Wel of geen waterwissel?


evilcells

Well-known member
Lid geworden
15 november 2012
Berichten
123
Hi allen

In mijn bak van 20liter heb ik 20-tal Taiwan bees rondzwemmen op ph verlagende bodem + osmosewater. Ik werk met saltyshrimp gh+ en meet continu de TDS.
Om de waterwaarden zo stabiel mogelijk te houden ververs ik 10% om de twee weken, tot nu toe is het goed gegaan.

Ik moet er bij vertellen dat ik zware filtratie heb, EDEN 501 + een sponsfilter voor 20liter is redelijk overkill, maar vandaar ook mijn vraag.

Vanuit de TDS meter zit ik netjes rond 145 ppm. Als het water verdampt dan stijgt ie naar 147, na het toevoegen van osmose water zit ik weer op 145ppm.

Mijn vraag is of het nog toegevoegde waarde heeft om het water te verversen. Ik zou zeggen Ja, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed waarvoor dat nodig is.
TDS is stabiel dus dan gaat het toch goed?

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Dank alvast.
 
water verversen kan helpen om de kweek op gang te krijgen waarom weet ik niet. der is nog een forum lid zelf setup als jouw ongeveer die doet elke 2 maande waterversen
 
water verversen kan helpen om de kweek op gang te krijgen waarom weet ik niet. der is nog een forum lid zelf setup als jouw ongeveer die doet elke 2 maande waterversen

Ja ik doe dat vooral voor de kweek inderdaad. Ik betwijfel eigenlijk of mijn theorie klopt. Dat is namelijk wanneer TDS gelijk blijft dat er geen extra vervuiling in het water zit.
 
Geen extra door ons te meten / merkbare vervuiling.
Is het dan (theoretisch )mogelijk dat de TDS - onder gelijk omstandigheden - gaat zakken doordat het water steeds schoner wordt, door bijvoorbeeld nog een filter eraan te koppelen?

Puur vanuit interesse, niet dat ik straks 10 EDENs heb voor een 20 liter bakkie.
 
dat is mogelijk dat heb ik voor elkaar gekregen met slakken (nemen kalk op) en de gunk weg zuigen kon ik me kraan water van 120 ppm naar 110ppm krijgen
alles boven 20ppm nitraat is slecht voor de garnalen
 
Nee, dat zal geen invloed hebben, alleen meer water, filtermateriaal en bacterie werking.
 
dat is mogelijk dat heb ik voor elkaar gekregen met slakken (nemen kalk op) en de gunk weg zuigen kon ik me kraan water van 120 ppm naar 110ppm krijgen
alles boven 20ppm nitraat is slecht voor de garnalen
Moeilijke zin dit... Alles boven de 20 ppm is slecht voor de garnalen? Jouw water heb je van 120 ppm naar 110 ppm gekregen, een waarde die ver boven de 20 ppm ligt, dus dat is slecht voor garnalen? Wat bedoel je nu precies?
 
Moeilijke zin dit... Alles boven de 20 ppm is slecht voor de garnalen? Jouw water heb je van 120 ppm naar 110 ppm gekregen, een waarde die ver boven de 20 ppm ligt, dus dat is slecht voor garnalen? Wat bedoel je nu precies?al
normalen waarden zijn dus 150ppm als je dan 170ppm kan meten kun je dus in de problemen komen als dat de nitraat is
 
normalen waarden zijn dus 150ppm als je dan 170ppm kan meten kun je dus in de problemen komen als dat de nitraat is

Of in percentages uitdrukken, laten we zeggen 10% - 15%.

Ik heb nog een ander bakje draaien waar deze TW bees vandaan kwamen. Daar zit ik op kraanwater met grind tegen een TDS waarden aan van 250ppm met CO2 injectie en plantenvoeding... maar dan nog schommelt de TDS waarde niet veel, zeker geen 20 ppm
 
Is het dan (theoretisch )mogelijk dat de TDS - onder gelijk omstandigheden - gaat zakken doordat het water steeds schoner wordt, door bijvoorbeeld nog een filter eraan te koppelen?

Puur vanuit interesse, niet dat ik straks 10 EDENs heb voor een 20 liter bakkie.
Kort , ja
 
normalen waarden zijn dus 150ppm als je dan 170ppm kan meten kun je dus in de problemen komen als dat de nitraat is
Zeker weer van youtube?

170 ppm is geen nitraat, nitraat druk je niet uit in ppm, ppm is de hoeveelheid opgeloste zouten/stofjes in je bak die je met druppeltests niet meet.
 
