Welk aquarium?


S

Susanne

Guest
Ik had mijn zinnen gezet op de Superfish Aqua Expert 70, maar door mij in te lezen (oa op dit forum) denk ik toch niet dat dit een goede keuze zal zijn. Zowel vanwege het matige tot zelfs zwakke licht, de kosten van vervanging van de lamp na de garantieperiode als het feit dat er geen tijdschakelaar op aangesloten kan worden. Maar welk aquarium is dan wel een goede keuze? De strakke vorm van de Expert spreekt me zo aan, maar ken geen aquarium met ditzelfde uiterlijk. De Juwel Rekord komt dan nog het dichtst in de buurt, maar bij de 60/600 (dit is het maximale formaat dat ik wil/kwijt kan) vond ik het licht ook niet voldoende door de enkele tl buis, mijn planten deden het hier niet goed op en ben niet van de CO etc.

Wie weet een leuk aquarium van maximaal 60 cm breed die lijkt op de Expert van Superfish?
 
Ook een 60 cm heeft maar 15W wat een gemiddelde oplevert van net over de 0,2W/L
Je zult dus bij andere 60cm bakjes ook een matige belichting houden. Dat is op zich niet erg als je de planten er een beetje op af stemt.

De Marina 60cm die de Hornbach verkoopt heeft qua kap iets weg van die jij bedoeld. Die is ook niet echt hoog en vrij vlak.
 
Ja hoor. De stekker doe je in de schakelklok. Ik heb er 1 opzitten van de Action van 3 euro.
 
Is het aquarium van mijn vorige post nog wat en ik begrijp dat jij de Marina 60 cm ook hebt John? Zo ja, heb je daar een goede foto van?
 
Ik heb hier ook die Marina staan,in principe is de verlichting voldoende maar heb een extra ledbuis in de kap gemaakt om meer algen te krijgen voor mijn algeneters.
Kap lekt bij mij wel condenswater langs de buitenkant van het glas en is een nadeel vind ik.
Filter wat erbij zit is ook niet echt geweldig.

416623_0_82_p1120554.jpg


334697_0_82_p1120555.jpg


Mag de bak weleens wat schoonmaken aan de buitenkant zie ik nu door de flits... :juggle:
 
Seabait zei:
Filter wat erbij zit is ook niet echt geweldig.

Da's vaak het nadeel van 'voordelige' setjes.. prima glasbak, maar duidelijk bezuinigd op de accessoires.
Dus moet je rekenen, de bak + accessoires en dan ook nog een nieuwe filterpomp ;)
Heb zelf die ervaring met een leuk voordelig setje van Juwel.. binnen een paar maanden zowel de meegeleverde pomp als het verwarmingselement vervangen, bleek toch allemaal net niet goed genoeg.
 
Dat lekken heb ik dus ook met deze bak. Als je hem iets tot onder de kap vult dan heb je er denk ik geen last van. Ik althans niet en de lekkage had ik alleen na het verversen als ik iets teveel had gevuld.
Er stond dan bij het opstaan een behoorlijk plasje water hoor.
Dus of het condens is weet ik niet en ik dacht dat het te maken had met iets teveel vullen.
Nu ik vul tot 1 mm onder de kap heb ik geen last meer van de lekkage.
 
Ja klopt Mark.

Zou ook kunnen John,hier moet ik wel een paar cm onder de rand blijven ander sijpelt het gewoon over het glas.
 
Dat lekken is dan wel weer erg vervelend. 1 mm onder de kap is nog niet zo erg, teveel eronder staat niet mooi. Hebben jullie een foto van jullie Marina John en John? ;) Zie al foto's, waren tegelijk aan het reageren. :)

En de andere bak waar ik de link van in mijn reactie heb gezet?
 
Er staat 1 positieve review bij, maar dat zegt natuurlijk weinig. Vind hem wel strakker dan de Marina en heb eerder een lekkend aquarium gehad (condens) en vond ik echt heel vervelend.
 
Ok op die manier John,is dan idd ook een paar cm onder de rand van het glas.
Dat lekken is niks waard.

Had in het begin ook mijn zinnen op de expert gezet maar ook afgehaakt om precies dezelfde redenen Susanne.
 
Ik vind het wel prettig dat de gehel kap omhoog kan en je dus lekker makkelijk in de bak bezig kan.
behalve het lekken vind ik het best een leuke bak. Alleen met vullen moet ik er dus rekening mee houden.
Bij de Juwel moet ik altijd of de kap eraf halen of ik zit vast in die smalle opening van de kap :(.
 
Toch overweeg ik nu ook weer de Rekord 600, geen geweldig licht, maar wel een mooi aquarium, goede techniek en geen problemen met condens etc.

Andere suggesties blijven welkom!
 
Persoonlijk zou ik toch kiezen voor Juwel.. weet niet wat er tegenwoordig voor pomp wordt meegeleverd maar de bak is gewoon mooi, goed afgewerkt. Zoals eerder opgemerkt is de kap inderdaad zodanig dat het openen van de klep niet zicht geeft op het totale wateroppervlak, daarvoor moet je dan de hele kap eraf halen. Maar eigenlijk is het voor 8 van de 10 keer dat je toegang moet hebben tot de inhoud eigenlijk wel voldoende, alleen voor grootschalig onderhoud.. snoeien bv.. haal ik de kap er even af.

