossen 4gram fosfaatpoeder en 82 gram nitraatpoeder. En verder in 500ml het hele zakje csm+b.

Ik ververs zelf 1x per week 50% en voeg dan de nitraat en fosfaat in 1x toe en de csm kun je het beste een dag daarna toevoegen.
Dat is de makkelijkste wijze denk ik zelf.

Van de csm moet je met gemiddelde belichting en co2 zo n 6 ml doen op 100 liter water.
Ok. Dan maak ik drie stockoplossingen volgens de aanwijzingen op de zakjes; nitraat, fosfaat en sporen (micro). Dan wordt de cyclus:

zaterdag 50 % waterwissel en 7 ml (20:3) nitraat en 14 ml (40:3) fosfaat
zondag 3 ml (6:2) micro
maandag 7 ml nitraat en 14 ml fosfaat
dinsdag 3 ml micro
woensdag 7 ml nitraat en 14 ml fosfaat
donderdag rust
vrijdag rust


3 ml micro is een beetje moeilijk afmeten, dus ik blijf de micro-oplossing gebruiken die ik eerst hanteerde: 2,68 gram sporenpoeder op 480 ml water, en dan twee keer per week 60 ml !

micro_zpsa04975ae.jpg


Definitief bemestingsschema:

zaterdag 50 % waterwissel en 7 ml (20:3) nitraat en 14 ml (40:3) fosfaat
zondag 60 ml micro
maandag 7 ml nitraat en 14 ml fosfaat
dinsdag 60 ml micro
woensdag 7 ml nitraat en 14 ml fosfaat
donderdag rust
vrijdag rust


Ik kan dan ook nog kijken of de hoeveelheid nitraat wat minder kan, omdat er in het kraanwater hier ongeveer 17 mg/l nitraat zit.
 
Met zoveel nitraat in het kraanwater hoef je bijna niks toe te voegen denk ik.
Wat bedoel je met die (40:3)??
Ik werk niet graag met die calculator en al helemaal niet met getallen als 2,68 gram toevoegen.
Als je het via die calculator hebt gedaan zal het vast goedkomen denk ik.
 
Komt goed, met jullie hulp !

40 ml (weekdosis fosfaat oplossing) gedeeld door 3 dagen = 13,3 ml/dag, afgerond 14 ml fosfaat oplossing; 20 ml (weekdosis nitraat oplossing) gedeeld door 3 dagen = 6,67 ml, afgerond 7 ml/dag nitraat oplossing !

En ik heb een weegschaaltje tot 0,1 gram nauwkeurig, dus dat zit ook redelijk snor. Het grootste risico is de human factor ! Dus het is zaak om plant & dier goed in de gaten te houden. Maar dat is leuk !
 
Vergeet niet dat er ook nitraat+fosfaat in de bak wordt aangemaakt.
Als je de EI methode gaat doen (dus zonder te meten) zou ik 20/2 en max 30/3 NO3:pO4 verhouding aanhouden.

Of je nou 10:1 of 100:10 NO3:pO4 aanwezig is maakt niet uit, zolang er maar voldoende aanwezig is.

Er wordt vaak vergeten dat de EI methode er is zodat je eigenlijk nooit hoeft te meten.
Gewoon domweg toevoegen en wekelijks 50%+ verversen.
 
Zeker moet je daar rekening mee houden en daarom gaf ik al aan dat je wel met de nitraat uit het leidingwater rekening moet houden (dat is denk ik veel meer dan wat de bak aanmaakt).
Ik zou voor de 20/2 gaan zolang de verlichting gemiddeld is en er co2 wordt gedoseerd.
Als er echt al 17mg in het leidingwater zit dan zou ik persoonlijk wat minder nitraat doseren.
Maar aangezien er waarschijnlijk wel verbruikt zal worden verwacht ik niet dat de nitraat te hoog zal oplopen.
Voor de zekerheid kan de TS de eerste paar weken even voor het verversen de nitraat meten om te kijken hoe uiteindelijk de methode uitpakt.
Daarna is het natuurlijk de bedoeling dat je niet wekelijks hoeft te meten.
 
Ik meet alleen nog maar af en toe de pH; als die onder de 7.0 is dan weet ik dat er nog CO2 in het water komt. Laatst lekte de CO2 slang bij de aansluiting met de bellenteller (dat kan je niet zien), de CO2 indicator was blauw, dus toen heb ik de pH gemeten en die was idd 7,5. Heel soms meet ik de KH; stel je voor dat het kraanwater ineens verandert ! (Gebeurt dat wel eens ? Back on topic ineens !

Ik leer goed naar de planten, vissen en eventuele algen kijken. Negatieve en positieve veranderingen zie je dan snel ! En water testen zou idd niet nodig zijn volgens de theorie van de EI.

Over het nitraat: ik kan de hoeveelheid nitraatstock wat verminderen, maar dat hoef formeel niet, toch ? Het spaart wat stock oplossing uit, dat is alles. Iets teveel nitraat zou in de EI niet uitmaken. Als maar niet ��n stofje opraakt, toch ? Ik streef uiteraard wel naar 20-2.
 
