Welke buitenfilter?


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Ik ben nu sinds een dag of 10 mijn volga 240 aan het indraaien.
Toen ik in augustus de vorige bak had staan met de biobox2 had ik al iets van die box moet eruit,
over x aantal tijd moet er een buitenfilter op.
Nu ben ik dus opnieuw gestart met de biobox2,
waar ik toch wel spijt van heb.
Maar ja,ik had in augustus net geen 1000euro uitgegeven aan de splendid,
toen moest ik weer een nieuwe bak kopen,heb ik wel gelukkig met de verzekering kunnen regelen,
zware afrekeningen gehad voor mijn energie verbruik enz.....
dus heb ik er ook niet echt meer over nagedacht om een buitenfilter te kopen.
Nu draait de bak een dag of 10 en heb ik ook nog een zwaarder pompje erin gehangen,
maar toch weet ik niet of die box wel voldoende is voor een 240l bak.
En het stoort mij ook wel in de bak,het zou mooier zijn als hij er niet in hing.
Nu ben ik eens wat aan het zoeken gegaan welke geschikt zou zijn voor mijn bak.
Ik lees dat je altijd x4 moet rekenen,dus een 240l bak zou zeker een pomp van 1000l moeten hebben,klopt dit een beetje?
De merken die ik veel tegen kom zijn jbl en eheim.
De filters die mij geschikt lijken zijn bv de jbl 1502,eheim pro4 350,eheim experience 350.
Zijn dit goede filters of juist helemaal niet.
De jbl bv,heeft heel veel slechte reviews,hij zou als fluisterstil omschreven worden maar in werkelijkheid is hij helemaal niet zo stil.
De eheim's hebben beide een pomp van 1050l,de jbl 1400l.
De pomp in mijn biobox heeft nu 810l.
Van de eheim heb ik een unboxing video gekeken,
daar zat ook een spraybar enz bij zag ik,maar is dat ook wel allemaal iets?
Of gewoon standaard prul wat ze erbij duwen en wat je nadien toch weer moet gaan vervangen door iets beters/duurders?
Zijn er nog andere merken met goede filters?
De 3 filters die ik hierboven op noemde kosten bij hornbach allen onder de 200euro.
Is zo'n buitenfilter ook te regelen dat je hem harder/stiller kan laten draaien?
Als ik goed gezien heb in een video staat erboven op de eheim zo'n knop.
Gaat zo'n buitenfilter werkelijk beter werken dan zo'n biobox?
Dan bedoel ik betere filtering,betere stroming? enz....
Welke zijn aan te raden en welke juist niet?

Fijne dag verder .....
 
Ik zou zelf voor de 1502 gaan want dan heb je iets over. Ik denk dat je in een 1502 aanzienlijk meer filtermateriaal kwijt kan dan de meegeleverde filter.
 
Ik zou zelf voor de 1502 gaan want dan heb je iets over. Ik denk dat je in een 1502 aanzienlijk meer filtermateriaal kwijt kan dan de meegeleverde filter.
Had jij ook niet zo'n jbl ? (dacht dat ergens gelezen te hebben)
 
Ook ik heb zowel een JBL 902 als ook een 1502 gebruikt. Prima filters! Erg compleet en onderdelen, wanneer nodig, zijn overal verkrijgbaar. Én...de mijne waren allebei fluisterstil!
De jbl had ook mijn voorkeur,
Is zo'n filter ook te regelen als je bv teveel stroming hebt,dat je hem dan harder/stiller kan zetten?
Of is dat steeds op volle kracht?
Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Mijn bak staat trouwens in de woonkamer,
een filter die een hoop herrie maakt is sowieso niet wenselijk.
 
