Welk Voer Voor Sluiers??


musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Berichten
258
Leeftijd
70
Locatie
Kop van NH
Na verschillende jaren speel ik weer met de gedachte een aquarium te starten en heb het plan

opgevat een bak met sluiers in te richten.

Ik ben dus erg veel aan het inlezen en dus natuurlijk ook hier op het forum :cool:

Nu heb ik al veel gelezen over verschillende merken van voer en nu las ik weer een nieuwe topic waarin

Bassleer met de grond gelijk wordt gemaakt :oops:

Kan er misschien eens iemand een betrouwbare lijst maken met goed voer, zowel drijvend

als zinkend voer waar ik als beginner in de sluiers iets aan heb?

Bassleer werd eerst door veel mensen aangeprezen, maar nu ineens weer niet...ik word er een beetje "gek" van 🙄

---
 
Bassleer wordt er de grond in geduwd omdat het het enige merk is die onder de loupe wordt genomen.
Moest je naar andere merken kijken zou je op z'n minst hetzelfde resultaat (en zelfs veel slechter) tegen komen.
Feit is dat veel voer, die als plantaardig wordt verkocht, slechts een klein deel plantaardig is.
Zoals hondenvoer "met schaap" waar 2% schaap in zit. (om maar een ander voorbeeld te geven)

Niet verder van wakker liggen, je kan er niets aan veranderen (behalve zelf je voer te maken)

Zinkend granulaat met spirulina (of een ander groenaandeel) is prima voor ze.
 
Ik maak mijn eigen gelvoer en daar doen ze het erg goed op. Sluiers zijn gewoon erg gevoelig en veel sluiers reageren op voer. Dan gaan ze drijven na het eten. Het is met die exemplaren vaak een speurtocht naar het juiste voer.
 
In mijn foto boek heb ik een hele lijst staan wat ik ze voer.
 
---
Bedankt voor jullie snelle reacties !

Als ik Google op "granulaat met spirulina " kom ik op heel veel soorten en merken visvoer uit.

Ook in heel erg veel verschillende prijsklasse 🤓

@ michelle1....waar kan ik jouw fotoboek vinden ?​


---
 
Kingyo is sluiervoer dat door de Fancy Goldfish Shop wordt geleverd. Dat is waar ik mijn geld op inzet.
Van Bassleer gingen mijn Ryukins ondersteboven. Met Kingyo mogen ze de hele dag boei spelen en lucht happen :love:

nb. de 4 voor 3 aanbieding is ook niet verkeerd en het is lang houdbaar.
 
Bedankt voor de tip Erik, ik zal daar eens kijken.

Ik blijf het "moeilijk " vinden, er zijn zoveel soorten en merken ...

Maar ik heb de tijd nog even gelukkig :DD
 
Goed voer is wel een dingetje om ze in balans te houden. Sluiers hebben geen natuurlijke bouwvorm dus zitten ze soms op de grens wat "acceptabel" is, en soms er over heen...
Hier een stukje wat ze bij mij kunnen verdragen. Ik was een pomp aan het testen in mijn 500L bak met 8000L/h . Veel te veel maar het ging best redelijk en ze vonden het wel interessant.
Bij 1:15 zie je Red Calico Boei spelen en daarna Menkaburi lucht happen. De zwarte (water-Ink) zat even verkeerd in de stroming maar komt ook weer goed.


Voor advies is de Fancy Goldfish Store ook een aanwinst en krijg je ook specifiek advies voor het ras wat je uitkiest en welke combinaties niet lekker gaan. Er is daar volop keus van leuke soorten echter moet je wel een beeld krijgen welke soorten sterk of gevoelig zijn maar ook "not worth living". Dat is een beslissing die wij niet voor je kunnen maken en is deels afhankelijk van de grootte van je bak.

Houdt er rekening mee dat je filters toch het dubbelle moeten zijn voor sluiers omdat ze het water enorm belasten met amoniak. Mijn huidige Fluval FX6 heeft 5kg media en werkt ook op een 250L bak, echter die 5kg laat maar 3 sluiers toe, vandaar de upgrade. De FX6 is op dit moment de grootste potfilter verkrijgbaar.

Voor de bodem is een dun laagje filterzand zeer aan te raden. Dan heb je weinig bacterien in je bodem en hebben planaria ook minder ruimte om te huisvesten, hoewel die niet schadelijk zijn en opgegeten worden is dit wel een heel lelijk beestje om te zien.

