Welk aquarium? 60cm breedte


Dank weer allemaal! Mijn zoon is ook dolblij. Hij kan niet wachten om op te starten. Nog een vraagje: Is er misschien ergens op het Forum een soort checklist voor wat je aan moet schaffen voor het opstarten . Dus los van het aquarium(met meubel) en elektrische apparatuur (filter, lamp, verwarming) zelf? Zou wel handig zijn. Ik kom nu op:

Poster (+lijm)
Zand/Grind
Planten (makkelijk, snel groeiend)
Mestcapsules
Hardscape: Hout en/of stenen
Netje
Schaar
Pincet
algenmagneet
algenspons
Hevelslang (stofzuiger)
Emmer
Watertest

Later:
vissen en/of garnalen
voer

Mis ik iets? Misschien nog vloeibare Co2, bacteriënstart en/of vloeibare plantenmest?

En nog een vraag: waarmee kan ik het aquarium schoonmaken voor gebruik (zit wat kalk, opgedroogde alg en zand in). Gewoon een spons met lauw water?


:engel:

Nog vergeten, 'water'..

En zelfs dat heb je in soorten en maten :D
 
  • Haha
Waarderingen: Thdo
Nou: het bakje draait hoor! We zijn erg tevreden :). Helaas bleken de zuignappen van het filter en de verwarming niet meer te werken dus die hangen er nu nog los in. We hebben geen voedingsbodem maar wel mestcapsules in de bodem. Heb nog een paar vragen:
Hoe vaak is nu een waterwissel nodig? En moet er nog vloeibare plantenvoeding en "CO2" bij? Hoeveel licht (8 watt) is bij opstart nodig (staat nu op 8 uur per dag)? En vanaf wanneer heeft testen zin? Dank voor de antwoorden!
 

Bijlagen

  • 20211127_173325.jpg
    20211127_173325.jpg
    503.5 KB · Weergaven: 128
  • 20211127_180651.jpg
    20211127_180651.jpg
    337.7 KB · Weergaven: 107
  • 20211127_180706.jpg
    20211127_180706.jpg
    293.7 KB · Weergaven: 129
  • 20211127_181318.jpg
    20211127_181318.jpg
    126.7 KB · Weergaven: 125
Die zuignappen die niet werken ??
Zijn ze vies ? zo niet dan onderwater op z'n plek vastdrukken, loslaten en even een half minuutje niet aankomen, ook niet nog wat verschuiven

Waterwissel doe je aan de hand van wat je meet, en niet eerder
heel af en toe een ienie mini snuffeltje voer erin en dan duurt het nog even een week of wat voor je nitraat kunt meten

Lamp niet al te bijster veel aan, uurtje of 4 tot 6 om mee te beginnen


Hoe rustiger je opbouwt des te beter werkt je bakje straks
Dus vooral nog geen haast met visjes ofzo

Eerst nitraat meten, dan nitriet meten en dan pas 50/50 verversen tot je geen nitriet meer meet (nitriet is dodelijk)
Andere waardes zijn ook niet onbelangrijk maar de beruchte nitriet piek krijgt elk nieuw aquarium

En dan pas visjes (zeker in een kleiner bakje, omdat je nu éénmaal minder buffer hebt)

Leg je zoontje anders eerst uit dat er eerst bacterietjes moeten groeien omdat die de rommel opruimen omdat anders de visjes doodgaan en dat wil die vast niet, want ja als je in de poepjes en plasjes moet zwemmen wordt je ziek
 
Laatst bewerkt:
Die zuignappen die niet werken ??
Zijn ze vies ? zo niet dan onderwater op z'n plek vastdrukken, loslaten en even een half minuutje niet aankomen, ook niet nog wat verschuiven

Waterwissel doe je aan de hand van wat je meet, en niet eerder
heel af en toe een ienie mini snuffeltje voer erin en dan duurt het nog even een week of wat voor je nitraat kunt meten

Lamp niet al te bijster veel aan, uurtje of 4 tot 6 om mee te beginnen


Hoe rustiger je opbouwt des te beter werkt je bakje straks
Dus vooral nog geen haast met visjes ofzo

Eerst nitraat meten, dan nitriet meten en dan pas 50/50 verversen tot je geen nitriet meer meet (nitriet is dodelijk)
Andere waardes zijn ook niet onbelangrijk maar de beruchte nitriet piek krijgt elk nieuw aquarium

