Welk aquaria is beter voor onze 12 vissen...


P

__PSM__

Guest
Op dit moment hebben wij een superfish home 60 staan, voor onze 10 rasbora galaxy's 2 honinggoeramis en een aantal garnalen...

Gisteren heb ik een Sera Scapercube gewonnen bij onze dierenwinkel :) helaas is die maar 48 liter en wat mij betreft dus echt te klein... ik heb nu de vraag gesteld of ik tegen bijbetaling eventueel die van 80 liter mag overnemen. De grondafmetingen blijven dan kleiner dan die van de superfish... of het mag weet ik nog niet, mag het niet houdt het natuurlijk sowieso op, het is al super tof dat we zo'n gave prijs gewonnen hebben :)

Superfish home 60 is zo uit mijn hoofd 58,5x 32,5x 42 (incl verlichting, ik denk dat de bak ansich zo'n 32 hoog is). De grootste sera scaper is 40x40x50 excl. Verlichting...

Ik ben weg van de vormgeving van de sera. Maar wil voor nu toch ook het beste voor de vissen... het duurt tenslotte nog even tot mijn echte droombak er staat....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tja , voor de vissen geld er denk ik eigenlijk maar 1 ding , en dat is zo groot mogelijk :)
 
Ja klopt maar ik heb wel eens gelezen dat breedte belangrijker is dan hoogte ;) vandaar mijn twijfel
 
dat ligt een beetje aan het soort vissen , bodem vissen hebben geen hoogte nodig :) :) :) , hoogte is wel makkelijk voor de plantengroei
 
dat ligt een beetje aan het soort vissen , bodem vissen hebben geen hoogte nodig :) :) :) , hoogte is wel makkelijk voor de plantengroei

Het zijn 10 rasbora galaxy en 2 honinggoeramies vrouwtjes:) en stuk of 10 garnalen
 
Bij vissen houden moet je altijd kijken naar zwemlengte en niet naar inhoud, een bak van 150x30x30 kan je meer vissen in houden dan een bak van 100x60x60 om het simpele feit dta vissen niet omhoog zwemmen, maar heen en weer zwemmen, dus langer is altijd beter
 
bij mij zitten de rasbora`s door de hele bak heen , maar ze geven geloof ik wel een beetje de voorkeur aan de bovenste laag en dan tussen de plantjes , goerami`s zitten geloof ik ook graag een beetje bovenin , en de garnalen maar t het allemaal helemaal niets uit :)
 
Als ik zie hoe het nu zwemt, zwemt het allemaal overal :p
 
20200216_111420.jpg


Onze bak nu :)
 
Bij vissen houden moet je altijd kijken naar zwemlengte en niet naar inhoud, een bak van 150x30x30 kan je meer vissen in houden dan een bak van 100x60x60 om het simpele feit dta vissen niet omhoog zwemmen, maar heen en weer zwemmen, dus langer is altijd beter
De rasbora's worden max 2,5 cm... dus 10x de zwemlengte is 25 cm. Voor de honinggoerami zou het aquarium te klein zijn. Maar ondat het alles behalve een overbevolkt aquarium is als ik kies voor de 80 liter.... vraag ik me af of dat problemen op zal leveren????
 
Ik denk dat het nu hooguit 55 liter water zal zijn... en daar houden we dan toch 75 liter op over bij het andere aquarium...
 
Ik blijf het toch leuke aquariums vinden de Home line van SuperFish!
Zelf ben ik begonnen met de home 25 en daarna ook een home 60 gehad.
Wel de tip om je dropchecker verplaatsen zodat hij niet boven je diffuser hangt.
Dat kan wel eens een erg vertekend beeld gaan geven.
 
Ik blijf het toch leuke aquariums vinden de Home line van SuperFish!
Zelf ben ik begonnen met de home 25 en daarna ook een home 60 gehad.
Wel de tip om je dropchecker verplaatsen zodat hij niet boven je diffuser hangt.
Dat kan wel eens een erg vertekend beeld gaan geven.
Haha nooit mijn oog op gevallen maar je hebt helemaal gelijk :) heb hem snel verhangen....

