Welke bodem voor nieuw aquarium?


T

tmr

Guest
Beste allen,

Na een hele tijd aquariumloos te zijn geweest ivm een verhuizing en daarna een verbouwing kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan... er komt dus weer een aquarium. Het wordt een Rio125 met achterwand.

De bedoeling is om er een dicht beplante bak van te maken. Niet direct een aquascape maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om ook de wat lastigere planten te kunnen laten groeien. Ik heb al een CO2 set welke ik van plan ben weer aan te sluiten met een dispenser (zo'n ding wat fijne bubbeltjes het water in bruist). Ik wil een externe pomp gaan gebruiken (suggesties voor welke zijn ook zeer welkom). Het visbestand wordt waarschijnlijk een scholenvisje (blauwoogje, hockeystick, nog niet helemaal over uit), een groepje corydoras en eventueel nog een paar goerami's, een algeneter en een aantal japonica garnalen.

De vraag is - welke bodem kan ik dan het beste gebruiken? Ik lees nu een hoop over aquasoils, maar hoe lang houdbaar is zo'n bodem in een wat groter aquarium? Kan je grind en een aquasoil combineren? En wel of geen voedingsbodem? Ik heb de ervaring met zo'n voedingsbodem dat dit toch altijd wat viezig wordt en heb een voorkeur voor geen.... Ik vind het geen probleem om los te bemesten of voedingstabletten in de grond te steken. Ik heb een voorkeur voor een donkere bodem.

Ik hoor graag jullie advies, alvast bedankt!
 
Soil = voedingsbodem; met de wens voor veel en moeilijke planten ontkom je er eigenlijk ook niet aan. Meestal gaan ze zo'n 3 jaar mee; je kunt dat flink rekken door ieder kwartaal voedingscapsules bij te steken. Soils die veel door profs gebruikt worden, zijn ADA Amazonia, Tropica, etc.
En ja je kunt dat combineren met grind of zand, maar persoonlijk zou k dat niet op dezelfde plek doen, maw ik plaats geen zand over soil.

En dat ding heet overigens een diffusor ;)
 
Je kan prima zonder een soil werken met moerasplanten als je voeding bij de wortels steekt. Ik zou voor gewoon grind gaan en als je bodembewoners wil moet je er op letten dat het niet scherp is. Hornbach verkoopt Aquasand met een korrel van 0,4-0,8 mm en dat is een vrij veel gebruikte goede bodem.
 
Je kan prima zonder een soil werken met moerasplanten als je voeding bij de wortels steekt. Ik zou voor gewoon grind gaan en als je bodembewoners wil moet je er op letten dat het niet scherp is. Hornbach verkoopt Aquasand met een korrel van 0,4-0,8 mm en dat is een vrij veel gebruikte goede bodem.
Jij hebt aandelen in dat grind van de Hornbach of nie?
 
Ik lees corydoraā€™s en grind/soil. Was daar niet iets mee? :oo:juggle::ROFLMAO:
 
Ik lees ook gourami en japonica garnalen is dat wel een veilige combinatie?
 
Waarom niet gewoon Maaszand is zeer diverse zand met kleine kiezel en kost zeer weinig.
is bij iedere zandhandel te halen.
wel een schep en ton meenemen.
ik heb het al 10 jaar in mijn bak zitten zonder problemen.

mvg, marcel
 
Hoii,
Ik lees dat je corydorassen wilt. Om te zorgen dat deze visjes het zo goed mogelijk hebben zou ik zand nemen, grind is vaak scherp en dan verwonden ze zich. Het is ook leuk om te zien dat ze hun kiewen doorspoelen met het zand. Ik denk dat je het beste 1-3mm kunt halen!