En dan pas visjes (zeker in een kleiner bakje, omdat je nu éénmaal minder buffer hebt)

Leg je zoontje anders eerst uit dat er eerst bacterietjes moeten groeien omdat die de rommel opruimen omdat anders de visjes doodgaan en dat wil die vast niet, want ja als je in de poepjes en plasjes moet zwemmen wordt je ziek
Dank voor de tips Martin. De zuignappen werken weer! Wat is het aan te raden debiet bij 70 liter? Ik dacht elke week 30 procent wissel ongeacht waardes maar dat is dus teveel? En dus pas na 3 weken meten? Van de bacteriën en de vissen weet meneer al: we wachten minimaal 3 weken voordat er fauna in komt (los van de slakjes die we nu al zien ;-)) en we gaan het zeker niet overbevolken.
 
Dank voor de tips Martin. De zuignappen werken weer! Wat is het aan te raden debiet bij 70 liter? Ik dacht elke week 30 procent wissel ongeacht waardes maar dat is dus teveel? En dus pas na 3 weken meten? Van de bacteriën en de vissen weet meneer al: we wachten minimaal 3 weken voordat er fauna in komt (los van de slakjes die we nu al zien ;-)) en we gaan het zeker niet overbevolken.
De waterwissel ligt eraan wat voor vissen je erin doet kwa belasting meen ik. 30% lijkt mij wel gewoon prima maar ik heb lang niet zoveel ervaring als de anderen hier dus pin je er niet op vast.
Ik ben wel heel benieuwd wat voor vissen jullie erin willen doen!
 
Dank Thdo. En dus beginnen met waterwissels en testen na een week? En moet er nog vloeibare plantenvoeding (planten (zeker javavarens) halen immers ook voedsel uit water) en mogelijk easycarbo bij?
 
Dank Thdo. En dus beginnen met waterwissels en testen na een week? En moet er nog vloeibare plantenvoeding (planten (zeker javavarens) halen immers ook voedsel uit water) en mogelijk easycarbo bij?
Oei. Ik moet heel diep in mijn geheugen graven. Waterwissels hoeven nu niet dacht ik, als je nitrietpiek is geweest en het water veilig is voor vissen dan pas begin je met wissels dacht ik. Maar ik denk dat iemand anders met meer verstand je betere antwoorden kan geven want ik heb een flink aantal jaren geen aquarium gehad en alles is een beetje weggelekt, dit is wat ik mij kan herinneren.
 
Dank Thdo. En dus beginnen met waterwissels en testen na een week? En moet er nog vloeibare plantenvoeding (planten (zeker javavarens) halen immers ook voedsel uit water) en mogelijk easycarbo bij?

Euhm gewoon laten rusten is het beste
Je kunt af en toe even meten (maak anders even een grafiekje dan zie je de dingen wel op en af lopen)

Eerste grote waterwissel na Nitriet piek, beter niet eerder, om de aawassende cultuur niet te veel te verstoren
Na nitriet piek even elke dag meten en indien nodig 1/3 deel wisselen tot de nitriet weg is (waarde moet altijd NUL zijn)

Wat ik zelf altijd doe (echter door velen naar het rijk der fabelen verwezen) is een flesje van deze tijdens het indraaien in de bak doen

71KXlVcOvRL._AC_SL1500_.jpg

En ik heb er serieuze wondertjes mee zien gebeuren, prachtig spul dat je niet kunt overdoseren maar je water is wel een heel stuk sneller veel stabieler en ruikt ook gelijk veel beter

CO2 toevoegen is een kwestie van vraag en aanbod en ook bepalend voor de PH
Tegenwoordig ben ik wel helemaal om richting Bio CO2 (simpel JBL flesje met poeder en diffusortje voor 16 euro, Heb nu een stalen 4 liter fles met magneetventiel en PH controller gekocht voor de 180
Scheelt walgelijk veel geld en doet precies hetzelfde, bovedien is het ook leuk om met de diverse recepten (die hier zat op forum staan) te experimenteren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Euhm gewoon laten rusten is het beste
Je kunt af en toe even meten (maak anders even een grafiekje dan zie je de dingen wel op en af lopen)

Eerste grote waterwissel na Nitriet piek, beter niet eerder, om de aawassende cultuur niet te veel te verstoren
Na nitriet piek even elke dag meten en indien nodig 1/3 deel wisselen tot de nitriet weg is (waarde moet altijd NUL zijn)

