Wat is er nieuw

wegwijs externe filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Triple20
  • Startdatum Startdatum
Bertus zei:
Teleurstelling? Eigenlijk meer onkunde.
Ik ontken niet dat ik onkundig ben (tenslotte mijn eerste externe filter), maar de teleurstelling zit in de herrie, nadat ik me via internet vooraf had ingelezen en overwegend berichten tegenkwam dat de eheim 2213 lekker stil was. Nou, deze maakt met de kastdeur dicht meer herrie dan het interne filter van Jewel! Maar zoals gezegd, ik ga dat uitpuzzelen aan de hand van allerlei tips op fora en op de site van eheim zelf.

Bertus zei:
Als jij nou naar YouTube gaat, staan 100 den filmpjes over eheim filters.
Lees...
Maar...de stroming is van boven naar beneden,?????????

Stroming is van onder naar Boven.!!!!

Daarom zit grof onderin. En ,JA. die pijpjes raken dan vervuilt. Dat heet bacterie.
Die zo broodnodig zijn. Of wilde jij die schoon houden?

Ja, sorry. Ik bedoel ook van beneden naar boven. Heb ik ook zo aangesloten, maar verkeerd getypt. Ik heb het wel goed aangesloten, en ja, ook zeker eerst een aantal filmpjes bekeken (niet alle honderd 🙂).

Bertus zei:
Juwel moet je nu vergeten, die werkt anders.

Blijkbaar is dat zo. Ik schreef ook dat ik bij de Jewelvolgorde sowieso al vragen had. Toch vreemd, een filter zou in essentie toch hetzelfde moeten werken. En bij de een gaat het water van grof naar fijn, en bij de ander van fijn naar grof. Is niet logisch...

jessicapilon zei:
Wat voor geluid maakt je Eheim dan??
ik heb er 4 en 1 ervan bromt een beetje zeg maar. Geen ratelend geluid of zo dus.Het is een constant geluid zeg maar. Misschien moet ik die kop even schoonmaken. Maar hij staat gewoon open in de woonkamer en e hoort het alleen als het muisstil is in de kamer. Verder hoor ik de Eheim filters niet hier.

Na opstarten het typische geluid van lucht dat er nog uit moet, maar na een seconde of 10 is dat weg. Dan hou ik een behoorlijke brom over. Als ik de kop handmatig iets aandruk wordt het minder, maar blijft duidelijk aanwezig.

Op dit moment zit ik op 3m afstand, staat de radio aan, zijn mijn kinderen een spel aan het spelen met de nodige geluidsproductie, en hoor ik de pomp duidelijk, door de dichte kastdeur heen.

Ik zal morgen verder onderzoeken.

Filter uit elkaar gehaald, rotor en asje goed schoon gemaakt. Filter leeg en het onderste buisje nog eens goed aangedraaid. Dat zat los en als het filter verschoof, zoog het gelijk valse lucht.

Verder alle slangkoppelingen aangedraaid (en een kapot ringetje vervangen) en opnieuw opgestart. Ik zie in het filter nog steeds lucht zitten, en krijg dat er niet uit. Heel af en toe zie ik ook luchtbelletjes in de uitstroomslang. Ik denk dus dat ergens nog lucht wordt aangezogen. Als iemand een idee heeft? Zelf verdenk ik de o-ring die rond de filterkop zit.

Ik heb ook met 1 hetzelfde dus. Geen lucht maar een constante brom uit de motor. Als ik daarop duw dan gaat het ook deels weg.
Wat dit is weet ik ook niet. Misschien heeft technicus Bertus een idee. Ik constateer geen lucht meer in de filter. ik hou hen heel goed eerst ook alle kanten op zodat het ontsnap. Wij horen het alleen als het muisstil is in de kamer, dus het is niet erg hard zoals je zult begrijpen.

Dan zou ik die met vaseline even goed insmeren..

Bedoel je die rood/oranje rubberring Mark??
Schudden helpt niet want dan hoor ik geen lucht eruit komen of loskomen. Het is altijd even constant. Zowel voor als na het schoonmaken van de filter. Niet echt hinderlijk, maar de andere 3 zijn gewoon stiller.

Sorry ,dat ik zo uitviel.
Vreemd ,dat hij toch nog lucht aanzuigt.
Onder de KOP, zit ook een rubber ringetje,, maar dan zou daar water uit moeten lopen.
Als hij stilstaat.

Kijk dan toch die ring eens na, trek hem uit elkaar.
Dan zou je scheurtjes moeten zien.