De jbl had ook mijn voorkeur,
Is zo'n filter ook te regelen als je bv teveel stroming hebt,dat je hem dan harder/stiller kan zetten?
Of is dat steeds op volle kracht?
Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Mijn bak staat trouwens in de woonkamer,
een filter die een hoop herrie maakt is sowieso niet wenselijk.
Filters vinden het niet fijn als je ze afknijpt hoewel dat bij JBL in beperkte mate wel kan. En het is eigenlijk ook niet nodig want een goede waterverdeling waarbij ook de voor jou goede waterkracht bepaal je zelf met een spraybar. Je regelt dit met het aantal gaatjes én de grootte van die gaatjes. Je leest hoe e.e.a. zelf te maken én bovendien erg goedkoop in het Handige Tips Topic. Even door scrollen. Zie mijn handtekening hieronder.
 
Ik zou ook niks met de filter knijpen en het doen zoals Ben aangeeft. De meningen lopen daar soms over uiteen maar ik wil geen risico lopen.
 
Wij gaan in ieder geval voor de Eheim. Professioneel. (Weet nog niet wanneer)
deze is iets luxer beter ivm capaciteit da de experience.en als hij vuil is hoef je hem niet gelijk te verschonen dmv een zgn doorloopknop. Ook een Eheim omdat je met los materiaal kan werken ipv mandjes
maklelijk afkoppelen en ergens anders schoonmaken. Weet niet of dit ook met jbl mogelijk is hoor.
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan in ieder geval voor de Eheim. Professioneel. (Weet nog niet wanneer)
deze is iets luxer beter ivm capaciteit da de experience.en als hij vuil is hoef je hem niet gelijk te verschonen dmv een zgn doorloopknop. Ook een Eheim omdat je met los materiaal kan werken ipv mandjes
maklelijk afkoppelen en ergens anders schoonmaken. Weet niet of dit ook met jbl mogelijk is hoor.
Een JBL heeft standaard kranen op het filter zitten zodat ze inderdaad afgekoppeld kan worden. Dat losse materiaal zie ik niet direct als een voordeel. Bij een JBL pak ik het voorfilter eruit, zit bovenin, om te spoelen. De rest van het filter werd bij mij zo eens per jaar gereinigd. Een Eheim proffesional heb ik ook gehad maar daar moesten apart kranen bij gekocht worden. Het bleek een onding om te herstarten. Er moest aan slangen gezogen worden, nee in ieder geval beviel mij die Eheim niet. Maar dat is natuurlijk aan iedereen persoonlijk.
 
Ik zou gewoon een goed filter willen hebben die zijn werk doet,
voldoende stroming in de bak geeft,niet teveel gedoe met opstarten en niet te luid is.
Heb nog wat rond gelezen en zijn veel topics op het forum te vinden over deze filters.
Lees toch veel problemen over de jbl i.v.m. met lucht tijdens opstarten,geluid, enz....
Gaat een buitenfilter met een pomp van 1000l wel voldoende zijn voor een bak van 123 x 43 x 55 en 240l water?
Of zou ik toch niet nog 1 maat zwaarder gaan?
Bij eheim bv heeft de pro 350 een pomp van 1000l en de pro 600 een pomp van 1250l.
Bij jbl heeft de 1502 een 1400l pomp.
De classic 2217 een 1000l pomp.
De experience 350 een 1000l pomp.
Ik ga hem nu niet meteen morgen kopen maar wel nog dit jaar ;)
En wil zeker niet weer een miskoop doen,
dat ik achteraf moet zeggen had ik toch maar die andere genomen.
 
Horror verhalen vindt je van elk merk. Ik heb er zelf geen last van en heb 2x de jbl e1902 op mijn bak in de woonkamer. Opstarten is gewoon vullen met water dicht doen. Paar x op de knop rammen. Ff aanzetten en dan uit beetje schudden alsof je een cocktail maakt en weer aanzetten en huts die gaat. Geluid wordt minder met de uur
 
Om u te doen twijfelen. :LOL:
Kijk eens naar de fluval FX4 , top filters.
Heb deze ook gehad voor ik voor interne filters heb gekozen.
 