Belangrijk is dat er geen tekorten zijn zoals je al zegt.
Alle stoffen moeten voldoende aanwezig zijn.
Als ik begin met de EI dan meet ik even de eerste weken ter controle maar ook niet meer dan dat.
Verder zou je niet hoeven te meten hoor.
 
Als je naar planten gaat kijken ben je vaak te laat.
Ik lees dit wel vaker (hoe de pros dit doen) maar planten reageren echt niet zo snel op veranderingen.

Als je gaat kijken naar de gevolgen ben je meestal gewoon te laat imho.
 
Nou, met kijken bedoel ik niet: 'Joh ! Mijn hele aquarium zit ineens helemaal onder de blauwe alg !'. Als je goed kijkt zie je veel dingen wel degelijk aankomen ! Ik vind hier in drie weken tijd h��l veel veranderd. En dat zie je volgens mij alleen maar in je eigen aquarium.
 
Alg bloeit veel sneller dan je planten zich kunnen aanpassen.
Het is meer 'oh er zit een draadalgje op deze plant'.
En de volgende week is het een probleem.

Voorkomen is beter dan genezen.
Als de alg eenmaal bloeit groeit het net zo leuk mee met alle voeding die je daarna gaat toevoegen.
Als je daarna pas de omstandigheden optimaal gaat maken is deze ook optimaal voor de alg om zich te vermeerderen.
 
Klopt, voorkomen is beter dan genezen. Maar een fixatie op de 'heilige (en onnauwkeurige !) waterwaarden' werkt vaak averechts. Het gaat om de interpretatie ervan, in mijn ogen. Dus niet: 'De waterwaarden zijn goed, dus het zal wel geen probleem zijn/worden'.

De EI uitgangspunten snap ik, en zijn natuurlijk ook gebaseerd op 'waarden': lichtsterkte en -duur, CO2 gehalte, nitraat en fosfaat, en andere plantenvoeding. Die moeten (behalve licht) in ruime mate voorradig zijn, zonder gevaar voor de levende wezens op te leveren. Met de EI voorkom je problemen (tekorten) !

Ik heb overigens in een paar weken tijd mijn draadalgen zien verdwijnen.
 
Met de bakken van tegenwoordig (met t5 verlichting) is een goed CO2 gehalte gewoon belangrijk. Je kan er bijna niet onderuit.
Ik weet niet in hoeverre de zuurtegraad invloed heeft op algenbloei.
Maar denk dat dit ook wel invloed heeft behalve dat het C voorziet.

Anyways ik hou het nog steeds er bij dat als je naar je planten gaat 'kijken' je te laat bent.
 
Ik kan wel meegaan in Frank zijn optiek.
Ik ben het ook liever voor dan pas in te grijpen als je iets constateert.
Vaak is het ook zo dat je al algen hebt als je het constateert toch??
Wel kun je met constateren soms een plant opmerken die het minder doet en toch geen algen vertoond.
Op dat momnet kun je wellicht het probleem ondervangen, maar ik heb het ook niet zo zeer op het kijken zoals je wel vaker leest.
Vandaar dat ik ook de EI volg om tekorten te voorkomen.
 
jessicapilon zei:
... maar ik heb het ook niet zo zeer op het kijken zoals je wel vaker leest.
Vandaar dat ik ook de EI volg om tekorten te voorkomen.
Ik ook natuurlijk. Als dit werkt, is het het eerste langdurige middel dat werkt tegen algen. En geloof me, die heb ik veel gehad, vaak weggekregen, vaak weer terug gekomen, op allerlei manieren. Veel licht, weinig licht, veel voeding, weinig voeding, CO2, alleen verversen met osmosewater, verduisteren, alles even z'n gang laten gaan, EasyCarbo ... Alle maatregelen, preventief of als bestrijding, kan iedere aquariaan in mijn ogen alleen het beste uitvoeren als ie zijn/haar bak goed kent. Is toch ook gewoon heel leuk, een half uurtje per dag in je bak zitten te staren ???
 
Je geeft je hond toch ook niet pas eten als ie er uitgemergeld uit ziet.
Je geeft je planten toch ook geen water als ze verdort zijn.

Misschien een rare vergelijking maar hetzelfde idee met de EI methode.
Je zorgt voor genoeg voeding voor de hele dag.
Op bovenstaande manier loop je altijd 1 stap achter.
 
Ja dat is ook zo en je hebt je bak ook niet om niet naar te kijken natuurlijk.
Je moet er ook lol aan kunnen beleven hoor.
Soms heb je geduld nodig om een probleem te tackelen.
Dat hoort bij de hobby, al heb ik ook maar een heel klein potje geduld hoor en die is allang op ;).
 
franketrank zei:
Je geeft je hond toch ook niet pas eten als ie er uitgemergeld uit ziet.
Je geeft je planten toch ook geen water als ze verdort zijn.

Misschien een rare vergelijking maar hetzelfde idee met de EI methode.
Je zorgt voor genoeg voeding voor de hele dag.
Op bovenstaande manier loop je altijd 1 stap achter.

Haha, hoe kom je erop Frank.
Maar ja het is wel waar hoor :).
 

Terug
Bovenaan