Maar goed, allemaal hebben ze voor- en nadelen spijtig genoeg ;)
Als je het echt perfect wilt moet je een setje laten bouwen of zelf bouwen ;)
 
Bij de Rekord 600 kan je trouwens wel de hele kap open doen, je hebt keuze tussen de hele kap of alleen het voederklepje. Heb inderdaad nog nooit problemen gehad met een Juwel, het enige dat ik bij de 600 tegen vond vallen is de lichtopbrengst, maar dit is niet anders. Zo heb je inderdaad bij elk aquarium wel iets dat minder is/tegenvalt.

Alleen twijfel ik net als de vorige keer of ik het filterhuis wel of niet ga laten verwijderen (vanwege de ruimte die het inneemt) en verder is er nog het dilemma dat ze bij Romberg alleen de standaard in het wit hebben, het kastje is er alleen in het zwart en ik wil graag het witte aquarium en een kastje is toch wel erg praktisch... Helaas bestaat het kastje gewoon niet in het wit. :( Moeilijk!
 
Ja bij die Juwel is het wel mogelijk zie ik.
De buis van 15W zit zover ik weet boven alle 60cm bakjes met TL en als je rekening hiermee houdt dan gaat het prima hoor.
 
Dat is waar inderdaad. Alleen ontzettend jammer dat het meubel dat erbij hoort in het wit alleen als standaard te koop is, vind een kastje toch wel erg makkelijk voor de techniek en het voer etc. En een zwart kastje bij een wit aquarium vind ik persoonlijk niet mooi. Heb een wit aquarium gehad en vind dat toch een stuk mooier dan een zwarte, ook bij onze inrichting past het beter.
 
Dat zou ik nog kunnen overwegen. In dat geval heb ik het meubel al in huis. ;) Kan ik dan het beste matte verf nemen? Of zijdeglans? In ieder geval geen hoogglans lijkt me?
 
Is aan jezelf,vind zelf hoogglans wel mooi maar moet je wel goed kunnen aflakken anders is het geen zicht.
 
Ik vind het het belangrijkste dat het ongeveer hetzelfde is als het aquarium en ben geen schilder. ;)
 
Je kunt wel een tijdschakelklok op de Aqua Expert 70 van Aquafish aansluiten.
Zie YouTube voor uitleg.
Het is simpel maar je moet het weten.

Succes ermee.
 
Seabait zei:
Ik heb hier ook die Marina staan,in principe is de verlichting voldoende maar heb een extra ledbuis in de kap gemaakt om meer algen te krijgen voor mijn algeneters.
Kap lekt bij mij wel condenswater langs de buitenkant van het glas en is een nadeel vind ik.
Filter wat erbij zit is ook niet echt geweldig.

416623_0_82_p1120554.jpg


334697_0_82_p1120555.jpg


Mag de bak weleens wat schoonmaken aan de buitenkant zie ik nu door de flits... :juggle:

dat probleem heb ik ook dat deze bak lekt ook als ik hem zelfs tot een halve cm onder de rand zet ik heb spijt dat ik deze bak heb gekozen
over het filter en de verwarming klaag ik niet misschien ook omdat ik er betta's in heb zitten
 
Tja afgaande op wat John en Pat zeggen zou je denken aan condens. Maar sinds ik iets onder de rand vul heb ik helemaal geen problemen meer.
Dus wat de oorzaak nu precies is weet ik ook niet. Ik zie niet meer condens dan in de andere bakken.
En bij mij kwam het juist onder de rand weg die op de glasrand steunt zeg maar.
 
Henk P. zei:
Je kunt wel een tijdschakelklok op de Aqua Expert 70 van Aquafish aansluiten.
Zie YouTube voor uitleg.
Het is simpel maar je moet het weten.

Succes ermee.

Dat ziet er inderdaad wel heel makkelijk uit! Is het ook echt veilig? Geen kans op kortsluiting oid? Als dit probleem op deze manier verholpen kan worden dan is er nog maar 1 "probleem": het licht. Het licht schijnt erg zwak te zijn, weet iemand hoe dit is in verhouding tot het licht van de Juwel Rekord 600? En nog een klein dingetje is dat de Superfish Expert 70 er niet in wit is, maar het is wel een erg mooi aquarium qua vormgeving en persoonlijk ben ik altijd erg tevreden geweest over Superfish.

Ik zie net op de site van Superfish dat de Expert 70 wel in wit bestaat, maar hij is nergens leverbaar in wit, weet iemand hoe dit kan? Heb Superfish ook een bericht gestuurd via hun site, ben benieuwd wat zij ervan zeggen.
 
Ik kwam net ook de Juwel Vio tegen. Een prachtig aquarium, maar erg duur en helaas ook alleen in 40 cm verkrijgbaar. Jammer!
 

Terug
Bovenaan