Of in percentages uitdrukken, laten we zeggen 10% - 15%.

Ik heb nog een ander bakje draaien waar deze TW bees vandaan kwamen. Daar zit ik op kraanwater met grind tegen een TDS waarden aan van 250ppm met CO2 injectie en plantenvoeding... maar dan nog schommelt de TDS waarde niet veel, zeker geen 20 ppm
Een schommeling van 20 ppm is helemaal niet dramatisch, hier zitten mijn crystalblacks op 250 tds en na 3 weken is dat gestegen naar 300 tds en ververs ik deels osmose deels leiding (50/50) en dan zakt de tds weer naar 250. Dat heb je nou eenmaal als je bewoners in je bak hebt, die vervuilen je bak waardoor je ppm stijgt
 
mevrouw verglijkt taaibee garnalen met crystalblack , ik heb hier crystalblack/red op kraan water zitten zonder ph bodem .....je hebt de kennis niet ga eerst eens echt kweken nicole :)
 
mevrouw verglijkt taaibee garnalen met crystalblack , ik heb hier crystalblack/red op kraan water zitten zonder ph bodem .....je hebt de kennis niet ga eerst eens echt kweken nicole :)
Ik heb de kennis niet?
normalen waarden zijn dus 150ppm als je dan 170ppm kan meten kun je dus in de problemen komen als dat de nitraat is
jij vergelijkt ppm met nitraat? terwijl nitraat en ppm letterlijk niks met elkaar van doen hebben, ppm meet de zouten en stofjes in het water die je niet meet met druppeltests, die hebben werkelijk niks van doen met nitraat.
 
Ik heb de kennis niet?

jij vergelijkt ppm met nitraat? terwijl nitraat en ppm letterlijk niks met elkaar van doen hebben, ppm meet de zouten en stofjes in het water die je niet meet met druppeltests, die hebben werkelijk niks van doen met nitraat.
Euhh... nitraat is mg de liter maar je kan het ook meten in ppm wat veel in de V.S gebeurt met testen van nitraat en fosfaat.
TDS is een meting die alles meet in het water dus ook fosfaat en nitraat ! en om het nog leuker te maken je plantenvoeding als je die gebruikt want ook mineralen en spoor elementen bepalen je TDS waarden in ppm.
Daarom zijn TDS meter voor een normaal aquarium met planten en organische afval eigenlijk erg on-nauwkeurig omdat het alles meet wat er is opgelost in het water.
Dus gaat je nitraat stijgen of zakken is dat meetbaar in TDS waarde net als Fosfaat.
Okk een PH electrode meet niet alleen PH zodra het water zachter wordt of meer gaat vervuilen daald ook de PH omdat bacterien die dus je overmaat organische stoffen omzet gebruiken spoor elementen en magnesium en calsium en dat ontrekken ze ook aan je water !
Dus ja ppm of hier in europa uitgedruk in mg de liter is een methode van een meeting met daar aan aangepaste druppelvloeistof en aflees kaart.

Ook een geleidbaarheid meter in microsiemens meet alles in het water dus ook nitraten/fosfaten/ammonia/ammoniak zouten ijzer en alle overige spoor elementen wat er ook maar iets aan elektrische geleid is vervuiling dus meetbaar in Us of TDS.
zie het niet als een kwaad bedoeld maar als extra info en extra weetje hoe zoiets werkt dus eigenlijk nutteloos als je niet kweek of het in een gewoon aquarium gaat gebruiken omdat het weinig zegt dan cijfertjes die van alles kunnen betekenen dan wat je wil meten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kennis niet?
die heb je niet. jij denkt dat uv filters nodig zijn op garnalen bakken echt van de zotten meschien moet jij eens op youtube gaan kijke waar mensen 200k euro aan garnalen inporteren mensen met de echten kennis dan die mis informatie van je versprijden wat doden dieren op levert dit doe je gewoon regel matig
 
die heb je niet. jij denkt dat uv filters nodig zijn op garnalen bakken echt van de zotten meschien moet jij eens op youtube gaan kijke waar mensen 200k euro aan garnalen inporteren mensen met de echten kennis dan die mis informatie van je versprijden wat doden dieren op levert dit doe je gewoon regel matig
Tja simplisity ten top, ik heb nooit beweerd dat je standaard een uv-filter in een garnalenbak moet hangen, meschien mot ik wat meer in jou taoltje proaten datie ut dan beter snap :LOL: :koffie:
 