NIet om je af te schrikken hoor, maar wel goed om te weten waar je aan begint.
 
@ Michelle...

Ik heb de lijst gevonden, dank je wel.

Ik hoop alleen die van mij een beetje kleiner te kunnen houden...

Maar ik ga maar met twee, hooguit drie kleintjes beginnen. ;)

@ Erik....

Zo extreem groot ga ik zeker niet beginnen hoor, daar heb ik niet eens de ruimte voor.

---
 
Kingyo, Hikari...
Bassleer heb ik héél slechte ervaringen mee. Wil echt niet bashen ofzo, is gewoon mijn persoonlijke ervaring.

O en ja....hou ze echt zo groot mogelijk en filter zo mogelijk nog groter. Die kleintjes waar je mee gaat beginnen gaan hard groeien. En ja...1 adres: Voorschoten
 
idd, kleintjes worden groot en je moet eigenlijk alles afstemmen op de volwassen afmetingen. De kleine Water-Ink was een van de kleinste die je kan kopen en is nu denk ik 7 maanden die zal over een half jaar wellicht net zo groot zijn als de Medium formaat die ik erbij heb.
Als je ze klein huisvest zal hun skelet niet veel kunnen groeien, echter wel hun ingewanden en gaan ze vergroeien en verstikken (letterlijk) en dat is een lange lijdensweg van slechts enkele jaren terwijl ze veel ouder kunnen worden. Sommigen kunnen die leidensweg wel een decenia oprekken...

Ik vind het wel super dat je eerst je huiswerk gaat doen voordat je begint! Dan is het voor ons ook de moeite om daar echt tijd aan te besteden en vinden wij ook fijner dan ze achteraf te moeten oplappen.
Denk wel dat 3 het minimum is hoor. Ik ben naar 7 gegaan om een echte groep te krijgen. Ze zoeken elkaar toch wel graag op maar gaan ook zelf even een rondje.

De Ryukins die ik heb zijn wel een van de grootste en sterkste vissen en in mijn beleving het minst "misvormd" en lijken het minst gevoelig te zijn voor ziekten.
De Oranda is mogelijk nog groter echter persoonlijk vind ik een zachte wen niet "handig" en heeft die onderhoud nodig en kan makkelijk beschadigen.
Alle andere sluierstaarten zijn kleiner, maar ook gevoeliger en een kortere levensverwachting.

Het fijnste zou zin dat je 3 van dezelfde soort hebt dan zijn ze allemaal even gretig, lomp,snel en hetzelfde voer dus geen concurrentie, Echter zijn hier ook wel uitzonderingen te vinden dat een mix ook werkt.
Let wel dat je van dezelfde soort echt super veel variaties hebt! 🧐
Het enigste wat je niet moet kiezen is een goudvis die hoort in een vijver.

Ben benieuwd wat je leuk vind!
 
Laatst bewerkt:
Let wel als je naar Voorschoten gaat dat je waarschijnlijk nooit meer visjes koopt bij de lokale verkopers en dat je echt alleen iets moet meenemen die in jouw ogen perfect is dus bij twijfel een andere keer terug komen ;)
 
Wat voor aquarium grote gaat het worden?

Vergis je niet dat het een eenvoudige tak van sport is. Sluiers houden betekend echt veel vers water en veel filtering. Je moet wat vrije tijd hebben om te verversen, verversen en te verversen. Dit hoeft niet met emmertje slepen daar zijn vele handige dingen voor.

Inderdaad worden sluiers aardig aan de maat. Ook die van de LFS!!! Als je uit de LFS haal neem dan de korte wat rondere en vooral niet de torpedo modellen. Die worden erg lang.

Wat ik ook hele leuke sluiers vind zijn pearl scale. Die worden niet zo heel groot en moeten nog wat moeite doen om een baantje te trekken in de turbo stand.

Ik vind ze heel leuk om te zien maar ja smaken verschillen.

1623248408650.png


1623248569617.png
 
Bedankt iedereen voor de reacties met goede adviezen ;)

Ik heb een bak besteld wat de grootste maat is die ik kwijt kan en die is netto 110 liter.

Ik doe geen bodembedekking erin [ bare Bottom ] en alleen twee glazen "potten" met

vallisneria er in.