Mvg, Jeske
 
Dit is prima spul voor een bodem. Daarnaast zou ik kleibolletjes gemixt met lateriet gebruiken als bodemvoeding voor de planten. (Aquariumbemesting.nl)

 
Beste allen, heel erg bedankt voor jullie reacties! Wat denken jullie van zoiets: https://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-Kristal-kwartsgrind-diamantzwart-10-kg/3820767/artikel.html ? En dan hier en daar van plantvoedingstabletten in de bodem? De kleur vind ik wel echt belangrijk, filterzand valt af. Ik heb eerder een aquarium met filterzand gehad en werd er niet blij van. Vond het het snel viezig ogen, ook al stofzuigde ik de bodem. Daarvoor had ik een aquarium met donker afgerond grind, ook daar hield ik corydorassen op. Ik heb zelf nooit beschadigingen aan baardharen gezien maar wil wel een fijne bodem voor ze.

@Friesian - ik heb japonica's samen met honinggoerami's gehad, ging altijd goed! Zelfs vuurgarnalen bij kunnen houden.

@LalaLaraSophie dank, een diffusor dus inderdaad ;). Jij raad een voedingsbodem toch wel aan? Ik vind het ook prima om bijvoorbeeld alleen achter een voedingsbodem te leggen en daar dan grind overheen...
 
Beste allen, heel erg bedankt voor jullie reacties! Wat denken jullie van zoiets: https://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-Kristal-kwartsgrind-diamantzwart-10-kg/3820767/artikel.html ? En dan hier en daar van plantvoedingstabletten in de bodem? De kleur vind ik wel echt belangrijk, filterzand valt af. Ik heb eerder een aquarium met filterzand gehad en werd er niet blij van. Vond het het snel viezig ogen, ook al stofzuigde ik de bodem. Daarvoor had ik een aquarium met donker afgerond grind, ook daar hield ik corydorassen op. Ik heb zelf nooit beschadigingen aan baardharen gezien maar wil wel een fijne bodem voor ze.

@Friesian - ik heb japonica's samen met honinggoerami's gehad, ging altijd goed! Zelfs vuurgarnalen bij kunnen houden.

@LalaLaraSophie dank, een diffusor dus inderdaad ;). Jij raad een voedingsbodem toch wel aan? Ik vind het ook prima om bijvoorbeeld alleen achter een voedingsbodem te leggen en daar dan grind overheen...
Ik gebruik idd graag voedingsbodems/soil. Eerst soil en dan grind kan, hou er alleen rekening mee dat het soms wat kan vermengen bij (her)plaatsen van plantjes.
 
Beste allen, heel erg bedankt voor jullie reacties! Wat denken jullie van zoiets: https://www.hornbach.nl/shop/DENNERLE-Kristal-kwartsgrind-diamantzwart-10-kg/3820767/artikel.html ?
Heb jij uiteindelijk deze bodem gekocht? Zo ja hoe bevalt hij? :)

Ik zit voor een herinrichting aan hetzelfde zand te denken, om dezelfde redenen als jij noemt. Andere optie die ik nu bekijk is het fijnere zwarte zand van de hornbach.
Daarnaast Sansibar Dark overwogen, al zijn daarover ook negatieve verhalen te vinden m.b.t. het uitspoelen ervan (veel vuilafgifte) en de baarddraden van bodembewoners die zouden beschadigen...
 
Als de keuze is gemaakt voor een filterzandbodem. Welke maat adviseren jullie? Fijn, middel, grof etc?
 
Heb jij uiteindelijk deze bodem gekocht? Zo ja hoe bevalt hij? :)

Ik zit voor een herinrichting aan hetzelfde zand te denken, om dezelfde redenen als jij noemt. Andere optie die ik nu bekijk is het fijnere zwarte zand van de hornbach.
Daarnaast Sansibar Dark overwogen, al zijn daarover ook negatieve verhalen te vinden m.b.t. het uitspoelen ervan (veel vuilafgifte) en de baarddraden van bodembewoners die zouden beschadigen...