Moeilijke zin dit... Alles boven de 20 ppm is slecht voor de garnalen? Jouw water heb je van 120 ppm naar 110 ppm gekregen, een waarde die ver boven de 20 ppm ligt, dus dat is slecht voor garnalen? Wat bedoel je nu precies?
Op zich klopt het wel wat hij zegt.
Als water normaal 150 ppm is en je meet dan 170 ppm mag je concluderen dat er minimaal 20 ppm aan vervuiling in zit. Een deel daarvan kan nitraat zijn.
Wordt het water minder hard zodat KH of GH omlaag gaat dan zakt ook de ppm onder de 150. Meet je later weer een 170 ppm dan is de vervuiling dus meer dan 20 ppm.
Met druppels kan je vervolgens aantonen hoeveel ppm het nitraat is. Wat verder over blijft is dus vervuiling uit een andere bron zoals plantenvoeding fosfaat eiwitten ed.

En ppm is gewoon hetzelfde als mg/l voor wie de term ppm verwarrend vind.
 
Laatst bewerkt:
Dus ja in een bak waarin de belasting minimaal is en je dus geen stijging van het ppm meet over een lange tijd kan je je afvragen of je wel of niet moet gaan verversen.
 
Een schommeling van 20 ppm is helemaal niet dramatisch, hier zitten mijn crystalblacks op 250 tds en na 3 weken is dat gestegen naar 300 tds en ververs ik deels osmose deels leiding (50/50) en dan zakt de tds weer naar 250. Dat heb je nou eenmaal als je bewoners in je bak hebt, die vervuilen je bak waardoor je ppm stijgt
Ik heb hier ze op een uS van gemiddeld 300 zitten en zorg ervoor dat er geen afwijking van meer dan 10% optreedt naar boven op beneden. Soms ververs ik en zit dan op 270 ipv 300 en dat kan prima. Door vervuiling zal de uS heel geleidelijk stijgen en dat zal denk ik geen probleem mogen zijn.
 
die heb je niet. jij denkt dat uv filters nodig zijn op garnalen bakken echt van de zotten meschien moet jij eens op youtube gaan kijke waar mensen 200k euro aan garnalen inporteren mensen met de echten kennis dan die mis informatie van je versprijden wat doden dieren op levert dit doe je gewoon regel matig
Een UV filter wordt heel vaak toegepast bij kwekers van vissen/garnalen/lagere dieren en schelpdieren.
Om ziekte kiemen te doden,schimmel sporen maar dan praten we wel over industriele UV-lampen met hoog vermogen en veel langere bedrijfduur hebben dan de amateuristische UV-lampen die wij gebruiken met veel lagere wattages en levensduur en effectiviteit algemeen waar enkel algensporen in het water me te doden is maar amper effect heeft op bacterien of virussen.
Ze staan niet perse op de kweekbakken in het systeem maar vaak op bron van waar het water vandaan komt die voorbereid wordt voor water te verversen of nieuwe stelling te vullen. dus zeg maar water voorbereiding in tanks die ze na chemische filteren en UV op waterwaarde brengen met osmose en dan pas het kweek systeem in gaat. zo wordt het gedaan bij vele kwekerijen.
 
Een UV filter wordt heel vaak toegepast bij kwekers van vissen/garnalen/lagere dieren en schelpdieren.
Om ziekte kiemen te doden,schimmel sporen maar dan praten we wel over industriele UV-lampen met hoog vermogen en veel langere bedrijfduur hebben dan de amateuristische UV-lampen die wij gebruiken met veel lagere wattages en levensduur en effectiviteit algemeen waar enkel algensporen in het water me te doden is maar amper effect heeft op bacterien of virussen.
Ze staan niet perse op de kweekbakken in het systeem maar vaak op bron van waar het water vandaan komt die voorbereid wordt voor water te verversen of nieuwe stelling te vullen. dus zeg maar water voorbereiding in tanks die ze na chemische filteren en UV op waterwaarde brengen met osmose en dan pas het kweek systeem in gaat. zo wordt het gedaan bij vele kwekerijen.
Dus feitelijk wat je zegt, is de 7/9/11 watt uvc niet voor ziektekiemen en of virussen enz te doden? Maar enkel algensporen de nek om te draaien?


Als dat zo is? @biljoenblik dan hebben we niks aan een uvc?
 