Wat ik zelf altijd doe (echter door velen naar het rijk der fabelen verwezen) is een flesje van deze tijdens het indraaien in de bak doen

Bekijk bijlage 334447
En ik heb er serieuze wondertjes mee zien gebeuren, prachtig spul dat je niet kunt overdoseren maar je water is wel een heel stuk sneller veel stabieler en ruikt ook gelijk veel beter

CO2 toevoegen is een kwestie van vraag en aanbod en ook bepalend voor de PH
Tegenwoordig ben ik wel helemaal om richting Bio CO2 (simpel JBL flesje met poeder en diffusortje voor 16 euro, Heb nu een stalen 4 liter fles met magneetventiel en PH controller gekocht voor de 180
Scheelt walgelijk veel geld en doet precies hetzelfde, bovedien is het ook leuk om met de diverse recepten (die hier zat op forum staan) te experimenteren
OK. Dank Martin! Nog een vraagje: de PH waarde van het water hier uit de kraan is 8. Is er nog iets nodig om het iets zuurder te maken? Zie dat veel vissen en planten een bovengrens van 7 tot 7,5 hebben?
 
OK. Dank Martin! Nog een vraagje: de PH waarde van het water hier uit de kraan is 8. Is er nog iets nodig om het iets zuurder te maken? Zie dat veel vissen en planten een bovengrens van 7 tot 7,5 hebben?

Uhhuh..
De kortste klap is Osmose water gebruiken, kun je zelf maken uit de kraan maar je hebt daar wel een filter voor nodig (ik heb de kleinste van Dennerle vorig jaar voor 58 euro gekocht, 5 x 20 liter jerrycan met kraantje, en aldus heb ik altijd 100 liter kei schoon water paraat. Let wel je moet en kunt niet alleen osmose water gebruiken anders komen er te weinig mineralen in je awuarium.
Afhankelijk van wat je precies wilt zou bij jou een ververs verhouding van 1 op 1 wel es kunnen kloppen
Dus als je van 50 liter bakwater, de helft ververst zou je ca. 12 liter kraan en 12 liter osmose kunnen toevoegen (dan kom je dus effectief in je bak uit op ca. 25% osmose toegevoegd)

Je kunt daarnaast ook CO2 als gas kunnen toevoegen dat kan Bio CO2 zijn of uit een fles (om heel eerlijk te zijn heb ik nooit CO2 als supplement toegevoegd)

Een prima instap setje voor weinig geld is bijv deze:


Complete sets met fles, controller, magneetventiel, sensor, diffusor begint toch wel vanaf een 300 euro
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Bedankt voor de tips Martin! Maar hoe erg is een PH waarde van 7.8? zijn dan echt deze maatregelen allemaal nodig?

Verder lopen we helaas tegen een ander probleempje aan: De echinodorus bleheri zijn bladeren vergaan (zie foto). We hebben er vanaf het begin powertabs van dennerle onder gedaan dus gebrek aan bodemvoeding of ijzer lijkt me niet de oorzaak.

waardes: temperatuur is 24.5.
No3=0 No2=0 PH=7.8, Gh=8, K=3.
8 uur licht per dag. Andere plantjes lopen wel uit hoewel er wel zwarte randjes aan de oude bladeren komen.

Iemand een idee?

Dank weer voor het meedenken allemaal!
 

Bijlagen

  • plant.jpg
    plant.jpg
    174.5 KB · Weergaven: 99
Bedankt voor de tips Martin! Maar hoe erg is een PH waarde van 7.8? zijn dan echt deze maatregelen allemaal nodig?

Verder lopen we helaas tegen een ander probleempje aan: De echinodorus bleheri zijn bladeren vergaan (zie foto). We hebben er vanaf het begin powertabs van dennerle onder gedaan dus gebrek aan bodemvoeding of ijzer lijkt me niet de oorzaak.

waardes: temperatuur is 24.5.
No3=0 No2=0 PH=7.8, Gh=8, K=3.
8 uur licht per dag. Andere plantjes lopen wel uit hoewel er wel zwarte randjes aan de oude bladeren komen.

Iemand een idee?

Dank weer voor het meedenken allemaal!
Dat is vraat en heeft niks met voedingstekort voor je planten te maken, algeneters/garnalen in je bak?
 
Dat is vraat en heeft niks met voedingstekort voor je planten te maken, algeneters/garnalen in je bak?
Mmmm: das vreemd want er zitten nog geen vissen in. Alleen twee meegelifte minislakjes. Het gaat ook niet zo zeer om die hap uit het blad (zat er denk ik al in) maar meer de doorzichtige stukken.
 
Kan ook gewoon zijn dat de plant nieuw blad gaat ontwikkelen. Je hebt de bak net dus kan het bekende verhaal van emers naar submers zijn. Wekelijks haal je gewoon de meest aangetaste bladeren (niet alles in één keer !) weg dan hoeft de plant daar geen energie meer in te steken en kan die nieuw gaan ontwikkelen. Als je niet al te lastige vissen neemt kunnen deze wel op kraanwater en dus de hogere PH, wel goed uitzoeken eerst. Mocht je toch zuurder moeten dan is inderdaad osmose een mooie tool hiervoor. )smoseappartaat.nl, veelal aangeraden hier op het forum heeft betaalbare exemplaren al vanaf 35 euro dacht ik. Andere zijn turf (maar krijg je wel vaak donkerder water) andere materialen waar looizuren vanaf komen of co2 in gasvorm. Maar belangrijkste is dat je water schoon en stabiel is.

Gr
Stefan
 
@HAAWEE

Al eens even een fosfaat testje gedaan of overwogen ??

En Ph 7.8 vind ik persoonlijk wel tamelijk aan de hoge kant, ook afhankelijk van wat voor beestjes je straks precies gaat loslaten.. osmose water kan dat behoorlijk verzachten, een Ph van om en nabij de 7.0 is wenselijker dan bijna 8
En nog een keer, de combi osmose en bio co2 gaat je water een stuk stabieler maken en dat is weer fijn voor plantjes en visjes
 
Kan ook gewoon zijn dat de plant nieuw blad gaat ontwikkelen. Je hebt de bak net dus kan het bekende verhaal van emers naar submers zijn. Wekelijks haal je gewoon de meest aangetaste bladeren (niet alles in één keer !) weg dan hoeft de plant daar geen energie meer in te steken en kan die nieuw gaan ontwikkelen. Als je niet al te lastige vissen neemt kunnen deze wel op kraanwater en dus de hogere PH, wel goed uitzoeken eerst. Mocht je toch zuurder moeten dan is inderdaad osmose een mooie tool hiervoor. )smoseappartaat.nl, veelal aangeraden hier op het forum heeft betaalbare exemplaren al vanaf 35 euro dacht ik. Andere zijn turf (maar krijg je wel vaak donkerder water) andere materialen waar looizuren vanaf komen of co2 in gasvorm. Maar belangrijkste is dat je water schoon en stabiel is.

Gr
Stefan
Dank Stefan!
Heb je daar een foto van want vaak is beginnende baardalg ook op de randjes te vinden.
Bij deze een foto van zwarte randjes op oude bladeren van Belgisch groen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211206-135114_Gallery.jpg
    Screenshot_20211206-135114_Gallery.jpg
    383.5 KB · Weergaven: 87
Dank Stefan!

Bij deze een foto van zwarte randjes op oude bladeren van Belgisch groen.
Beste allen. Ik vermoed dat er in ieder geval Co2 tekort is. Als ik de Co2 berekening op aquainfo doe met Ph=7.8 en Kh=3 (temperatuur 24.5) krijg ik het volgende:


CO2: 1,35. Bovenwaarde: 2.29. Onderwaarde 0.8.
Het betreft alkalisch water
De pH meting is redelijk nauwkeurig, redelijke bepaling van CO2 waarde is hiermee mogelijk.

De KH van 3 geeft goede bufferwerking, mooie waarde voor het toepassen van CO2 bemesting.
De KH meting is nauwkeurig, goede bepaling van CO2 waarde is hiermee mogelijk.

Zeer laag CO2 gehalte belemmert de plantengroei behoorlijk, kans op biogene ontkalking

Door de meetonnauwkeurigheid kan er een erg laag CO2 gehalte in de bak zijn van 0.80 mg/ltr. Er bestaat kans op biogene ontkalking


Kan Flora Carbo of easy carbo helpen? Nitriet en Nitraat zijn beiden 0. Licht staat op 8 uren per dag.
 
Kan Flora Carbo of easy carbo helpen? Nitriet en Nitraat zijn beiden 0. Licht staat op 8 uren per dag.
Carbo voegt weinig toe voor de planten en kan alleen van nut zijn bij low tech bakken. Je nitraat moet ook geen 0 zijn want nitraat is belangrijk voor planten net als de po4 en sporen.
 
Carbo voegt weinig toe voor de planten en kan alleen van nut zijn bij low tech bakken. Je nitraat moet ook geen 0 zijn want nitraat is belangrijk voor planten net als de po4 en sporen.
OK. Ga de all in one van planted box proberen. Wil eerst kijken of het zonder extra CO2 kan. Moet mijn verlichting dan ook minder (nu 8 uur NovoLux 60 LED van 8 Watt voor 70 liter)
 
Je verlichting kan prima 8 uur aan hoor en dat heb ik ook vaak in de bakjes. In had de Aquatlantis 60 led met 8 of 10W en dat ging prima als je er ook wat drijvertjes in doet.
 
Ik vond zelf de Braziliaanse waterklimop leuk. Die groeit snel tot aan het oppervlak en ziet er dan van boven een beetje uit als een mini waterlelie.
 
Beste allen,

even weer een update: We gebruiken inmiddels de all-in-one plantenvoeding van planted box en dit slaat goed aan: de het belgisch groen, de javavaren en de rotala (orange juice) beginnen nu mooi te groeien. De Echinodorus krijgt ook nieuwe mooie bladeren. Denk inderdaad dat de beschadigingen op de originele bladeren door de overgang naar submers kwamen. Deze bladeren knippen we af en toe weg. We hebben inmiddels javamos op het hout gebonden en zoals geadviseerd drijfplantjes gekocht (braziliaans kikkerbeet). Heb het gevoel dat de verhouding licht (8 uren 8 watt led), voeding en Co2 nu mooi in balans is.

We hebben elke week wat gevoerd. bij 1 meting was er nitriet meetbaar. Daarna niet meer maar wel nitraat. Na 3 weken indraaien waren de waarden:
No3 15
No2 0
Gh 8
Kh 6
Ph 7.6 (lijkt dus te dalen)
We hebben ook het water laten testen bij Diebo: was helemaal prima. we durfden het daarom aan om (naast de slakken) extra leven toe te voegen: 5 vuurgarnaaltjes (willen later nog een paar meer). Eerst een waterwissel van 1/3 gedaan.

We hebben wat bruinalg gehad maar dat wordt steeds minder. Wat restanten weggehaald met een plastic pasje (gouden tip! Dank!).

Ik heb het gevoel dat de bak nu mooi in balans is. We blijven uiteraard meten. Als alles goed blijft willen we over een dikke week een schooltje neon tetra's toevoegen.

Ik wil iedereen hier heel erg bedanken voor alle tips! Deze zijn onmisbaar geweest voor deze mooie opstart.

Heb nog wel 1 vraagje: het verwarmingselement (tetra) doet nogal raar. Hoe je hem ook instelt: de bak blijft altijd rond de 25 graden (staat nu op 22!). Is dit een bekend probleem en is er iets aan te doen?
 

Bijlagen

  • 20211218_180802.jpg
    20211218_180802.jpg
    230.4 KB · Weergaven: 79
  • 20211219_151255.jpg
    20211219_151255.jpg
    204.2 KB · Weergaven: 83
  • 20211219_151925.jpg
    20211219_151925.jpg
    186.7 KB · Weergaven: 84
Zo schattig die garnalen!

Ja, dat met die verwarmer herken ik wel. Die van ong geeft ook 25 graden als hij op 22 ingesteld is. En het is geen tetra. Blijkbaar worden al die dingen slecht geijkt.
 
Eigenlijk vind ik het wel slecht hoor, dat al die dingen zo afwijken. Eigenlijk had ik de mijne terug moeten brengen. Maar dan zit je een tijd zonder. Ze gaan hem natuurlijk eerst naar de fabrikant terugsturen enz. Ik heb inderdaad een temperatuurcontroller genomen. Maar is wel een extra kostenpost.
 
Eigenlijk vind ik het wel slecht hoor, dat al die dingen zo afwijken. Eigenlijk had ik de mijne terug moeten brengen. Maar dan zit je een tijd zonder. Ze gaan hem natuurlijk eerst naar de fabrikant terugsturen enz. Ik heb inderdaad een temperatuurcontroller genomen. Maar is wel een extra kostenpost.
Best prijzig die controllers inderdaad. Kun je dan niet beter voor dat geld een betere kwaliteit heater kopen? En hoe zet je zo'n controller er eigenlijk tussen?
 

Terug
Bovenaan