Ik vind t ook een mooi aquarium maar vind het wel jammer dat t wit tóch wel heel extreem aanwezig is...
 
Bij vissen houden moet je altijd kijken naar zwemlengte en niet naar inhoud, een bak van 150x30x30 kan je meer vissen in houden dan een bak van 100x60x60 om het simpele feit dta vissen niet omhoog zwemmen, maar heen en weer zwemmen, dus langer is altijd beter
Sorry, maar dit is totale onzin. Een bak van 100x60x60 bevat 360 liter water. Een bak van 150x30x30 bevat slechts 135 liter water. In 360 liter kan je echt wel meer vis houden dan in 135 liter. Helemaal als je echt oppervlakte en bodembewoners neemt. In een bak van 30 hoog gaat verschillende lagen echt niet passen.
 
Sorry, maar dit is totale onzin. Een bak van 100x60x60 bevat 360 liter water. Een bak van 150x30x30 bevat slechts 135 liter water. In 360 liter kan je echt wel meer vis houden dan in 135 liter. Helemaal als je echt oppervlakte en bodembewoners neemt. In een bak van 30 hoog gaat verschillende lagen echt niet passen.
Dus dan toch de Sera?
 
De rasbora's worden max 2,5 cm... dus 10x de zwemlengte is 25 cm. Voor de honinggoerami zou het aquarium te klein zijn. Maar ondat het alles behalve een overbevolkt aquarium is als ik kies voor de 80 liter.... vraag ik me af of dat problemen op zal leveren????
Denk persoonlijk dat het wel kan, wel moet je dan niet in de verleiding komen om toch (veel) meer vis toe te voegen :D
 
Denk persoonlijk dat het wel kan, wel moet je dan niet in de verleiding komen om toch (veel) meer vis toe te voegen :D
Wil ik ook niet, totdat ons droomaquarium er staat ;)
 
Hoogte in een aquarium kan zeker mooi zijn. Let wel op dat je verlichting meer vermogen moet hebben, om de planten op de bodem van licht te kunnen voorzien! Elke centimeter water is weerstand voor het licht.
 
Hoogte in een aquarium kan zeker mooi zijn. Let wel op dat je verlichting meer vermogen moet hebben, om de planten op de bodem van licht te kunnen voorzien! Elke centimeter water is weerstand voor het licht.
Ik wil op termijn sowieso een speciale plantenlamp er extra bijzetten :)
 
Sorry, maar dit is totale onzin. Een bak van 100x60x60 bevat 360 liter water. Een bak van 150x30x30 bevat slechts 135 liter water. In 360 liter kan je echt wel meer vis houden dan in 135 liter. Helemaal als je echt oppervlakte en bodembewoners neemt. In een bak van 30 hoog gaat verschillende lagen echt niet passen.
Dat mag jij onzin vinden, ik vind jouw bericht onzin, het gaat puur om zwemlengte bij vissen houden en niet om inhoud, vissen zwemmen heen en weer en niet omhoog/omlaag, tja logisch nadenken is niet iedereen gegeven blijkt maar weer
 
Ik denk dat jouw superfish 60 voor de vissen fijner is dan de eventueel aan te schaffen 40 x 40. Meer horizontaal oppervlak. :)

een bak van 150x30x30 kan je meer vissen in houden dan een bak van 100x60x60 om het simpele feit dta vissen niet omhoog zwemmen, maar heen en weer zwemmen, dus langer is altijd beter
Dit lijkt me niet kloppen beste Nicolien. Een bak van 1.50 óógt groot, maar met een diepte van slechts 30 cm kom je op een oppervlakte van 0,48 M2. 100 x 60 geeft 0,6 en dan heb je nog eens een stuk meer hoogte ook. (Wat inderderdaad minder belangrijk, maar desalniettemin een factor is.)