Strak, dat kon ik niet beter verwoorden
1667249404150203127727.jpg
 
Zo een binnenfilter in de bodem gestoken.
Het debiet of uitstroom met 6 watt is practisch gelijk met een buitenpot voor 1000 die meer watts pakt en geremd wordt door aan en afvoerslangen met desgewenste kranen en en koppelingen.
De bodem is doorstroomt😚
 
Ik heb een eheim professionel 4+ 350 en ben daar wel tevreden over. Alleen die meegeleverde inlaat en uitlaat vond ik niets. Het is een heel gedoe om het passend te maken. Ik heb de installations set gekocht. Die kun je op een aantal punten verstellen, wat ik een grote meerwaarde vond. Voor jouw bak zou ik dan niet de 350, maar de 600 nemen. Dan zit je net wat ruimer.
 
Zo een binnenfilter in de bodem gestoken.
Het debiet of uitstroom met 6 watt is practisch gelijk met een buitenpot voor 1000 die meer watts pakt en geremd wordt door aan en afvoerslangen met desgewenste kranen en en koppelingen.
De bodem is doorstroomt😚
Enige nadeel is dat je veel minder filtermateriaal kwijt kan ik zo n binnenfiltertje.
 
Horror verhalen vindt je van elk merk. Ik heb er zelf geen last van en heb 2x de jbl e1902 op mijn bak in de woonkamer. Opstarten is gewoon vullen met water dicht doen. Paar x op de knop rammen. Ff aanzetten en dan uit beetje schudden alsof je een cocktail maakt en weer aanzetten en huts die gaat. Geluid wordt minder met de uur
Dat klopt idd,ik lees veel problemen over de jbl,maar ook dat vele het een topfilter vinden,
als de jbl zo'n ramp was zou het bij iedereen moeten mislopen en dat is dus niet.
Om u te doen twijfelen. :LOL:
Kijk eens naar de fluval FX4 , top filters.
Heb deze ook gehad voor ik voor interne filters heb gekozen.
Heb hem even opgezocht,
ziet er ook een degelijke filter uit,zelfs nog iets duurder dan de jbl of eheim.
Heeft ook een pomp van 1700l,
zou dat niet wat zwaar zijn op een 240l bak?
Waarom ben jij omgegaan van buiten naar binnen filters als ik vragen mag?
Zo een binnenfilter in de bodem gestoken.
Het debiet of uitstroom met 6 watt is practisch gelijk met een buitenpot voor 1000 die meer watts pakt en geremd wordt door aan en afvoerslangen met desgewenste kranen en en koppelingen.
De bodem is doorstroomt😚
Edwin,
ik heb dat al enkele keren voorbij zien komen in je topic en heb daar nog naar zitten zoeken of je daar mss meer over verteld had.
Ik heb nl nog zo'n nieuw pompje liggen,een aquaflow100.
Was er ook al aan het denken om dat zoals jou te doen en hem ergens achterin op de bodem te zetten.
Ik heb in mijn biobox nu een iets zwaarder pompje gehangen,de stroming is goed,maar niet overal,
Ik zie dat er aan 1 kant van de bak zo goed als geen beweging is,daarmee dat het mss wel goed zou zijn om het erbij te hangen,wat denk jij?
Ik heb trouwens ook nog het easyflux 600 pompje wat ik uit de biobox heb genomen,deze is veel kleiner en krachtiger,
die zou ik er mss ook voor kunnen gebruiken,maar dat is gewoon een pompje zonder filter,
die zal wel stroming maken,maar ook het vuil gewoon gaan opzuigen en rondblazen,dus lijkt mij niet zo een goed idee.
Ik heb een eheim professionel 4+ 350 en ben daar wel tevreden over. Alleen die meegeleverde inlaat en uitlaat vond ik niets. Het is een heel gedoe om het passend te maken. Ik heb de installations set gekocht. Die kun je op een aantal punten verstellen, wat ik een grote meerwaarde vond. Voor jouw bak zou ik dan niet de 350, maar de 600 nemen. Dan zit je net wat ruimer.
Passend maken?
Daar hou ik al niet van,ik heb liever dat het al past als ik het uit de doos haal ;)
Ik heb daar eigenlijk niets van gezien in de video's die ik tot nu bekeken heb,
moet ik eens opzoeken.
Enige nadeel is dat je veel minder filtermateriaal kwijt kan ik zo n binnenfiltertje.
Gebruikt edwin dit niet gewoon voor extra stroming in de bak?

