Marc76
Well-known member
- Lid geworden
- 15 augustus 2022
- Leeftijd
- 48
Ik heb de spraybar nu net onder het wateroppervlak hangen,Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.
Wanneer je precies wilt zien hoe jouw stroming nu loopt is Easy Life Filter Medium een handig hulpmiddel. Het is een wit goedje wanneer je het in je bak gooit. Het laat dan even zien hoe je waterdistributie verloopt en verdwijnt dan.
https://www.easylife.nl/producten/z...filter-medium/easy-life-filter-medium-gebruik
ik zie het vuil mooi tegen de voorruit naar beneden komen richting de achterwand.
De blaadjes van de planten bewegen overal lichtjes,
van onderaf naar boven,dus de stroming gaat mooi over de bodem.
Mijn spraybar is 80cm maar als de biobox eruit gaat kan ik daar nog een stuk van 40cm bij doen,
dan gaat hij over de gehele achterwand,mijn bak is 123cm.