Hi Gino88,

Ik heb het aquarium al gekocht maar nog niet ingericht, we zitten in een verbouwing en de ruimte (kantoor) moet eerst af voor hij erin kan ;). Dat fijnere zand ziet er ook goed uit zeg, had ik nog niet eens gezien! Staat er bij deze bij op mijn lijstje. Sansibar Dark kan ik niks over vinden? Qua prijs scheelt het niet veel met het fijne zand van de Hornbach... Welke bodem lijkt jou het beste van de Sansibar, het fijne of het kwartsgrind? *Edit - ik denk toch het zwarte zand van de Hornbach.... https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
 
Heb jij uiteindelijk deze bodem gekocht? Zo ja hoe bevalt hij? :)
Ik heb dit grind in het bruin. Bevalt mij prima maar smaken verschillen natuurlijk.
Even een foto zodat je de grote beetje kunt inschatten.
20190406_215455.jpg
20201103_172714.jpg
 
Hi Gino88,

Ik heb het aquarium al gekocht maar nog niet ingericht, we zitten in een verbouwing en de ruimte (kantoor) moet eerst af voor hij erin kan ;). Dat fijnere zand ziet er ook goed uit zeg, had ik nog niet eens gezien! Staat er bij deze bij op mijn lijstje. Sansibar Dark kan ik niks over vinden? Qua prijs scheelt het niet veel met het fijne zand van de Hornbach... Welke bodem lijkt jou het beste van de Sansibar, het fijne of het kwartsgrind? *Edit - ik denk toch het zwarte zand van de Hornbach.... https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
Ahaaa. First things first. :D Wanneer denk je dat de bak geplaatst kan worden?

Rusteloos als ik ben, heb ik gisteren nog een tijd doorgeresearched (mooi Nederlands woord) en gekozen voor het fijne zand van de Hornbach. In plaats van zwart is het bruin geworden; ik weet niet of ik het al te donker wil hebben namelijk en het leek me net iets natuurlijker ogen. But we shall see.

Mocht je alsnog voor de sansibar gaan dan is het natuurlijk een kwestie van smaak welke je neemt. :) Overweeg je bodembewoners dan zou de keuze voor de fijnste variant --wat denk ik de 1-2 mm is-- meer voor de hand liggen. Hoewel zand nog net wat fijner is, letterlijk en figuurlijk...

Ik heb dit grind in het bruin. Bevalt mij prima maar smaken verschillen natuurlijk.
Even een foto zodat je de grote beetje kunt inschatten.
Bekijk bijlage 312793Bekijk bijlage 312792
Bruin (maar dan het zand) is het hier ook geworden. Op een lelijke caviar-bodem na (wie wil een gratis zak??) heb ik die kleur nooit gehad. Ziet er goed uit in jouw bak! En is dat dan de 1-2 mm?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben erg van de substraat met een zandlaag
gaat ongeveer 3 jaar mee, en is flink op te rekken met kleistaafjes
 
Daarnaast Sansibar Dark overwogen, al zijn daarover ook negatieve verhalen te vinden m.b.t. het uitspoelen ervan (veel vuilafgifte) en de baarddraden van bodembewoners die zouden beschadigen...
Ik heb C. paleatus op dit zand in mijn Home 60. Prima spul, de cory's doen het er uitstekend op (al een baby gespot terwijl ik geen kweekomstandigheden nabootste) en hun baarddraden zijn in top conditie.
 
Ahaaa. First things first. :D Wanneer denk je dat de bak geplaatst kan worden?

Rusteloos als ik ben, heb ik gisteren nog een tijd doorgeresearched (mooi Nederlands woord) en gekozen voor het fijne zand van de Hornbach. In plaats van zwart is het bruin geworden; ik weet niet of ik het al te donker wil hebben namelijk en het leek me net iets natuurlijker ogen. But we shall see.

Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw ervaringen met dat zand :D Op je foto lijken die korrels toch vrij groot. Ik ben vrij huiverig voor zand wat heel viezig wordt... of is dat met afentoe hevelen op te lossen?
Ik hoop hem over een paar weken neer te kunnen zetten. Momenteel staat mijn kantoor (daar komt ie te staan) net in de voorstrijk en hebben we nog geen aangesloten verwarming :( Ik wil ook nog een achterwand aanschaffen (80 x 50 lijkt een vrij onmogelijke maat te zijn) en een externe filter, die moeten er eerst zijn.

