Wel of niet (extra) nabehandelen met levamicil?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Ik zit al een poosje in een camelanusepidemie-bestrijding.

De hele korte samenvatting:
Op 26 december een kuur dacticyd ingestart (dat had ik toen in huis). Na 48 uur er uit gehaald.
In de tussentijd levamicil besteld (op aanraden van wat mede-forumleden omdat dat een beter middel is).
Bedoeling om die zo snel mogelijk in te starten. De verzending duurde erg lang, vandaar besloten om zaterdag 9 januari Levamicil (na) te kuren. Die heb ik donderdag 14 januari er uit gehaald (op dag 6, zoals de bijsluiter aan geeft).

We zijn vandaag 10 dagen verder, de dag waarop manaus aan geeft om de tweede kuur levamicil in te starten.
Mijn vraag is dit: doe ik er verstandig aan om deze herhaalkuur te geven, of niet?

Technisch gezien hebben de vissen er al twee ronden op zitten, maar wel met een verschillend middel.
Ik heb mijn twijfels bij hoe goed de dacticyd heeft uitgepakt. Zo'n twee dagen na het instarten van de Dacticyd zag ik nog steeds wormen bij een vis. Kan een vertraagde werking geweest zijn. Want daarna eigenlijk niet meer gezien.

Als ik nu naar de (maan)vissen kijk maken ze het goed. Gedragen zich niet abnormaal. Eten goed. Leggen eieren. Mooi op kleur.
Ze krijgen o.a. vibra bites van Hikari te eten, en dat heeft dezelfde kleur als camelanus, wat het een klein beetje tricky maakt om te determineren of ze zeker weten 100% wormvrij zijn.


Ik hoor heel graag jullie mening, advies, of andere gedachten hierover!

Het hele (achtergrond) verhaal vindt je hier: https://aquaforum.nl/threads/maanvis-met-groeiende-wond-aan-kop.172002/.
Omdat het nogal een lang verhaal is geworden heb ik deze concrete vraag even in een nieuw topic gezet, hoop dat dat een goed besluit was.
Hartelijk dank vast voor het meedenken!
 
Reacties schiet niet erg op.

Ik zou het zo even laten. zijn 2 behandelingen en de manuas is ook nog een stuk langer dus je mag er denk wel van uitgaan dat de camelanus weg is. Niet je bodem bekijken maar de poep gaten. Als het niet weg is zul je weer trosje hier zien hangen en niet op de bodem. De wormen hebben gastheer nodig om te overleven. Als er eitje op de bodem is gevallen en er ontstaat een wormpje zal die vliegensvlug in de vis terecht komen.

Als alles gezond en blakend rond zwemt houden zo. Zie je weer ellende uit poepgat hangen kun je altijd weer behandelen,
 
De reden waarom Levamicil moet nabehandeld worden is om de overblijvende eitjes die mogelijk nog in de darmen van je vissen of in je planten hangen ook te doden nadat die uit komen.

Als je Dactacyd niks gedaan heeft, dan heeft je eerste behandeling met Levamicil enkel de levende wormen gedood, maar niet de eitjes.
 
@michelle1 en @Tommie1 , heel hartelijk dank voor jullie reactie!

Heb uiteindelijk besloten om niet nog een keer na te doseren met de levamicil (dus geen derde ronde). Het is een soort 'gok', wat betreft de eitjes, maar in principe hebben ze nu twee ronden gehad, en dat zou in theorie voldoende moeten zijn.
Omdat ik sinds dag 2 van de dacticyd-kuur geen wormen meer gezien heb, neem ik aan dat de dacticyd de wormen wel goed heeft opgeruimd. En de levamicil erna vervolgens de eieren.
Ook omdat de vissen het nu eigenlijk heel goed maken laat ik het nu voor wat het is.

Ik zal laten weten hoe het af loopt! Dank voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan