Wel of geen waterwissel?


Het hele uv-c verhaal is volledig off topic op de originele vraag.
Wel of niet verversen in de bak van TS?
Ik zou de UV-lamp eens per week verversen en het water laten voor wat het is :DD
 
Zolang jij een sterke stam hebt met garnalen en je gewoon leidingwater gebruikt en daar osmose van maakt en goed in de gaten houd waar jij je handen in hebt stoken voordat je het aqaurium in gaat en geen nieuwe planten of garnalen zonder quarntine of decoratie ongewassen erbij plaatst je geen UV nodig en is de kans op een een bemetting nihil
Als het echt zo kritische was.. man man dan lagen mijn Discussen allang het loodje, was nooit mijn handen tenzij ik met schoonmaak middelen ben bezig geweest en ga ik zo de bak in en pak ook zo het discusvoer beet tussen mijn vingers terwijl er idioten zijn die eerst hun handen wassen dan het voer met dokters handschoendje pakken en met een pincet het in het water doen .. ik lach me kapot als ze dan zeggen..das om besmettingen te voorkomen met je handen..
Je moest eens weten hoeveel goede en slechte bacterien in je aquarium wonen en leven.. zolang een vis gezond is met een gave slijmhuid en goed inmuum systeem worden ze niet ziek. en dat geld ook voor garnalen en overige aquarium bewoners.
ja weet ik ook daarom heb ik ook de besten kwaliteit voer die verkrijg baar is en beste kwaliteit water die kan geven maar niet door kleine organisme te sterilizeren
 
ja weet ik ook daarom heb ik ook de besten kwaliteit voer die verkrijg baar is en beste kwaliteit water die kan geven maar niet door kleine organisme te sterilizeren
Beste klein organisme ofwel microleven heb je nodig in je aquarium om hem in stand te houden en een balance te krijgen en ook om je ammonia weg te werken heb je bacterien nodig.
Duur voer is enkele maar om je garnalen gezond en fit te houden maat ook garnalem poepen en dat moet afgebroken worden door microleven en micro organisme dus water steraliseren kan maar alles wat niet de UV-lamp passerd wordt niet gedood.
Mircro organisme leeft in je bodem en het filter dus die dood je er niet mee, aleen vrijzwevende bacterien en schimmels en algensporen, heb je een zieke vis of garnaal gaat een UV-lamp niet werken voor genezing omdat de bacterie of virus/schimmel al op het beeste je zit en niet de UV-lamp zal passeren daarom is een UV-lamp ook overbodig op een gewoon aquarium.. enkel nuttig om algenbloei of bacterie bloei te bestrijden.
 
Beheer heeft dit draadje even wat opgeschoond, daar het nog steeds over waterchemie en onderhoud gaat laten we dit verder ongemoeid eventueel kan TS daar alsnog een verzoek toe doen.
 
Volgens mijn is niet tot zeer weinig water verversen wel degelijk mogelijk

Bijvoorbeeld:
-De ideale/vooropgestelde waterwaarde is een TDS van 200
-osmose/ kraanwater met een TDS van 150
-na toevoegen dosis sporenelementen kom je op TDS van 175
-na toevoeging dosis KNO3 en K3PO4 kom je op TDS van 200

na een week meet je de TDS en no3/po4
1-Blijf je TDS op 200 maar is de NO3 en PO4 opgelopen zit je met verbruik aan kalium en sporenelementen
2-Is je TDS naar 230 en is de NO3 en PO4 opgelopen zit je met te weinig verbruik aan kalium en sporenelementen
3-Is je TDS naar 150 maar is de NO3 en PO4 stabiel of amper verlaagd zit je met hoog verbruik aan kalium en sporenelementen
4-Is je TDS naar 100 en is de NO3 en PO4 bijna onmeetbaar zit je met zwaar verbruik aan kalium en sporenelementen en NPK


In vb1 en 2 zit je vast aan blijven water wisselen ondanks dat in vb1 de TDS niet oploopt
In vb3 dosis KNO3 en K3PO4 verlagen en mogelijk in de toekomst iets wat meer aan sporenelementen en kalium geven en maar zeer kleine waterwissel
In vb4 durf ik te zeggen dat grote waterwissels eerder onnodig tot zelfs eerder dom zijn .

Een weinig belast goed draaiend filter en planten aquarium zou dicht of in vb 3en 4 moeten raken en eventueel gh/kh iets aanvullen
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn is niet tot zeer weinig water verversen wel degelijk mogelijk

Bijvoorbeeld:
-De ideale/vooropgestelde waterwaarde is een TDS van 200
-osmose/ kraanwater met een TDS van 150
-na toevoegen dosis sporenelementen kom je op TDS van 175
-na toevoeging dosis KNO3 en K3PO4 kom je op TDS van 200

na een week meet je de TDS en no3/po4
1-Blijf je TDS op 200 maar is de NO3 en PO4 opgelopen zit je met verbruik aan kalium en sporenelementen
2-Is je TDS naar 230 en is de NO3 en PO4 opgelopen zit je met te weinig verbruik aan kalium en sporenelementen
3-Is je TDS naar 150 maar is de NO3 en PO4 stabiel of amper verlaagd zit je met hoog verbruik aan kalium en sporenelementen
4-Is je TDS naar 100 en is de NO3 en PO4 bijna onmeetbaar zit je met zwaar verbruik aan kalium en sporenelementen en NPK


In vb1 en 2 zit je vast aan blijven water wisselen ondanks dat in vb1 de TDS niet oploopt
In vb3 dosis KNO3 en K3PO4 verlagen en mogelijk in de toekomst iets wat meer aan sporenelementen en kalium geven en maar zeer kleine waterwissel
In vb4 durf ik te zeggen dat grote waterwissels eerder onnodig tot zelfs eerder dom zijn .

Een weinig belast goed draaiend filter en planten aquarium zou dicht of in vb 3en 4 moeten raken en eventueel gh/kh iets aanvullen
Dus ik denk dat niet verversen bij een stabiel aquarium wel mogelijk is. Volgens mij is mijn filtratie sterk genoeg voor 20 garnalen.
Aquarium betreft een Fluval aquarium met een interne filter, die gebruik ik niet, maar in die filterruimte heb ik wel filtermateriaal zitten. Het water gaat via die ruimte de filter in, dus effectief heb ik naast de EDEN nog een soort voorfilter.

In mijn geval is verversen denk ik juist overbodig doordat je de waterwaarden laat schommelen (ik droppel 1,5 liter in 4 uur tijd in het aquarium bij waterwissel, maar dan nog). Maar dat idee van niet verversen vind ik gek...
 
Dus ik denk dat niet verversen bij een stabiel aquarium wel mogelijk is. Volgens mij is mijn filtratie sterk genoeg voor 20 garnalen.
Hou rekening dat je bodem nog allerhande elementen opneemt /snoept je.
De TDS kan dan wel gelijk blijven maar onderling kunnen elementen verschuiven.
 

Terug
Bovenaan