Hou de uitstroomslang eens laag in een emmer, dat hij lucht mee sleept.

Ik heb zoals ik al zei hetzelfde geluid en ook dat het minder wordt als je op het motorhuis duwt. Maar ik zie of hoor nergens lucht hier.
Het lijkt dus hetzelfde probleem als ik de TS goed begrijp.

338924_0_82_2213_zps62bbcd74.jpg

Hij ziet nog lucht uitstromen.

Als het deksel rammelt,(resonantie) dan los halen, en op de haakjes stukje plastic broodzakje op doen,tipje tandpasta als kleef.
Druk dan het deksel weer terug, weg rammel.

kellemes zei:
Dan zou ik die met vaseline even goed insmeren..

Met scheurtjes helpt dat niet.

toen ik hem uit elkaar haalde, had ik (uiteraard) de kranen op de slangen nog dicht. Ik merkte dat de kop daardoor niet te verwijderen viel. Ik denk dat er dus een stevig vacuum op zat, dus eigenlijk zou er nergens lucht in moeten komen, tenzij het door de aanvoer slang de pot in komt. Bv toch een lek kraantje? Ik zal verder zoeken (jullie tips 🙂) en af en toe even terugkoppeling geven hier in dit topic.

Bertus zei:
Hij ziet nog lucht uitstromen.

Als het deksel rammelt,(resonantie) dan los halen, en op de haakjes stukje plastic broodzakje op doen,tipje tandpasta als kleef.
Druk dan het deksel weer terug, weg rammel.

Het is bij mij en ik denk bij de TS niet dat hij rammelt of los zit. Het is echt een continu bromgeluid dat uit het motorgedeelte komt.
Omdat we hem in het dagelijks doen niet horen lig ik er niet wakker van maar als ik de kamer binnenkom s ochtends dan valt het wel even op.

Updeetje

Vandaag mijn interne jewelfilter er uit gehaald. Heeft twee weken naast het nieuwe eheim filter gedraaid, ik verwacht dat het eheim filter de boel nu zelfstandig aankan. Eindelijk ruimte in de hoek!

Maar nu...nu blijkt de co2 niet goed op te lossen. De diffusor hangt rechts, de uitstroom van eheim aan links. Op zich wel stroming, maar door het type uitstroom (spraybar) stroomt het minder bij de diffusor. Bellen lossen nu voor hooguit 50% op. Beetje zonde van de CO2. Iemand tips? Grotere diffusor? Ik zal anders eens in het topic over co2 gaan lezen...

Bij het legen van het interne filter kwam er ook nog een cory-panda uit. Hoe die er uberhaupt ingekomen was? Geen idee :-(

Mbt de brom in het filter. Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Ik denk dat ik het meeste kans maak met de gastapeomwikkeling van het asje, in combinatie met een beetje vaseline om het afdichtrubber. Wordt een volgend weekend projectje.

Wat voor diffusor heb je dan??
Ik heb in de meterbak ook de spraybar links en had daar de flipper links aan de zijruit.
Heb je een foto van de diffusor?? Is het zo een met een keramische steen erin??
Je kan proberen om de diffusor anders op de achterruit te plakken en dan meer naar de spaybar toe.

Weer een spraakverwarring wellicht (mijn gebrek aan kennis :-( ) ik heb zo'n plastic ding waarlangs de belletjes van laag naar hoog lopen en gaandeweg oplossen. Jouw term flipper even gegoogled en dat is idd wat ik heb. Maar bij mij hangt het dus uitstroom links, flipper rechts.

Ok, helemaal duidelijk. Hoeveel bellen doseer je per minuut en hoeveel komen er in 1 minuut boven aan en hoe groot zijn die bellen dan als je deze vergelijkt met de bellen die net de flipper inkomen??
Ik had dat van de 130 bellen er zo n 40 bovenaan terecht kwamen en deze waren dan de helft van de bel die onderin zit.
Dus een verlies van rond de 15%. Hoeveel werkdruk heb je want misschien gaan ze te snel naar boven waardoor ze moeilijk kunnen oplossen. Mijn werkdruk staat op zo n 0,8Bar.

ca 45 bellen/minuut beginnen onderaan. en 14 per minuut ontsnappen. Grootte bovenaan is 1/3 van onderaan. Ik zie dat onderweg wat bellen blijven hangen, en dan samenvoegen (3 of 4) voordat ze verder gaan. En 45/3=15. bijna gelijk aan de 14 die ontsnappen dus...