Mocht je alsnog voor de sansibar gaan dan is het natuurlijk een kwestie van smaak welke je neemt. :) Overweeg je bodembewoners dan zou de keuze voor de fijnste variant --wat denk ik de 1-2 mm is-- meer voor de hand liggen. Hoewel zand nog net wat fijner is, letterlijk en figuurlijk...

Dan wordt ie dus zwart ;) Ik heb een bak gehad met donker grind eerder en vond dat erg mooi... daarna 1 met zand en dat vond ik echt stukken minder. Maar is inderdaad nogal smaakgevoelig. Ik zit nu te twijfelen tussen de Sansibar en het Hornbach zand. Qua prijs ontloopt het elkaar ook niet echt.
 
Net in een LFS nog eens de Dennerle crystal dinges staan bekijken. Vond het er wat scherper uitzien dan nodig, of zo. Alsof ze de kwartssteen in stukjes gehakt hebben (1-2 mm) maar verder niet aan afronding hebben gedaan. Goed dat ik die niet genomen heb.

Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw ervaringen met dat zand :D Op je foto lijken die korrels toch vrij groot. Ik ben vrij huiverig voor zand wat heel viezig wordt... of is dat met afentoe hevelen op te lossen?
Ziet er wat grof uit inderdaad op de foto. De korrels zouden met 0,4 - 0,8 mm echter even groot moeten zijn als fijn filterzand.

Ik heb met zand (filterzand) geen problemen met vuilophoping eigenlijk. :) In m'n grote bak hoef ik nooit iets af te hevelen; alle drollen en kleine afgestorven plantendelen verdwijnen. Bij voldoende stroming en verwerkende beestjes/processen gaat dat vanzelf, tot op zekere hoogte. (Daarnaast helpt een beperkte bezetting.)

Ben zelf ook benieuwd naar het zand. Nog even wachten tot ook het bodemfilter binnen is waar ik het (met worteldoek) op wil gaan gooien. Experiment nummer zoveel. :book:
 
Kan je een foto maken als het zand erin ligt? Ik twijfel over het bruine zand van de hornbach. Heb nu de zwarte variant 0,4-0,8 in mijn aqualantis en ben daar erg tevreden over. In mijn rio 125 heb ik al een tijdje filterzand, maar vind het te licht en wil wat donkerder..
 
Kan je een foto maken als het zand erin ligt? Ik twijfel over het bruine zand van de hornbach. Heb nu de zwarte variant 0,4-0,8 in mijn aqualantis en ben daar erg tevreden over. In mijn rio 125 heb ik al een tijdje filterzand, maar vind het te licht en wil wat donkerder..
Is goed. In de loop van volgende week hoop ik de bak te vullen; het is nog even een bestelling afwachten.

Het valt me op dat het zand van de hornbach een kleinere korrel heeft dan fijn filterzand, terwijl beide 0,4-0,8 zouden moeten zijn. En doordat het zand een coating heeft komt er geen vuil vanaf. Geen dertigduuzend keer doorspoelen dus. :cool:
 
Coryā€™s op zand. Ik merk hier dat ze er lekker in grondelen. Ik heb het zwarte zand van hornbach
 
Is goed. In de loop van volgende week hoop ik de bak te vullen; het is nog even een bestelling afwachten.

Het valt me op dat het zand van de hornbach een kleinere korrel heeft dan fijn filterzand, terwijl beide 0,4-0,8 zouden moeten zijn. En doordat het zand een coating heeft komt er geen vuil vanaf. Geen dertigduuzend keer doorspoelen dus. :cool:
Klopt, alsnog wel een keer 2 3x goed spoelen hoor. Niet al het zand zakt gelijk naar de bodem, even met je hand door het oppervlak heen en dan zakt het
 
Kan je een foto maken als het zand erin ligt? Ik twijfel over het bruine zand van de hornbach. Heb nu de zwarte variant 0,4-0,8 in mijn aqualantis en ben daar erg tevreden over. In mijn rio 125 heb ik al een tijdje filterzand, maar vind het te licht en wil wat donkerder..