(ps, ik krijg bijna geen meldingen meer als er in mijn of andere topics die ik volg gepost word)
 
Passend maken?
Daar hou ik al niet van,ik heb liever dat het al past als ik het uit de doos haal ;)
Ik heb daar eigenlijk niets van gezien in de video's die ik tot nu bekeken heb,
moet ik eens opzoeken.
Ik dus ook. Bij eheim druk je de slang vast aan de spraybar. Je moest dus de uitstraalhoek meteen goed hebben. Later nog verstellen is niet eenvoudig. Ook houden ze er geen rekening mee dat die happen uit de achterwand niet helemaal aan de rand zitten. De installationsset doet dat wel. Daar kun je een knik in maken. Paste perfect bij mij. Als ik weer eens in de middag thuis ben maak ik wel een foto.
 
Ik dus ook. Bij eheim druk je de slang vast aan de spraybar. Je moest dus de uitstraalhoek meteen goed hebben. Later nog verstellen is niet eenvoudig. Ook houden ze er geen rekening mee dat die happen uit de achterwand niet helemaal aan de rand zitten. De installationsset doet dat wel. Daar kun je een knik in maken. Paste perfect bij mij. Als ik weer eens in de middag thuis ben maak ik wel een foto.
Oke top (y).
Dat zijn dus van die dingen die je op voorhand niet weet he.
En dan begint meestal het gesukkel al.
 
Ik dus ook. Bij eheim druk je de slang vast aan de spraybar. Je moest dus de uitstraalhoek meteen goed hebben. Later nog verstellen is niet eenvoudig. Ook houden ze er geen rekening mee dat die happen uit de achterwand niet helemaal aan de rand zitten. De installationsset doet dat wel. Daar kun je een knik in maken. Paste perfect bij mij. Als ik weer eens in de middag thuis ben maak ik wel een foto.
Vaak zitten de inhammen wel redelijk naar de zijkant toe en dan heb je met een spraybar toch wel het grootste deel gedekt.
 
Vaak zitten de inhammen wel redelijk naar de zijkant toe en dan heb je met een spraybar toch wel het grootste deel gedekt.
Wanneer je geen (binnen-)achterwand gebruikt kan je zuignappen gebruiken maar ook met een achterwand kan het. Mijn spraybar zat altijd vast met zuignappen half onder en half boven de bovenrand van mijn achterwand. De spray werkt namelijk het best vlak onder het wateroppervlak. Dat de bovenkant van de buis er nog boven zit werkt prima.
 

Bijlagen

  • IMG_20210129_103305.jpg
    IMG_20210129_103305.jpg
    518.9 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20210129_103312.jpg
    IMG_20210129_103312.jpg
    557.2 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20210129_103319.jpg
    IMG_20210129_103319.jpg
    560.5 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20210129_103323.jpg
    IMG_20210129_103323.jpg
    549.5 KB · Weergaven: 69
Heb hem even opgezocht,
ziet er ook een degelijke filter uit,zelfs nog iets duurder dan de jbl of eheim.
Heeft ook een pomp van 1700l,
zou dat niet wat zwaar zijn op een 240l bak?
Waarom ben jij omgegaan van buiten naar binnen filters als ik vragen mag?
Dat zal niet te zwaar zijn.
Ik had er vroeger 2 op mijn 560L bak.