Ik begin met een grote binnen filter die ongeveer 500 liter per uur aan kan en twee compartimenten

heeft, één met spons en één met een soort "stenen" want ik heb een bloedhekel aan buitenfilters :mad:

[ vroeger slechte ervaringen mee gehad ]

Natuurlijk zal ik regelmatig water moeten verversen, maar ik ga zeker met twee of drie kleintjes beginnen.

"Voorschoten " gaat het niet worden voor mij, ik heb gelukkig een webwinkel gevonden die vissen

opstuurt, want ik kom door omstandigheden helaas al enkele jaren geheel mijn huis niet meer uit 🥺

---
 
Bedankt iedereen voor de reacties met goede adviezen ;)

Ik heb een bak besteld wat de grootste maat is die ik kwijt kan en die is netto 110 liter.

Ik doe geen bodembedekking erin [ bare Bottom ] en alleen twee glazen "potten" met

vallisneria er in.

Ik begin met een grote binnen filter die ongeveer 500 liter per uur aan kan en twee compartimenten

heeft, één met spons en één met een soort "stenen" want ik heb een bloedhekel aan buitenfilters :mad:

[ vroeger slechte ervaringen mee gehad ]

Natuurlijk zal ik regelmatig water moeten verversen, maar ik ga zeker met twee of drie kleintjes beginnen.

"Voorschoten " gaat het niet worden voor mij, ik heb gelukkig een webwinkel gevonden die vissen

opstuurt, want ik kom door omstandigheden helaas al enkele jaren geheel mijn huis niet meer uit 🥺

---
Jammer genoeg is dit alles volledig ongeschikt om goudvis achtigen in te houden.
 
Ik zou niet weten waarom ;)

---
Ik wel.
Veel te klein als permanente behuizing.
Aangezien je zelf zegt dat je niet groter kwijt kan.
Ondermaatse filtering. Zonder deftige buitenfilter hou je de amonia uitstoot van die vissen gewoon niet in de hand.
 
Ik wel.
Veel te klein als permanente behuizing.
Aangezien je zelf zegt dat je niet groter kwijt kan.
Ondermaatse filtering. Zonder deftige buitenfilter hou je de amonia uitstoot van die vissen gewoon niet in de hand.

110 liter !!!! voor twee of drie sluiertjes is niet genoeg 🙄

En met water verversen kan ik de filter ook "helpen" met de waterwaarden !!

Ik denk dat jij ook iemand bent die uit gaat van "wie heeft de grootste" en dat is het beste ?

Daar wil ik helemaal niet aan mee doen.

Ook goudvissen hoef je niet overmatig te voeren en een overmatig grote bak te geven

zodat hij maar zo groot mogelijk wordt :petjeaf:

---
 
Ik zou zeker minimaal 50 liter per vis aanhouden, dus dan kom je uit op 2 sluiers.
En daarnaast is zwemruimte ook belangrijk. En 80 cm aquarium is echt te krap en een 100 cm aquarium is echt minimaal, zeker als je bedenkt hoe groot ze kunnen worden en hoe actief ze zijn. Vergeet niet dat die kleine sluiertjes zomaar 25 cm kunnen zijn na een aantal jaar.

Qua filtratie klinkt een filter van 500 liter per uur niet heel veel. Daarnaast neemt ene binnenfiler ook nog eens flink ruimte in. Er wordt hier eigenlijk altijd aangeraden om een buitenfilter te nemen, die kunnen gebruiksvriendelijker zijn dan je nu denkt.
Ik zou zeker zeer regelmatig water verversen om problemen te voorkomen.

Ik zou zeggen, lees het houden van goudvissen artikel eens door in dit subforum, daar staat een hele hoop nuttige informatie
 
Excuus voor het ongemak, echter hier op dit forum wordt er gewezen op het welzijn van de dieren en daar proberen we een passend advies op te geven.

110L voor sluier is echter wel te krap en het zou fijn zijn als je dit eerst had voorgelegd voordat je die aanschaf maakte.

Een ander alternatief kan de baloon Molly zijn en de balloon ramirezi. Deze zijn ook erg leuk om te zien en zijn meer happy met een kleine bak.

Mocht je toch van plan zijn om sluiers te willen gaan houden denk ik dat je wel op jezelf bent aangewezen :rolleyes: .
 