Vanavond de bodem erin gegooid. Hieronder de foto's van net na het vullen. De kleur die je links in de bak ziet (het minder gelige -- de andere kant heeft vooral 2700K licht) en op de foto met het zij-aanzicht is ongeveer hoe het er in het echt uitziet.

Na al de hele avond met de bak beziggeweest te zijn, vond ik het tegenvallen hoeveel lucht dit zand vasthoudt. Nogal irritant dat het steeds bleef drijven. :br: Ook achteraf zijn er nog veel klonten met bubbels achtergebleven, bijvoorbeeld op foto 2 op de bodem. En dan heb ik die bodem al tig keer omgewoeld.

Helaas had ik te weinig zand gekocht dus ik mag het tafereel herhalen. :ROFLMAO: Maar het ziet er an sich goed uit.
 

Bijlagen

  • 20201205_001926.jpg
    20201205_001926.jpg
    204.5 KB · Weergaven: 199
  • 20201205_001142.jpg
    20201205_001142.jpg
    83.3 KB · Weergaven: 182
Vanavond de bodem erin gegooid. Hieronder de foto's van net na het vullen. De kleur die je links in de bak ziet (het minder gelige -- de andere kant heeft vooral 2700K licht) en op de foto met het zij-aanzicht is ongeveer hoe het er in het echt uitziet.

Na al de hele avond met de bak beziggeweest te zijn, vond ik het tegenvallen hoeveel lucht dit zand vasthoudt. Nogal irritant dat het steeds bleef drijven. :br: Ook achteraf zijn er nog veel klonten met bubbels achtergebleven, bijvoorbeeld op foto 2 op de bodem. En dan heb ik die bodem al tig keer omgewoeld.

Helaas had ik te weinig zand gekocht dus ik mag het tafereel herhalen. :ROFLMAO: Maar het ziet er an sich goed uit.
Ik vind het een hele mooie kleur! Ik ben er over uit en ga het ook bestellen.
Wat ben je vroeg (of laat) trouwens haha.
Hoeveel kilo had je gekocht? Volgens mij had ik met 10 kilo net te weinig voor een 80 cm bak voor een paar cm hoog.
Inderdaad, kan wat klonterig zijn, maar gaat valt meestal door de stroming ook uit elkaar.
Ben er benieuwd naar wat je nog meer van de bak gaat maken!
 
Ik hou niet van slaap. Heb soms zo mijn nachtelijke sessies. :DD
Voor deze rio 240 (120 x 40) had ik 15 kilo gekocht, met het idee een cm of 3 te hebben. Maar ik kan niet rekenen en moet nu nog minstens 10 kg erbij halen. Op de foto lijkt het meer dan het is door de verhoging die er nog onder zit (bodemfilter).
En thanks. Ben zelf ook benieuwd eigenlijk wat dit moet gaan worden. šŸ¤”
 
Ik hou niet van slaap. Heb soms zo mijn nachtelijke sessies. :DD
Voor deze rio 240 (120 x 40) had ik 15 kilo gekocht, met het idee een cm of 3 te hebben. Maar ik kan niet rekenen en moet nu nog minstens 10 kg erbij halen. Op de foto lijkt het meer dan het is door de verhoging die er nog onder zit (bodemfilter).
En thanks. Ben zelf ook benieuwd eigenlijk wat dit moet gaan worden. šŸ¤”
Ik denk dat je het daarmee wel red met nog 2 zakken. Wat voor planten en vissen ga je houden?
 
Vanavond de bodem erin gegooid. Hieronder de foto's van net na het vullen. De kleur die je links in de bak ziet (het minder gelige -- de andere kant heeft vooral 2700K licht) en op de foto met het zij-aanzicht is ongeveer hoe het er in het echt uitziet.