En dan zou je (als voorbeeld even) kunnen denken dat een vis van bijvoorbeeld 15 cm niet thuishoort in een bak van 1 meter. En dat je dan eerder aan 1.50+ moet denken. Maar als de diepte van zo'n bak beperkt is kan zo'n beest z'n kont amper keren. In die zin hebben aquaria überhaupt de verkeerde afmetingen voor veel vissen die wij houden. Ze worden geacht baantjes te zwemmen, maar zo werkt dat niet. Dat is een menselijke wens.
 
Dat mag jij onzin vinden, ik vind jouw bericht onzin, het gaat puur om zwemlengte bij vissen houden en niet om inhoud, vissen zwemmen heen en weer en niet omhoog/omlaag, tja logisch nadenken is niet iedereen gegeven blijkt maar weer
ps: ik heb het niet over lagen, ik heb het puur over de motivatie waarom een langere bak beter is
 
Ik denk dat jouw superfish 60 voor de vissen fijner is dan de eventueel aan te schaffen 40 x 40. Meer horizontaal oppervlak. :)

Dit lijkt me niet kloppen beste Nicolien. Een bak van 1.50 óógt groot, maar met een diepte van slechts 30 cm kom je op een oppervlakte van 0,48 M2. 100 x 60 geeft 0,6 en dan heb je nog eens een stuk meer hoogte ook. (Wat inderderdaad minder belangrijk, maar desalniettemin een factor is.)

En dan zou je (als voorbeeld even) kunnen denken dat een vis van bijvoorbeeld 15 cm niet thuishoort in een bak van 1 meter. En dat je dan eerder aan 1.50+ moet denken. Maar als de diepte van zo'n bak beperkt is kan zo'n beest z'n kont amper keren. In die zin hebben aquaria überhaupt de verkeerde afmetingen voor veel vissen die wij houden. Ze worden geacht baantjes te zwemmen, maar zo werkt dat niet. Dat is een menselijke wens.
Het ging mij puur om het voorbeeld van zwemlengte, dat een langere bak te prefereren is boven een hoge bak, omdat vissen niet van boven naar beneden zwemmen, maar van links naar rechts
 
Als ik alles zo lees, denk ik dat het verschil minimaal is voor de vissen eigenlijk.... onze bak nu is namelijk weer smaller in de diepte....
 
Rene74monte, dat is voor mij echt heeee herkenbaar, vraag me af of dat misschien niet ook gewoon het type vis is dat ik heb...

En misschien ook wel gewoon het nadeel van kleinere bakken...

Nu ik al deze info zo heb gelezen denk ik dat t verschil minimaal zal zijn voor onze 12 vissen....
 
nou , mijn vissen zwemmen overal heen
Klopt maar dat is weer omdat er geen gevaar is en dus scholen ze niet, maar dat heeft niks te maken met dat vissen liever een lange bak dan een hoge bak hebben, ze zwemmen voornamelijk van links naar rechts en niet van boven naar beneden, omdat het laatst genoemde niet natuurlijk gedrag is voor ze
 
Rene74monte, dat is voor mij echt heeee herkenbaar, vraag me af of dat misschien niet ook gewoon het type vis is dat ik heb...

En misschien ook wel gewoon het nadeel van kleinere bakken...

Nu ik al deze info zo heb gelezen denk ik dat t verschil minimaal zal zijn voor onze 12 vissen....
Nee heeft niks te maken met de vissoort, vissen scholen alleen als er gevaar is (immers een 1ling valt niet op in de massa en de kans dat je dan opgevroten word is aanzienlijk kleiner) dus dat ze niet scholen in jouw bak is dus eigenlijk een goed teken, dan voelen ze zich veilig
 
nee , bij mij in de bak is er geen gevaar inderdaad , als je een lange bak nodig hebt omdat je vissen constant in paniek zijn is er ook iets niet in orde lijkt me :) :)
 
Nee heeft niks te maken met de vissoort, vissen scholen alleen als er gevaar is (immers een 1ling valt niet op in de massa en de kans dat je dan opgevroten word is aanzienlijk kleiner) dus dat ze niet scholen in jouw bak is dus eigenlijk een goed teken, dan voelen ze zich veilig
Maar hoe zie je het verschil in grondoppervlak van 58x32 of 40x40 dan? Uiteindelijk is dat nagenoeg gelijk? Als je dan echt een stuk meer inhoud kunt krijgen? Lijkt me dat dan toch nog steeds ook prettig?
 