Ik zou ook minimaal voor een meterbak gaan, 20 cm breder (en wat dieper en hoger) maakt heeeel veel liters extra
100 x 50 x 50 is een mooie maat
 
Mocht je toch van plan zijn om sluiers te willen gaan houden denk ik dat je wel op jezelf bent aangewezen :rolleyes:
Sorry maar dit vind ik een houding van niks.
Ik kan me er in vinden dat 110 liter te klein is, ook met dit filter. En dat vele waterwissels dit niet op gaan lossen. Tot zover reikt mijn kennis wat betreft sluiers dan nog net.

Maar...

Soms moeten mensen zelf iets ervaren (ondanks dat in onze ogen dierenwelzijn in het gedrang is), ik vind niet dat als iemand ervoor kiest zijn eigen weg te bewandelen, het forum het hem vervolgens zelf moet laten uitzoeken. Just my 2$ cent and IMHO.

Als je zegt “dan ben je wel op jezelf aangewezen” praat je voor het hele forum, omdat het jou niet zint? Zo jaag je mensen weg in plaats van ze de kans te geven iets bij te leren
 
Even gekeken bij je oude berichten en zie dat je al menig visje heb gehad in te kleine aquariums. Zo te zien heb je ook al goudvissen gehad. Diverse adviezen die je niet als goed bedoelde adviezen zie. Op het forum zijn de meeste die denken aan het belang van de vissen en best advies willen geven en mee willen denken maar het is natuurlijk zinloos om aan een dood paard te trekken.

Je berichten zijn al wat jaren geleden en zou je beter moeten weten of tenminste over adviezen kunnen na denken.

Ik wens de sluiertjes veel sterkte :cry:
 
Bedankt wederom voor jullie reacties en die van Nicole vind ik het meest " normale " ;)

Hele oude berichtjes van mij van vele jaren geleden erbij halen is een beetje lachwekkend.

50 liter per sluier en dan voor elke sluier 20 liter erbij, vind ik overal op het internet

terug als zeer acceptabel .

Eventueel nog een binnen filter erbij zou misschien later een optie kunnen zijn !!

De laatste jaren zijn er zeer veel meer onderzoeken gedaan naar het houden van sluiers en is

men toch tot de conclusie gekomen dat ze zich "aanpassen" aan de grote van een bak 😉

Vroeger werd dat altijd gezegd als men een goudvis in een kom deed en was niet helemaal waar,

maar wat daarna jarenlang werd beweerd over zeer grote bakken is ook allang weer achterhaald 😎

Dus niet dat je ze nu ineens in een bakje van 20 liter moet gaan houden, maar het heel erge verhaal

over vele misvormingen is echt niet van toepassing op vissen die in een bak van 110 liter zitten !!

Sluiers KUNNEN 20 of 25 cm worden [ bepaalde soorten ] maar is met een "normale" manier

van voeren etc etc zeer binnen de perken te houden.

Maar als de meeste van jullie hier zeer "ouderwets" blijven denken en dan van zichzelf vinden

dat ze de beste "diervriendelijke" mensen zijn en ik bijvoorbeeld een dierenbeul, dan denk ik

idd wat Nicole al aangeeft, dat ik mij misschien hier niet erg thuis zal voelen 😕

---
 
Nou je weet wat je wil, succes ermee!
 
Hey Musketier,

In dit goudvissen subforum zal je veel draadjes vinden met problemen die direkt verband hebben met de basis verzorging van sluiers.
Gelukkig zijn er een aantal forumleden die een enorm geduld hebben deze mensen te helpen hun visjes weer gezond te krijgen en waardeer ik dit enorm.
Echter als er meteen vanaf het begin bewust verkeerde keuzes gemaakt worden en zoals je laatste post aannames die bewezen niet correct zijn moet je ook accepteren dat er van ondersteuning weinig draagvlak zal komen.

Zoals je wellicht wel weet worden er aleen in Nederland 6 miljoen goudvissen per jaar verkocht dus is er een enorme lijden en sterfte onder dit beestje.
Zoals eerder gezegd, een aquaforum gaat over het welzijn van je huisdier, niet over de beperkte mogelijkheden van de eigenaar. Kan je een huisdier niet geven wat deze nodig heeft dan moet je er niet aan beginnen of een alternatief zoeken. Maatwerk dus passend bij je situatie en sluiers zijn bij jouw dus niet mogelijk.

Veel sterkte met je hobby. Voor mij is hier de grens.

mvg, Erik
 
@ Erikdebrabander

Wat ik WERKELIJK niet begrijp is dat jullie de enige mensen zijn op het hele internet

die 50 liter per sluierstaart niet voldoende vinden en voor elke erbij nog eens 25 liter .

