Wel of geen luchtpompje?


K

Kimberly_

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en snap nog niet echt hoe en waar ik een topic moet plaatsen dus weet niet of deze goed staat.

Maar ik heb nu 1,5 maand een aquarium van 70 liter met 12 vissen erin en 5 planten. Heb ik dan nog een luchtpomp nodig of is dit totaal overbodig?

Groetjes Kimberly
 
hoe en waar ik een topic moet plaatsen

Welkom,

Als je wat verder omlaag had gescrolld was je het stukje ''techniek'' tegengekomen daar had had je het bericht kunnen plaatsen bij ''filters en pompen''
In principe is een luchtpompje niet nodig als je genoeg planten hebt die ook goed groeien, en je moet zorgen dat je wateroppervlakte goed in beweging is.

En om welke vissen gaat het?
 
Okee, bedank voor je reactie. Heb er nu wel eentje in staan maar ik denk wel dat ik hem eruit ga halen want ik had ook gehoord dat dat meer co2 toevoegd aan je water ofzo en dat dat slecht is voor je planten.
 
Dat ook ja, de belletjes zorgen ervoor dat de Co2 eerder uit het water verdwijnt.
 
Oke. Dus het beste is om hem dan eruit te halen?
 
Ja dat lijkt mij het beste, ik zie hier ook genoeg bakken met weinig planten EN zonder luchtpompje.

Of je moet 12 hele grote vissen hebben?
 
Okee. Nee ik heb geen hele grote vissen, ik heb 4 guppies(1 man,3 vrouw), 4 platies(1 man,3 vrouw), 3 black mollies(1 man,2vrouw) en 1 borstelneus. En dan nog 1 baby gup en atm is hetzelfde vrouwtje weer aan het bevallen.
 
Dat is nog te doen, en succes met de guppen over een half jaar heb je er 50
 
Hahaha, als ik er teveel krijg zal ik ze naar de dierenwinkel brengen.
 
Je hebt trouwens wel goed nagedacht wat betreft man/vrouw verhoudingen:thumbs:
 
Ja heb van te voren ook wel wat research gedaan over de verhouding tussen man en vrouw:D
 
Top!
 
TS: In je bak van 70 liter heb je. voor zover ik dat kan nagaan hier in het topic geen filter , intern of extern...! Lijkt mij geen goede zaak. een filter helpt je om je bak beter biologisch in balans te houden.
een luchtpompje is (bijna) nooit meer nodig of wenselijk, een filter met een minimale capaciteit van 2 x de inhoud van je bak is echter noodzaak!
 
Dat ook ja, de belletjes zorgen ervoor dat de Co2 eerder uit het water verdwijnt.

Hoe weet je dat,? of ze co2 heeft.

Baad het niet, dan schaad het niet. Voor mij zeg ik, hou het erin.
En is nog leuk gezicht ook. Bij mij liggen ze op de ozon uitstroom.
 
Heb er nu wel eentje in staan maar ik denk wel dat ik hem eruit ga halen want ik had ook gehoord dat dat meer co2 toevoegd aan je water ofzo en dat dat slecht is voor je planten.

Door een zuurstofpompje krijg je belletjes en dus oppervlaktebeweging en daardoor gasuitwisseling waardoor er juist co2 kan ontsnappen. Bij een normale bak is zo n pompje echt niet nodig. Btw, planten hebben juist co2 nodig en dat is juist goed voor de planten;)
 
Daar blijven jullie maar op door hameren, he. Co2.

Doel van de luchtpomp
In een goed draaiend aquarium is een luchtpomp vaak niet direct noodzakelijk. De vissen krijgen voldoende zuurstof door de beweging van het wateroppervlak.
Er zijn echter situaties waarin het zuurstofgehalte voor de vissen moet worden verhoogd. Bijvoorbeeld door een stijgende watertemperatuur in verband met een hogere omgevingswarmte of bij of na het toedienen van medicijnen of anti-algen middel. Als de watertemperatuur stijgt word het zuurstof niveau in het water namelijk lager. Om het zuurstof gehalte weer op een goed niveau te krijgen is een luchtpomp nodig.
Sommige luchtpompen zijn voorzien van 2 of meerdere uitstromen. Hierop kunt u meerdere luchtsteentjes of filters aansluiten of naast de slang naar uw aquarium ook een Artemia broedinstallatie aansluiten.
 
Daar blijven jullie maar op door hameren, he. Co2.