De reden waarom ik ben overgeschakeld naar een binnenfilter is dat ik dit veel gemakkelijker vind en alles zit in je aquarium.
In mijn huidige aquarium heb ik een normale binnenfilter (Sicce shark 800) zitten maar wanneer ik mijn 560L aquarium heb omgebouwd heb ik een zelfgemaakte binnenfilter die werkte op airlift.
Dat was een Tanganyika aquarium en er zaten 2 filtersponzen in.
Wel met een lage visbezetting.
 

Bijlagen

  • 20180810_094824.jpg
    20180810_094824.jpg
    100 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Voor het zicht,want het is toch een heel ding wat je er in hebt hangen,
en ik hoop en denk ook wel dat zo'n grote buitenfilter beter zal werken dan bv een biobox.

Heb net een volledige video gekeken van een eheim pro 4 600.
Die spraybar plaatste hij aan de zijruit en aan de andere kant van de bak zijn aanzuig.
Ik zag dat die spraybar wat daar bij zit maar een 30 a 40cm lang is,
dus om ze over de hele achterwand (1m23) te hangen zal niet gaan,
Ik lees dat hier vaak dat ze over de hele achterwand gehangen word,
maar aan de zijruit word dat ook vaak gedaan?
 
Ik vindt het altijd een groot nadeel dat je een binnenfilter zo ziet.
Een beetje creatief zijn en dan is die helemaal uit het zicht.
in de Tanganyika bak , inwendige filter , verwarming en stromingspomp alles uit het zicht.
en in mijn hillstream zit de binnenfilter en de stromingspompen in de dubbele bodem en deze is uit het zicht door de aquariumkast
 

Bijlagen

  • 2018-11-30_a.jpg
    2018-11-30_a.jpg
    451.7 KB · Weergaven: 68
  • dubbelzicht.jpg
    dubbelzicht.jpg
    210.1 KB · Weergaven: 75
  • ingericht 5.jpg
    ingericht 5.jpg
    207.4 KB · Weergaven: 68
Iemand bekend met deze filters?

 
Zoals ik al in mijn volga 240 topic vermeld heb, ben ik gisteren een filter gaan kopen.
In 1ste instantie wou ik voor de pro 4 gaan,de 350 of 600.
Ik heb dan gisteren eens contact opgenomen met de lfs welke ik best zou kopen en wat hij mij zou aanraden.
Hij raadde mij de filtron 1500 aan en ik was vrijwel meteen overtuigd.
Qua prijs iets duurder dan de eheim maar hier zit dus wel alles bij,bij de eheim moest ik nog installatie sets bijkopen enz en dan kwam ik uiteindelijk op hetzelfde bedrag uit.
De filtron heeft ook 23 watt met een debiet van 1500 liter t.o.v. de pro 600 die 16 watt is met 1250 liter.
Bij deze pomp staat 1500 liter pompfebuet en 900 liter stromingsdebiet.
Is dat het verlies wat ze eraf trekken?
Dat is dan 600 liter?
Als dat bij de eheim ook zo is hou je van je 1250 liter nog maar 650 over.
Bij deze pomp zit een dubbele spraybar, in het totaal 80cm lang.
Alle filtrrmedia zijn erbij die in 3 stevige mandjes zitten.
De slangen kunnen net zoals bij de eheim afgesloten en losgekoppeld worden d.m.v. een hendeltje.
Hoop dat ik hiermee een goed filter gekocht heb maar eigenlijk twijfel ik daar niet aan want anders had de lfs mij die niet geadviseerd.
Moet alleen nog kijken hoe ik het de 1ste weken ga doen want de biobox zal er nog een week of 4 moeten blijven in hangen.

Fijne zondag...
 
Ziet er goed uit. Ben heel benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd aangezien ik dit filter weinig tegen kom hier op het forum.
Als ik een bak enz hier heb om hem in te zetten dan plaats ik hem mss vanmiddag al.
 

Terug
Bovenaan