Mijn bak is 110 liter water-inhoud en daar wil ik twee [ misschien drie ] kleine sluiers in doen😎

Ik ben er dus heilig van overtuigd dat dat meer dan genoeg water-inhoud is !!

Over filtercapiciteit kan ik misschien later nog nadenken en iets toevoegen indien daar

aanleiding voor is als ze veel groter groeien, maar de kwaliteit van het water kan ik met wissels prima op niveau houden.

Ik snap dus beslist niet waar jullie negatieve reacties en houding vandaan komt 🙄

---
 
Op zich een 80 cm met MAX. 2 jonge sluiertjes en een flink EXTERN filter en regelmatig grote verversingen is zeker niet optimaal maar moet te doen zijn. Wel vind ik dat je een back up plan moet hebben. Je zult een groter aquarium of vijver in der loop der maanden nodig hebben. Kun je dit niet garanderen dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Dan ben je een van de vele die met te grote vissen zit in een te kleine ruimte. Op het forum staan voorbeelden genoeg van mensen die zich niet hebben gerealiseerd dat ze groot kunnen worden en moeten leuren om een goed huisje voor zijn/haar vis te vinden. Die vissen hebben nog geluk want de meeste vallen dood neer.

Een intern filter bevat te weinig media om je bacteriehuishouding zo te krijgen dat je waterwaarden goed worden en blijven. Het onderhoud wat je zult moeten plegen om deze draaiend te houden zal voor teveel schommeling gaan zorgen waardoor je vissen geregeld in NH3 en NO2 zwemmen wat hun weerstand flink zal aantasten. Daarbij neemt z on filter veel ruimte in beslag die al beperkt is. Een 2e bij plaatsen zal betekenen dat de filters meer ruimte in beslag nemen dan de vissen.

Het voeren om een vis zo groot mogelijk te krijgen is geen must maar meerdere malen voeren wel. Een jonge vis heeft nu eenmaal bouwstoffen nodig om uit te groeien en gezond te zijn. Of de vis groot of klein word is hoofdzakelijk genetisch bepaald. Daar kun je weinig invloed op hebben. Als je weinig voer krijg je gewoon een grote magere vis die vaak ziek zal zijn.

Het nieuwerwetse plan 80 cm, intern filter en 3 sluiers is niets nieuws aan. Het resultaat al evenmin.

Open eens een topic bij het filter gedeelte met je plan en vraag eens wat advies aan de wellicht ouderwetse maar zeer ervaren techneuten, welke zich ook bezig houden met zeer nieuwerwetse technische snufjes, wat een goede optie zou kunnen zijn. Wellicht kunnen die nog iets bijdragen aan het afwegen van je keuze. en zul je hier meer vertrouwen in hebben
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Michelle, maar ik denk dat ik hier maar niet verder

op het forum zal blijven. [ slecht voor mijn gezondheid ]

Ik ben en blijf misschien een beetje een "eigenwijze" man in jullie ogen en om alleen maar

negatief commentaar te moeten krijgen op mijn inmiddels ver gevorderde plannen, zit ik

niet echt op te wachten.

Ik zelf ben overtuigd van de goede afmetingen van mijn bak van 110 liter, alleen misschien , in de

toekomst, een andere filter als ze een stuk groter zijn geworden...

En mocht ik heel toevallig in het bezit zijn van sluiers die extreme groot gaan worden, dan zie

ik dat over twee jaar wel weer. [ dat is nog heel erg lang en misschien haal ik dat wel niet ]

Ik zal ze zeker niet te weinig voer geven, maar zeker ook niet extreme veel zoals je veel op internet

leest en ziet in filmpjes, alleen maar om de vis zo snel mogelijk zo groot mogelijk te krijgen.

Dus als ik in deze grote bak begin met twee, misschien drie visjes van ongeveer 5 cm, kan ik nog

best wel een heel erg lange tijd vooruit 😎

---
 
Ik snap echt niet, hoe je straks van een aquarium kunt genieten, wetende dat de diertjes die je erin doet, ongelukkig zullen zijn. Sluiers blijven niet klein, en ondanks dat ze niet meteen volgroeid zijn, waarderen ze ruimte heus wel. Jij vind 110 liter zo te lezen groot, maar voor hun is dit erg minimaal. Alsof het voor een puppy wel oke is, om die 24 uur per dag in een toilet te huisvesten. Als je ze de ruimte niet kunt bieden, is het egoïstisch om ze toch in huis te halen, enkel omdat je dat nu in je hoofd hebt.
 