Nee hoor maar ik begreep dat de TS beweert dat co2 slecht kan zijn terwijl dit juist nodig is. Niet meer en niet minder dus |Bertus;)
 
Hoe weet je dat,? of ze co2 heeft.
Ook zonder Co2 toevoeging zit er Co2 in het water alleen minder, en dat wordt nog minder als je een luchtpompje gebruikt.

Nee hoor maar ik begreep dat de TS beweert dat co2 slecht kan zijn terwijl dit juist nodig is.
Ja dat lees ik nu ook ja, ik dacht dat ze bedoelde dat de Co2 uit het water zou gaan, (dan heb ik die zin niet goed gelezen)
 
Dat is onwetendheid.

Die co2 wordt in de nacht aan gemaakt en overdag verbruikt.
Daarom kan er wel zuurstof bij gedaan worden.

Ik heb ook geen co2, de planten groeien de bak uit, met zuurstof.
 
Ligt er ook aan welke planten je hebt, sommige doen het ook prima met weinig Co2, drijfplanten doen het ook prima zonder.
 
Daarbij hangt het ook van de hoeveelheid licht af en ja met weinig licht is extra co2 vaak niet nodig maar bij een beetje beplantte bak met gemiddeld licht is al snel co2 nodig.
 
Okee, bedank voor je reactie. Heb er nu wel eentje in staan maar ik denk wel dat ik hem eruit ga halen want ik had ook gehoord dat dat meer co2 toevoegd aan je water ofzo en dat dat slecht is voor je planten.
Luchtpompjes zorgen niet voor meer CO2 in je water, het zorgt er wel voor dat de aanwezige CO2 sneller verdwijnt. Planten zijn CO2 nodig dus dat wil je niet.
 
Dat is onwetendheid.

Die co2 wordt in de nacht aan gemaakt en overdag verbruikt.
Daarom kan er wel zuurstof bij gedaan worden.

Ik heb ook geen co2, de planten groeien de bak uit, met zuurstof.
Elke plant is CO2 nodig om te kunnen groeien. Goed groeiende planten zorgen juist voor voldoende zuurstof!
 
Heeft ze je op een idee gebracht?
Haha, nee hoor ik heb al 3 poezen.

Deze twee, en de derde is nu aan het werk:D
onze poesjes toen ze klein waren.JPG



moet Patrick eerst meer aan conditietraining gaan doen
Dat heb je goed onthouden dat ik niet sport.
 
Elke plant is CO2 nodig om te kunnen groeien. Goed groeiende planten zorgen juist voor voldoende zuurstof!
Echt waar? :'( Meen je dat nou echt? :) Fijn dat je dat even zegt, zou het echt niet geweten hebben., hoor. goh.:)

Daar gaat het toch helemaal niet om.
 
Zou het echt? Ben .

Dan toch wel vreemd, dat het ondanks de zuurstof overdag, en s, nachts co2 alles groeit.
 
Dat is onwetendheid.

Die co2 wordt in de nacht aan gemaakt en overdag verbruikt.
Daarom kan er wel zuurstof bij gedaan worden.

Ik heb ook geen co2, de planten groeien de bak uit, met zuurstof.

Dan toch wel vreemd, dat het ondanks de zuurstof overdag, en s, nachts co2 alles groeit.

Zo bizar is dat niet, hé Bertus.
Zoals al vaak gezegd: de keuze van de planten bepaalt de eventuele noodzaak aan co2 (via drukfles).
Aangezien het bij jou groeit betekent dat dat jij de juiste plantenkeuze hebt gemaakt, passend bij jouw omstandigheden. :thumbs:

Maar dat betekent niet dat deze aanpak voldoende is voor alle verkrijgbare planten.
Er zijn nu eenmaal planten die iets meer eisen stellen qua voeding, licht en/of co2.
Dat is toch logisch?

Probeer jij anders eens een tapijtje Hemianthus Callitrichoides te kweken zonder toegevoegde co2, met enkel carbo en profito en mét een luchtpompje...
Dan zeg je gegarandeerd plots:
":eek: Asjemenou!!!"

Want het zal niet lukken namelijk. ;)
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en snap nog niet echt hoe en waar ik een topic moet plaatsen dus weet niet of deze goed staat.

Maar ik heb nu 1,5 maand een aquarium van 70 liter met 12 vissen erin en 5 planten. Heb ik dan nog een luchtpomp nodig of is dit totaal overbodig?

Groetjes Kimberly


70 cm met 5 plantjes. Zou co 2 fles err bij kopen.
 

Terug
Bovenaan