Maar hoe zie je het verschil in grondoppervlak van 58x32 of 40x40 dan? Uiteindelijk is dat nagenoeg gelijk? Als je dan echt een stuk meer inhoud kunt krijgen? Lijkt me dat dan toch nog steeds ook prettig?
Ja qua grondoppervlak is het weinig verschil, maar zie jij je vissen vierkantjes zwemmen? nee, ze zwemmen heen en weer dus 18 cm langer is imo absoluut een meerwaarde.
Ter vergelijk: in de doucheruimte heb je gemiddeld net zoveel oppervlak als in een gang (gemiddeld) toch kun je net ff wat langer wandelen in de gang als in de douche
 
Dat mag jij onzin vinden, ik vind jouw bericht onzin, het gaat puur om zwemlengte bij vissen houden en niet om inhoud, vissen zwemmen heen en weer en niet omhoog/omlaag, tja logisch nadenken is niet iedereen gegeven blijkt maar weer
Exact logisch nadenken is niet iedereen gegeven Nicolientje ;)

Lengte om heen en weer te zwemmen is niet zaligmakend. Daarbij is het ronduit saai om vissen te dwingen van links naar rechts te zwemmen. Vissen zwemmen ook wel eens van voor naar achter. Veel vissen mogen graag “scharrelen”.
Daarnaast is het volume van de bak een zeer belangrijke factor voor het bepalen van de hoeveelheden vis wat in de bak geplaatst kan worden. Maar ook factoren als filtratie en hoevaak en hoeveel water men wil verversen zijn niet te onderschatten parameters.
 
Juist doordat mijn vissen zich veilig voelen en zeldem scholen, en heerlijk dobberen overal langs heb ik dus het vermoeden dat ze allicht ook de hoogte wel zullen waarderen....

Hmmm stof tot nadenken of ik die eventuele extra kosten dan wel moet gaan maken..
 
Ja qua grondoppervlak is het weinig verschil, maar zie jij je vissen vierkantjes zwemmen? nee, ze zwemmen heen en weer dus 18 cm langer is imo absoluut een meerwaarde.
Afhankelijk van de soort, het aantal en of de vis zich op zijn gemak voelt, zwemmen de meeste vissen wel degelijk ‘vierkantjes’. Al prefereer ik liever de term ‘scharrelen’.
 
Exact logisch nadenken is niet iedereen gegeven Nicolientje ;)

Lengte om heen en weer te zwemmen is niet zaligmakend. Daarbij is het ronduit saai om vissen te dwingen van links naar rechts te zwemmen. Vissen zwemmen ook wel eens van voor naar achter. Veel vissen mogen graag “scharrelen”.
Daarnaast is het volume van de bak een zeer belangrijke factor voor het bepalen van de hoeveelheden vis wat in de bak geplaatst kan worden. Maar ook factoren als filtratie en hoevaak en hoeveel water men wil verversen zijn niet te onderschatten parameters.
Dat ben ik absoluut met je eens dat er veel meer factoren afhankelijk zijn dan alleen een kale bak, bij het houden van vissen. Overigens ook eens dat vissen graag scharrelen, maar als ik dna kijk naar bijv. de pygmeaus corydoras (een enorm goed scholend visej) die had ik eerst -tijdelijk- in een cube van 40x40x40 zitten en nu al een lange tijd in een bak van 100x50x35 en in laatst genoemde bak voelen ze zich veel prettiger heb ik sterk de indruk (zeker weten doe je dat nooit uiteraard) , zwemmen echt heen en weer als groep, trekken graag baantjes
 

Terug
Bovenaan