Ik snap echt niet, hoe je straks van een aquarium kunt genieten, wetende dat de diertjes die je erin doet, ongelukkig zullen zijn. Sluiers blijven niet klein, en ondanks dat ze niet meteen volgroeid zijn, waarderen ze ruimte heus wel. Jij vind 110 liter zo te lezen groot, maar voor hun is dit erg minimaal. Alsof het voor een puppy wel oke is, om die 24 uur per dag in een toilet te huisvesten. Als je ze de ruimte niet kunt bieden, is het egoïstisch om ze toch in huis te halen, enkel omdat je dat nu in je hoofd hebt.

Ik zal nog één keer reageren, maar daarna stop ik er mee.

Overal op internet, dus op zeer vele fora - websites en You-Tube filmpjes wordt als stelregel

aangegeven dat 50 liter voor één sluier helemaal goed is en daarna 20 liter extra voor eentje erbij.

Waarom geld dat voor iedereen over de hele wereld als een soort van "standaard" behalve

hier door jullie op dit forum 😕

Weten jullie alles beter dan de rest van de wereld ? [ kan ik mij niet voorstellen]

---
 
Ik zal nog één keer reageren, maar daarna stop ik er mee.

Overal op internet, dus op zeer vele fora - websites en You-Tube filmpjes wordt als stelregel

aangegeven dat 50 liter voor één sluier helemaal goed is en daarna 20 liter extra voor eentje erbij.

Waarom geld dat voor iedereen over de hele wereld als een soort van "standaard" behalve

hier door jullie op dit forum 😕

Weten jullie alles beter dan de rest van de wereld ? [ kan ik mij niet voorstellen]

---

Men probeert je hier uit te leggen dat je heel erg uit gaat van het minimale, en niet wat prettig is voor deze beestjes. Ik geef daarbij aan, dat ik niet kan begrijpen dat je daar straks plezier van gaat beleven. Tuurlijk zul je ze wel een tijdje in leven weten te houden in 110 liter water, maar is het je doel om ze zo lang mogelijk in leven proberen te houden, of om ze daadwerkelijk een fijn thuis te geven? De mens kan ook overleven op water en brood, maar neem aan dat je jezelf ook wat meer gunt dan dat? En hoe zie je onderstaande door 110 liter water manoeuvreren..?

1623390780443.png
 
Ik zal nog één keer reageren, maar daarna stop ik er mee.

Overal op internet, dus op zeer vele fora - websites en You-Tube filmpjes wordt als stelregel

aangegeven dat 50 liter voor één sluier helemaal goed is en daarna 20 liter extra voor eentje erbij.

Waarom geld dat voor iedereen over de hele wereld als een soort van "standaard" behalve

hier door jullie op dit forum 😕

Weten jullie alles beter dan de rest van de wereld ? [ kan ik mij niet voorstellen]

---
Wereldwijd verschillen de inzichten op het gebied van Goudvissenwelzijn nogal. De richtlijnen voor Dierenwelzijn op het gebied van het houden van Goudvissen zijn in Europa in de meeste landen als volgt: minimumbreedte van een Goudvissenaquarium 120 cm, en 50 cm hoog. Dit houdt een minimum van 50 liter per vis in. In Duitsland is de verkoop van viskommen verboden, in Nederland helaas nog niet.


In het volgende stuk staat informatie afkomstig van een Amerikaans Goudvissenforum, waar de maat van de bak soms wat kleiner kan zijn dan in Europa, maar ook daar wordt het belang onderstreept van " cycling your tank" oftewel de Stikstofcyclus. Als je je Goudvissen goed voert ( bij mij krijgen ze Hikari pellets, Voervoorvis pellets, Kingyo pellets, levende Artemia en Watervlooien en diepvriesvoer) , kunnen ze binnen de kortste keren flink groot worden. Het visje dat ik vorig jaar kocht en dat toen 6 cm lang was, is nu een forse dame van 20 cm inclusief staart met een hoogte, de vinnen niet meegerekend, van 10 cm. Ik bedoel maar... En nee, ik weet niet alles, ik leer dagelijks bij...

 

Terug
Bovenaan