Als ik een beetje reken kom ik uit op een verlies van 10 a 11%. En dat valt dan wel weer mee (als ik jouw verliespercentage bekijk). Ik was nooit op het idee gekomen om het aantal ontsnappingen te tellen, omdat ik er vanuit ging dat dit hetzelfde was als wat onderaan ingebracht werd. Dank voor dit inzicht!

Dus 1/3 ontsnapt en die zijn de helft. Dus dat is ongeveer 1/6 dat verlies is en dat had ik ook ongeveer hoor. Veel beter zul je het niet krijgen denk ik.
Bij een flipper heb je meestal wel verlies zover ik weet. een reactor lost altijd beter op.
Maar de flipper is makkelijker.

Triple20 zei:
Mbt de brom in het filter. Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Ik denk dat ik het meeste kans maak met de gastapeomwikkeling van het asje, in combinatie met een beetje vaseline om het afdichtrubber. Wordt een volgend weekend projectje.

Nou, ben ik weer. Die brom is er nog steeds, en wordt erger. Ik heb nu een stukje gastape gewikkeld tussen het schoepenradje en de witplastic as waar deze op moet klemmen. Daar zit geen ruimte meer in, maar is ook geen oplossing. Kan ik ook nog gastape wikkelen om het dunne keramische asje? Ik denk van niet, omdat het schoepen/magneet deel rond dat asje moet draaien. Toch?

Ik overweeg een nieuwe rotor/as te kopen, maar weet niet precies wat. Zitten er ook rubberdopjes of zo waar het dunne keramische asje invalt? Hoe krijg ik dat dan uit de pompkop?

Ik heb een nieuwe rotor en as + dopjes er in gezet. Hij is een deel stiller geworden, nog steeds hoorbaar door de dichte kastdeur heen, maar acceptabel nu. De verhalen over een fluisterstille 2213 kan ik nog steeds niet goed begrijpen. Ik zal pech hebben met mijn exemplaar...

Nou,dat zijn ze wel,hoor.

Maar zal ook gewenning zijn.

heb je die IN de kop ook vernieuwd?
Die heeft de meeste slijtage.

Trek ik er met een lange dunne 10 cm schroef eruit.

Bertus zei:
Zo is het..
Wat fluisterstil is voor de ��n is irritant gebrom voor de ander..
Heb 2x 2213 hier staan.. vind het geluid acceptabel maar je hoort ze zeker wel.

Dat gebrom kan ook komen door de plaatsing van het filter. Ik had er ook wat last van en ben wat aan het schuiven geweest, waardoor hij nu stil is.

Bertus zei:
Nou,dat zijn ze wel,hoor.

heb je die IN de kop ook vernieuwd?
Die heeft de meeste slijtage.

Trek ik er met een lange dunne 10 cm schroef eruit.

Ja, ik heb ze aan beide kanten vervangen. Die in de kop ging makkelijker dan ik dacht. Misschien ook wel omdat die ver versleten was. Zoals gezegd, acceptabel niveau nu. Kan ik me weer concentreren op het co2/baardalg probleem in mijn bakje...

Dank voor alle reacties in dit avontuur 🙂

Ik heb er 3 in de kamer en de ene keer is die muisstil en het andere moment geeft hij een zachte monotone brom,
Kan misschien met vuil of zo te maken hebben. Draaien al een jaar zonder dat de as eruit is geweest, maar of dit dat kan veroorzaken weet ik niet dus.

Mijn 2213 bromt ook iets maar zet er een blik met centen van ruim een kg bovenop en is het zo goed als weg.
Het stilste buitenfilter dat ik ook gehad heb was een Tetra Ex 400 trouwens.

Klopt John dat merk ik ook. Als ze iets brommen en ik druk hard op de kop dan is het zo goed als helemaal weg.
Wat daar de oorzaak van kan zijn weet ik dus niet, maar misschien expert Bertus wel 😉

Dat is resonantie, van het deksel.
Zit op de kop geklikt.

Heb er zelf wat op liggen.

ik had er een sixpack radler opliggen, maar het zijn warme dagen geweest 🙂 Moet weer iets op terug gelegd worden haha

Das geen pils, das limonade :deal:

Dus er zijn nogal wat leden die iets op de deksel hebben liggen merk ik.

Ja,ja. tenzij je het deksel even los wipt, en wat tussen de klipjes doet.
stukje van plastic zakje.dan is het over.

NIET onder de metalen clipjes.!.

Die in de kap.

.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan