Welk aquarium? 60cm breedte


Jammer dat je dan weer zo teleurgesteld word.
Maar toch nog even over die Lido…
Kleine (keuken)trapjes worden wel vaker gebruikt in de hobby hoor :rolleyes:
Snap ik Leon maar hij is 11 en alles is al nieuw voor hem en ik wil dat het enigszins hanteerbaar blijft en dat hij makkelijk zelf z'n onderhoud e.d. kan doen. Help hem wel mee natuurlijk.
 
Dank voor alle reacties weer! Ik ga ook via Facebook kijken. Moet dan wel via de account van m'n vrouw (zit er zelf niet op :)).
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Goedemorgen allemaal. Inmiddels een 2 jaar oude juwel prim 70 inclusief meubel op het oog. Nu kan ik kiezen uit 2 interne filters: de originele ongebruikte Juwel bioflow one of een gebruikte Eheim Aquaball 130. De laatste lijkt mij beter maar wat lelijker en misschien voor garnalen minder handig? Iemand een voorkeur? Dank voor de reacties!
 
Die aquaball is een waardeloos geval, zitten alleen wat sponsjes in en die stellen niks voor, en op dat formaat aquarium gaat zo'n aquaball je bak echt niet stabiel houden
 
Hier een Eheim biopower 160 in mijn aquatlantis 60 bakje en dat werkt goed. Zit hier spons en siporax mini in.
 
Die aquaball is een waardeloos geval, zitten alleen wat sponsjes in en die stellen niks voor, en op dat formaat aquarium gaat zo'n aquaball je bak echt niet stabiel houden

Sorry hoor Thea maar die plank sla je volkomen mis..
Je zet zo wel een beginner op het verkeerde been met kromme gedachtes

Ik heb zelf de aquaball 130 in mijn Lido 120 met een extra elementje dus 3 busjes ipv 2
Ding gevuld met eheim substraat balletjes (was bijgevoegd en klein zakje bij gekocht)
Filter schijven in bovenste doosje gedaan inplaats van de koolstofstaafjes
Het beestje draait als een echte, waar jij je info vandaan hebt weet ik niet maar klopt van geen kanten..
Het filter is minstens zo stabiel als een extern filter, en ga daar maar es naar zoeken in de afdeling interne filters

Voordeel van deze is de kwaliteit prijsverhouding, ik heb een jaar geleden het hele setje bij de Hornbach gekocht voor 48 euro inclusief nog wat reserve spul en dat extra busje + vulling

Het enige nadeel van die 3 busjes is wellicht dat het gewicht wat veel is voor de zuignappen (hij verschuift/zakt wat makkelijk),
dat heb ik opgelost met een nylon draadje die onder de kap door aan de buitenkant vast zit aan een grotere zuignap


1637756740964.jpg


1637756740953.jpg


1633889574820.jpg


Onderste foto zie je ook de aanzuig van mijn nieuwe Eheim Pro4+ 350, die vast loopt mee te draaien voor in de Rio 180
Ohja met een beetje moeite zie je 3 Betta's ohjee dat kan ook al niet, whahahahahahahahahahahahahahahaha
 
Laatst bewerkt:
Die aquaball is een waardeloos geval, zitten alleen wat sponsjes in en die stellen niks voor, en op dat formaat aquarium gaat zo'n aquaball je bak echt niet stabiel houden
Zoals we inmiddels in de artikelen van aquarium science hebben kunnen lezen zijn sponzen beter dan harde materialen als het gaat om beschikbaar oppervlak voor bacteriën
 
Nou dat geeft weer een stuk meer beeld. Dank daarvoor. Schatten jullie ook in dat de aquaball beter is dan de de juwel bioflow?

 
Nou dat geeft weer een stuk meer beeld. Dank daarvoor. Schatten jullie ook in dat de aquaball beter is dan de de juwel bioflow?


Zeker weten..
Maar zoals Quistero al zei, mooiste werking heb je als je hem vult met Siporax of granulaat oid.
Alleen al even omspoelen, filter uit, knopje indrukken, busjes eraf klikken, en je kunt erbij
De Juwel is nog wel even een gedwarrel, helemaal als je onderin aan de gang moet
 
Nou dat geeft weer een stuk meer beeld. Dank daarvoor. Schatten jullie ook in dat de aquaball beter is dan de de juwel bioflow?

Denk dat het voor dit soort filters vooral een persoonlijke voorkeur is welke jij prettiger vind werken.
Het is namelijk niet zo dat het ene filter je aquarium “schoner” houd dan het andere (mits correct gedimensioneerd natuurlijk)
 
Goedemorgen allemaal. Inmiddels een 2 jaar oude juwel prim 70 inclusief meubel op het oog. Nu kan ik kiezen uit 2 interne filters: de originele ongebruikte Juwel bioflow one of een gebruikte Eheim Aquaball 130. De laatste lijkt mij beter maar wat lelijker en misschien voor garnalen minder handig? Iemand een voorkeur? Dank voor de reacties!

Juwel Bioflow One is gewoon een prima filter voor dat aquarium. Ook zeer makkelijk schoon te houden en je garnaaltjes houden van deze filter.
 
Ik ben zelf wel een voorstander van een extern filter met verschillende media. Minder onderhoud en fijner uit te voeren. Wel groter en als het gaat lekken dan heb je een waterballet. Wij hebben hem daarom in een teiltje staan.

Hoe dan ook elke soort filter is goed te vinden op marktplaats voor niet teveel geld.
 
Ik ben zelf wel een voorstander van een extern filter met verschillende media. Minder onderhoud en fijner uit te voeren. Wel groter en als het gaat lekken dan heb je een waterballet. Wij hebben hem daarom in een teiltje staan.

Hoe dan ook elke soort filter is goed te vinden op marktplaats voor niet teveel geld.

Is een externe filter niet een beetje overkill voor een 70l aquarium? Als je een aquariummeubel hebt is het zeker te overwegen. Met mijn Aquatlantis Splendid 100 heb ik nu ook een externe filter wat sowieso beter is.

Maar mijn vorige aquarium wats een Juwel Primo 60 was (gelijkaardig aan wat HAWEE nu op oog heeft) stond gewoon op het keukeneiland waardoor een externe filter niet mogelijk was. Voor dat formaat van aquarium zou ik eerder voor een interne filter gaan, wat me ook makkelijker lijkt voor onderhoud.

Wat denk jij?
 
Tja, het kan natuurlijk allebei. Het hangt ervan af wat je mooi en / of handig vindt. En wat voor en hoeveel bewoners. Ik heb vroeger een 70l gehad met een intern filter met alleen spons en dat werkte ook best aardig.
 
Dank weer voor het meedenken mensen. Heb inmiddels het aquarium met meubel en accessoires aangeschaft! Ziet er nog prima uit: zie foto! Blij mee. Ben benieuwd hoe m'n zoon het vindt als hij uit school komt😃. De Eheim aquaball 130 heeft geen filterpatronen meer. Nu is mijn vraag: is het het handig om in het onderste bakje Eheim substraat te doen? En Is een kousje noodzakelijk bij garnaaltjes? Dank weer!
 

Bijlagen

  • 20211125_134912.jpg
    20211125_134912.jpg
    131.2 KB · Weergaven: 104
Dank weer voor het meedenken mensen. Heb inmiddels het aquarium met meubel en accessoires aangeschaft! Ziet er nog prima uit: zie foto! Blij mee. Ben benieuwd hoe m'n zoon het vindt als hij uit school komt😃. De Eheim aquaball 130 heeft geen filterpatronen meer. Nu is mijn vraag: is het het handig om in het onderste bakje Eheim substraat te doen? En Is een kousje noodzakelijk bij garnaaltjes? Dank weer!


Kijk aan.. Dat is nog es een kadootje om mee te beginnen
Eheim substraat hoeft niet persé, je kunt bijv ook Siporax Bio Active nemen (zit trouwens een zakje bij) die is nogal goedkoper

Dat allerbovenste groene doosje in het filter kan (met een beetje gepulk) open, zou ik wel even doen, even checken of daar geen koolstof inzit zoja zou ik daar lekker filterwatten (witte fleece) in doen

Niet dat je moet doen wat ik doe hoor maar ik had voor mezelf bedacht om:
Sera Crystalclear watten in groene doosje
bovenop eerste busje 3 grove blauwe en 2 witte
de rest gevuld met substraat
 
Mooi ding! Ik had dat filter wat kleiner geschat. Maar dan heb je dus wel een serieus filter erin. Goed begin!
 
Dank weer allemaal! Mijn zoon is ook dolblij. Hij kan niet wachten om op te starten. Nog een vraagje: Is er misschien ergens op het Forum een soort checklist voor wat je aan moet schaffen voor het opstarten . Dus los van het aquarium(met meubel) en elektrische apparatuur (filter, lamp, verwarming) zelf? Zou wel handig zijn. Ik kom nu op:

Poster (+lijm)
Zand/Grind
Planten (makkelijk, snel groeiend)
Mestcapsules
Hardscape: Hout en/of stenen
Netje
Schaar
Pincet
algenmagneet
algenspons
Hevelslang (stofzuiger)
Emmer
Watertest

Later:
vissen en/of garnalen
voer

Mis ik iets? Misschien nog vloeibare Co2, bacteriënstart en/of vloeibare plantenmest?

En nog een vraag: waarmee kan ik het aquarium schoonmaken voor gebruik (zit wat kalk, opgedroogde alg en zand in). Gewoon een spons met lauw water?
 
Nou 1 ding van je lijstje kun je beter schrappen: algenmagneet, daar gaan altijd zand/grindkorrels tussen zitten en dan krijg je hele lelijke krassen
 
Lijm voor een poster is niet nodig hoor. Gewoon glas nat spuiten en de poster plakt er vanzelf wel tegenaan. Evt. gladstrijken met een raamwisser of pasje.
 
OK. Dank voor de tip. Gewoon een spons dus? Of zijn er andere manieren tegenwoordig?
 
Lijm voor een poster is niet nodig hoor. Gewoon glas nat spuiten en de poster plakt er vanzelf wel tegenaan. Evt. gladstrijken met een raamwisser of pasje.
Helder! Dank!
 
Ik gebruik gewoon zo’n sponsje voor de ramen.
image.jpg
 
OK. Dank voor de tip. Gewoon een spons dus? Of zijn er andere manieren tegenwoordig?
Spons, filterwatten, bankpasje. Sommigen gebruiken van die scherpe mesjes.
 
Nou 1 ding van je lijstje kun je beter schrappen: algenmagneet, daar gaan altijd zand/grindkorrels tussen zitten en dan krijg je hele lelijke krassen
Als je zo’n goedkoop rommel ding hebt wel..

Tunze care magnet is 1000% krasvrij en kan je gewoon door je bodem trekken zonder ook maar 1 kras te maken
 
Dank weer allemaal! Mijn zoon is ook dolblij. Hij kan niet wachten om op te starten. Nog een vraagje: Is er misschien ergens op het Forum een soort checklist voor wat je aan moet schaffen voor het opstarten . Dus los van het aquarium(met meubel) en elektrische apparatuur (filter, lamp, verwarming) zelf? Zou wel handig zijn. Ik kom nu op:

Poster (+lijm)
Zand/Grind
Planten (makkelijk, snel groeiend)
Mestcapsules
Hardscape: Hout en/of stenen
Netje
Schaar
Pincet
algenmagneet
algenspons
Hevelslang (stofzuiger)
Emmer
Watertest

Later:
vissen en/of garnalen
voer

Mis ik iets? Misschien nog vloeibare Co2, bacteriënstart en/of vloeibare plantenmest?

En nog een vraag: waarmee kan ik het aquarium schoonmaken voor gebruik (zit wat kalk, opgedroogde alg en zand in). Gewoon een spons met lauw water?
Poster en lijm kan je ook vervangen voor schoolbordverf als je een strakke zwarte achterwand wilt.

Vloeibare CO2 bestaat enkel als de CO2 verder gecomprimeerd is dan 5 bar of kouder is dan -60 graden Celsius.
Die mooie potjes met vloeistof die ze verkopen als vloeibare CO2 is niks anders dan sterk verdunde glutaaraldahyde.
Schrik niet te hard als je de R en S zinnen gaat lezen van dat spul ;)
 

Terug
Bovenaan