Een UV filter wordt heel vaak toegepast bij kwekers van vissen/garnalen/lagere dieren en schelpdieren.
Om ziekte kiemen te doden,schimmel sporen maar dan praten we wel over industriele UV-lampen met hoog vermogen en veel langere bedrijfduur hebben dan de amateuristische UV-lampen die wij gebruiken met veel lagere wattages en levensduur en effectiviteit algemeen waar enkel algensporen in het water me te doden is maar amper effect heeft op bacterien of virussen.
Ze staan niet perse op de kweekbakken in het systeem maar vaak op bron van waar het water vandaan komt die voorbereid wordt voor water te verversen of nieuwe stelling te vullen. dus zeg maar water voorbereiding in tanks die ze na chemische filteren en UV op waterwaarde brengen met osmose en dan pas het kweek systeem in gaat. zo wordt het gedaan bij vele kwekerijen.
ik ken gewoon groten kwekers in persoon en daar gebeurt het ook nie bij de garnalen is nie nodig moet je ook nie willen krijg je zwakken dieren als jij problemen met schimmel en ziekte kiemen hebt dan doe iets goed fout das hoe het in de praktijk werk hier bij mij en velen anderen kwekers.
 
ik ken gewoon groten kwekers in persoon en daar gebeurt het ook nie bij de garnalen is nie nodig moet je ook nie willen krijg je zwakken dieren als jij problemen met schimmel en ziekte kiemen hebt dan doe iets goed fout das hoe het in de praktijk werk hier bij mij en velen anderen kwekers.
Dit ja en dit is nee, zal je uitleggen waarom, leidinwater is algemeen vrij van ziekte kiemen en algen en schimmel omdat het drink water is, Bronwater die vele kwekers juist gebruiken wegens de kosten dekken hebben dit juist wel nodig.
Regenwater opvangen is ook een probleem, kan vol zitten met verontreiniging van industrie dus wordt chemische toegevat maar het bevat veel bacterien en microleven en schimmels en dat willen veel kwekers dan ook liever niet hebben op eitjes en jongbroed en ook niet op garnalen want de kand als er een besmetting plaats vindt gaat heel de stelling daar ziek of door overlijden.. boel centjes.
Daarom gebruiken vele een UV lamp op de voortbereiding en soms ook op de stelling ter preventie van. gebruik je leidingwater als voortbereiding kan dit wel zonder UV omdat het al steriel is.
Onze gekochte UV lampen zijn ook niet bedoeld om virussen en andere ziektekiemen te doden maar zijn vaak tegen algenbloei en bacterie bloei tegen te gaan of te bestrijden in vijver en is daarna over gewaaid naar het aquarium waar dit ook werkt.
Wil je virussen en ziektekiemen doden heb je een sterke uv lamp nodig en geen 9-11Watt maar eerder 25-50Watt om water steriel te maken met een doorvoer van max 600liter per uur en minder.
Daarom zijn industriele UV lampen vaak 100-500Watt ! die enkel gebruikt worden om aangevoerd nieuw water dat voortbereid wordt te stereliseren voordat het de kweek instelling in gaat ter verversing of opnieuw vullen van een stelling.
 
Dus feitelijk wat je zegt, is de 7/9/11 watt uvc niet voor ziektekiemen en of virussen enz te doden? Maar enkel algensporen de nek om te draaien?


Als dat zo is? @biljoenblik dan hebben we niks aan een uvc?
yep.. daar is het vermogen van de uv-lamp niet naar met 7-11watt of de wat sterkere modellen omdat het doel is het water helder te maken en vrij van zweefalgen omdat het ook uit de vijver wereld is overgewaaid.
 
Ik zou wel blijven verversen, ook al heb je nauwelijks (zichtbare/meetbare) vervuiling. Denk bijvoorbeeld aan bacteriedruk.

Volgens mij wordt dat niet gemeten met een TDS meter?
 
Dus feitelijk wat je zegt, is de 7/9/11 watt uvc niet voor ziektekiemen en of virussen enz te doden? Maar enkel algensporen de nek om te draaien?


Als dat zo is? @biljoenblik dan hebben we niks aan een uvc?
Ik heb in de EU een heel stuk erover geschreven. Met links.
Waarin het effect tov watervolume wordt uitgezet.

En alle uv lampen. Echt alle uv lampen.
Hebben een levensduur van 1 jaar.
Dat heeft met verval te maken.
Je kunt wel beginnen met 10x sterker. En na 10 jaar heb je nog steeds genoeg.
Maar ja. Dat is eerst 9 jaar teveel.
 
Ik zou wel blijven verversen, ook al heb je nauwelijks (zichtbare/meetbare) vervuiling. Denk bijvoorbeeld aan bacteriedruk.