Na al de hele avond met de bak beziggeweest te zijn, vond ik het tegenvallen hoeveel lucht dit zand vasthoudt. Nogal irritant dat het steeds bleef drijven. :br: Ook achteraf zijn er nog veel klonten met bubbels achtergebleven, bijvoorbeeld op foto 2 op de bodem. En dan heb ik die bodem al tig keer omgewoeld.

Helaas had ik te weinig zand gekocht dus ik mag het tafereel herhalen. :ROFLMAO: Maar het ziet er an sich goed uit.

Is dit nu dat hornbach zand? Hoe dan ook erg mooi! Mijn kastje staat al maar het is de verkeerde :( als er iemand nog een rio 125 open kastje wil...
 
Ik denk dat je het daarmee wel red met nog 2 zakken. Wat voor planten en vissen ga je houden?
Voor de zekerheid heb ik er 3 gekocht. :)k Heb ik gelijk wat reserve voor als ik in een bui ben om te mopperen over "drijfzand".
Ik wil de bak voor filterexperimenten gebruiken, dat is nu de voornaamste reden van de herinrichting. Maar qua bewoners...? Geen idee nog. In ieder geval een eenzame zwaarddrager die asociaal doet.
Komende tijd maar eens inspiratie zoeken. En wat zijn (of waren) jouw plannen met je bak? :)

Is dit nu dat hornbach zand? Hoe dan ook erg mooi! Mijn kastje staat al maar het is de verkeerde :( als er iemand nog een rio 125 open kastje wil...
Yes dit is de hornbach bruin. Ik vind het ook mooi geworden, is best voor herhaling vatbaar. Ik denk dat deze kleur voor een blackwater-biotoop o.i.d. ook niet misstaat.

Ohw wat is er fout gegaan, dat je nu met het verkeerde meubel zit? Als je er echt vanaf moet kan ik er wel een nut voor verzinnen hier. Woon je in de buurt?
 
Ohw wat is er fout gegaan, dat je nu met het verkeerde meubel zit? Als je er echt vanaf moet kan ik er wel een nut voor verzinnen hier. Woon je in de buurt?

Gewoon niet goed opgelet... ik was zo blij dat ik m eindelijk ging kopen ;). Heb de aanname gedaan dat er gewoon maar 1 Rio 125 meubeltje zou zijn. Ik wil heel graag die met deurtjes ivm de techniek (losse pomp, co2 set) en heb nu deze https://www.bol.com/nl/p/juwel-staa...A.gdD4JHxxPPKPrFdqzHFMfw_0_29.39.ProductTitle ... heb je er iets aan?

De ruimte waar hij komt is vrijwel klaar, alleen nog plintjes :)
 
Voor de zekerheid heb ik er 3 gekocht. :)k Heb ik gelijk wat reserve voor als ik in een bui ben om te mopperen over "drijfzand".
Ik wil de bak voor filterexperimenten gebruiken, dat is nu de voornaamste reden van de herinrichting. Maar qua bewoners...? Geen idee nog. In ieder geval een eenzame zwaarddrager die asociaal doet.
Komende tijd maar eens inspiratie zoeken. En wat zijn (of waren) jouw plannen met je bak? :)


Yes dit is de hornbach bruin. Ik vind het ook mooi geworden, is best voor herhaling vatbaar. Ik denk dat deze kleur voor een blackwater-biotoop o.i.d. ook niet misstaat.

Ohw wat is er fout gegaan, dat je nu met het verkeerde meubel zit? Als je er echt vanaf moet kan ik er wel een nut voor verzinnen hier. Woon je in de buurt?
Veel groen is mooi met bruin zand, crypto soorten en vallesneria denk ik zo.
Heb 16 blauwe neons en wil daar een harem pauwooggrondels bij doen, een kleine corydoras soort (habrosus/panda) en misschien een paar koraalplaty's
 

Terug
Bovenaan