Volgens mij wordt dat niet gemeten met een TDS meter?
Bacteriedruk wordt niet gemeten maar is wel zicht baar als de PH gaat dalen in enkele dagen dat is een teken van vele bacterie aktiviteitdie je clasium/magnesium opsnoepen in hun afbraak proces.
Bacteriedruk op vissen kan je verlagen met een sterke UV lamp in het systeem het zo geheten REDOX getal op vissen verlaag je hier mee.. maar als je bacteriedruk hebt in je aquarium is dat vaak de fout van houder.. te veel vis op te weinig water of vervuild of een filter die niet toereikend is aan de belasting.
Daarom de mynht als je Discussen houd moet je wel een UV-lamp nemen want anders dan worden ziek of je kan ziekte hiermee voorkomen is de grootste fabel...
In de amzone hangen toch ook geen UV-lampen in maar dit zijn gekweekte die zijn gevoeliger..allemaal onzin.. wordt een vis ziek dan kan dit hele andere oorzaken hebben en daar kan een UV-lamp ook niks tegen doen als jij ze niet goed verzorgd of wat ik al opnoemde... en of de vis is gewoon niet sterk en niet gezond genoeg.. zo gaat het in de natuur ook en hij zal bij de eerste de beste ziektekiem die de slijmhuid door komt ook ziek worden.
 
Dit ja en dit is nee, zal je uitleggen waarom, leidinwater is algemeen vrij van ziekte kiemen en algen en schimmel omdat het drink water is, Bronwater die vele kwekers juist gebruiken wegens de kosten dekken hebben dit juist wel nodig.
Regenwater opvangen is ook een probleem, kan vol zitten met verontreiniging van industrie dus wordt chemische toegevat maar het bevat veel bacterien en microleven en schimmels en dat willen veel kwekers dan ook liever niet hebben op eitjes en jongbroed en ook niet op garnalen want de kand als er een besmetting plaats vindt gaat heel de stelling daar ziek of door overlijden.. boel centje
ja klopt woord voor water voor bereiding gebruikt maar niet in de bak zelf wat nicole doet. dat verhaal dat een virus kan krijgen heb ik vaker gelezen maar nog nooit mee gemaakt en als ik dus kijke naar mensen die 50000 garnalen inporteren per keer hebben er ook geen last van vetrouw daar liever op heb jij uber houd zoon beesje die dat virus niet kan overleven zou ik het ook nie willen ga tog nie kweken met zwakken dieren.... en mijn ervaring draaie ik alleen low nutriens bakken en daar is dus geen voeding voer ziekte kiemen of anderen negatieven organisme...
 
Het hele uv-c verhaal is volledig off topic op de originele vraag.
Wel of niet verversen in de bak van TS?
 
ja klopt woord voor water voor bereiding gebruikt maar niet in de bak zelf wat nicole doet. dat verhaal dat een virus kan krijgen heb ik vaker gelezen maar nog nooit mee gemaakt en als ik dus kijke naar mensen die 50000 garnalen inporteren per keer hebben er ook geen last van vetrouw daar liever op heb jij uber houd zoon beesje die dat virus niet kan overleven zou ik het ook nie willen ga tog nie kweken met zwakken dieren.... en mijn ervaring draaie ik alleen low nutriens bakken en daar is dus geen voeding voer ziekte kiemen of anderen negatieven organisme...
Zolang jij een sterke stam hebt met garnalen en je gewoon leidingwater gebruikt en daar osmose van maakt en goed in de gaten houd waar jij je handen in hebt stoken voordat je het aqaurium in gaat en geen nieuwe planten of garnalen zonder quarntine of decoratie ongewassen erbij plaatst je geen UV nodig en is de kans op een een bemetting nihil
Als het echt zo kritische was.. man man dan lagen mijn Discussen allang het loodje, was nooit mijn handen tenzij ik met schoonmaak middelen ben bezig geweest en ga ik zo de bak in en pak ook zo het discusvoer beet tussen mijn vingers terwijl er idioten zijn die eerst hun handen wassen dan het voer met dokters handschoendje pakken en met een pincet het in het water doen .. ik lach me kapot als ze dan zeggen..das om besmettingen te voorkomen met je handen..
Je moest eens weten hoeveel goede en slechte bacterien in je aquarium wonen en leven.. zolang een vis gezond is met een gave slijmhuid en goed inmuum systeem worden ze niet ziek. en dat geld ook voor garnalen en overige aquarium bewoners.
 

Terug
Bovenaan